Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1969 ggr
IceTee
2015-08-16 21:57

KBT- rädd

Jag ska börja KBT imorgon och insåg nyss hur rädd jag är för det… Kommer det att vara jobbigt? Kommer jag ha perioder där jag mår sämre? Vad gör man egentligen på mötena?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[silkesnosen]
2015-08-16 22:06
#1

Det beror på vem du träffar, men du behöver inte vara rädd…det hjälper på sikt. Var  öppen med hur du känner:)

hannaj98
2015-08-16 22:18
#2

Jag personligen tycker att "vanlig samtalsterapi" är jobbigare än KBT. Det är ju individuellt också men jag tyckte inte KBT var jobbigt. 

Jag gick i och för sig i KBT av annan anledning men kan ändå skriva vad jag fick göra. När jag började med KBT började jag att bara berätta vad problemen var, hur jag kände, tänkte och reagerade på situationer som var svåra för mig. Sen försökte vi tillsammans hitta lösningar. Hitta andra sätt man kunde tänka på. Jag fick "hemläxa" att skriva upp när jobbiga situationer uppstår. Vad som triggade, hur stark känslan var, och vilka tankar som for genom mitt huvud. Detta skulle jag göra för att vi båda skulle kunna se mönster. Sedan hjälpte han mig på mötena att tänka annorlunda. 

En annan del var att vi planerade in saker jag skulle göra, eftersom det var en tid då jag isolerade mig och inte rörde på mig tillräckligt. Så vi planerade in promenader, fysisk Träning och dagar då jag skulle träffa kompisar. 

Jag tycker verkligen inte att du behöver oroa dig :)

IceTee
2015-08-16 23:02
#3

Tack för ert stöd! Känner mig faktiskt lite lugnare… Fästmannen har lovat att vänta i väntrummet medan jag är där inne också

Medarbetare på Skor iFokus

emmieswords
2015-08-16 23:58
#4

De kommer gå bra. Kan vaga jobbigt i början! Men de blir bättre

[Fannkan]
2015-08-17 12:05
#5

Alla har ju olika upplevelser då alla har olika svårigheter, så jag kan ju enbart tala för mig själv och hur jag kände över min behandling. För mig tog det flera månader innan resultat började visas, dels för att jag var så inne i hur det en gång varit och dels för att jag är rätt stretig som person. Vissa gånger kunde jag bli fly förbannad då det hela tiden var "vad tycker du att du ska börja med för att förenkla din vardag?" Och jag gång på gång sa att om jag visste så hade jag aldrig varit där från första början. Men till slut insåg jag att mycket handlar om självinsikt, att vara medveten om både en själv men också nuet. Det har varit svårt under perioder då jag varit i mina dippar men när jag sedan kommit tillbaka till ett mer stabilt humör och mående har jag kunnat inse att det hjälpt. Men precis som jag da tidigare så är det mycket beroende på vad dina problem som du ska få hjälp med är. Mitt tips till dig är att slappna av så gott du kan och gå in med en neutral inställning, berätta för din terapeut om att du är rädd och nervös - sedan ska du veta att om inte du känner att du trivs med din behandlare så har du all rätt i världen att säga det och få träffa en ny, allt för att du ska få maximal hjälp från KBT:n.

Upp till toppen
Annons: