Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Off topic - [OT]

daglig verksamhet vid asperger osv

2015-09-20 21:50 #0 av: [Dreadlordylord]

Kan man ha rätt till daglig verksamhet om man har asperger? jag vet att det är individuellt. Men med just den diagnosen kan man ha rätt till det?

Anmäl
2015-09-20 21:56 #1 av: Hera

Du får ansöka om LSS. Och ja, man kan gå på daglig verksamhet.  Åtminstone med ett LSS beslut. 

Anmäl
2015-09-20 21:58 #2 av: [Dreadlordylord]

#1 jag har en lss-handläggare och en kontakt på arbetsförmedlingen, tror du arbetsförmedlingen kan göra beslut om daglig verksamhet eller är det bara lss handläggaren?

Anmäl
2015-09-20 22:01 #3 av: Hera

Det är LSS handläggaren tror jag. Ring och fråga :)

Anmäl
2015-09-21 06:53 #4 av: Skorpion76

Jag har i och för sig inte AS, men jag har atypisk autism och jag går på daglig verksamhet.  

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Autism, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2015-10-14 22:07 #5 av: [Garntroll]

Ja en LSS - handläggare kan genom en utredning placera dig i personkrets 1 ( dit sär asperger hör) och sen kan du få beviljat Daglig Verksamhet. Det brukar inte vara några problem alls enligt mina erfarenheter. Trycker du dessutom på att du behöver det för att komma hemifrån och träffa folk och att ha något att pyssla med så är det nog fixat. Däremot vad du får göra är en annan femma.

Sajtvärd för Pelargoner och Motionspepp

Anmäl
2015-10-14 22:10 #6 av: Garnnystanet

Man kan även ha arbetsplatsförlagd DV. 

____

Medarbetare på Autism.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.