Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1962 ggr
Henrik93
2015-09-24 20:23

Aspberger utredning

Idag fick jag ett brev av min psykolog att de beslutat grundat på alla tester att jag ska bli skickad till habiliteringen för att utreda Aspbergers syndrom. Det känns jätte bra för mig, på något sätt. Eftersom jag alltid känt mig annorlunda. Inte nog för att jag är homosexuell- nu ska jag utredas för aspberger också. Så på ett annat känns det som "men gud hur komplicerad kan en människa vara". Men för övrigt bra. Så nu behöver jag bara vänta på en kallelse därifrån som kan ta sin tid. Det jobbigaste har nog varit att faktiskt ha fel om mig själv, jag sökte ju till psykiatrin för att jag var bombsäker på att jag har ADHD. Och sedan sade de att de inte visste om de skulle utreda mig för ADHD eller Aspbergers. Men det känns som att har fått mycket förklaringar om mig själv redan. Och väntan på ett definitivt utlåtande om vad de ska utreda mig för har varit värst. Nör jag öppnade brevet idag och läste , så sjönk hela jag samman i en avspänd känsla. Jag ör som spaghetti i kroppen och är alldeles varm. Skönt. Nu ska jag duscha, sedan lägga mig och tänka på absolut ingenting. Ha en fin torsdag kväll!

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
[Cookies1994]
2015-09-24 20:28
#1

Hej inget illa menat men det stavas Asperger

Henrik93
2015-09-25 06:08
#2

Oh tack! XD jag brukar också rätta folk av goda intentioner! Tack!:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Henrik93
2015-09-25 06:10
#3

Hmm tydligen så kan jag inte "hantera" mitt eget inlägg. 😑

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

add-apa
2015-09-25 06:29
#4

👍 Trevlig helg! 😃

Niklas
2015-09-25 09:48
#5

#3: Den felstavningen är så vanlig att vi har lagt in den i sajtens Lexikon. Om du tittar i #0 ser du att det har blivit en länk av Aspbergers. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ananse
2015-10-22 22:55
#6

Jag har i många år sett mig som Asperger, men det visade sig handla om ADHD. Hur som helst får man ha i åtanke att diagnosen inte ändrar nåt. Man får ju inte Asperger eller ADHD av utredningen och diagnosticeringen, man får bara ett utlåtande som man kan göra precis vad man vill med.

Annons:
[Ruffsetuss]
2015-10-23 13:52
#7

Ofta går just de två diagnoserna in i varandra , min är ADHD /Asperger . När jag började medicinera för ADHD så blev mina Asperger symtom tydligare .

Ananse
2015-10-23 15:18
#8

Frågan är om det inte rentav i grund och botten är samma sak. Nånstans läste jag att svår ADHD överlappar Asperger rätt mycket, och dom flesta med Asperger brukar väl uppfylla en del av diagnoskriterierna för ADHD.

[Ruffsetuss]
2015-10-23 16:23
#9

#8 jag tror inte det är samma sak alls , men de kan gå hand i hand fast de är olika Neuropsykiatriska funktionshinder . Min yngsta Son som " bara" har ADHD är väldigt olik mig i mångt o mycket om man ser till symtomen .

Ananse
2015-10-23 20:50
#10

Föräldrar med Asperger får ofta barn med ADHD så vitt jag vet - och tvärtom. I grund och botten verkar det handla om samma sak. Vänster hjärnhalva grovsorterar inte intrycken, så den högra bombarderas med information som den sen får försöka ordna efter bästa förmåga. Känns logiskt att det drabbar dom exekutiva funktionerna. 'Städning' exempelvis känns inte som en relevant abstraktion… Begreppet består av många delmoment varav vilka ibland ingår och ibland inte, och det finns ingen självklar mall för i vilken ordning momenten ska utföras. Vilket gör att såna 'enkla' aktiviteter kan kännas oöverskådliga eller rentav omöjliga.

[Ruffsetuss]
2015-10-23 21:17
#11

#10 . Tyvärr håller inte med om dina teorier , vad jag hört när jag lyssnat på experter inom Neuropsykiatri så låter det inte riktigt så . Men vad vet jag……

Henrik93
2015-10-26 12:24
#12

Jag har heller aldrig hört talats om att föräkdrar med Aspergers får ADHD barn. Men som att städa .. mjo. Det kan ta ett tag on det inte är planerat. Då är det jättejobbigt och jag bara orkar inte ta tag i det. Men om jag bestämmer att "på måndag ska jag städa" då fungerar det jätte bra. Pga det så har jag ett ganska inrutat liv. Min morgon tillexempel är vakna, gå på toa, dricka vatten, röka, äta frukost och dricka kaffe och sedan röka igen. Har jag slut på kaffe eller cigg eller glömmer något så blir jag helt nervös resten av dagen. För då blev det inte som jag tänkt mig. Så går jag hela dagen och tänker "nu måste jag vara skärpt så jag kan göra som jag brukar göra". Men samtidigt har jag inte svårt att vara spontan med saker som jag älskar. Jag har fått tid på habiliteringen för mitt första möte på onsdag denna veckan. Känns lite spännande. Men vet inte riktigt vad det ska handla om.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Upp till toppen
Annons: