Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 3741 ggr
[Linsenhejhej]
2015-09-07 01:31

Aktivitetsersättning utomlands?

Om jag flyttar till USA, och blir amerikansk medborgare, har jag fortfarande rätt till min aktivitetsersättning från Sverige då?

Annons:
Calcifer
2015-09-07 02:01
#1

Nu är det dels inte lätt att bli Amerikansk medborgare och dels så nej, jag har otroligt svårt att tänka mig att Sverige lägger sig i det som sker utomlands. Du får ju t:ex inte Soc från stad 1 om du bor i stad 2.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2015-09-07 06:38
#2

Du kan kolla på fk. Men är till 99.9% säker på nej. Står ganska bra information på fk faktiskt vad som gäller när man bor utomlands.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Rhodugune]
2015-09-08 14:03
#3

Om du flyttar till USA och blir amerikansk medborgare, om du med det menar inte bara att du är boende där utan också har ett amerikanskt pass, så kan du lika lite få ersättning från Sverige, som Australien.
Men om du fortfarande har ett svenskt pass, så har jag ingen aning hur det ser ut, så jag googlade aktivitetsersättning flytta utomlands och fick det här svaret på Försäkringskassans hemsida om sjukersättning, är det det du har?

Här är länken till sidan om du vill kika mer:
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/Arbetssokande/stadigvarande_sjukdom_30-64/efter_ansokan

 Vanliga frågor

Kan jag behålla min sjukersättning om jag flyttar utomlands?

  

-

Ja, den delen som är inkomstrelaterat betalas ut till dig oavsett vilket land du bor. Garantiersättning kan du däremot bara ta med dig till länder inom EU/EES, Schweiz och Kanada. Vänd dig till Försäkringskassan för mer information om när du har rätt att ta med din garantiersättning till ett annat land. 

Om du flyttar utomlands permanent så ska du anmäla det till Försäkringskassan. Det är viktigt att du talar om vilken adress, bank och kontonummer du vill att sjukersättningen ska skickas till. En gång om året får du ett levnadsintyg skickat till dig som du ska fylla i och skicka in till Försäkringskassan. Om du bor i Finland, Norge eller Tyskland behöver du inte skicka in något levnadsintyg.

 Uppgifterna om dig hämtas i stället genom datautbyte mellan Sverige och ditt bosättningsland.

[Linsenhejhej]
2015-09-08 20:44
#4

Tack för era svar. Jag är 19 år och har hel aktivitetsersättning på grund av nedsatt arbetsförmåga, alltså inte sjukersättning. Behövs ett amerikanskt medborgarskap för att kunna bo permanent i USA? Finns det ingen möjlighet för mig att behålla min aktivitetsersättning i USA, i alla fall så länge som jag fick godkänt att ha den här i Sverige (3 år)? Verkar som att det inte går om jag ska flytta till just USA, men att det går om jag flyttar till EU-länder, Kanada etc.

Calcifer
2015-09-08 21:01
#5

#4 Det är inte enkelt att skaffa medborgarskap och du behöver någon form av visum för att kunna bo där en längre period.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: