Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Off topic - [OT]

Blodgivare med adhd, add, asperger?

2015-06-15 00:38 #0 av: Anonym

Hur är det med blodgivning om man har tex add/adhd, asperger osv? Kan man ge blod ändå trots medicinering om man uppehåller ett bra tag innan?

Anmäl
2015-06-15 10:04 #1 av: Niklas

Jag skulle tro att det inte är något problem ifall du har fått medicinen ur blodet. Du kan ställa frågan på Blodgivning iFokus också.

http://blodgivning.ifokus.se

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2015-06-15 11:17 #2 av: Splatter

Har försökt donera blod. Att jag äter Medikinet (metylfenidat) var absolut inga problem, samma dag som jag skulle donera! Om man äter antidepressiva så ska man ha tagit samma dos i minst några månader om jag minns rätt. Dock så hindrades jag för att min puls var över 100 per minut, min höga puls orsakas av min medicin. (Jag hade inte fått donera pga mitt låga blodvärde heller, men det visste jag inte då).

Anmäl
2015-06-15 12:07 #3 av: emeliiiiieee

Ansökte så ska få komma på ett första besök iallafall så får vi se vad dom säger ang medicinen. 

Anmäl
2015-06-15 12:34 #4 av: fluffymind

Donerar samma dag som jag tagit Concerta, det verkar inte vara något problem.

Anmäl
2015-06-17 17:27 #5 av: IceTee

Det beror helt på medicinen! Säkrast är att faktiskt fråga blodcentralen!

Medarbetare på Skor iFokus

Anmäl
2015-06-19 00:26 #6 av: Cayennen

Brorsan har Aspergers och samtidigt den näst sällsyntaste blodgruppen...han är blodgivare och blir tappad 4 ggr per år

Anmäl