Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1071 ggr
bakommasken
2015-07-14 19:34

ADHD?? *förvirrad*

Hejsan!

Jag är en tjej på 16 år och vet knappt vem jag är snart.

Jag har efter en utredning av skolpsykolog samt skolkurator fått reda på att jag har en stor koncentrationssvårighet, svårt att hålla en röd tråd, snabb i tanken, spontan, impulsiv, otroligt kreativ, ser inte risker, svår att få kontakt med, är provocerande samt trotsig, är motoriskt orolig och har svårt med beteenderegulering och metakognition.

Började även röka och dricka tidigt, skolkat något kopiöst,  och slåss när jag blir arg..

Både kuratorn och psykologen ville verkligen skicka en remiss till BUP så det gjordes och jag har nu varit på ett bedömningssamtal.
Där var kuratorn mycket tveksam då jag har klarat skolan när jag varit liten..?! (då det är jobbigast när jag är i skolan)
Hon tyckte i alla fall då att det var väldigt otydligt.

Vad säger ni?
Känner mig så förvirrad, kan jag ha ADHD (eller annan diagnos?) även om jag klarat skolan ok när jag varit yngre och då inte svårigheterna varit såhär extrema då?

Annons:
Tjeja
2015-07-14 19:53
#1

Klart du kan ha ADHD ändå! att haft uppenbara problem som liten är inte ett grundkriterium för ADHD utan bara ett kriterium som stärker misstanke.

Men sedan kan man ju få precis samma svårigheter och besvär som vid ADHD av helt andra orsaker, och finns det anledning till att misstänka att något annat är orsak till problemen behöver man ju utreda det först, innan läkaren kan sätta en diagnos.

Man kan bli lika dan av massa olika orsaker, allt ifrån sömnbrist till sköldkörtelproblem. Så låt dem ta reda på orsaken bakom dina svårigheter så kommer du få bäst hjälp!

Det spelar ju egentligen ingen roll i sig vad den diagnos du i slutänden får heter, utan hur man på bästa sätt kan hjälpa dig! Om det tex är sköldkörteln vore det ju synd att missa det och ge dig fel mediciner tex. 

:)

Så du behöver nog inte vara så förvirrad egentligen, dina problem är ju som dem är oavsett vad för "diagnos" du får, däremot är det ju viktigt för vilken behandling som kan hjälpa dig bäst! :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Cragan
2015-07-14 20:09
#2

låg o mellan stadiet klarade jag utan allt för stora problem högstadiet 70%+ frånvaro. fick diagnosen ADD o Asperger eller om dom skrev det tvärt om 🤪 när jag va 30 hade jag fått diagnoserna som 15-16 åring eller yngre så är jag säker på att det hade blivit ADHD ist för ADD.   
men krävs en neuropsykolog för bokstavs diagnoser då vanliga psykologer ej har rätt utbildning för att ställa dom diagnoser.

melonglass
2015-07-22 00:37
#3

Jag har alltid till synes för andra haft det relativt lätt och bra för skola och så, fick lagom betyg (allt från E-C) och ingen verkade lägga ner tid på det alls mer än jag själv som kände otrolig stress och ångest över just allt kring skolan. Så det var ingen mer än jag själv som visste hur jobbigt det var för mig.

Jag fick min adhd-diagnos i våras utav bup då jag började gå där för ca 2 år sen på grund av andra problem som sen ledde till att de ville göra en adhdutredning och det var inte förrän då som folk i min omgivning började koppla ihop en efter en av mina ''personlighetsdrag''. 

Så du kan absolut ha ADHD även om de verkar tycka du har det bra i skolan, det är inte det som spelar in. En diagnos för adhd/add sätts när man märker att personen det handlar om har så stora problem för sakerna det handlar om att det gör det jobbigt i vardagen.

Sen måste det ju inte vara ADHD heller, kan vara så mycket olika saker som spelar in så låt bup och kurator etc göra sin grej. Försök vara öppen och ärlig så får de bäst bild på din situation

enlisa
2015-07-22 10:37
#4

Jag tycker att Tjeja sa det som jag tänkte på. Som tillägg så klarade jag skolan bra, i alla fall utåt sett, ingen frånvaro och ok betyg, men inåt sett så kämpade jag som en tok. Jag fick add/adhd-diagnos som vuxen (27 eller 28 år). Men som sagt, var så ärlig du kan så du får så pricksäker hjälp som möjligt. Det kan ju vara lättare sagt än gjort dock :/ lycka till!!! /E

Upp till toppen
Annons: