Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 4852 ggr
Ribessa
7/16/15, 4:43 PM

Autism & ADD? Frågor kring autism

Hej. Jag har lite allmänna frågor kring autism och dyl. Jag har läst runt både här och på många sidor på nätet, men känner ändå inte riktigt att jag får något grepp om vad som är vad - och jag förstår att svart på vitt är det inte, såklart!

Men anledningen varför jag frågar är att min yngre bror, likt mig fått diagnosen ADD, men även autism. ADDn förstod vi på en gång, han och jag är nästan som samma person och vi har alltid förstått varandra, och det är ju inte så konstigt. Dock fick han då diagnosen autism, och de förklarade det som att han hade "lätta drag av autism". Det är då jag blir lite fundersam, och inte riktigt förstår. Min brors "symptom" som de säger förklarar detta är att han har väldigt svårt att titta folk i ögonen, och egentligen upplevs han mer som blyg. Men jag personligen - jag kanske kan se lite utmärkande grejer men inte så pass att jag själv skulle egentligen förstå diagnosen? Förstår såklart att det är väääldigt individuellt, men vad jag förstått av vad jag läst så är snarare autism det svårare, och den "lättare" delen då oftast blir Asberger? Eller har jag fått det hela om bakfoten? 

Jag har själv försökt fråga min far och hans fru (min brors mor) om vad psykologerna sade och såklart - varför man kom fram till diagnosen - för att jag såklart vill veta och ha en förståelse för att kunna hjälpa och stötta min bror på bästa sätt.

Men jag förstår verkligen inte - och de verkligen inte ha något bra svar heller? Så han har "lätta drag av autism", men en autismdiagnos för att han är blyg utåt sätt, svårt att se folk i ögonen och hellre vill vara själv än att vara med hans jämnåriga kompisar? Ska tillägga också att min bror är 13 år gammal idag, utredningar och bekymmer har pågått i typ 2 år och han har fått gå om 5an då han aldrig for till skolan pga ångest-problematik och gjorde precis som jag - ljög ihop om ajaj i magen för det kan ju ingen se på utsidan så får jag vara hemma. (Lite roligt också, min bror har alltid haft samma ursäkter och hittat på samma saker som jag gjort, och jag kan tillägga att det finns inte att han hört det från mig, för vi bor i skilda hem och har alltid gjort. Jag bor med min mor och han med min far.) 

Vad jag förstod så hade de redan gjort en utredning men kom inte direkt fram till något - sedan gjorde de om det och även spelade in - filmnade - en del av utredningen? 

Jag förstår att hela inlägget kanske låter luddigt, jag försöker komma på och förklara så mycket eftersom, men jag vill verkligen bara få en förståelse, för texter och info om detta har inte gjort mig något klokare. För för mig - så tycker jag han är en kopia av mig, möjligen något blygare utåt än vad jag är - och jag har ingen autismdiagnos eller ens en fundering på det - det viftade de direkt bort på min utredning, även då de visste då att min bror har en autismdiagnos.

Därför har jag så svårt att få ihop det här… 

Tack till den som orkar läsa och ta sig tid att hjälpa mig förstå. Jag vill kunna vara den bästa stöttepelare för min bror som jag bara kan - och då måste jag först förstå problematiken och varför. - Honom har jag frågat flera gånger, han har själv inte något grepp om varför - han har själv frågat mig varför han fick en autismdiagnos. Då bad jag bara honom, ställa den frågan till sin psykolog som utförde utredningen. 

Kram.

Annons:
Ribessa
7/17/15, 3:08 PM
#1

Putt?

Internettan
7/18/15, 11:22 PM
#2

Jag har tyvärr inget svar. Men är det inte så att beroende på vilka utredare man får så kan de komma fram till väldigt olika saker? Där en del tycker det är ett solklart fall av autism kanske andra viftar bort det bestämt. Alltså behöver det inte nödvändigtvis vara så att du och din bror är olika utan det kan helt enkelt handla om olika utredare och deras olika tolkning.

"Every point of view is a view from a point."

SSKAnna
7/19/15, 1:10 PM
#3

Jag tror att du får lita på att den utredning som gjorts är korrekt- iaf just nu. En Neuropsykiatrisk utredning bestå ju, som du ju vet, av många olika delar. Inte bara psykologers utlåtande.

Även om han nu har en diagnos som innefattar autism så behöver detta inte stämma om 10 år. Själv får jag mer och mer känslan av att ALL NPF är ett spektrum med olika grader av svårigheter..

Aspergers syndrom är inte en "light"-variant av autism egentligen; skillnaden mellan den diagnosen och högfunktionerande autism syns framför allt före 7-årsåldern. 

Jag har en som med autistiskt syndrom, normalbegåvad och ADHD, medan jag har ADHD och drag av autism. Jag upplever att vi är ganska identiska! Jag väntar dock på vidare utredning av hur mycket "drag" jag har; jag misstänker att det är en hel del! Jag är dock kvinna så symptomen är lite annorlunda.

I grund och botten är vi individer och inte diagnoser! ;)

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Ribessa
7/20/15, 12:26 AM
#4

Tack för era svar, jo självklart litar jag ju på den utredningen som är gjord. Det är just den biten som du nämnde #3, att Asperger är "light-varianten", och hur kan det då vara "lätta drag av autism" men bli en autism-diagnos? Förstår du hur jag menar? :)

SSKAnna
8/1/15, 8:14 PM
#5

Ja- det låter inte som en korrekt diagnos… Om de inte menar att du "blivit bättre" typ??

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Ribessa
8/2/15, 11:34 PM
#6

#5 Det är ju min bror det gäller, inte mig. :) Jag har endast ADD. Jag tycker själv det låter jätte, jättekonstigt.

Annons:
autisticE
8/31/15, 3:24 PM
#7

Hejj, åååå det är så mycket jag vill lära alla här. Jag började läsa om diagnoser när jag var 10 (fyller 15 i november) för att jag ville förstå mig själv, jag var djupt deprimerad då med och det sluta med att jag blev inlagd på barnpsyk i 7 månader när jag var 12 pga självskadebeteende o självmordsförsök mm. Diagnoser har alltid varit mitt specialintresse.

För det första tycker jag inte om när någon säger ''light autism'' eller vad ni nu skriver. Jag förstår inte det, för vissa dagar så kan jag inte prata överhuvud taget, jag kan bara sitta o vagga hela dagen lång. Och så dagen efter så kan jag prata med folk som ''vem som helst''.. liksom… vad är jag då då? ''light autism'' eller svår autism? kan ta många exempel när det gäller det men bara så ni förstår lite. 

Asperger finns inte längre, utan allt är autism, autism spektrum störning mer exakt. Det finns en del inom spektrumet som heter ''atypisk autism'' , den diagnosen får man om man inte uppfyller tillräckligt många kriterier så man kan få en ''hel autism diagnos'' alltså; drag av autism - atypisk autism 

sen kan jag inte säga direkt om diagnosen är rätt när det gäller din bror för jag har ingen bakrund och så vet jag inget om hur han upplever saker o ting. 

men glöm aldrig att det är väldigt individuellt allting!

Ribessa
9/7/15, 8:55 PM
#8

#7 Tack så mycket för ditt svar! Nej självklart förstår jag verkligen att allt är individuellt. Jag försöker själv bara få en djupare förståelse i det hela autismspektrumet, jag vet själv att jag har väldigt bristande kunskap inom ämnet, det är just därför jag frågar baserat på vad jag läst.

Sara Jansson
11/28/15, 7:11 PM
#9

Hej!

Hittade denna tråd nu, mycket intressant.
@Ribessa, har din bror får någon mer klarhet i detta?

Denna tråd är intressant för mig eftersom jag fick diagnosen "ADD med påtagliga autistiska drag"!
Först är det ju så att autism är en diagnos i sig själv.
Det autistiska spektrat däremot innehåller olika diagnoser, bla autism eller Aspbergers. Bara därför stör det mig med ordet "autistiska drag".
Hursomhelst, efter jag fått diagnosen och börjat medicinera för min ADD så kom sidor av mig fram som alltid funnits där, men nu är dom väldigt påtagliga och starka. Påverkar mitt dagliga liv.
Jag misstänkte det hade med dessa sk "autistiska drag" att göra och informerade min psykolog om detta.
Det ledde till att jag nu genomgår ytterligare en utredning men specifikt för diagnoser inom det autistiska spektrumet.
Förhoppningsvis är den klar i början av nästa år.

Jag kan releatera till att du/ni tycker att just "drag av autism" är sjukt oklart vad det innefattar och mitt råd är att om din bror känner av sidor eller saker med sig själv som inte kan förklaras på andra sätt så måste han stå på sig och ni måste hjälpa honom, kräv en ny eller ytterligare utredning!

Hoppas allt löser sig för er :)

Ananse
11/28/15, 11:38 PM
#10

Men alltså… Har han en autismdiagnos eller inte? 'Autistiska drag' är inte en officiell diagnos, det skriver man när kriterierna inte uppfylls men det ändå finns tydliga såna drag. Min diagnos är ADHD kort och gott, men i papprena nämns att jag har många autistiska drag - dock utan att uppfylla kriterierna för autismdiagnos. Jag tror den biten kom med för att jag själv tryckte på. Jag var helt medveten om att jag inte har symptom för en aspergerdiagnos och att jag inte är berättigad till stöd enligt LSS, men jag är liksom jävligt autistisk ändå och det påverkar mig väldigt mycket, positivt och negativt. Jag misstänker att det autistiska också i hög grad påverkar hur ADHD-dragen tar sig uttryck och hur jag kommer att svara på medicinering. Hur som helst är jag också inne på det spåret, att alla dom här tillstånden är delar av ett och samma koko-spektrum. Folk med Dyslexi har väl ofta drag av ADHD och svårare varianter av ADHD brukar väl anses överlappa Asperger rätt mycket? I grund och botten handlar det väl om en dominant och överbelastad höger hjärnhalva? Svårigheter att sortera och kategorisera. Som jag ser det är symptomen bara olika sätt att hantera det där bombardemanget av intryck, så upplever jag det i alla fall för egen del. I perioder av mitt liv har jag varit flamsig och impulsiv, ibland mer autistisk och tillbakadragen. Nu i medelåldern har jag blivit den understimulerade damp-apa jag aldrig var under uppväxten.

Sara Jansson
11/29/15, 12:12 AM
#11

Det är svårt att urskilja vad som är vad och vad som tillhör vad när man misstänker två diagnoser somADD/ADHD och ex aspberger. En av dem kan vara den dominerande. 
Jag fick också höra "påtagliga autistiska drag" men la inte nån vikt vid det. då.

Efter jag börjat medicinera min ADD så kommer dessa "drag" fram vääääldigt mycket mer och påverkar mig varje dag i mitt liv.
Och visst, ibland är det drag man har, lite av olika saker men inte komplett så det passar in i någon diagnos.
Men jag tycker inte man kan dra samma slutsats för alla, vissa har mer än bara drag och då ist en diagnos. 
För vissa är det inte och hr inte varit olika i olika perioder i livet.
Det finns många diagnoser där man även kan ha drag av andra diagnoser men detta gäller inte alla och just därför tycker jag att om man känner att man inte fått "hela svaret" och att det finns något mer där så bör man försöka stå på sig och se till att man får göra de utredningar man behöver osv.

Ananse
11/29/15, 12:48 AM
#12

Precis så var det för mig. Utredaren såg bara liksom solklar ADHD vilket väl på sätt och vis är korrekt, men jag insisterade på att vi skulle rota i den här autistiska biten. Det visade sig att jag inte har dom här typiska svårigheterna med att läsa av människor, just den där mest centrala biten. Jag har heller inget av den där dragningen till rutiner och ritualer. Ändå är dom autistiska dragen väldigt framträdande i mig, så det kändes bra att det nämndes i papprena. Men som sagt har det varierat för mig. Kanske hamnar jag där i framtiden att dom autistiska dragen ställer till problem, och då kanske jag vill gräva djupare där.

Ribessa
12/3/15, 1:48 AM
#13

Min bror har diagoserna ADD & Austism. Han HAR alltså diagnosen autism. Det är detta som gör att jag inte förstår det. För jag förstår inte hur han kan ha uppfyllt de kriterielserna för den diagnosen - baserat på den bror jag känner och hur han är. Dels att de även då beskrivit det som "lätta drag av autism" - men en autismdiagnos. 

Inte konstigt att jag inte förstår hela grejen? Jag har ingen autismdiagnos - inte ens står det något som ens skulle luta mot det hållet - även om de granskade mig ordentligt mot det då de fick veta att min bror har autism. - och jag skulle inte vilja påstå att min bror har några speciellt fler "saker" för sig som gör att man misstänker det är vad jag har - och jag har då absolut ingen autismdiagnos. Gah, ja jag lär få leva i ovisshet. Även min bror… Suck - Jag får inte honom heller riktigt att stå på sig i frågan och att fråga. Jag frågar ju min far och brors mor - men jag får väldigt diffusa svar och återigen dessa luddiga - konstiga anledningar som de fått höra som orsak till diagnosen som jag så enkelt skulle kunna förklara det som min brors blyga drag - för han är blyg, som jag! och var gör man när man är blyg och blir granskad av psykologer och kameror?! Ja inte tusan är jag så sugen på att hålla ögonkontakt heller när jag ska sitta och prata jobbiga saker med nya människor.

Vilken ovisshet alltså..

Annons:
SSKAnna
1/17/16, 8:18 PM
#14

Även jag upplever att jag sedan jag började medicinera min ADHD fått betydligt mer framträdande autistiska drag. De gör just nu en utredning angående det.

Jag känner det som att hyperaktiviteten är så stark att när jag inte medicinerar så  tar den sidan över helt; som det "dominanta draget" liksom.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Sara Jansson
1/19/16, 7:42 PM
#15

jag kan ju uppdatera er om att jag ju som sagt kände att när jag medicinerar mot ADD kommer dragen från det autistiska spektrat fram mer.

Påtagliga drag var det de sa att jag hade. Jag vägrade nöja mig med det för jag kände ju allt i min kropp och hjärna. Fick dem att göra en ny separat utredning just inom autismspektrat och för några dagar sedan fick jag resultatet av alla tester och hela utredningen: jag har även Aspbergers.
Så om ni känner själva att det är något mer så tveka inte på att kräva ny /en till utredning.
Detta har gett mig ro iaf när det gäller den biten!

91Marran
1/20/16, 4:05 PM
#16

Din bror är inte du och du är inte din bror. Han kan uppleva och känna saker annorlunda än du. Fråga min bror och han skulle inte misstänka mina diagnoser på mig. Jag tycker synd om din bror som inte har så pass tydliga problem i dina ögon, vilket gör att han nedvärderas av sitt syskon. Jag förstår att du vill honom väl, så visa det istället! :-)

Mvh
Mig

Skorpion76
1/25/16, 2:52 PM
#17

#0 Jag har startat en egen sajt speciellt för frågor kring just autism.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Ribessa
1/25/16, 9:32 PM
#18

#16 - vilken nedvärderande kommentar. Hade du läst ordentligt så ser du att det du säger inte har något grund. Jag vet mycket väl att jag och min bror inte är samma person. Finner inte riktigt ord för det du just skrev? Läs om eller kommentera ingenting alls. Jag misstänker honom inte alls, jag om någon försöker hjälpa honom själv att förstå den diagnos han har fått - för som sagt - han förstår den inte själv - och har inte fått någon ordentlig förklaring till den. Fy alltså.

SSKAnna
1/27/16, 1:40 PM
#19

Jag håller helt med dig, Ribessa; #16- den där kommentaren var inte ok! Inte det minsta konstruktivt och rent ut sagt elakt! Om diagnosen är "autism" eller så kan det kallas "autismspektrumstörning" "autistiskt syndrom" mm, så är det ju självklart att han har, ial lätta drag av autism. Trots att man diagnosen Aspergers syndrom sägs vara borta så fick jag den förra veckan. Man har iaf tidigare satt diagnosen Asperger om problematiken började efter två års ålder, annars Autistiskt syndrom. Oavsett vilket namn diagnosen har så är det samma grundproblematik.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Upp till toppen
Annons: