Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2790 ggr
Anonym
Anonym
9/17/15, 5:59 PM

Autism/AS/ADHD

Jag ska försöka göra detta så kort som möjligt för man orkar läsa. Jag är en tjej som är född 2003 och eftersom jag är anonym vill jag inte ge ut mitt exakta födelseår i vanliga fall så jag har valt att vara anonym eftersom det här blir lite mer informerande.

Våren 2014 var jag 11 år. I hela mitt liv har jag känt mig annorlunda och folk har tyckt att jag är konstig. Jag hade under hela mitt liv varit väldigt blyg och för skojs skull gjorde jag en test för social fobi. Jag hittade även fler test för ADHD, Asperger mm. Jag fick högt resultat i testerna för ADHD och ASperger/Autism Jag sökte om Asperger, autism och ADHD och jag känner igen mig i dom diagnoserna. Sommaren 2014 började jag även skada mig själv av olika privata själ för att jag var arg på mig själv och hade ångest och det är ingen som vet om att jag har gjort det. Jag höll bara på med det en kort stund för det mesta har löst sig. Jag var nog lite i en deppresion fram till hösten då det mesta blev bra. Idag kan det hända att jag gör mig själv illa när jag mår riktigt dåligt, blir arg på någon annan eller mig själv eller om jag får ångest, men det händer inte ofta alls. Senast jag mådde riktigt dåligt var i början av 2015 då jag blev mobbad och misshandlad och varken lärarna eller kompisarna brydde sig. Men nu mår jag jättebra.

Jag tänkte nu berätta lite om mig själv och ta upp några symtom från AS/Autism och ADHD som stämmer in på mig och vad andra påpekat om att dom tycker är jobbigt. Jag har svårt att förstå vad andra menar och uttrycker mig oftast på ett sätt som oftast bara jag själv förstår. Jag är även hyperaktiv men kan ibland vara väldigt slö och trött. Efter en dag i skolan vill jag helst lägga mig i sängen och kolla på film eftersom jag är helt slut, men ibland frågar min typ enda kompis om jag vill vara med henne och jag KAN inte säga nej så jag är med henne i alla fall. Jag kan vara skrikig och uppspelt, oftast när jag är med en kompis som är lika. Jag har fått höra att jag är egoistiskt och att jag skyller mina problem på andra fast det har jag inte ens tänkt på men många säger det. Jag kan inte hålla ögonkontakt med folk och jag tycker att det är bland det obehagligaste som finns, lika beröring t.ex när någon petar på mig. Jag tycker om att vara ensam och jag hatar grupparbeten i skolan. När jag blir ledsen/arg tycker folk att det går överstyr och då kan jag börja slåss men oftast springer jag i väg och gömmer mig. Jag hatar när folk följer efter mig eller letar efter mig när jag vill vara ensam. På lektionerna vill jag jobba ensam och brukar då krypa in i något hörn men om någon hittar mig frågar dom alltid om jag är ledsen eller så. Men det är jag inte jag vill bara vara ifred. Jag har svåra koncentrationssvårigheter speciellt när det gäller sånt jag inte är intresserad av. Jag har även svårt att fokusera när folk berättar något vilket gör att folk upplever det som att jag inte lyssnar. När det gäller saker som jag är intresserad av jobbar jag på som bara den om jag är mycket erfaren men när det kommer till saker jag inte gillar är det bara blä blä blä. I mitt rum vill jag alltid ha det städat, men dom saker jag inte använder slänger jag in i en byrålåda eller bokhylla, men dom saker jag använder och gillar är prydligt sorterade. Jag har fått höra många gånger att jag är väldigt kreativ, fantasifull och roligt. Jag älskar djur och föredrar att vara med djur istället för människor. Jag är impulsiv också och gör galna saker, så som bada i vattenpölar och dricka genom näsan. Det kanske är kul för stunden men inte efter och det glömmer jag tänka på.. Och så fort jag får någon tanke i huvudet t.ex "undrar vad som händer om man…" och så blir jag tvungen att testa det. Som ni ser har jag lätt för stavning och svenska men jag har alltid haft jättesvårt för matte. Har en hel del andra saker som jag skulle kunna berätta men jag vill inte skriva för mycket så det kan jag ta senare. Jag har inte många vänner alls för alla tycker att jag är dum eller konstig och dom flesta jag är med har någon NPF sjukdom eller är lite "annorlunda".

Tycker ni det låter som AS/autism eller ADHD? Min mamma har sagt ibland att hon tror att jag har ADHD men det är inget mer om det. Jag pratade med förra skolskötersan om detta men hon brydde sig typ inte tyvärr. Jag vågar inte säga till min mamma att jag tror jag har ADHD/autism för det känns konstigt och hon kommer inte ta mig på allvar. Vad ska jag göra?🤐

Tack för mig!!🙂

Annons:
autisticE
9/19/15, 2:33 PM
#1

Hej, jag är 14 år(fyller 15 i nov) och har autism och ADHD. Jag känner igen mig i det mesta som du skrev. Jag började må dåligt när jag var 9-10 år och började skada mig då, skadar mig fortfarande :( men: jag är jätteglad att du inte gör det längre, det blir farligt för det blir ett beroende tillslut. 

Jag började må dåligt mest för att jag kände mig annorlunda, jag förstod inte dom andra barnen i min klass. Jag trivdes/trivs mest med djur. Jag började slåss för att jag visste inte hur jag skulle få kontakt med barnen.

När jag läser ditt inlägg så det första jag tänker på är: autism (asperger är autism) och ADHD. Jag tycker att du ska ta upp detta med din mamma, nån annan i familjen?, skolsköterskan eller typ kuratorn på skolan. Jag fick mina diagnoser i samband med att jag blev inlagd på barnpsyk för mitt självskadebeteende, självmordstankar och svår depression. 

Så: Om jag hade fått mina diagnoser tidigare och fått rätt hjälp så hade det inte gått så långt. Därför känner jag att det är viktigt att du tar upp det. Det är jobbigt att känna sig annorlunda, den ständiga ångesten och att inte riktigt förstå sig själv. Jag vet det. Jag vet precis vad du går igenom, jag vet hur det känns. Du är inte ensam. 

Om du har kik och OM du vill, kan du skriva till mig där? Jag skulle vilja stötta dig, jag önskade att någon gjorde det. Men bara Om du vill/orkar/kan. Var inte rädd att du stör eller något sånt, har mobilen i fickan hela tiden --> Elle.Elle1

ta hand om dig <3

Upp till toppen
Annons: