Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2073 ggr
Ika73
9/13/15, 2:46 PM

Utredning av 13årig son

Hej!

Jag undrar om hur jag ska tänka runt utredning eller inte angående min son som snart fyller tretton, det vi misstänker är Aspergers. Det jag undrar är hur en sådan utredning kommer påverka när den pågår, samt vad den ger om det blir en diagnos. Är det värt det, eller ska vi kämpa på och bara försöka hjälpa honom i det som är svårt. Detta har vi dock kämpat med länge, och vi är ganska slut av att inte komma någonstans med honom. Det blir oftast tydligast när vi ser honom i grupp med andra barn, att han får kämpa med interaktion men att det ändå blir fel (vilekt jag tror han själv inte riktigt ser). Jag har förstått att Bup vill att vi går genom skolan, alternativt är det Egenremiss som gäller. Jag undrar mer om hur vi ska ta detta med honom själv, att vi tror han ä så pass annorlunda. Jag slits mellan att det kanske inte är mödan värt och ren kunskap i hur pass illa det kan bli om vi inte gör något. Jag jobbar själv med människor som hamnat i trubbel (som ofta får diagnos för sent) så vet hur illa det kan bli. Någon som har råd?

Lite om honom för de som orkar. Han är smart på fakta men har hela livet fått kämpa för vänner och det går ändå inte bra, han förlorar de flesta innan det blir riktig vänskap. Han kan också helt ta över en konversation i en grupp, svara åt andra, tala o m hur det är osv., alternativt helt hålla sig utanför. Hans pappa vant oss och lärt oss parera och så vidare, vi har väntat på att han ska växa upp och försökt ligga steget före osv. . Nu har vi börjat sätta fingret på flera saker han gör som vi tycker är väldigt svårt att hantera. Han ljuger om vad som helst exempelvis, utan att visa en min. Detta gör han ända tills han är motbevisad även om han tydligt kan se åt vilket håll det barkar. han säger själv att han inte vet varför det blir såhär. Ljugandet leder givetvis till att vi inte vet alls när han talar sanning eller ej och ger mängder med följdproblem.  Han är annars en stor anhängare av att rätt ska var rätt och drar gärna upp gamla oförrätter som att han fick byta skola utan att vi frågade honom när han var 9, det skyller han på mig. 

För något år sen påpekade hans lärare att han är själv på rasterna, han vill inte prata om detta och påstår att det är självvalt. Det vet vi att det inte är då han är väldigt kompisfixerad för övrigt, även  om det inte går så bra. Han började då gå till skolans kurator, han tyckte sigiinitialt inte se något problem med sonen utan sa bara att han var ovanligt smart och verbal. Efter möte med oss fick han ändå gå vidare, nu har kuratorn slutat. Han har i yngre år gjort en del konstigheter som visat rumpan på rasten. Han pratar rätt ut när han vet något, har svårt att förstå varför han  ska vara tyst och verkar i mycket helt strunta i andra personers väl och ve.  Att hjälpa till är för honom vansinnigt plågsamt (och det får vi veta) om han inte ser en direkt  egenvinst i det. Han säger oerhört sällan något snällt, är generellt kritisk, han kan inte vänta. Kramar och annat är styltat och ovanligt. Jag kan göra listan lång. En del kan gränsa till ren otrevlighet och att vi på något sätt misslyckats med hans uppfostran. Vi är dock ganska samspelta och normala som föräldrar (även om skiljda) och hans syster har växt upp till ett socialt och empatiskt geni.

Till storyn hör givetvis att jag själv är under utredning för ADD just nu och att jag motvilligt fått ta till mig att de som utreder tycker jag har autistiska drag. 

Tacksam om någon förälder som gått igenom barnutredning svarar.

// Erika

Annons:
Anonym
Anonym
9/13/15, 2:50 PM
#1

jag måste bara säga att göra konstigheter som att visa rumpan på rasterna hör inte till vanligheterna bland folk med diagnosen asperger 🤪

Anonym
Anonym
9/13/15, 2:52 PM
#2

Och sen bara för att systern har växt upp till något ni anser som "perfekt" innebär det inte direkt att er son har en diagnos, det ä'r inte alla som är "perfekt " på det sociala, det varierar så mycket.. men lider han själv av detta? då tycker jag det är värt o utreda.. med Asperger är man berättigad hjälp av Lss, boendestöd- kontaktperson -lssboenden m.m

[Devya]
9/13/15, 3:00 PM
#3

#1 Många barn har gjort liknande konstigheter utan att det har funnit något större fel på dem. Jag som jobbar med barn har fått vara med om en hel del. Det som verkar konstigt behöver egentligen inte vara så pass konstigt.  Svårt att förklara men nåja. :)

Anonym
Anonym
9/13/15, 3:04 PM
#4

#3 Ja, jag vet väl det…? jag sa just därför att det inte ens är vanligt hos folk med Asperger att dem bara random visar rumpan eller sånt.. har aldrig hört om det :) och dessutom var hennes son liten när han gjorde det så då är det  inte ovanligt att barn gör sånt för att busa

Anonym
Anonym
9/13/15, 3:05 PM
#5

Har ni funderat på om sonen kan vara särskilt begåvad? https://www.mensa.se/_/vad-vi-gor/gcp

Anonym
Anonym
9/13/15, 3:05 PM
#6

#3 Och bara för att man har Asperger har man inget "fel" på sig ❤️

Annons:
Ika73
9/13/15, 3:39 PM
#7

Hej

Tack för svar, inser att mitt inlägg är lite svamligt… 

Jo jag vet att barn (och vuxna) gör alla möjliga knasigheter utan att ha diagnos. Plockar vi isär hans liv så är inte varje enskild händelse så spektakulär, men det vi börjat se är mönster, och det sociala samspelet är det vi oroar oss för. Min fråga är om någon gått igenom denna utredning med sitt barn, och hur det var och vad som kommer efter, nu rätt nära i tiden. Med ADHD finns ju insatser, medicinering mm, men autism är ju annorlunda vad jag har förstått. Lss och sådant har jag koll på, har jobbat med det lite.

vallhund
9/13/15, 3:51 PM
#8

Återigen missbruk av anonym funktionen. Så tröttsamt!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anonym
Anonym
9/13/15, 4:06 PM
#9

#8 Det är väl upp till varje sajt hur dem sköter anonymfunktionen? har inte läst ngn stans här om att jag inte får ta upp sånt här..

vallhund
9/13/15, 4:21 PM
#10

#9 Knappast något av det du skriver i tråden är av så känslig natur att du måste använda anonymfunktionen.

Uppenbarligen har du inte förstått vad den är till för.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anonym
Anonym
9/13/15, 4:22 PM
#11

#10 Ok, så vart står det på denna sajten att det är så dem vill att anonymfunktionen ska brukas? det är inte alltid man bara får skriva om det är av känslig natur.

Anonym
Anonym
9/13/15, 4:23 PM
#12

#7 Självklart finns medecinering även vid problematik av Asperger, och Lss hjälp som sagt.

Honestyisdead
9/13/15, 4:38 PM
#13

#12 Vilken medicin tänker du på då?

Det finns hjälp för aspergare. Kurser i hur man för ett samtal, sjukgymnasten,  känslohantering, kurser för anhöriga mm.

Finns också olika hjälpmedel. 

Att han ljuger ser jag som något som inte tillhör AS. Vanligare att man inte ljuger är min erfarenhet.

Annons:
Anonym
Anonym
9/13/15, 5:07 PM
#14

#13 Många med Asperger har ångest och nedstämdhet självklart kan man få medecin vid problematik, det finns olika jag minns inte vad dem heter. Mitt syskon me AS tar det

Honestyisdead
9/13/15, 5:51 PM
#15

#14 Men då behandlar du inte AS utan nedstämdhet. Jag uppfattade det som du skrev att det fanns medicin mot AS.

Anonym
Anonym
9/13/15, 5:54 PM
#16

#15 nä det finns inte medecin mot ADHD heller, inget som botar diagnosen.

Det finns medeciner som hjälper mot besvär man har vid Asperger precis som det finns medeciner som hjälper mot besvär man har vid ADHD osv

cejn
9/15/15, 4:51 PM
#17

Jag är 21 år coh fick min första diagnos ADD vid 15 års ålder och fick medicin för att bli mer koncentrerad och mer på allerten, när jag fyllde 19 fick jag även diagnosen Asperger då jag kände att de va nåt mer fel. Hade mycket tvångsgrejer för mig, tar saker bokstavligt och mycket mer som jag inte orkar skriva. Kan ju säga att när jag fick Asperger diagnosen så fick jag mer olika möjligheter till hjälp. Och ofta ljuger man inte när man har Asperger, oftast är dom mycket ärlig och vissa säger ofta som dom tycker fast de kanske inte var så bra i just de sammanhanget, jag har levt med att dölja allt och försöker förstå mig själv, därför uppfattas jag som normal av omgivningen. Men inne i mitt huvud är de kaos, ofta efter jobbet sitter jag och bara stirrar, nästan känslolös. Jag är känslig för dofter och vissa sorts ljud. Socialt funkar jag hyffsat bra men nör jag va liten var de mycket värre. Mycket udda special intressen har jag också. Om jag fick välja vad han skulle utredas för så skulle jag mer säga ADHD. Med tanke på att han inte kan behålla kompisar, han ljuger gärna och så vidare. Folk med ADHD har en tendens till att säga för mycketoch ljuger ihop historier mm. Jag träffar folk dagligen med olika diagnoser dp jag jobbar på samhall. De är intressant att försöka förstå människor med olika behov och stöd. Jag är även en av dom som inte hann få nån hjälp i skolan innan dom gav mig en diagnos och gav mig mer hjälp därför tycker jag att börjar de drabba skolan så ska man ta tag i de så fort som möjligt. Annars sitter man som mig, 2 godkända betyg från grundskolan och massa sunderskurna armar och ett jobb på samhall. Dock trivs jag superbra med dom jag jobbar med, jag är liksom inte ensam om att vara annorlunda. Hoppas de löser sig för eran son och er. ☺️

Dominic340
9/23/15, 5:12 PM
#18

Det kan ju även vara någon form av "personlighetsstörningar"  ADHD/ADD å ja vad som helst! Behöver just inte vara AS å detta med ljugandet å inte röra en min e intye alls typiskt vid AS…. Vid As/Autism har man problem med Theory Of Mind dvs att man har svårt med  med å veta hur andra tänker och förstå deras avsikter! Kan man ljuga som din son kan utan att röra en min tyder det på att han har en stark theory of mind för han vet då va ni har för avsikter en med AS kan troligtvis inte det då AS e autism fast utan utvecklingsstörning å en av kriterierna e just då Theory Of Mind.. Alternativt att han har någon ADHD/ADD/Trotssyndrom oxå i kombination mot detta.

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Ika73
9/26/15, 7:22 PM
#19

Tack för seriösa och bra svar cejn och Domnic. 

Vi kommer nog avvakta med detta lite och se vad som händer, det räcker ju  att jag själv utreds just nu. Min utredning kan ju bli en pusselbit på vägen dessutom.

Garnnystanet
9/27/15, 12:37 AM
#20

Bara en viktig parentes.  Man kan inte bota vare sig Aspergers eller ADHD. Det är inte heller några sjukdomar. 

Nu var det sagt.  🙂

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
Anonym
Anonym
9/27/15, 1:08 AM
#21

#20 Har någon sagt det? man kan lindra symptomen med medecin

Garnnystanet
9/27/15, 1:18 AM
#22

Många tror att det är en sjukdom och då är det lika bra att säga som det är så rätt information kommer fram. Så tänkte jag. 🙂

____

Medarbetare på Autism.

Anonym
Anonym
9/27/15, 1:25 AM
#23

#22 jopp, de är ett funktionshinder!

Garnnystanet
9/27/15, 10:30 AM
#24

Jag har aldrig hört om någon som fått medicin pga Aspergers. Har bar bara hört att de fått medicin  pga ADHD.

____

Medarbetare på Autism.

Anonym
Anonym
9/27/15, 10:57 AM
#25

#24 Alltså…. du kan se det såhär. Du får inga medeciner för att bota en diagnos, du får medeciner för att lindra symptom så vad finns det för problem vid Asperger för många med diagnosen? att lätt bli stressad, ångest  tvångsmässiga beteenden nedstämdhet, alltså får många med Asperger medecin om dem känner att dem är i behov för att lindra problem som finns i diagnosen. jag känner folk med Asperger som tar medecin, dock är det ingen speciell "Asperger-medecin" (som jag uppfattat det) utan det varierar vad som funkar för vem. För ADHD så finns det väl medeciner som kallas ADHD medecin, men inger som botar något utan mildrar symptom.

Garnnystanet
9/27/15, 11:09 AM
#26

Man medicinerar inte för Aspergers

Tvångsmessigt beteende är ju egen diagnos. (om man får det beror säkert på) 

Tvångssyndrom

____

Medarbetare på Autism.

Anonym
Anonym
9/27/15, 12:14 PM
#27

#26 Jo på sätt och vis medecineras man ju för Aspergers om man har Asperger och får medecin för problemen man har med sin diagnos, precis som om man har ADHD så får man medecin för problemen man har vid sin diagnos.

Tvångsmässigt beteende är ganska vanligt bland Asperger utan att det blir en egen diagnos för det är inte tillräckligt för att räknas som tvångssyndrom.

Annons:
Garnnystanet
9/27/15, 12:40 PM
#28

Nej man medicineras inte för Aspergers. Finns ingen som helst anledning att medicinera Aspergers!

Har du Aspergers?

____

Medarbetare på Autism.

Anonym
Anonym
9/27/15, 9:40 PM
#29

#28 Men du förstår ju inte vad jag försöker säga, jag menar inte att man medecinerar själva apspergern jag menar att man medecinerar SYMPTOM som uppstår vid diagnosen, det är inte alla "normala" som kan få medeciner utskrivet, men vid Asperger kan man få det lättare eftersom man har ofta mer ångest/oro /stress och liknande än normalt…..! Ja jag har syskon först och främst med diagnosen som medecineras för att må bättre med sin Asperger.

Garnnystanet
9/27/15, 9:59 PM
#30

Då är det kanske medicin mot följproblematik. Det som man har svårt för när man har Aspergers behöver man inte medicinera. Ångest som ex. är ingen av kriterierna inom Aspergers.

____

Medarbetare på Autism.

Anonym
Anonym
9/27/15, 10:48 PM
#31

#30 nej det är inget kriterie men kollar du och läser på om Asperger så är det ett vanligt problem hos dem med diagnosen,, jo självklart är det just det man kan få medecin för vad man har svårt med av diagnosen, sen finns det inget som botar något eller så men blir man lugnare av medecinen kan det också vara lättare att bete sig bättre vid sina problemområden.

"Vissa, men långt ifrån alla, mår bättre av medicinering. De mediciner som kan bli aktuella är till exempel Melatonin mot sömnrubbningar, Ritalin mot onaturlig trötthet och olika antidepressiva preparat." Källa: http://attention-riks.se/npf/aspergers-syndrom/

Garnnystanet
9/27/15, 10:53 PM
#32

De mediciner som nämns är inte för Aspergers som ej medicineras utan de ör för andra problem som man kan ha. Om livet är jobbigt pga svårigheter inom Aspergers kan man få olika påföljdproblem men de är inget som ingår i Aspergers.

____

Medarbetare på Autism.

Anonym
Anonym
9/27/15, 10:58 PM
#33

#32 När man har diagnosen Asperger har man problem också utöver dem vanliga kriterierna, du kan inte förneka det. Stress,ångest nedstämdhet är vanligt, läs gärna på om det.

Alltså man kan visst få medecin för problemen som är vanliga inom diagnosen.

attentine
10/3/15, 12:27 PM
#34

Nu är jag inte någon expert på Aspbergers. Men jag har en god vän med diagnosen.  Han är väldigt skygg, tittar ned i golvet när man pratar med honom, flackar med blicken fram och tillbaka och går med axlarna uppdragna när han är i miljöer med andra människor.. Visst att han föredrar att vara ensam precis som din son, men det låter som att din son gör det för att han är otålmodig/irriterad snarare än att han känner sig felplacerad i sällskap av andra.  Din son har till och med en vilja att få vara med, vilket enligt min erfarenhet är ovanligt hos aspbergare.

Något som vad jag förstår är vanligt om man har Aspbergers är att man har svårt för att leva ett liv utan strikta rutiner på det mesta. När min vän ska gå och handla så måste han ha en lista på precis allt han ska köpa. Han måste gå den vanliga vägen till butiken som han alltid tar, och han får inte bli avbruten av någon.  Skulle du säga att din son stämmer in på detta?

Jag tycker att din son uppvisar tendenser på antisocialt beteendde snarare än  aspbergers. Några av de klassiska dragen; bortrationalisering och oberördhet av att man behandlar andra illa, systematiskt ljugande och rättfärdigande av lögner, misslyckande att följa sociala normer samt irritabilitet. Att han dessutom har god inlärningsförmåga, är verbal och kvicktänkt i sociala situationer snarare än svårigheter att hänga med tycker jag förstärker min teori.  Kanske är det värt att ha detta i åtanke inför nästa psykologbesök, om det är saker ni också noterat.

Notera återigen att detta är en totalt amatörmässig bedömning och att jag inte har någon expertis. Bara lite hjälpande tips/alternativa teorier, så ta det med en nypa salt.

Annons:
Anonym
Anonym
10/3/15, 1:24 PM
#35

#34 Det heter inte aspberger utan Asperger!

Det varierar extremt mycket hur folk med diagnosen är, många behöver inte alls leva enligt strikta rutiner min bror har Asperger och han har inga rutiner alls eller listor. behöver inte alls bli störd av att bli avbruten. folk med Asperger är normalbegåvade eller överbegåvade och dem flesta har ofta mycket större förståelse för sociala situationer än vad många tror som kanske inte vet så mycket om diagnosen.. Det bästa är att gå till en psykriatiker för att få en bedömning.

Anonym
Anonym
10/3/15, 1:36 PM
#36

#35 De flesta av "dom" HAR svårt för sociala situationer eftersom de har svårt att förstå sociala koder. Det är faktiskt ett av kriterierna för diagnosen. Precis som att de flesta faktiskt BEHÖVER rutiner för att fungera över huvud taget. 

Detta ser man lätt om man är på en daglig verksamhet för aspergare. Gissar att du aldrig varit på ett sådant ställe och du baserar dina åsikter efter hur din bror är.

Anonym
Anonym
10/3/15, 1:40 PM
#37

#36 Varför kommenterar du anonymt? är inte du samma som från #34?

Dem flesta har svårt med sociala situationer ja visst annars skulle man väl inte ha Asperger dock varierar det starkt vart problemen ligger, rutiner på det sättet du beskrev det är absolut inget som måste vara det finns dem som inte alls kräver rutiner på dem sätten du beskriver eller att dem måste göra samma sak dag ut och in det är långt ifrån sant. Det är klart det stämmer för vissa men så är det med allt, haha du gissar mycket du. Du ska veta hur mycket jag vart på lss verksamheter under dem senaste åren, inklusive den nära kontakten med min egen bror. Jag tycker det är viktigt att förstå, för att tala för andra människor om man bara har någon vän är svårt. Bara en psykiatriker kan avgöra vart ens problem ligger och om det kan vara en diagnos.

Anonym
Anonym
10/3/15, 1:47 PM
#38

#37 Nej jag är inte #34 så klart…….

Jag gissar inget. Och jag har inte beskrivit några rutiner. Bara påpekat att det är extremt vanligt hos de med Asperger diagnos.

Och jag tror inte på dig att du skulle ha varit på många dagliga verksamheter för aspergare. Då hade du varit mer insatt i problematiken som oftast hör till diagnosen.

Anonym
Anonym
10/3/15, 2:42 PM
#39

#38 Jag har arbetat på lss verksamheter i flera år, så inte specifikt lss daglig verksamheter. Jag talar inte för folk med diagnoser utan att dem ska få tala själv fö vart deras problem ligger. Sociala problem finns självklart och att vissa vill ha speciella rutiner, men att säga att det är på ett specifikt sätt för alla är långt från sanningen problemen varierar och vad man har problem med, så är det bara. Tycker inte du själv verkar så insatt.

Honestyisdead
10/3/15, 2:59 PM
#40

#39

Anonym i #38 skriver ingenstans att alla med AS behöver rutiner. Men om du nu jobbat med personer som har diagnosen borde du också vara väl medveten om att det är väldigt vanligt eftersom oväntade saker kan få en med AS att bli riktigt stressad och få den att må riktigt dåligt. Därför underlättar rutiner.

vallhund
10/3/15, 3:11 PM
#41

Ordningsfråga

Hur många olika skribenter kan posta anonymnt i samma tråd?
Jag slutar läsa för det blir bara en soppa av det hela som dessutom blir gansk obegriplig.

Det är knappast det som var meningen med funktionen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Honestyisdead
10/3/15, 3:19 PM
#42

Hur många som helst tror jag.

Anonym
Anonym
10/3/15, 3:22 PM
#43

#40 Jag vet att rutiner är viktigt det är det för många människor som skapar sig en vardag dock det jag egentligen från första början kommenterade var #34's kommentar: "Något som vad jag förstår är vanligt om man har aspbergers är att man har svårt för att leva ett liv utan strikta rutiner på det mesta. "

Det är inte sant att alla med Aspergers måste ha strikta rutiner även om många vill ha det. Självklart kan man lättare bli stressad men många tror att folk med Asperger måste ha hela livet strukturerat och varje dag likadant annars bryter dem ner, det stämmer för vissa men det stämmer absolut inte för alla.

Anonym
Anonym
10/3/15, 3:24 PM
#44

#41, Ta upp det med sajtvärden för sidan det är olika hur folk vill hantera anonymfunktionen just för denna sajt har jag inte sett några regler.

Honestyisdead
10/3/15, 3:40 PM
#45

#43 Men inte heller där står det att alla med diagnosen behöver det. Bara att det är vanligt.

Anonym
Anonym
10/3/15, 3:44 PM
#46

#45 nä, men jag ville bara förklara det oavsett.. var inte enbart riktat dit

Garnnystanet
10/3/15, 5:17 PM
#47

Aspergers efter Hans Asperger.   Stavningen är viktig tycker jag 🙂

____

Medarbetare på Autism.

Tourette_Mannen
10/3/15, 6:33 PM
#48

Finns det ingen som kan rensa i den här tråden. 90% av inläggen är ju off-topic.  Ts undrar om sin son, inte huruvida personer med AS behöver fasta rutiner eller inte.

För att återkoppla till ts så tycker jag på din beskrivning att din son främst tycks lida av en ADHD problematik.  Autistiska drag verkar också förekomma men är troligen underliggande. Hans antisociala beteenden kan mycket väl utvecklas till kriminalitet  senare i livet. Beskriv gärna hans "konstigheter" mer ingående.

Annons:
Upp till toppen
Annons: