Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3648 ggr
Lolali
8/4/15, 10:08 PM

Skäms över att inte orka/kunna jobba

Hej! (Kvinna 24 år som har barn på 1 år) Jag skäms så över att inte kunna/orka arbeta. Jag behöver ett anpassat arbete och klarar tyvär inte att arbeta mer än max 50%. Jag vill inte att alla ska veta om att jag har ADD och döma vare sig mig eller mitt barn efter detta. Jag vet att många tycker att "alla kan jobba" och ser mig samt andra som lata. Och jag klarar verkligen inte av det. Det värsta är att jag är rädd att en sån sak kommer att påverka mitt barn när denne blir äldre och andra barn vet mina besvär. Jag vill inte söka lönebidragsjobb då det alltid kommer komma fram att mitt jobb "inte är ett riktigt jobb" till människor jag känner. Jag skäms så. Någon som vill ge mig pepp och kanske dela med sig av positiva erfarenheter angående att inte ha ett så kallat "riktigt jobb"? Jag vet att alla jobb är riktiga, hoppas ingen missförstår mig och tar illa upp 😊

Annons:
Skrikan
8/4/15, 10:53 PM
#1

Skit i vad andra tycker och gör det som du mår bra av.!Jag är själv så himla trött på att hela tiden tänka på vad andra tycker om mig, har försökt ge sken av att vara hur glad som helst, men jag orkar inte bry mig längre faktiskt. Och det bästa med det är att då märker man vilka människor som faktiskt bryr sig, och det är lättare att inte gå omkring och låtsas. Jag har ett jobb just nu som för många inte är ett riktigt jobb, men jag trivs som bara den, mina kollegor är underbara, och jag gör skillnad för andra!

Kanske kan du fundera över vad det är som gör att det inte känns som ett riktigt jobb? Är det något som du tror andra tror, eller tror du det själv? Vad är ett arbete för dig? För mig är det något som jag går till, där jag träffar andra, jag har en uppgift och jag får pengar. Jag ser skolan som ett jobb, och det är ju lånade pengar jag får där :)

Spelar det roll att andra vet vad du gör? Är det inte bättre att känna att du gör något, så mycket du kan? Gör det dig glad att göra den typen av arbete? Var stolt över att du är du, och att du gör det du gör, så kommer nog folk du känner också vara stolta över dig. Är de inte det… vad gör det? :) Gör så mycket du orkar, ingen kräver av dig att du ska orka mer än du gör. Om du så orkar en timma om dagen så är det fantastiskt tycker jag :)

Honestyisdead
8/6/15, 4:46 PM
#2

Lönebidrag är ett bidrag som företaget du jobbar på får för att du ska bli billigare att anställa. Själva jobbet är ett vanligt jobb. Och såvida du inte berättar själv att det är Lönebidrag får ingen veta det.

emmieswords
8/17/15, 7:20 PM
#3

Jag själv har dagligverksamhet på en gård men säger att de mitt jibb om någon drågar för då blir de inte massa jobbiga frågor. Jag kommer nog aldrig heller kunna jobba 100% så du är inte ensam. Kämpa på

Lolali
8/19/15, 3:56 AM
#4

Tackar för alla era svar till klarhet och pepp! 😊

gunillapower
8/21/15, 9:30 PM
#5

Var stolt! ☺

Lolali
8/23/15, 8:42 PM
#6

Tack gunillapower 😊 Jag ska jobba på det.

Annons:
Lolali
8/23/15, 8:42 PM
#7

Tack gunillapower 😊 Jag ska jobba på det.

emmieswords
8/24/15, 9:44 PM
#8

Man behöver ju inte alltidvara öppen med allt inför exakt ALLA människor man möter. Vi är ju alla olika och har olika erfarnheter om olika saker, tex vad ett jobb är och inte.  jag anser att så länge man gör något om dagarna och försöker få ordning på sitt liv och inte ger upp så r bara det väldigt starkt!

Upp till toppen
Annons: