Annons:
Etikettadhd-add
Läst 22927 ggr
[Citius]
6/12/15, 7:48 AM

Attentin (Metamina i ny förpackning)

Hej på er,

Pratade igår med Evolan Pharma AB som tillverkar "Attentin"
Attentin och Metamina är samma sak men Metamina har man fått söka på licens eftersom det inte funnits som ett godkänt läkemedel i Sverige tidigare.
Attentin är godkänt och ingår i högkostnadsskyddet:
http://www.tlv.se/beslut/beslut-lakemedel/begransad-subvention/Attentin-ingar-i-hogkostnadsskyddet-med-begransning/

Min fråga var enkel: När kommer Attentin att finnas tillgängligt?

Killen (Jonas) svarade:
-Vart ringer du ifrån?
-Malmö svarade jag :)
-Men är du patient eller läkare?
-Patient.
-Var är du patient?
-Trelleborg.
-Vad heter din läkare?
-xxxxx xxxxxxxx
-Ok ……….(tystnad), ehhh, vi har inget datum ännu, men någon gång till hösten, kanske i augusti.

Det var det skummaste samtal jag haft på länge. Han var jätte misstänksam och jag har ingen aning om varför. Trodde han kanske att jag skulle göra inbrott i deras Amfetaminfabrik eller? 

Jag är intresserad för jag tycker Elvanse är för svårt att ställa in och hitta rätt med, tack vare för mig en aningen random depåfunktion.

Jag vill ha något som är snabbverkande och som jag har kontroll över. Jag vill inte behöva ta min kropps nerbrytning av Lysin i beräkning.
Har en vän som får Metamina och är supernöjd. Han tar 3 st på morgonen och får effekt inom 30 min sen vet han exakt hur länge de håller och en halvtimme innan de tar slut tar han en ny dos. Han har även prövat Elvanse och säger att Metamina är mkt mkt bättre än Elvanse.
Det är mer pålitligt och man vet exakt vad som kommer hända och när.
Man kan justera dos efter situation och hur dagen kommer se ut.

Annons:
Honestyisdead
6/12/15, 11:12 AM
#1

Om attentin är godkänt och ingår i högkostnadsskyddet förstår jag inte riktigt problemet?  Ges det inte ut?

Angående mediciner effekt lär man sig hur dom påverkar en oavsett verksamt ämne. Har man snabbverkande kan man justera, oavsett.

Sedan finner jag din kommentar om inbrott i fabriken väldigt omogen.

[Citius]
6/12/15, 12:10 PM
#2

De har väl inte fått igång produktionen ännu. Kanske behöver anställa fler folk eller liknande. Köpa nya maskiner. Vad vet jag?

Pratade med min sjuksköterska om Attentin idag och hon tyckte det var en bra ide att pröva den när den släpps. Speciellt eftersom jag sagt att jag helst vill medicinera vid behov. När jag sitter i stora projekt eller vet att jag har en dag med mkt möten, osv.

Jaha så du tyckte min kommentar var omogen. Det kallas sarkasm.

Är du en sådan människa som måste kommentera på allt som du ogillar eller klanka ner på andra för att försöka elevera dig själv?

Men det bekommer inte mig.
Jag är en vuxen människa, med stor självsäkerhet och inga behov att klanka ner på andra.
Jag är den jag är och så är även min personlighet och hur jag uttrycker mig.
Att du tycker något om hur jag uttrycker mig spelar mig ingen som helst roll 👋

Ha det bra.

Honestyisdead
6/12/15, 12:16 PM
#3

 "Trodde han kanske att jag skulle göra inbrott i deras Amfetaminfabrik eller? "

Sorry, men det är sådant som får ADHD mediciner att få falska rykten.

Varför har du inte Concerta? Det använder många vid behov.

[Citius]
6/12/15, 1:53 PM
#4

Ja Attentin är Amfetamin. Inget fult eller fel med det.

Jag var sarkastisk till sättet han svarade. Han var så himla misstänksam och den enda fråga jag ställde var när deras produkt skulle börja säljas.

Han frågade vilken läkare jag gick till och vilken klinik, precis som det hade med hans svar och göra. Han kunde bara sagt Augusti, istället för att fråga ut mig.

Jag tycker inte om att hyckla. Är det Amfetamin men heter Elvanse, Metamina, eller Attentin så är det fortfarande Amfetmin och där är inget som helst fel i det.

 Precis som man har MS medicinen Sativex, som är ren och skär Cannabis i alkoholextrakt.
Man kan kalla det Sativex för att det ska låta fint, men det är fortfarande Cannabis. 

Sådant förstår man när man sett tillverkningsprocessen hos tillverkarna.

Jag har en vän med MS som rökte cannabis mot sina problem och fick böter för det, sen två år senare skrev en läkare ut en "Ny" Medicin till honom (sativex) så då kunde han återgå till att må bra, men lagligt.

Concerta är väl depå, medans Ritalin är snabbverkande.

Oavsett vilket så är det Metylfenidat, och min läkare ville inte skriva ut det eftersom jag haft ångestproblem och då är det större risk att få ångestattacker med dem än det är med Elvanse.

Honestyisdead
6/12/15, 4:04 PM
#5

Jag har för mig att levande också har en depåteffekt. Därför föredrar många den framför Metamina.

[Citius]
6/12/15, 5:23 PM
#6

Ja jag Elvanse är dexamfetamin precis som Metamina förutom att amfetaminet har en lysinet molekyl fäst på sig som kroppen måste bryta ner innan dexamfetaminet frigörs och det tar ju kroppen lite tid att göra det så därför får man en depåeffekt. Problemet är bara att kroppen bryter ner lysinet olika fort beroende på om du ätit, vad du har ätit, om du sovit bra, och massa annat, så det är svårt att förutsäga hur den funkar från dag till dag och person till person medans Metamina och attentin är enklare och lättare att hitta rätt dosering och man kan justera direkt om det är för lite eftersom det är rent dexamfetamin. Med Elvanse Kan det ta väldigt lång tid att hitta rätt dosering. Tillverkaren påstår att den ska hålla upp till 13 timmar vilket den nog inte gör på någon. Har hört vissa som säger att den håller 8 timmar men för mig håller den kanske 3 på sin höjd. Men jag är i insättningsfasen och ska höja nästa vecka till 50 mg på morgonen och om det inte håller längre så ska jag ta en eftermiddagssolen med på 30 mg. Men allra först vill de att jag ska skita i min morgondos och bara ta eftermiddags dos till nästa vecka och se hur det funkar. Det är ett himla experimenterande eftersom medicinen är så opålitlig. Som jag sa innan så skiljer det sig från dag till dag beroende på hur kroppen mår. Jag föreslog därför för min klinik att jag skulle pröva attentin när den släpps och det tyckte de med så vi får väl se i augusti :)

Annons:
Funk4
6/12/15, 8:45 PM
#7

Jag äter Elvanse 80mg/morgon och slapp då ledvärken som Concerta och Ritalin ger mig. Känner alltså inga direkt negativa bieffekter av Elvanse men inte heller några påtagliga effekter alls..? Har nu fått börja ta 10mg Medikinet/dag vid behov (?) och har tagit det samtidigt som Elvansen på morgonen, i ca 2 veckor. Då blir jag orolig, nedstämd och får åter ledvärk efter bara några timmar!? Jag vet banne mig inte vad jag ska ge sjuksköterskan för feedback på det hela..? Det känns som att jag måste hitta på egna lösningar innan jag talar om för henne att jag inte tycker något fungerar, annars blir svaret att kanske jag ska vara utan medicinering alls då? Det har jag såklart oxå varit ibland för att känna efter, men då blir det verkligen inte bättre. Vad tror ni? Jag får iallafall sluta ta Medikinet, men sen då? Ritalin har gett mest positiv verkan, men samtidigt de värsta bieffekterna. Ska jag ändra hur/när jag tar Elvanse kanske? För den "räcker inte till", ni förstår förmodligen hur jag menar. Är jätteless på att så mycket tid går åt till att 'experimentera' på det här viset, det gör en ju orolig, spänd och isolerad till slut att jämt gå runt och KÄNNA EFTER ordentligt hur jag mår eller inte mår!!? Och helt utan någon form av spegling eller samtals-/beteendeterapi… Hopplöst fall, tjena..

Splatter
6/13/15, 1:12 AM
#8

Problemet med Attentin det är ett godkänt läkemedel - som inte existerar på svenska marknaden än. Visst är det bra att det är godkänt, men för oss som behöver det nu är det svårt att köpa medicinen eftersom den inte finns på riktigt.

Hade hemskt gärna provat den här medicinen, metylfenidat funkar inte riktigt bra och Elvanse är helt opålitligt för mig.

[Citius]
6/13/15, 8:04 AM
#9

Kommer som sagt i Augusti

Splatter
6/13/15, 11:24 AM
#10

#9 Åh, det ska jag försöka komma ihåg. Vill testa Attentin.

[Citius]
6/13/15, 12:46 PM
#11

Jag med. Elvanse är helt för opålitlig för att jag ska kunna hantera det.

Splatter
7/6/15, 3:09 PM
#12

Har det möjligtvis kommit ut nu? Finns en bipacksedel och prisinformation på fass nu! 🤔

[Citius]
7/7/15, 7:49 PM
#13

Ja ser man på det har det ju.

Ingen aning dock om det kommit ut till apoteken ännu. 

Ska ta och fråga min läkare. 

Tack för infon.

Annons:
[Citius]
7/8/15, 4:01 PM
#14

Pratade med platschefen för ett cura apotek idag. De bekräftade att det fanns att beställa nu och deras kedja skulle beställa hem Attentin så att de hade på lager. Det hade precis kommit in i beställningssystemet. Ska prata med min läkare om några dagar och fråga om vi kan byta till det.

Splatter
7/8/15, 4:39 PM
#15

#14 Tack Citius! Ska ringa min psykiatriska mottagning imorgon då och se om de kan fixa en tid med min läkare om jag får testa Attentin också. :)

SSKAnna
7/9/15, 4:20 PM
#16

Citius; jag hade nog direkt ställt frågan: "Varför undrar du det? Det kan väl knappast ha med MIG att göra när och var det kommer att finnas tillgängligt??"

Jag tyckte att det där med amfetamnfabriken var ganska bra; Hera- det är ju just det faktum att vissa tycks ha stereotypiska uppfattningar av oss med ADHD som man SKA skratta åt! Vi kan bara vara de vi är och vi finns i alla former, färger och storlekar. Vi KAN inte börja censurera oss själva för att inte riskera "falska rykten"…

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[Citius]
8/4/15, 11:25 PM
#17

Splatter har du fått Attentin?
Min förra läkare var helt ok med att jag skulle få det när det väl släpptes. 
När det nu släpptes så hade hon precis slutat hon och jag fick en ny som är en riktig Troglodyte.
Hon hade aldrig hört talas om Attentin så det kunde hon minsann inte skriva ut. Men läs på om det då sa jag, men hon bara fnyste.
Hoppas kärringen får sparken fort som fan.
Har skrivit ett låååångt klagobrev till hennes chef om hur värdelös hon är.

Splatter
8/5/15, 12:11 AM
#18

#17 Usch, vilken otur du har. :/ Håller tummarna för att det ska gå bättre för dig!

Min psykiater tycker bara att jag är rolig som kommer med sprillans nya mediciner, fick receptet och ska få hem medicinen till apoteket nu under veckan. Blir spännande att se hur det kommer gå.

Siza
8/11/15, 7:59 PM
#19

Fick utskrivet igår utan problem!

spunkis
8/15/15, 2:05 AM
#20

det som skiljer är hjälpämnenerna Metamina har laktos och lite annat som talk osv attentin har isomalt vad jag läst mig till i alla fall. (isomalt är ett sötningsmedel) det kan ju vara en fördel kanske. Jag har ju Metamina och Elvanse och tycker det funkar bra dock tycker jag att det är krångligt med liscensen och komma ihåg när den går ut osv osv och sen blir det bara krångel för det är någon som inte kan sin kunskap osv så jag hoppas attentin finns för förskrivning nu dock är ju bipacket skrivet kasst tycker jag känns som man bara tryckt in lite fina ord utan att komma fram till saken, vart ligger priset någon som vet?

Annons:
Splatter
8/15/15, 3:44 PM
#21

#20 Jag har haft Attentin i 2 veckor nu, det finns för förskrivning nu. Vet inte vad priset ligger på, men tror det var runt 700 kr. Men med högkostnadsskyddet blev det billigare för mig.

IceTee
8/17/15, 12:59 PM
#22

Anledning till att han frågade kan ha att göra med att han skulle se ifall din läkare skrivit att du ska börja med det. Det är i alla fall förklaringen jag kan komma på

Medarbetare på Skor iFokus

Platon
8/20/15, 1:45 PM
#23

Hej - ny här och nyligen fått min diagnos i vuxen ålder.

Har Elvanse nu, men är intresserad av att testa Attentin. Dock sa läkaren att det enligt FASS inte är tillåtet att skriva ut den till vuxna. Det är inget som era läkare sagt något om, ni som fått den?

IceTee
8/20/15, 2:49 PM
#24

#23 de flesta centralstimulanta är inte testade på hur de påverkar vuxna (vilket låter rätt fel i mina öron…) Men att det förbjuds har jag aldrig varit med om! Äter dock inget längre pga biverkningar

Medarbetare på Skor iFokus

[Citius]
8/20/15, 3:14 PM
#25

Det står samma sak som det står om Elvanse:

"Elvanse används vid behandling av ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, dvs. uppmärksamhetsstörning med överaktivitet). Det används

  • till barn och ungdomar mellan 6 och 18 år som tidigare har behandlats med läkemedlet metylfenidat utan tillräcklig effekt på ADHD. Du kan fortsätta att ta Elvanse upp i vuxen ålder om läkaren bedömer att du har nytta av behandlingen."

    "Attentin används för behandling av ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder).

    • det används till barn och ungdomar i åldern 6 till 17 år

    • det är inte avsett för alla barn med ADHD

    • det används endast efter att ett annat läkemedel som innehåller metylfenidat inte gett tillräcklig effekt

    • det används som en del av ett behandlingsprogram som vanligtvis omfattar psykologisk terapi, utbildning och social terapi."

Skillnaden är bara att i Elvanse fall så står det 6 - 18 och i Attentins fall står det 6 - 17

Det är din läkare som är okunnig.
Be din läkare kolla på Fass om Elvanse.
det är för att man inte testat det på vuxna ännu i Sverige.
Concerta och Ritalin däremot har man hunnit testa så därför står det på dem att det är för vuxna med.
Säger ju sig själv att Elvanse och Attentin är lika ofarliga/farliga för dig eftersom det är Dexamfetamin i båda, skillnaden är att Elvanse har en "depåfunktion" och Attentin är direktverkande.

Det är banne mig skrämmande att se hur okunniga många läkare inom psykiatrin är.
Ge inte dig. Ta striden med din läkare. Skriv ut från Fass och läkemedelsverket och alla annan fakta du har och ta med det till din läkare och visa att läkaren inte vet vad han/hon pratar om. 
Min nya läkare sa till mig när jag sa att jag ville ha Attentin att det kände hon minsann inte till så det kunde jag inte få.
Mitt svar var: LÄS PÅ DÅ SÅ SES VI EFTER SOMMAREN!!
Pratade med min vikarierande ssk igår som sa att det stod i min journal att jag skulle testa Attentin när min fasta ssk kom tillbaks från semestern.
Så nu väntar jag bara på att hon ska komma tillbaks så jag kan få Attentin.
Jag kan inte ta Elvanse längre.
Min kropp verkar ha problem med lysin-nerbrytningen. Mår skitkasst på kvällen men när jag tidigare prövat Metamina av en vän som också har ADHD så funkade det skitbra utan några bieffekter alls.

Platon
8/21/15, 10:35 AM
#26

Kollade i FASS, och det står:

Användning hos vuxna

Attentin 5 mg är inte godkänt för användning hos vuxna. Säkerhet och effekt för dexamfetamin för vuxna har inte fastställts.

Å andra sidan står det exakt samma sak om Ritalin såg jag nu, och det har inte varit några problem att få.

Min läkare är bra och hjälpsam, han hade nog inte riktigt blivit uppdaterad på Attentin ännu, men jag tror inte det blir några problem att få testa det när han hunnit kolla lite till.

Hoppas du hittar en läkare du trivs med, Citius, det verkar vara besvärligt att behöva ta strid med sin läkare.

Ni som prövat Attentin, vad tycker ni jämfört med Elvanse?

Splatter
8/21/15, 12:10 PM
#27

#26 Attentin fungerar mycket bättre för mig än Elvanse. Mådde verkligen pyton på Elvanse, jämt och ständigt trött och fruktansvärt nedstämd. Jag antar att det hade med lysinet att göra, för på Attentin får jag allt gjort utan problem med koncentrationen eller humöret. Tror min puls är lägre än på metylfenidat också, det är ett stort plus!

Annons:
Platon
8/21/15, 3:10 PM
#28

Ok, det låter intressant. Jag fick väldiga biverkningar av Ritalin, speciellt när den gick ur kroppen. Elvansen har varit bättre, men jag upplever en viss ojämnhet under dagen och det är svårt att hitta en dos som fungerar perfekt även om jag fått möjlighet att använda flera doser dagligen. Sen är det ingen höjdare att det tar 3 timmar innan den börjar verka. Tack för informationen, Splatter!

Bozzibozz
8/21/15, 3:25 PM
#29

Måste fråga! Är det ens någon idée att fundera på byta ut det man äter idag? Nyligen fått pröva på Ritalin. 40mg varje morgon och sedan mot eftermiddagen 10mg Ritalin vid behov. Även provat köra 10mg utdelat över dagen. Har då en större oro i kroppen än huvudvärk. Har stundvis ett lugn som gör det lättare att skriva och fokusera. Men har gått några dagar nu och mår absolut inte bra! Enda positiva Dom gör efter några timmar är att jag blir lugn. Men fortfarande med huvudverk och lätt "typ" lite illamående. Tips??

Splatter
8/21/15, 4:01 PM
#30

#29 Om du inte mår bra av Ritalin så kan du antingen prova andra tabletter med metylfenidat som Concerta, Medikinet eller Equasym (det är samma som Ritalin). Jag mår dåligt av Concerta och Ritalin, men Medikinet funkar bra för mig.

Eller så kan du testa Elvanse och/eller Attentin, de innehåller dexamfetamin istället. Prata med din läkare! 👍

Bozzibozz
8/21/15, 6:51 PM
#31

Tack! Fick ju även svar ifrån dig i min egna tråd! Ska absolut kolla upp dessa. Har bara inte hört något om dessa tidigare? :-)

[Citius]
9/3/15, 8:30 AM
#32

Äntligen fått Attentin utskrivet och ska byta mottagning dessutom då min nuvarande är för rörig och byter personal hela tiden.

Hur funkar Attentin för dig nu Splatter?

Vilken dos står du på?

Splatter
9/3/15, 1:35 PM
#33

#32 Härligt att höra att det gått framåt för dig, Citius.

Min läkare och jag är överens om att gå fram försiktigt, jag fick börja med 5 mg i en vecka och sen höja till 5 mg x 2. 
Vi träffades sedan efter en månad för att utvärdera, och generellt sett så tror jag att Attentin har fungerat bättre för mig än Medikinet. Så jag får nu testa 5 mg x 3 på en längre dag, men ännu har jag inte haft långa dagar av studier. 5 mg x 2 fungerar rätt okej för en kortare dag iallafall för tillfället, men eftersom skolan är rätt långsam i studietakten just nu så är det svårt att bedöma om det är en bra dos för mig än så länge.

Elvanse gav mig extrem depression, så vi var oroliga för att det skulle hända på Attentin också, men något sånt tror jag inte att jag har känt av på Attentin. 🙂
(Det jobbigaste är bara att min mage protesterar lite häftigt ibland. Jag är en morgontrött person som helst vill ligga i sängen så länge det går, men det är lite problematiskt på Attentin, då jag MÅSTE gå på toa 30 minuter efter att jag har tagit medicinen. Resten av dagen är magen lugn, så jag vet inte riktigt vad det beror på. Så där försvann min snooze-fest).

[Citius]
9/3/15, 4:13 PM
#34

Tack,

Jag tänker så här att jag hade 38 mg Dexamfetamin som dos när jag tog Elvanse så när jag nu fick 2 x 5mg (en på förmiddag och en på eftermiddagen) som start på Attentin så verkar det skumt. Det är ju inte i närheten av vad jag fått innan.
Jag tror läkarna är rädda för det står på FASS att det inte skall ges till vuxna, men det är ju löjligt.
Enda anledningen till att det står så är ju för att de inte testat det på vuxna. Men så testa det då!
Jag är inget barn men jag har fortfarande ADHD.
Det är ju samma verksamma ämne förutom Lysinet och att det "verkar direkt" 

Började idag och tog första dosen rätt sent för apoteket fick inte in dem fören vid 10 tiden så 11:20 tog jag 2 x 5mg direkt och här kommer det konstiga. Det tog lika lång tid för den att kännas av som det tar för Elvanse.

Sen har jag läst en del om folk som går på Metamina och många skriver att Metamina sitter i i ca 3 - 5 timmar och vill man undvika krashen så ska man ta nästa dos runt tre timmar efter.
Förmodar att det stämmer rätt bra  då det står på Fass att den genomsnittliga högsta plasmakoncentrationer (Cmax) på 11,5 ng/ml nåddes efter cirka 1,5 timmar, förutsatt att det förverkas lika fort som det tas upp, men det är kanske inte rätt vad vet jag?

Jag tog därför 2x5mg igen vid 14:20 och än sålänge så har Attentin haft Elvansens positiva effekter plus att det har b.l.a känts mkt jämnare och inte så speedat som Elvanse ibland kunde göra mig.  men dock två bieffekter.

1. Jag har haft lite ont i huvudet hela dagen och jag har käkat frukost (havregröt), Mellanmål (havreknäcke med kaviar), Lunch (Kebab) Mellanmål (banan) och ska äta middag om en timme ca.
Jag har druckit ca 2 liter vatten  under dagen.
Sov inte helt hundra i natt och jag vet att det är viktigt för att det ska funka bra. 
Får försöka sova bättre imorgon helt enkelt.

2. Precis som dig Splatter så strejkar magen lite. Men det gjorde den med Elvanse också, fast det gick över efter några dagar.
Får se om detta med är övergående, trist att behöva räkna med toabesök strax efter intag varje dag :(

Ska mäta blodtrycket när jag kommer hem för att se om det har stuckit iväg som med Elvanse, men annars så verkar det lovande. 

En till grej jag märkt är att medicinen är mindre påtaglig/märkbar om jag är aktiv och gör saker fysiskt. Men om jag sitter vid datorn och jobbar så märks den mer.

Sorry för all text, men jag tycker det är viktigt att berätta allt så man kan jämföra och lära sig få bästa effekt med så lite bieffekter som möjligt.

Ni som tar Attentin berätta gärna hur ni doserar och vad ni äter, gör om dagarna osv.

Annons:
Marie73
9/3/15, 7:39 PM
#35

Jag har både Elvanse och Attentin, men valde själv nu när läkaren var på semester att sluta med Elvansen, så det blir intressant att höra vad han säger om det nu när han kommer tillbaka.😁 Tycker Attentin är så mycket bättre, jämnare på något vis, när effekten avtar och är slut ja då är den det, Elvansen kommer och går, upp och ner som ett EKG. Attentin skulle jag ha när det kändes jobbigt i "dalarna" max 4/dag. Elvanse tog jag 3 gånger/dag. Nu tar jag 2st Attentin direkt på morgonen sen 1st efter ca två timmar och den sista så sent som möjligt, dock alldeles för liten dos.

tarotlasse
9/4/15, 10:45 AM
#36

Att man var misstänksam kan ha sin förklaring i att Metamina är väldigt populär i missbrukare kretsar. 

Eftersom det är ett rent medicinskt Amfetamin det är en direktverkande medicin utan depå effekt och kan då vid missbruk skapa ett rus. 

Som man inte uppnår med mentylfenidat läkemedlen. 

Fördelen med Metamina är att det är direktverkande och börjar fungera  väldigt snabbt och inom 5 minuter nackdelen är att det bara verkar ett par timmar och går ur kroppen väldigt snabbt. 

Men för de som  t.ex får sömnproblem som biverkning  eller andra biverkningar av de övriga medicinerna så kan ju Metamina vara ett bra alternativ. 

Men även Metamina kan ge obehagliga biverkningar liksom alla andra läkemedel kan ge. 

När Elvanse kom som har samma innehåll rent medicinskt Amfetamin men med depåeffekt. 

Så blev det så gott som omöjligt att få Metamina  godkänt på licens. 

Att det  nu krävs väldigt speciella skäl  för att få Metamina godkänt har jag fått höra. 

Det är flera jag vet här i staden som i dag inte längre får Metamina utskrivet längre sedan det säppte restriktionerna på Elvanse för vuxna.  

Attentin hade jag tidigare aldrig hört talas om men  namnet har jag  hört några gånger nu den senaste  månaden och jag har funderat lite över vad det var för läkemedel. 

Så då har jag fått förklaringen i denna tråd och förstår då även varför det är så svårt att få Metamina godkänt i dag.  

Om man nu godkänt Attentin och det är samma läkemedel som Metamina

Lasse

[Citius]
9/6/15, 4:38 PM
#37

Lasse Metylfenidat kan man ju mkt lätt missbruka.
Ritalin som är snabbverkande krossar folk ju och snortar i näsan eller blandar med bakpulver och kokar för att sen röka och ha sig.

Läs längst ner på denna sidan så ser du eller om du orkar så läs hela den tråden från början så får du se. Metylfenidat är väldigt lätt och  vanligt att missbruka.
https://www.flashback.org/t846939p51

Har aldrig prövat Metamina, men Attentin tar ca en och en halv timme innan den når full effekt (står i Fass) fram tills dess så smyger den sig på så det är inte som om man skulle få något sorts rus på det. visst man kan säkert trycka i sig 10 tabletter på en gång och känna ett rus, men det känns ju dumt :)

Anledningen till att Metamina försvinner är ju för att den aldrig funnits på Svensk marknad. Den är inte godkänd i Sverige så därför får läkarna ta in den till sina patienter på Licens från andra länder vilket gör det väldigt omständigt.
Attentin är samma sak men med ett Svenskt företag som har fått den godkänd i Sverige så därför behövs det ingen licens för den. Så alla ni som fått Metamina utbytt mot Elvanse och inte tycker Elvanse funkar bra, be bara om att få byta till Attentin. 

För övrigt så är mitt blodtryck bättre med Attentin än med Elvanse och mkt jämnare, förutom mina tics som blir värre på båda medicinerna så känns det mkt bättre med Attentin.

Huvudvärken hade jag bara dag ett och den har hållit sig borta sen dess.

Platon
9/7/15, 1:22 PM
#38

Jag har också provat Attentin nu, och tycker effekten är snarlik Elvanse när den är som bäst. Dvs den fluktuerar inte lika mycket, har man tagit 2x5 vet man hur det kommer att kännas i ca 3-4 timmar. Elvansen kan vara mer nyckfull, ena dagen känns 50mg helt ok och nästa för mycket. Den kan också variera i effekt under dagen. Antagligen beror båda sakerna på hur snabbt lysinet frigörs för tillfället. Biverkningarna är för mig de samma på båda medicinerna; lite stressad känsla, ngt högre blodtryck och puls, lätt stelhet i nacken, långsam urinering. Hade en del sexuella biverkningar, framför allt fördröjd utlösning, men det avhjälptes med Buspiron.

Bozzibozz
9/9/15, 9:56 AM
#39

Har precis varit på kontroll, mätt blodtryck och stämde av hur det gått fram till nu. Eftersom Elvanse inte ger mig någon stabilitet och trygghet i vardagen så väljer jag nu att pröva attentin. Hon skulle rådgöra med min läkare och höra av sig under dagen. Troligare i morgon. För mig så är denna medecin mitt sista hopp. Fungerar inte den efter inställningen så väljer nog jag vara utan. Förklarade även det idag och hoppas att min fruktansvärt upptagna läkare tar sig tid och ger mig en möjlighet att prova attentin. Vet att inga medeciner gör totala underverk. Men kan gärna dosera 2-4ggr per dag. Blir ingen direkt skillnad då jag redan har En eftermiddags dos Elvanse. Hoppas nu verkligen inte läkaren tänker strula till det. Vår kommunikation har verkligen inte varit exemplarisk fram till idag. Fruktansvärt trist att jag inte har ett 100% förtroende för honom. Vet ärligt inte heller hur påläst han är eller hur villig att sätta sig ner och läsa på om attentin. Sköterskan hade aldrig hört talas om. Så det kändes ju lite sådär. 😒

IceTee
9/9/15, 12:06 PM
#40

Vad är skillnaden mellan Metamina och attentin? Det kan ju inte vara exakt samma sak- då borde det ju krävas licens (eller vad man kallar det) på attentin också?

Medarbetare på Skor iFokus

Splatter
9/9/15, 1:27 PM
#41

#40 Attentin innehåller samma substans som Metamina, men tillverkas av ett annat företag. Attentin är dock helt godkänt för den svenska marknaden vilket inte Metamina är, så Metamina kommer nog att försvinna nu eftersom det är skitdyrt att importera Metamina egentligen. Attentin kostar inte så mycket att köpa in då det är godkänt som sagt. Anledningen till att Attentin blev godkänt är tack vare Elvanse.
 Attentin och Metamina är som Ritalin och Medikinet. Samma innehåll, olika märken bara.

Annons:
IceTee
9/9/15, 4:20 PM
#42

#41 förstår fortfarande inte varför attentin är godkänd men inte Metamina om det är samma sak?

Medarbetare på Skor iFokus

Splatter
9/9/15, 5:04 PM
#43

#42 Det är olika företag som står bakom medicinerna. Evolan Pharma som tillverkar Attentin tillverkar även Medikinet. De säljer ju en massa Medikinet, men de "förlorar" kunder som går på Metamina istället. Eftersom Elvanse blev godkänt relativt nyligen, så ville väl Evolan komma in med dexamfetamin också. 
Jag vet inte vilket företag som gör Metamina, men de har tjänat rätt bra på att sälja sin medicin på licens till Sverige. Det är möjligt att de kommer försöka få sin produkt godkänd också för att inte förlora hela sin marknad till Attentin, men det beror på vad företaget väljer att göra.

En fördel med Attentin är att den inte innehåller laktos, vilket Metamina gör.

IceTee
9/9/15, 5:08 PM
#44

#43 så skillnaden är att företaget som säljer Metamina inte ansökt om att det ska bli lagligt i Sverige helt enkelt?

Medarbetare på Skor iFokus

Splatter
9/9/15, 5:20 PM
#45

#44 Tillgängligt och godkänt i Sverige rättare sagt, men ja, det är den enda skillnaden. 🙂
Metamina har aldrig varit olagligt i Sverige. 😛

IceTee
9/9/15, 5:42 PM
#46

#45 ja, olagligt var nog fel ord, men det är inte "tillåtet" i Sverige så att säga. Det är ju därför det krävs licens för att få det och inte bara ett recept

Medarbetare på Skor iFokus

Bozzibozz
9/23/15, 3:40 PM
#47

Då borde ett byte från Elvanse till attentin inte vara så omständligt. Men nu när jag idag har 90mg elvans, kommer jag få börja om helt? Känner jag min läkare efter tidigare diskussioner så börjar han insättningen med 5mg attentin. Och 2veckor senare blir det nog en höjning till 10mg. Jag försöker verkligen göra allt rätt, men det känns som att han aldrig haft patienter som fått något annat än conserta. Han får mig att känna som att jag kommer farandes med osanning angående om hur korttid elevanse egentligen har effekt. Står 11-12tim och nästan samma info angående attentin. Så jag oroar mig redan.. Är 40år men känner mig som ett litet barn som egentligen inte har något att säga till om. Lyssna era läkare på Er? Är inte min läkare skyldig att sätta sig in i mina inviduella behov?

IceTee
9/23/15, 4:46 PM
#48

#47 om jag förstått det rätt ang. Metamina och attentin är Elvanse lite annorlunda

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
IceTee
9/23/15, 4:49 PM
#49

Någon som har koll på det verksamma ämnet i Metamina?

Medarbetare på Skor iFokus

Splatter
9/23/15, 7:32 PM
#50

Metamina och Attentin - dexamfetamin

Elvanse - lisdexamfetamin

70 mg Elvanse motsvarar ungefär 20 mg dexamfetamin.

IceTee
9/23/15, 9:52 PM
#51

 #50 attentin innehåller, enligt FASS, dexamfetaminsulfat 
Vet inte vad för skillnad det är dock, om det är någon

Medarbetare på Skor iFokus

Splatter
9/23/15, 10:38 PM
#52

#51 Jag har för mig att sulfatet behövs för att medicinen annars skulle behöva vara en vattenlösning. Metamina bör innehålla dexamfetaminsulfat också.

IceTee
9/23/15, 10:52 PM
#53

#52 kan det mycket väl göra! Metamina finns inte med på FASS tyvärr

Medarbetare på Skor iFokus

[Citius]
9/24/15, 1:58 PM
#55

#47 Tyvärr är många läkare katastrof och borde seriöst granskas och få sparken.

När jag gick på Elvanse hade jag 130mg om dagen och när jag gick över till Attentin skrev hon ut 2 x 5mg till mig.

Jag ringde upp min ssk direkt och frågade om det var ett skämt.

Min ssk gick in i datorn och kollade och bara suckade och bad om ursäkt för att läkaren gjort fel.

Läkaren som är helt inkompetent har bara läst vad där står om medicinen i LMV eller Fass om insättning av medicinen och följt det.

Hon har alltså inte uppfattat att det är samma verksamma ämne som i Elvanse och att jag behöver en rejält mkt större dos än 10 mg per dag.

Min ssk som däremot är påläst och fattar bad läkaren ändra till 3-2-2 vilket blir 35 mg Dexamfetamin som nästan matchar min dos på Elvanse (38.5mg Dexamfetamin)

Bozzibozz, förklara för din läkare att 90mg Elvanse innehåller 26.7 mg Dexamfetamin och det behöver du försöka fördela över dagen beroende på när du mest behöver den. 

Tex skulle du kunna ta 2-2-1. 2 tabletter kl 09 - 2 tabletter kl 12 eller 13 och 1 tablett kl 16. Men det beror helt på din kropp. För mig tar det ca 3.5 - 4 Timmar innan det går ut och för att inte få en dipp tar jag var tredje timme vilket innebär för mig 3st kl 09 - 2st kl 12 - 2st kl 15.
Ibland tar jag eftermiddagsdosen uppdelat med för att det ska liksom avta mer sakta. Då tar jag en kl 15 och en kl 18.

Man får pröva sig fram.

Säg också till din läkare att det är dens jobb att kunna sådant inte ditt. 

Vi Patienter måste börja säga ifrån mer och ifrågasätta deras kompetens.

Jag bad min läkare dra åt skogen i Tisdags efter hon betet sig odrägligt mot mig och bad om att få remitteras till en annan mottagning vilket hon med hennes egna ord "Glatt gjorde". Kärringen hatar mig lika mkt som jag hatar henne.

Men innan hon remitterade mig skrev hon ut tre förpackningar Attentin till mig vilket fick mig att tappa hakan.

Hon var nog bara glad att bli av med mig.

Däremot ville hon absolut inte skriva ut Imovane till mig mot mina sömnbesvär. 

Vissa nätter har jag svårt att somna in när jag tagit Attentin och vissa går det bra. och jag har prövat Attarax och Lergigan som inte funkat. Lergigan gav mig myrkrypningar en hel natt och Attarax gav mig Zombiemode dagen efter.

Förra veckan var det två nätter i rad utan sömn då jag ringde och bad om att få något starkare så jag kunde få sova. Då min läkare var borta fick en annan läkare skriva ut den minsta förpackningen Imovane till mig med 10 tabletter.

Trodde min läkare skulle skriva ut fler till mig när hon kom tillbaks men icke sa nicke. Hon sa att det var en farlig beroendeframkallande medicin och skrev ut Circadin istället.

Circadin är något man i princip alla länder kan köpa i hälsokostaffären då det enbart är ett Melatonin tillskott.

Har inte hämtat dem ännu, men i 90% av de recensioner jag läser om Circadin så säger de att det inte funkar alls. Iaf inte i formen Circadin som är en depåtablett. Däremot ren Melatonin har många fått effekt av.

Problemet är att de personer som jag läst om tar inte Dexamfetamin varje dag, de har bara naturliga sömnproblem som till exempel melatoninbrist och därför funkar det ju såklart för dem.

Men jag som käkar dexamfetamin varje dag har nog ingen hjälp av det där.

Ska dock ge det ett försök och om det inte funkar så är det sista gången jag lyssnar på en inkompetent läkare för det är i så fall tredje sömnpillan som inte funkar men Imovane däremot funka skitbra.

Tar 20 min sen sover jag gott och kan ändå vakna utan problem kl 06:00 och ta min Attentin.

Annons:
IceTee
9/24/15, 7:50 PM
#56

Lite onödigt kanske, men vill förtydliga. I Metamina och attentin är det verksamma ämnet dexamfetamin (eller dexamfetaminsulfat tydligen), men i Elvanse är det lysdexamfetamin- den innehåller en enzym som gör att kroppen tar upp den långsammare och därför räcker längre än Metamina och attentin Däremot kan det ju vara dexamfetamin i båda trots att det är tillsatt ett enzym också i Elvanse. Har ingen koll på sånt!

Medarbetare på Skor iFokus

[Citius]
9/24/15, 8:41 PM
#57

Nja inte riktigt.

Lysin är en aminosyra som finns i maten vi äter och som är en av byggstenarna i proteiner.
Däremot behövs ett enzym (tror det är Trypsin) för att bryta ner Lysinet och det man har gjort är att man tillsatt Lysin till dexamfetaminet och bildat lisdexamfetamindimesylat så att kroppen måste bryta ner Lysinet för att dexamfetaminet skall frigöras och eftersom kroppen tar en viss tid på sig för detta så får man därför en "depå effekt"
Så det verksamma ämnet i båda är dexamfetamin. Den ena tar bara lite tid på sig att frigöra dexamfetaminet.

Finns gott om trådar om hur folk bryter ner lysinet med trypsin utanför kroppen för att få rent dexamfetamin. Här är en t.ex.

http://www.bluelight.org/vb/archive/index.php/t-404733.html

IceTee
9/24/15, 9:28 PM
#58

#57 så man kan i stort sätt säga att Elvanse är dexamfetamin + en enzym?

Medarbetare på Skor iFokus

Splatter
9/24/15, 9:54 PM
#59

#58 Nej, Elvanse är dexamfetamin + lysin (en aminosyra). 

Enzymet produceras i din kropp.

Bozzibozz
1/16/16, 3:34 PM
#60

Knuffar till denna tråd pånytt! Fick häromdagen höra av en man att han precis fått gå från Metamina till just Attentin och är fruktansvärt missnöjd med hur övergången har gått. Hans förklaring ang om hur han nu mår får mig att tro att attentin är något helt annat än Metamina. Någon som haft möjligheten att jämföra dessa två mot varandra? På pappret ser det onekligen ut som en identisk medicin! 😳

IceTee
1/16/16, 4:00 PM
#61

#60 frågade min läkare och han sa att det är samma medicin. Det kan ju handla om placebo? Han var orolig för att han skulle må dåligt och att det skulle vara annorlunda och då känns det så trots att det är samma sak?

Medarbetare på Skor iFokus

Annielle
1/16/16, 9:07 PM
#62

Citius

Vet du vad jag tror?!? Att de på läkemedelsbolaget var så misstänksamma när du ställde en massa frågor eftersom de var oroliga för att du var en journalist och skulle gå ut i media med någon information och där med ville vara väldigt försiktiga med sina ord.

Där av frågorna om vilken läkare o.s.v. för att se om du verkade trovärdig och icke journalist.

Jag ringde själv om ett läkemedel en gång (influensavaccin) , undrade bland annat om mängden kvicksilver och om det gick att  få tag på influensavaccin utan kvicksilver i, var rätt påläst om en massa runt det hela.

 Personen jag pratade med var väldigt misstänksam, frågade mig rakt ut om jag var journalist och sådant….

Jag tyckte mest det var roligt att bli misstänkt för att vara journalist 😎

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
SSKAnna
1/17/16, 8:01 PM
#63

Citius; my fiend- "Don't underestimate the power of Melatonin!" :) 

Jag har käkat Metamina sedan 2010 och hade samma problem som du; fast det har jag haft sedan jag var liten. Melatonintabletter gör ENORMT stor skillnad för mig- och även min son (som dessvärre ärvt sin mors besvär).

När jag har lite "flow" i livet så räcker det med två st Melatonintabletter på 2 mg för att jag ska sova bra! (Just nu räcker knappt Imovane+Nitrazepam+Melatonin…)

Testa! Det finns inga biverkningar iaf- Cirkadin funkade dock inte för mig.- var seg hela förmiddagen efter.

Angående Elvanse och Lisdexamfetamin kan jag väl bara tillföra att läkemedel som I KROPPEN omvandlas till en verksam substans kallas "Prodrug" och i just detta fall handlar det väl mycket om att få fram en medicin som inte går att missbruka (inte krossas, lösas upp, injiceras, rökas eller annat idiotiskt folk gör ibland) eftersom själva kapseln INTE innehåller dexamfetamin.

Det händer att människor märker skillnad på läkemedel med samma aktiva substans- t.ex. Alvedon och Panodil eller Attentin och Metamina. Varför vet vi inte alltid och jag trodde länge att detta var en "placebo-effetkt" men sedan hände det mig och jag kan säga att det INTE är ren placebo: det finns skillnader.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Amelie-1962
4/21/16, 2:02 AM
#64

hejsan, ny här! :-)

hur går det för Er alla med Attentin och Elvanse kombo eller bara Attentin?? det kanske finns andra trådar, men i alla fall… Min story är att jag har ätit Elvanse i ett år i olika doser, men främst den låga på 30 mg, ibland kör jag 60 mg i några dagar tills biverkningarna blir för jobbiga, dvs bruxism (tandgnissel och att jag trycker ihop käken-även dagtid) och inget sömnbehov alls. Jag har även provat 80 mg men det gick inte  pga att jag inte kunde äta och jag blev avstängd (men iof så åt jag även andra mediciner då). Mår ok på 60 mg men kroppen blir för stressad. Även på lägsta 30 mg så är min kropp stressad. För adhd-symtomen behöver jag 60 eller mer. Vid högre doser försvinner ljudkänsligheten. MEN jag är inte alls nöjd med Elvanse även om den har gjort en stor skillnad för mig!! Jag får mer energi och blir mer uthållig, det är bra! Men det är fortfarande kaos i skallen vad det gäller tankar, organisera tankar och idéer, fortfarande svårt att komma till skott med jobbiga grejer osv. Jag har ju varit deprimerad och utmattad så det " hjälper ju till" men jag kan inte jobba, det är extremt svårt med struktur. Impad av Er som har koll på hur Era mediciner funkar och klockslag, jag har ingen koll på det då jag inte har samma tider varje dag. Men konstigt nog är jag ändå lite nöjd då jag har tagit tag i en massa saker här hemma som jag har skjutit upp i åratal. Men det är som Ni säger, Elvanse är ojämn. För det mesta är jag lugn, men ibland blir jag superirriterad, kort stubin mot andra samt mycket svettningar. Ångest och oro kommer och går men generellt har jag haft mindre ångest det år som har gått. Men ibland får jag stressångestanfall när allt kör ihop sig, dvs när jag behöver göra flera saker. Jag har också fått ökad tvångsmässighet, trist. Jo en sak till blodtrycket har ju höjts, men sista tiden har den blivit bättre då jag har gått ner i vikt.

MEN för att komma till saken så började jag med lägsta dosen Attentin häromdagen, alltså som ett tillägg mitt på dagen. Det var mitt eget förslag, bara för att se om det blev en förändring till det bättre. Så först morgondos Elvanse sen tog jag attentin mitt på dagen, den första dagen. Pulsen gick upp till över 100 och BT höjdes också. Dagen därpå var jag jättedålig. Orkade knappt gå, kände mig tung och ångestfylld. Mest kändes det fysiskt. Så dag tre blev det sista försöket. Sen inget mer. Tog ingen ADHD-medicin alls en dag och sedan Elvanse igen som vanligt. Tyvärr så har mitt blodtryck fortsatt vara högt samt ångest. Jag är extremt medicinkänslig, långsam metaboliserare har jag läst mig till (har bett om genotyp-test, men icke!) dessutom har jag en sprillans ny läkare som inte känner mig och nuförtiden hinner de inte läsa journaler. Men hon verkar schysst. Jag sa att jag ville byta till Attentin men hon vill att jag skulle kombinera båda två.

Tänker att det kan vara så att som metaboliserar långsamt inte bör äta snabbverkande, eller så är det så att jag inte har ordning på sömn, motion och mattider. Det gör ju mycket. Eller så är A och E ingen bra kombo. Jag är så trött på att testa mediciner, tycker att läkarna inte kan så mycket. Mycket testa hit och dit. Min sköldkörtel funkar plötsligt dåligt, ser att det kan vara en biverkan, äter även låg dos Quetiapin till natten som sömnpiller, funkar mkt  bra. Slutat med de andra medicinerna.  Ok för att göra en lång historia kortare och för den som orkar läsa denna harang av ord, oro och erfarenheter så undrar jag om någon har kunskap om eller synpunkter om det här med snabbverkande medicin, bra eller dåligt vid medicinkänslighet, kombinationsbehandling och ev. problemet med lysindelen som jag inte riktigt förstår (har ju läst att ni har skrivit, jätteintressant!)Lysin är väl ett tillväxthormon som gör att man bildar muskler, vad händer i kroppen månntro?

Splatter
4/21/16, 3:14 PM
#65

#64 Lysin är inte något tillväxthormon, var har du ens fått det ifrån? Lysin är en essentiell aminosyra, dvs en livsnödvändig aminosyra som kroppen inte kan tillverka själv, som kroppen använder för att bygga proteiner som används i alla typer av vävnader, som hud, muskler, tarmar, lever, osv. 

Lysin är livsnödvändigt och finns i bönor, ärtor, ost, kött och ägg bland annat. Det är absolut inget farligt. 

Men om du är en person som har långsam metabolism låter det onödigt att du tar Elvanse, det är ju till för att räcka länge. Testa att bara ta Attentin en dag eller två och se hur du mår.

Amelie-1962
4/21/16, 3:41 PM
#66

Hej igen, sorry att jag var oklar, jag menade muskelbyggande aminosyra inte tillväxthormon. Tack för rättelsen :-) Ser att Citius har skrivit om just Lysin och problemet med den, vad det gäller Elvanse. I alla fall så tackar jag för feedback och ska nog testa Attentin en dag eller två, bra idé! jag kan ju prova 5mg+5mg det motsvarar ungefär 30 mg Elvanse (8,9 mg). Elvanse räcker mycket länge för mig, hoppar över en natts sömn ibland, inte bra.. När jag började med den så mådde jag jättedåligt av reboundeffekten på eftermiddagen, eller jag blev totalt speedad-helt olik mig själv, kunde inte sitta still, men det gav sig ganska snabbt. Man får räkna med biverkningar i början. Men jag tycker det är jobbigt när mitt blodtryck höjs, en del av Er skriver att BT och puls blir mer stabilt med korttidsverkande, så jag får ha tålamod helt enkelt… ;-) Går det så går det.

polymorf
4/25/16, 9:21 PM
#67

#64 Jag har också jättelångsam metabolism men har tänkt tvärtom….att långverkande är sämre, just för att det tar så lång tid innan det går ur kroppen? Har haft mycket problem med det…vill testa metamina/attentin och läkaren har sagt att det kan bli aktuellt eftersom jag får så mycket biverkningar. Men måste typ testa allt annat först så nu har jag Ritalin vilket inte hjälpt så mycket hittills så ska prova höja nu men har inte direkt stora förhoppningar. Har testat Concerta, Elvanse och Strattera innan, och för mig var Elvanse värst av alla, blev helt kocko 😕 tänker att metamina/attentin borde vara bäst för att det är korttidsverkande vilket borde ge mer kontroll och anpassningsbarhet?! Mina dagar ser rätt olika ut och vill helst slippa medicin när jag inte behöver den…

SSKAnna
4/26/16, 10:40 PM
#68

Amelie-1962:

Pulsen som stiger kan du få korrigerad med en liten dos blodtrycksmedicin, t.e.x. en betablockerare. Brukar gå bra. Det är när pulsen går upp som man känner sig jagad, stressad och ångestladdad; det är kroppens svar på pulsökning och helt normalt- men obehagligt…

Jag tänker att du kanske får värre av Attentin då hela dosen frigörs samtidigt? Med Elvanse kanske halva har gått ur när sista fasen börjar vilket blir mildare om man är känslig.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[Citius]
9/14/16, 11:34 PM
#69

Det handlar om att titrera in doserna rätt och att äta och träna rätt. Sen tar det tid att bli av med olika biverkningar. Jag hade blivit av med alla mina men trappade ner min dos under en och en halv veckas tid inför en vecka i Las Vegas och San Francisco där jag var helt utan Attentin och när jag började igen förra veckan på måndagen så har det varit några tuffa dagar sen dess, men nu börjar allt bli bra igen. Jag börjar dagen med en tablett L-tyrosin, en tablett B6, en tablett Zink sen låter jag det gå en timme innnan jag äter frukost och då tar jag 7 tabletter attentin och en tablett magnesium och en omega 3 sen dricker jag enbart vatten om dagarna. Sen äter jag en banan till mellanmål. Till lunch blir det oftast kycklingsallad och 7 tabletter Attentin till sen en proteinbar till mellanmål och till sist middag hemma. Till varje huvudmåltid tar jag magnesiumtillskott och omega 3 (alltså 3 ggr per dag) vid 16 tiden dricker jag ett glas med c-vitamin för att bli av med resterna av attentinet. Funkar för mig men vi är alla olika.

Annons:
[Citius]
9/14/16, 11:36 PM
#70

Om man har svårt att sova och har förhöjt blodtryck funkar Intuniv bra ihop med Attentin eller Concerta & Ritalin. Intuniv sänker blodtrycket och hjälper en att sova.

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
9/18/16, 7:19 PM
#72

#71 Du borde testa att kommentera själva ämnet i trådar någon gång. Och inte kasta sten i glashus ;)

Upp till toppen
Annons: