Annons:
Etikettadhd-add
Läst 5136 ggr
Mizz_persson
7/16/15, 9:17 PM

Högt blodtryck av Elvanse

Hej! Får förhöjt blodtryck av Elvanse 30 mg - 140/104. Är det kört med denna medicin för min del eller går det att få blodtrycksänkande? Svarar bra på medicinen för övrigt och skulle behöva höja dosen, men blodtrycket sätter stopp för den saken. Kan tillägga att blodtrycket går ner när medicinen går ur kroppen.

Annons:
emeliiiiieee
7/16/15, 10:05 PM
#1

Jag har högt blodtryck med Concerta och jag får blodtryckssänkande. Tar metoprolol sandoz. Funkar asbra. prata med din läkare

Mizz_persson
7/16/15, 10:36 PM
#2

Tack för svar! Måste få fråga om du har högt blodtryck utan Concerta. Min läkare vill helst inte skriva ut blodtryckssänkande.

emeliiiiieee
7/16/15, 10:52 PM
#3

Enligt hc hade jag högt innan jag gick ner i vikt. Nu är det normalt men högt när jag tar concertan. Därav metoprolol :)

SSKAnna
7/19/15, 12:55 PM
#4

Jag fick högre puls och blodtryck av både Concerta (samt alla andra med samma innehåll) och nu av Metamina. Hade inga problem innan dock.

Hur gammal är du? Fast å andra sidan- hade du högt blodtryck innan borde de tänkt på det innan de skrev ut Elvanse…

Jag fick dock lov att gå till familjeläkaren för att få medicin mot högt blodtryck; men det är inte kört för dig! Det finns massor med medicin mot det så det borde de ordna tycker jag!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Mizz_persson
7/19/15, 2:55 PM
#5

Jag hade inte högt blodtryck innan jag började medicinera. Gick till VC där jag fick göra en 24 timmars mätning av puls och blodtryck. Därefter räknade min läkare ut medelvärde av blodtryck som såg normalt ut och hon bedömde därmed att jag inte behövde något blodtryckssänkande. Men lik förbannat så sticker det iväg under tiden då jag tar Elvanse. Kan därför inte höja dos eftersom ssk på psyk mottagningen inte vågar, utan ber mig uppsöka VC igen…. 😕

Mizz_persson
7/19/15, 3:03 PM
#6

Jag är 45 år, snart 46.

Annons:
tarotlasse
7/26/15, 10:46 PM
#7

Jag har ett ärftligt högt blodtryck och medicinerade mot högt blodtryck redan innan jag fick min diagnos ADHD

När jag började med Concerta + Ritalin så var man väldigt noga med att kontrolera mitt blodtryck och jag gick på kontroll en gång i veckan. 

De har varit lika nograna med kontrollerna när man efterhand har höjt dosen till rätt nivå och de har kontrolerat blodtrycket vid varje receptförnyelse var tredje månad utan några större avvikelser.

Nu innan sommaren så ville min läkare att jag skulle prova Elvanse som enligt min läkare borde vara betydligt effektivare för min del. 

Men redan  efter ett par dagar och av den minsta dosen 30 mg Elvanse så rusade mitt blodtryck upp i höjden 190/100. 

Efter 10 dagar beslutade min läkare att jag fick återgå till Concerta och Ritalin igen.

Vid mitt förra besök sa min läkare att han kontaktat  min husläkare och bett henne att se över min blodtrycks medicinering och kolla upp om det finns andra alternativ för medicinering av mitt höga blodtryck.

Så att vi kan göra ett nytt försök med Elvanse  senare i höst. 

Min läkare som skriver ut min ADHD medicinering sa att han är expert på ADHD och på den medicineringen inte på blodtrycksmedicinering. 

Han tyckte det var bättre lämpat att min husläkare som sköter min övriga medicinering tog detta med min blodtrycksmedicinering. 

Lasse

Upp till toppen
Annons: