Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 5050 ggr
[Julia96]
7/17/15, 2:27 PM

Concerta och viktnedgång

Hej. Jag är en 18 årig tjej som har ätit Concerta ett tag nu och märker att jag gått ned ett par kilo. Det ser jag bara som positivt för min del men jag är rädd att dom kan ta ifrån mig medicinen, kan dom det? Jag har nu ett bmi på 18.4 och vet att det är gränsen till undervikt och det är därför jag undrar. Jag har dock en konstig kroppsbyggnad så jag ser ut att väga mycket mer än jag faktiskt gör så ser inte undernärd ut alls. Men tycker det är så himla skönt att inte behöva äta så ofta och bli mätt på typ lite soppa. Det är väl upp till en själv nu eftersom jag blivit myndig och flyttats till vuxenpsykiatrin?

Annons:
Honestyisdead
7/17/15, 2:34 PM
#1

Hamnar du på undervikt kan dom nog vilja byta medicin.

[Julia96]
7/17/15, 2:37 PM
#2

Trots att jag verkligen tycker medicinen hjälper? Har provat Ritalin med och Strattera tappar aptiten av dom med men det är ju något jag ändå vill så det borde väl ändå vara mitt val sålänge jag inte blir allt för smal??

Ribessa
7/17/15, 3:10 PM
#3

Jag har själv gått ner en del sedan jag började med Concerta, aptiten är dålig men äta bör man annars dör man… ;) Men så länge man själv har det under kontroll och har uppfattning om hur mycket man faktiskt BÖR få i sig, även om du inte känner att kroppen skriker efter det - så är det lugnt.

Honestyisdead
7/17/15, 3:15 PM
#4

#2 Att vilja gå ner mer får varningsklockorna att ringa. Du skadar din kropp pm du bara äter lite soppa om dagarna.

Ribessa
7/17/15, 3:35 PM
#5

Ja att vilja gå ner i vikt är en sak… Men att tycka att det är skönt och behagligt - och bra - med en biverkan på att ha dålig aptit och se det som en lösning får mig också att rynka lite på näsan…

[Julia96]
7/17/15, 3:45 PM
#6

Varför ringer varningsklockorna? Menade bara att det är skönt att inte behöva äta hela tiden för jag har förut ätit en hel del stora portioner och varit lite plufsig. Nu väger jag cirka 52 och vill ner till 49 och sen är jag nöjd och kommer att äta även fast jag inte är hungrig! Men vill behålla tabletterna för det så inte dom tar bort dom för mig fast jag har läget under kontroll alla har ju olika ideal..

Annons:
SSKAnna
7/19/15, 12:59 PM
#7

Julia96- Det där med minskad aptit är något man får lov att leva med tror jag. Man får lov att påminna sig själv om att äta och dricka ordentligt för att må bra.

Jag gick ner i vikt i början och för mig var det positivt men jag gör som Skalman nu- Har en "ät-och-sovklocka"!

Om man inte äter som man ska dyker en massa andra problem upp- huvudvärk, kraftlöshert mm….. och-JA: blir du för undernärd är det fullt rimligt att de inte vill skriva ut mer medicin.

Ta  hand om dig!!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Honestyisdead
7/19/15, 2:12 PM
#8

#6 Hur gammal/ung är du? Och hur lång?

[Julia96]
7/21/15, 11:47 PM
#9

SSKAnna - jo precis men jag kan äta om jag vill det är inte så illa jag har ju lunchrast på mitt jobb och sen middag hemma men jag tycker det är bra att gå ner lite. Men dom kan väl inte veta att jag går ner pågrund av medicinen? Jag kan väl bara säga att jag börjat träna och äta hälsosamt? Jag behöver ju inte nämna att medicinen ger dålig aptit? För isåfall kan dom väl inte dra in den?

[Julia96]
7/21/15, 11:52 PM
#10

Hera - jag är 18, 168.5 och väger 51 när jag kollade nyss.

melonglass
7/22/15, 12:18 AM
#11

Ifall du hamnar på undervikt och att din viktkurva blir för ''hoppig'' neråt så kan de behöva ändra det.

Att du är på detta viset att du vill fortsätta gå ner i vikt och tycker det är bra med minskad aptit är för mig som är erfaren utav ätstörningar något som väcker misstankar. Att gå ner i vikt genom att inte äta är helt fel sätt och något som är en del utav början på allvarliga ätstörningar.

Din vikt låter rätt låg. Jag är själv 1.63, väger runt 54. Går du ner för mycket kan din läkare tex sluta skriva ut medicin åt dig om det blir en hälsorisk

Honestyisdead
7/22/15, 12:21 AM
#12

Att satsa på undervikt tyder på ätstörningar.  Tycker du ska prata om det här med din läkare.

[Julia96]
7/22/15, 10:33 AM
#13

Ja har inga ätstörningar jag vet att jag är smal och älskar mat men man ska väl inte klaga om man inte behöver äta så mycket och kan gå ner ett par kilo till. Ganska ekonomiskt också ;)

Annons:
Honestyisdead
7/22/15, 10:51 AM
#14

#13 Så säger inte någon som älskar mat och som vet att den redan är smal.

Älskar man mat tycker man inte det är skönt att slippa äta. Vet man att man är smal satsar man inte på undervikt.

Ribessa
7/22/15, 3:37 PM
#15

Tycker också det lät lite i underkant. Inte nu för att det stämmer på alla - men kan vara bra att utgå ifrån. Om du är 160 lång, ta bort ettan och - 10. Dvs 50. Där ikring bör du väga. Lite mer eller mindre hit och dit då såklart beroende på hur man är byggd. Jag är 167 och väger ca 58 nu, jag är väldigt smal och "det är i underkant", JAG bör iallafall inte gå ner mer än 58. Har alltid vägt ca 63 och det har varit jättebra på min kropp. Men förstår du vad jag menar? Jag menar inte att säga si och så så ska man, men kan vara bra att ha någon riktlinje att gå efter för att förstå vad som är rimligt.

Sedan tycker inte jag heller att dina resonemang låter så bra faktiskt… Men jag ska inte sitta här och leka moraltant och vifta med fingret och säga ajabaja. MEN, ha det i åtanke, de största problemen börjar alltid med förnekelse.

Hoppas att du pratar med någon om detta, din läkare om inte annat. Annat än oss på iFokus. Ta hand om dig!

[Julia96]
7/22/15, 11:01 PM
#16

Jag har redan sagt till min läkare att jag tycker det är bra att inte ha aptit och han hade inga problem med det. För han ser ju att oavsett vad jag väger så ser inte min kropp så smal ut så några kilo minus kommer ju inte skada liksom. Och det viktiga är väl inte egentligen siffran i sig utan att man mår bra med hur kroppen ser ut. Att slippa behöva gå in på Ica för man är sötsugen är ju självklart skönt och att bli mätt på lite mat. Min kropp blir ju mer hälsosam då. Men tack för era synpunkter förstår vad ni menar men hade ni sett min kropp tror jag inte ni tänkt som ni gör nu :)

Honestyisdead
7/23/15, 8:03 AM
#17

#16 Jaha. Så nu har du plötsligt pratat med läkaren om det? Vad är det egentligen du frågar om då?

[Julia96]
7/23/15, 10:09 AM
#18

Pratat och pratat. Har sagt att jag intr har något problem med biverkningarna. Frågar om man kan bli ifråntagen medicinen om man går ner för mycket, för det har jag inte lust att fråga honom.

[Julia96]
7/23/15, 10:10 AM
#19

Men har ju fått svar på den frågan nu av er vad ni tror ingen verkar ha några erfarenheter av just det så tack så mycket :)

Ribessa
7/23/15, 12:01 PM
#20

#19 Nåja. För att klargöra det, jag skulle säga att om du "går ner för mycket", så skulle de definitivt dra tillbaka medicinen, allt annat hade varit konstigt.

Annons:
Honestyisdead
7/23/15, 2:39 PM
#21

#19 Om du har en bra läkare kommer denne dra in medicinen om du blir underviktig och inte går upp igen. Det är ett faktum.

emeliiiiieee
7/24/15, 2:49 PM
#22

Jag åt Concerta när jag var mindre. Funkade skitbra MEN jag gick ner så mycket i vikt. På en kontroll på hab så såg dom det och då blev jag av med medicinen. Så jag hade nog vart lite försiktig om jag var du. 

Går även på Concerta nu och även om du är myndig så har vuxnpsyk all rätt att ta bort medicinen. Min läkare är lite tveksam om dom ska ta bort den då jag knappt äter utan får tvinga mig själv.

SSKAnna
8/28/16, 7:33 PM
#23

Det är förstås ett problem när man inte kan få i sig något #22 men det finns alternativ. Att dricka är lättare än att äta, kallt ofta lättare än varmt o.s.v. Om detta är jobbigt borde du få kontakt med dietist! 

Kommentar till andra: Undervikt betyder inte ätstörning! VARFÖR ska vissa hela tiden ge sig på just denna T.S?

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Honestyisdead
8/28/16, 7:57 PM
#24

#23 Att vilja bli underviktig och tycka om att slippa äta är ätstörning jo. Det är inte friskt.

Ribessa
9/1/16, 7:02 PM
#25

#23 Undervikt betyder absolut inte ätstörning - det är absolut inte det jag har velat förmedla heller. Men på vad TS beskriver om sin situation (vilket jag tycker låter i underkant då vi är ungefär lika stora) och det som får mig att skriva så som jag skriver är TS sätt att skriva om detta - vilket jag absolut tycker låter som något osunt.

Upp till toppen
Annons: