Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1562 ggr
elviraj
9/2/15, 11:03 PM

Låter detta rimligt?

Jag har precis börjat i en ny skola där jag nu gått i knappt 2 veckor och har precis haft ett möte om min situation.
Jag har ADHD och har då väldigt svårt med koncentration, uppmärksamhet och min aktivitet.  Jag har även beteendesvårigheter och svårt för att låta personer komma nära mig.
IALLAFALL så har rektorn och min lärare sagt tydligt att de inte kommer att hjälpa mig förens jag uppfyllt dessa punkterna:

* Komma i tid
* Ta med mig material
* Inte prata eller fråga om ''onödiga'' grejer
* Inte pilla med mobilen
* Sitta still och inte gå ut från lektionerna (Måste påpeka att våra lektioner ä ca 65-75 min långa)

Jag sliter något fruktansvärt med att komma ihåg saker, passa tider (har riktigt kass tidsuppfattning), min impulsivitet och min rastlöshet…

Vad tycker ni? Hur hade ni gjort om ni var rektor, tycker ni detta är ok??

Annons:
tarotlasse
9/2/15, 11:31 PM
#1

Nej detta är inte rimligt och en rektor och lärare som inte har full kunskap om din situation. 

Tyvärr ingår  inte heller det i deras utbildning  utan något som enbart ingår i specialpedagogers utbidning.

Mitt råd är att kontakta din vårdklinik och  be dom om hjälp av arbetsterapueft eller av habliteringen som följer med dig till rektorn och läraren som informerar dem om dina problem, diagnos och om skollagen. 

Tyvärr är detta ett vanligt problem med bristande kunskap. 

Efter ett besök av hablteringen eller arbetsterapueft har rektorn och läraren väldigt svårt att neka dig hjälp då bryter det nämligen mot skollagen. 

Lasse

elviraj
9/3/15, 12:04 AM
#2

#1 Känns skönt att höra, tack för ditt tips!
Det är bara lite svårt då även mina föräldrar är ''med'' rektorn och lärarna, har liksom ingen på min sida i det här..
Men jag ska försöka!

Niklas
9/3/15, 1:00 PM
#3

Det är som om de skulle säga till en rullstolsburen att "när du har lärt dig att gå och springa ska vi ge dig den hjälp du behöver".


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: