Annons:
Etiketttourettes-syndrom
Läst 2697 ggr
[Citius]
6/11/15, 2:14 PM

ADHD och Tourettes Medicinering

Hej på er,

Jag har både Tourettes och ADHD.

Jag hade nästan helt blivit av med min Tourettes bara genom en sådan enkel grej som att dricka Magnesiumcitrat 300 mg varje kväll. Magnesium är lugnande och min Tourettes är alltid som värst när jag är psykiskt stressad.

Fick sen diagnosen ADHD och har precis börjat medicinera med Elvanse (Dexamfetamin).

Redan efter andra dagen började mina tics bli extrema och jag ticsar med harklingar och blinkningar hela tiden. Så mkt så jag får ont i huvudet till slut.

Så här kan jag inte ha det  och sen å andra sidan så gör medicinen underverk med min ADHD. Vad ska man göra?

Kan man blanda olika mediciner eller?

Finns det någon här med erfarenhet av att medicinera mot Tourettes och ADHD samtidigt?

Annons:
sssrlr
8/16/16, 12:38 PM
#1

Hur har det gått med dina tics? 

Jag har upplevt samma som du. Fick diagnosen ADHD/ADD förra året och började med Conserta först, men gick sen över till Elvanse och det blev nästan exakt som du beskriver med att ticsen blev värre.

Jag har iof inte blivit diagnostiserad med Tourettes men har i stort sett hela mitt liv (47 år nu) ticsat med lite olika tics. Det har varit harklingar, ryckningar med huvudet, små läten typ som man går omkring och säger "hmm" hela tiden, blinkningar, ett tag när jag var mindre hade jag dille på att gå omkring och säga "knu" hela tiden. Ja alltså inte hela ordet som slutar på "lla" utan bara "knu"…..Lät ju helt cp….😟 Det lyckades jag som tur var sluta med 🙂

Men nu efter det att jag började med Elvanse så har dels mina harklingar blivit värre plus att jag har börjat med att rycka på ena sidan halsen ganska kraftigt och går omkring och "hmm:ar" hela tiden. Håller även på med insida halsen i svalget och…ja är svårt att förklara men typ "grejar" med svalget helt enkelt så jag får jätteont i halsen efter ett tag. Dessa tics förvärras då jag är fullt upptagen och koncentrerad på nått, tex när jag städar, diskar, spelar gitarr och såna saker, då kan jag ibland bara stanna upp och bli helt galen på mig själv, ta några djupa andetag och lova mig själv att aldrig göra dom nått mer, för att i nästa stund vara fullt upptagen med dom igen.

Har pratat med min läkare om det, men han typ bara "jaha säger du det, jasså, hmm, ja jo" och så är det inte så mycket med det.

Så undrar hur det gått för dig?

Ananse
8/23/16, 2:27 AM
#2

Intuniv påstås vara bra både med ADHD och tourette. Ska gå utmärkt att kombinera med stimulanter.

Upp till toppen
Annons: