Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1314 ggr
Henrik93
2015-09-15 10:42

Neuropsykologin

Hejsan! Tycker att detta är ett bra forum, och kanske kan man finna lite råd och stöd här. Tidigare i år blrjade jag gå på möten eftersom jag och måååånga andra misstänker att jag har ADHD, mina yngre bröder har diagnoser som ADD och ADHD osv. Men till saken hör att dist jag var på möte med psykologen så skulle jag få reda på om de skulle utreda mig för ADHD eller inte. Men när jag kom dit så sade dom "vi vet faktiskt inte om vi ska utreda dig för ADHD eller Aspbergers". Också hann jag med att höra att dom skulle göra flera tester för underlag. Sedan var jag bara jättechockad för att jag gått ända dit för att inte få reda på något och sedan för att jag kanske har Aspbergers. Sedan fick jag läsa lite om det och det är massor som får mig att förstå mig själv. På något sätt. Jag tolkar tillexempel saker bokstavligt och är alldeles för ärlig. Så att det kan såra folk. Jag hqr väkdigt smala och obsessiva intressen som tar upp mesta delen av min tid och är jättekänslig för sinnesintryck. Detta är väl bara en liten del utav vad de grundar sig på. Nu har de sagt till mig att jag ska vänta tills de hör av sig. Och det är ocksåen sådan sak som jag tycker är jättejobbig. Hur länge? När? var? hur? Under några dagar så har jag förlikat mig med tanken på att det kanske är så. Men är fortfarande lite irriterad på att jag inte vet när jag ska komma dit igen. Några av mina funderingar är väl hur jag ska bemöta tiden som kommer och så där. Innan jag kanske får en diagnos av något slag. Jag är också inne i en fas som är rätt jobbig då jag funderar på hur mitt liv kommer se ut. Jag hår liksom häbdelserna i förväg och har jättesvårt att släppa grubblandet. Är de flera som varit med om att man misstolkat sig själv på detta sättet?

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
[Ruffsetuss]
2015-09-15 12:42
#1

Hej Henrik känner igen mig i stort. Jag fick först min ADHD diagnos började medicinera efter ca 5-6 månader så mina vänner inom Attention att jag var en typisk Aspergare . Ringde upp Neuroteamet , de sa att min medicin dämpade ADHD symtomen och då kom Aspergerdragen fram mer . För mig blev båda diagnoserna en Aha- upplevelse och jag kunde förstå och förlåta mig själv för saker jag gjort och sagt . Oftast går olika diagnoser in i varandra och det är olika vad man har svårt med. Ta emot all kunskap o hjälp du kan få så blir det lättare att ta till sig diagnosen som en del av dig 😊

Henrik93
2015-09-15 23:35
#2

#1 tack för ett bra svar! :D

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Henrik93
2015-09-15 23:54
#3

En annan sak jag undrar nu är "tänk om det märks att jag är annorlunda?

Innan detta så tänkte jag inte på hur jag kanske framstår i någon annans ögon. Men nu kan jag liksom komma på att "men gud jag förstår verkligen inte vad den här personen menar med den häe liknelsen eller ordspråket". Förut låtsades jag förstå, men sen gick jag och funderade jättelänge på vad personen menade. Och tänkte att jag kanskevar lite korkad.

Jag har ju inte fått en diagnos än men det verkar ju troligt att jag har antingen ADHD eller Aspbergers  (kanske en blandning?) Hur ska man tillexempel förhålla sig till en person om man går på en dejt då? Borde jag berätta för att göra situationen lättare för mig själv eller ska jag låtsas att jag förstår allt eller så? Och hur kan man isåfall berätta på ett sätt så personen inte tänker "shit vilken sjuk människa"?

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Upp till toppen
Annons: