Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2456 ggr
AnneN
2015-06-10 16:21

Funktionshinder eller funktionsnedsättning?

Vad är egentligen skillnaden mellan en funktionsnedsättning och ett funktionshinder?

Och vilket av det placerar man bokstavskombinationerna under?

Vet inte om jag har rätt men funktionshinder tycker jag låter som att man är mer eller mindre fysiskt hindrad från att göra något som "normala" kan, tex om man är förlamad i benen så är man hindrad från att kunna gå.

Bokstavskombinationer kanske kan variera i vilken grad man har dem, men jag med mina diagnoser ser inte mig själv som funktionshindrad utan som funktionsnedsatt, jag är ju inte hindrad från att kunna göra saker som "normala" personer kan, jag har bara lite svårare för en del saker så det kan ta mer tid och behövas en del hjälp.

Hur ser ni på dessa begrepp?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Niklas
2015-06-10 16:27
#1

Även bokstavsdiagnoserna kan ju vara hinder. Tänk på gravare autism. Det kan ju hindra från att delta i socialt liv, arbete med mera. Dyskalkyli kan göra det nästan omöjligt att själv hålla reda på sin ekonomi. Tvångssyndrom kan göra hela livet väldigt besvärligt och hindra en från att klara alla möjliga saker. Asperger kan hindra att man fungerar bra i grupper eller inte kan hantera vissa ljud, smaker, konsistenser och material.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Skorpion76
2015-06-11 07:26
#2

Som jag har fattat det har man börjat säga funktionsnedsättning eftersom det låter bättre än att säga funktionshinder oavsett vilken typ av diagnos eller handikapp det än handlar om.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Niklas
2015-06-11 09:38
#3

Är det inte ett hinder är det väl, som Anne skrev, inte ett problem?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2015-06-11 10:42
#4

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

AnneN
2015-06-11 14:25
#5

#3 Även om det inte är ett hinder så är det en nedsättning som skapar problem i vardagen, iallafall för mig. Tex så är jag inte hindrad från att kunna umgås med vännerna i större folksamlingar, men det kräver så otroligt mycket mer energi av mig för att klara det än vad det gör för mina vänner som är NT. Andra kanske ser det som ett funktionshinder, men jag ser det som en funktionsnedsättning.

#4 Den beskrivningen blev jag tyvärr inte mycket klokare av.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maria
2015-06-11 14:47
#6

#5 Denna enskilda mening då?

"Funktionshinder är när funktionsnedsättningen leder till hinder eller begränsning i relation till omgivningen och/eller miljön".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
AnneN
2015-06-11 15:23
#7

#6 Ja den delen är tydlig, men delen om hur man definierar funktionsnedsättning tycker jag var ungefär densamma fast med andra ord.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maria
2015-06-11 15:29
#8

Nu har jag ingen bokstavdiagnos utan en neurologisk diagnos som innebär bland annat att jag vinglar och har svårt för att hålla balansen.

Detta är en form av funktionsnedsättning men den påverkar inte mitt dagliga liv så det är ju inget funktionshinder för mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gunillapower
2015-06-11 21:50
#9

Funktionshindrad är du när miljön hindrar dig. T.ex om du är rullstolsruren i ett anpassat hem är du funktionsnedsatt medans på stan där det kanske är höga trottoarer är du funktionshindrad. Så sycker jag är lättast att tänka.

Niklas
2015-06-12 10:04
#10

#5: Till en stor del är det förstås en fråga om hur du själv uppfattar det. Det du beskriver skulle också kunna beskrivas som att det hindrar dig från att umgås med vänner i stora folksamlingar utan mycket stor ansträngning. Du väljer att se det mer positivt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AnneN
2015-06-12 16:33
#11

#10 Sant, jag brukar beskrivas som en hopplös optimist och väljer ofta att se saker på det minst negativa sättet 😃

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Niklas
2015-06-12 18:26
#12

Det lär hjälpa dig att leva länge. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: