Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3372 ggr
[Linsenhejhej]
8/6/15, 6:03 PM

Sluta "cold turkey"?

Är det någon som vet om det är farligt eller helt outhärdligt att sluta med Abilify, Lamictal och Fluoxetin "cold turkey"? Det vill säga utan att trappa ned. Jag har tagit mediciner i 5 år nu, men nu har jag verkligen fått nog.

Mina doser är:

* Abilify, 5 mg.

* Lamictal, 75 mg.

* Fluoxetin, 20 mg.

Har redan tagit bort Abilify, och har sänkt från 75 till 50 mg av Lamictal. Har upplevt två maniska perioder de senaste två dagarna. Lite mer ångest än vanligt också.

Och så undrar jag hur länge "withdrawal symptoms" håller i sig. Hur många veckor, månader?

Annons:
[Linsenhejhej]
8/6/15, 6:12 PM
#1

Observera att jag inte har epilepsi, psykos eller bipolär sjukdom. Mitt enda problem är min ångest. Jag vet inte varför jag tar dessa mediciner ens! De funkar inte alls. Har tagit dem sedan jag var 14 år.

Läste att Lamictal kan ge anfall om man slutar med den tvärt, även om man aldrig har haft anfall förut. 😢 Min hjärna är helt beroende av dessa mediciner och jag ångrar så mycket att jag ens började med dem.

Honestyisdead
8/6/15, 8:30 PM
#2

Du ska trappa ner i samråd med läkare. Absolut INTE sluta tvärt.

SSKAnna
8/7/15, 3:58 PM
#3

Lamictal kan du sluta med när du vill utan att få några problem med utsättningssymptom. Det är bara om du får dem utskrivna mot Epilepsi som det kan bli problem med kramper.

Fluoxetinet däremot bör du stegvis trappa ner på dosen; 1-2 veckor bör det ta för att undvika problem.

Ingen av dessa tre mediciner är beroendeframkallande ur fysisk synpunkt men Flouxetin kan orsaka utsättningssymptom som är lite onödiga.

Visst är det bra om man har kontakt med sin läkare innan man slutar med läkemedel men samtidigt har jag förståelse för att du vill bli av med läkemedel som inte hjälper dig.

Jag gjorde likadant som du när jag hade Litium. Läkaren ville inte att jag skulle sluta men idag är jag glad att jag gjorde det för jag fick BARA biverkningar.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[Linsenhejhej]
8/7/15, 4:49 PM
#4

Tack för era svar!

🙂

Annielle
8/11/15, 9:28 PM
#5

Ta som regel att ju  längre man har ätit en medicin (och så klart beroende på hur känslig man är som person) dess tu längre tid är vettigt att trappa ut medicinen.

Saken är den att man inte behöver må speciellt dåligt i början efter att man har slutat tvärt eller trappat ner rätt snabbt, det kan komma senare, det känner jag tyvärr flera som har varit med om.

SSRI som du har ätit så länge skulle jag var extra försiktig med och minska väldigt långsamt, får själv extremt stora problem av att dra ner på min (Cipralex) även fast jag minskar extremt lite och klipper i sär tabletterna.

Mitt tips är att du låter det ta ett halvår eller mer. Kan låta som en väldigt lång tid men det är värt det för att slippa eventuella svåra fysiska besvär (i mitt fall konstant svår dunkande huvudvärk, yrsel hela tiden, svag och svimfärdig i hela kroppen och kunde inte gå mer än 500 meter per dag under 4 månader! , svåra sömnproblem m.m)

Lycka till!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Linsenhejhej]
8/27/15, 7:30 AM
#6

Har varit helt medicinfri i tre veckor nu och har aldrig mått bättre. Det här är det bästa jag har gjort. Känner mig nästan lycklig.

Annons:
Annielle
8/31/15, 9:12 AM
#7

Vad härligt! 🙂

Tänk om man hade haft lika tur med att dra ner/ sluta med medicin själv.

Hoppas att det håller i sig, Lycka till verkligen!🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: