Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Högt blodtryck av Elvanse

2015-07-16 21:17 #0 av: Mizz_persson

Hej!

Får förhöjt blodtryck av Elvanse 30 mg - 140/104. Är det kört med denna medicin för min del eller går det att få blodtrycksänkande? Svarar bra på medicinen för övrigt och skulle behöva höja dosen, men blodtrycket sätter stopp för den saken. Kan tillägga att blodtrycket går ner när medicinen går ur kroppen.

Anmäl
2015-07-16 22:05 #1 av: emeliiiiieee

Jag har högt blodtryck med concerta och jag får blodtryckssänkande. Tar metoprolol sandoz. Funkar asbra. prata med din läkare

Anmäl
2015-07-16 22:36 #2 av: Mizz_persson

Tack för svar! Måste få fråga om du har högt blodtryck utan Concerta. Min läkare vill helst inte skriva ut blodtryckssänkande.

Anmäl
2015-07-16 22:52 #3 av: emeliiiiieee

Enligt hc hade jag högt innan jag gick ner i vikt. Nu är det normalt men högt när jag tar concertan. Därav metoprolol :) 

Anmäl
2015-07-19 12:55 #4 av: SSKAnna

Jag fick högre puls och blodtryck av både Concerta (samt alla andra med samma innehåll) och nu av Metamina. Hade inga problem innan dock.

Hur gammal är du? Fast å andra sidan- hade du högt blodtryck innan borde de tänkt på det innan de skrev ut Elvanse...

Jag fick dock lov att gå till familjeläkaren för att få medicin mot högt blodtryck; men det är inte kört för dig! Det finns massor med medicin mot det så det borde de ordna tycker jag!

Anmäl
2015-07-19 14:55 #5 av: Mizz_persson

Jag hade inte högt blodtryck innan jag började medicinera. Gick till VC där jag fick göra en 24 timmars mätning av puls och blodtryck. Därefter räknade min läkare ut medelvärde av blodtryck som såg normalt ut och hon bedömde därmed att jag inte behövde något blodtryckssänkande. Men lik förbannat så sticker det iväg under tiden då jag tar Elvanse. Kan därför inte höja dos eftersom ssk på psyk mottagningen inte vågar, utan ber mig
uppsöka VC igen.... 😕

Anmäl
2015-07-19 15:03 #6 av: Mizz_persson

Jag är 45 år, snart 46.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.