Annons:
Etikettadhd-add
Läst 5115 ggr
emmieswords
2015-08-17 13:14

Skall skaffa hund och har ADHD.

Hej skall skaffa en hund, och vissa i min omgivning anser att jag inte kan ha hund pga min diagnos.  Har 2 katter och det funkar.  Men de dem tror är att pga att jag lätt blir "fokuserad" på saker jag gör och stänger av omgivningen kommer jag glömma bort valpen.  
Jag förstår hur dem menar, för sitter jag vid datorn, med mobilen eller läser, så liksom kopplar jag bort allt runt om kring och blir helt inne i vad jag håller på med.
Finns det andra som har hund och en ADHD -diagnos? 
Hur fungerar det för er i sådanna fall? 
Vad bör jag tänka på?  
jag läser på och har ju haft hund innan men då var jag barn och had eitne samma ansvar som jag kommer få nu. Så alla tips och råd tas emot med tacksamhet.  
Valet av hund är Border Collie för jag jobbar på en gård och älskar att vara ute i naturen och för att rasen är lättlärd.  Jag vet exakt vad rasen kräver. 
Men just de omgivningen säger oroar mig. 
Kan jag motbevisa dem innan hunden kommer in i mitt liv i slutet på december?

Annons:
JohannaN
2015-08-17 13:23
#1

Jag har hund och har ADD och det funkar alldeles utmärkt men en tanke i det hela är att tänk på att inte skaffa en för krävande hund, man skall skaffa en hund som passar en själv energimässigt och personligheten, en border collie är ju en extremt krävande ras som behöver jobba väldigt mycket med hjärngympa för att få må bra, det räcker alltså inte att enbart bara få vara ute utan måste få jobba med hjärngympa🙂 alltså är det inte säkert att just den hundrasen passar in i ditt liv även fall det är din dröm och önskemål🙂 så tänk igenom noga innan du bestämmer vilken ras du väljer och allt efter hur du är som person🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Anonym
Anonym
2015-08-17 13:24
#2

Självklart kan du ha hund även om du har diagnos om du inte har jättestora problem så du försummar hunden men det tror jag inte du har? en valp måste man rasta hela tiden annars kissar och bajsar den inne det är jättemycket jobb det låter lättare än det är sen är det all uppfostring, lär den gå i koppel kloklippas badas sluta valpbitas osv 

du frågar "finns den andra som har hund och en ADHD diagnos" ja det kryllar av folk som har ADHD som diagnos och har hund även folk med grövre diagnoser har hund det är inte diagnosen som definierar om man kan ha hund det är individen det är från människa till människa om dem klarar och ha djur vissa klarar det andra inte det gäller även dem utan diagnoser, jag själv har adhd&asperger och har ägt min hund sen hon var valp tills  nu när hon är flera år gammal jag sköter min hund väldigt bra och det säger även andra.. jag skulle inte lyssnat om folk i min omgivning skulle sagt åt mig "skaffa inte hund" för jag har så bra självinsinkt och vet hur bra djurägare jag är, och om du är säker på att du kan sköta en hund ska du lyssna på din magkänsla och inte lyssna för mycket på andra människor kommer alltid tycka och ibland tycka för myycket.. ingen sa åt mig att jag inte borde skaffa hund utan alla var glada även dem som visste om mina diagnoser dock ;)

Jag tycker den viktiga frågan i detta är vad tycker DU ? vad tror DU? tror du att du klarar det? Ja? Nej? om du tvekar skulle jag inte skaffa hund i nuläget, sen måste du skaffa en hund som passar med dina katter katter är även ett ansvar som du klarar men hundar kan bli ett större då dem kräver mer daglig motion rastningar m.m 

Border collie är en otroligt aktiv hund en hund som vill Valla även om du bor på en gård skulle jag rekomendera dig till ett annat hundval speciellt om det är din första hund, en aktiv sällskapshund? kanske golden retriver? labrador? finns massor av andra hundar!

Jag postar detta anonymt då jag inte går ut öppet med mina diagnoser.

Niklas
2015-08-17 13:26
#3

Du behöver inte motbevisa din omgivning. Det räcker att du bevisar för dig själv att du klarar det. Du kanske till exempel kan börja med att gå promenader själv morgon, lunch och kväll så att du får in rutinen. Se till att gå så långt och länge som en border collie behöver. Klarar du det utan hund i ur och skur borde du klara det med hund.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

emmieswords
2015-08-17 13:40
#4

Jo, med tanke på mitt jobb på gården lär ju hunden få följa med.  Kommer ju även träna lydnad, agility, vallning mm med hunden.  Givetvis så har jag valt en ras som passar in i mitt liv.  
För mig är det ju så att ger jag mig sjutton på att klaraa v någonting så ser jag till att göra det.  Jag behöver något som motiverar mig att göra saker. Tex mit jobb på gården, jag vet att jag behövs där och är upskattad.  Samma sak med mina katter, dem får allt dem behöver o lite till.  dem bortskämda små pälsbollarna.  
 Jag är uppväxt med hundar och vet ju vad som krävs, men nu ligger hela ansvaret på mig.  De känns inte tungt eller så utan bara "stort".  
Tänker hela tiden att tänk om jag glömmer något, hur skall jag planera dem kommande månaderna? Så att allt e klart inför  att hämta hem min lilla valp.  
Har ju god kontakt med uppfödaren, hade ju aldrig fått stälal mig i kö om uppfödaren inte trodde att hunden skulle passa in i mitt liv.  
Jag skulle aldrig försumam ett djur risken är större att jag försumamr mig själv :P

Anonym
Anonym
2015-08-17 13:45
#5

#4 Vad tänker du att du skulle glömma?

emmieswords
2015-08-17 13:49
#6

Jag vet inte känns som de 1000 grejor att tänka på och komma ihåg.  
De ju de att de är mitt ansvar att allt är klart till hunden kommer i Dec.  
Längtar men är ändå orolig att man glömmer något superviktigt.

Annons:
Niklas
2015-08-17 14:13
#7

#6: Ger du hunden mat, motion, uppfostran och kärlek ordnar det sig nog.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

emmieswords
2015-08-17 14:25
#8

tror jag att de gör, men ändå klart man tänker och funderar.  Man måste ju ändå planera så allt e klart tills valpen är här.  
Så alla tips mottages så jag verkligen inte kommer glömma något.

Anonym
Anonym
2015-08-17 14:38
#9

#8 vad mycket du planerar.. när jag köpte min hund hade jag fixat hennes foder en vattenskål,matskål koppel och halsband lite leksaker och det var allt om du köpt hem det så har du det hemma väntandes, eller vad mer tänker du på att du måste planera?

emmieswords
2015-08-17 15:07
#10

Val av försäkring, mat, sovplats,bur bla.

Anonym
Anonym
2015-08-17 15:30
#11

#10 Val av försäkring är inte så viktig huvudsaken är bara att valpen är försäkrad folksam o agria har jag hört ok om, vad ska du ha buren till? sovplats min hund sover i min säng.. dessutom brukar valpar vara egensinniga dem väljer sin egen sovplats brukar inte alltid vilja sova där man vill.. och kommer vilja vara nära många har svårt och säga nej till valp ögonen när dem vill ligga nära och snusa :) maten.. köp ett bra torrfoder om du inte ska köra barf. Här kommer rekommendationer på foder, vill du göra det enkelt kan du beställa från www.animail.se och få fodret levererat utanför dörren 

bra torrfoder enligt många: Standart,Acana,Arion,Orijen,Taste of the wild och Ziwi Peak

emmieswords
2015-08-17 17:50
#12

kommer ju köpa de fodret valpen fått från uppfödaren om jag inte trivs med det kommer jag sakta fsa över till ett annat foder.

Anonym
Anonym
2015-08-17 17:50
#13

#12 Okej ett tips bara för att uppfödaren ger det betyder det inte att det är bra, royal canin och doggy är två foder många ratar.

Annons:
elvatolv
2015-08-18 11:21
#14

Jag tycker du låter så klok och mån om det bästa för din hund, säkert mer än många andra som skaffar hund. Jag tycker din lille valp är lyckligt lottad som får dig till matte! Vad ska den heta? Har du tänkt på namn eller ska du vänta och se vad som passar?…

emmieswords
2015-08-18 11:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 åh tack. Jag har katter sen innan o dem är bortskämda. Men med tanke på att jag valt en stor hund måste jag ju vara lite "hårdare" i uppfostran o sätta gränser Namnet ja du de ju en svartvit border collie så jag vet inte… Ngt kort iaf

Ravynsfair
2015-08-23 23:01
#16

Klart du kan skaffa hund trots din diagnos, viktigast är ju att du är väl medveten om vad du ger dig in på (vilket du verkar vara), det är ingen hobby man skaffar sig. 
Med hund skapar man en ny livsstil. 

Jag har förvisso ADD & AS men min vardag skulle inte fungera utan min hund.
Livet kretsar kring honom, anpassade utbildning och allt efter honom och mig. 
Med hund får man automatiskt rutiner vilket är viktigt när man har ADHD t.ex. 
Rutiner är bra över huvud taget förvisso. 

Detta kommer gå bra tror jag, håll oss uppdaterade om valpen vetja! 
Är ju så kul med valpbilder! 😃❤️

Ett annat tips är, om du inte redan är det, att bli medlem på Hundar.ifokus och Vallhundar.ifokus. 
Där kan du lära dig massor 🙂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Lolali
2015-08-24 14:23
#17

Jag har ADD. Dock har jag ingen hund, men ett barn. Före jag fick barn kunde jag, som du, helt fastna i saker jag gjorde. Jag kunde sitta i flera timmar och läsa en bok, för att sedan upptäcka att jag inte ätit på hela dagen. Sen mitt barn kom har jag inte "tid" att fastna. Jag vet att det inte är ett aktivt val att fastna i något, men som någon ovan skrev - hunden (barnet) blir fokus. Man prioriterar liksom automatiskt bort sig själv. Hoppas att du finner styrka att tro på dig själv! Snart märker även andra att du sköter hunden ypperligt.

emmieswords
2015-08-24 18:32
#18

Hej alla snälla!! Har varit ur fokus ett tag på grund av familjegrejer.  Idag fick jag mess av uppfödaren att Mamma hund Abbz är Parad :D så 63 dagar kvar att vänta tills de blir Valpar… Hon fick 7 valpar förra gången!  Så förhoppningsvis blir de väl några hanar att välja på.  
Namnet, kommer jag vänta med tills valparna är födda och se hur dem utvecklas.  
Har jag tur så kanske namnet uppfödaren väljer passar honom :D 
Åh de blir liksom nedräkning snart, men kommer börja räkna ner när uppfödaren märker att de "tog" om man säger så.   Så håller alla tummar och tår nu! 
LÄÄÄÄNGTAAAR!!!

Kram Emelie  💋

Upp till toppen
Annons: