Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1818 ggr
attentine
2015-10-02 23:09

Behandling under utredningstiden?

Hej!

Jag har dessvärre på senare tid kommit underfund med att jag har adhd/add. Kommer påbörja en utredning för detta inom kort. Det känns så hopplöst bara. 

Utredningarna kan ju utan problem sträcka sig över ett halvår om inte mer. Hur gör sjukvården för att lindra besvären för de som inte kan hantera sina liv utan medicinering? Finns möjligheten att få ett temporärt recept utskrivet under tiden man går på behandling eller måste de vänta hela utredningstiden och bara härda ut tills diagnosen är klar innan de kan börja behandlas?

Börjar bli desperat. Känns som livet rinner mellan  fingrarna på mig och jag orkar inte mer. Har precis fått ett jobb som jag verkligen vill behålla, och kräver att jag kan fokusera. Att då börja en process som ska ta flera månader och sedan behöva testa alla skitmediciner för att slutligen (kanske ett halvår till ett år senare) få en bra medicin beviljad. Det känns skit rent ut sagt :- (

Bör tilläggas att jag har en vän som har ADHD, och gick på Metamina ett bra tag. Fick en halv burk av henne som blivit över när hon bytte medicin och det gjorde underverk den korta tid jag självmedivinerade med det.  Jag började plötsligt fungera precis som alla andra. Vet att det inte är att rekommendera osv, så ni behöver inte ge mig några uppläxningar på det området, men jag är desperat just nu.

Vad gör man?

Annons:
Honestyisdead
2015-10-02 23:25
#1

Om starka misstankar finns får en del medicin under utredning.  En utredning kan ta allt från några dagar till år.

attentine
2015-10-02 23:31
#2

Hera: Jaha, jag som antagligen inte är ett extremfall kan nog vänta mig en längre utredning. Att dessutom vårdköerna är så brutala i mitt län  gör att man knappt ens orkar ge det en chans. En nära vän till mig hade 90 dagar väntetid för att ens få påbörja utredningen.. Mardröm detta. Förstår verkligen folk som självmedicinerar för att slippa all byråkratiskit

Honestyisdead
2015-10-02 23:48
#3

#2 Längden på utredningen brukar handla om lediga tider.

Du har ju klarat dig hittills utan diagnos. Så 90 dagars väntetid borde inte vara hela världen. Självmedicinering är bara idiotiskt.

GubbenH
2015-10-03 09:34
#4

Och där kom uppläxningen.

Honestyisdead
2015-10-03 09:46
#5

#4 Uppläxning?

Du kanske anser att man ska uppmuntra till olagliga handlingar?

[Ruffsetuss]
2015-10-03 10:28
#6

Bara 90 dagars väntetid ? Wow var bor du ? Har två barnbarn varav en fått diagnos o den andra väntar på utredning sedan i Februari .

Annons:
attentine
2015-10-03 11:51
#7

Ruffsetuss; Vad jag förstår kan man åberopa vårdgarantin (att få påbörja utredning senast inom 90 dagar) - vet inte hur det görs i praktiken.

Håller för övrigt med GubbenH i viss mening.  Tycker jag detta är fel plats att fördöma hur människor handlar. Alla gör vi det för att må bra och fungera, och nöden har faktiskt ingen lag. Vi alla vet vilket H-E det är att få någon hjälp från psykiatrin i detta land. De som har haft tur att få en diagnos tidigt och nu lever i en bekväm tillvaro med stödinsatser och behandling har nog många gånger glömt hur det är att stå på utsidan

Själv har jag inga andra alternativ än att vänta. Har inga fler "sponsorer". Men hade jag möjligheten så hade jag gärna sluppit gå igenom denna plågsamma process som det innebär att vänta och bli bedömd i åratal. Det skäms jag inte för  att säga.

Honestyisdead
2015-10-03 12:18
#8

#7 Jag fick diagnos i vuxen ålder. Så jag har inte glömt hur det var att göra utredning eller vara utan diagnos.

Och detta är absolut rätt sida att fördöma langning och Självmedicinering.

attentine
2015-10-03 12:46
#9

Hera: Din upplevelse och förmåga att hantera livet utan behandling är något som andra inte kan relatera till- ingen diagnos är den andre lik. Du drar slutsatsen i dina inlägg att alla kan "gaska upp sig" och bara tugga på tills de slutligen får igenom sin utredning, och det är det jag reagerar på. Alla har olika livssituationer och alla har inte möjligheten eller viljan att anpassa sitt liv efter sitt handikapp. Din tillvaro är kanske kompatibel med din störning, oavsett om du är på behandling eller inte. Det är inte min situation som du kanske förstår om du läser mitt första inlägg igen.

Det är ingen som har förespråkat langning. Självmedicinering är något som hör till mitt förflutna och jag eftersöker inte nya vägar till detta. Jag ville ursprungligen bara ha lite feedback på min situation. Det du i stället gjorde var att ge dömande och hårda förmaningar. Jag föreslår att du i fortsättningen undviker att svara på mina inlägg då jag finner dig osympatisk och hur som helst inte benägen att ge mig de råd jag eftersöker. Det här forumet är till för att stötta och informera varandra på ett okritiskt sätt, inte att bråka om semantik. Ha det bra Hera!

Honestyisdead
2015-10-03 13:08
#10

Jag kallar det att förespråka då du skriver att du inte längre har sponsorer (läs langare) och att du hade självmedicinerat om du haft möjlighet.

Ingenstans har jag skrivit att något är lätt. Däremot är 90 dagar ingen väntan alls jämfört med vad en del får vänta. 

Det enda man kan göra är att vara tydlig med att man behöver en utredning.  Får man remiss av en läkare brukar det gå snabbare.

Och ja, jag fördömer Självmedicinering eftersom det är farligt. Farligare än att leva omedocinerad till utredning är klar. Så där är jag hårt. Säkert väldigt konstigt.

[Ruffsetuss]
2015-10-03 13:38
#11

#7 det där med Vårdgaranti det ger jag inte mycket för tyvärr , själv har jag väntat sedan April i operationskö för en Starroperation 😳

Bozzibozz
2015-10-03 13:45
#12

Vill bara klargöra så jag kanske kanske någon kan känna att 90dagar är relativt kort tid i dagens samhälle. Jag själv fick vänta lite öve ett år innan utredningen påbörjades. Som tillägg har jag i genomsnitt 40-60dagar mellan mina läkarbesök under insättningen av medicineringen, en sköterska som bokar in mig med 2-3veckors mellan besöken för utvärderingar. Finns mycket som kunde bli bättre inom vården. Nu orkar jag knappt klaga eller ringa och bråka.. För det har bara resulterat i att Jag mår sämre och mina kontaktpersoner inom vården uppfattar bara mig som jobbig och störrande. Håll ut.. Och får du någon medicin blir det troligtvis conserta. 👍

Tourette_Mannen
2015-10-03 18:22
#13

Jag vet folk som fått ADHD-medicin utskriven utan att ha en diagnos så det går. Beror säkert på vilken läkare du har. Sen tycker jag du överdriver utredningens tid. Min utredning tog en dryg månad. Visserligen fick jag vänta ett år men det är en annan historia.

Annons:
Miaa
2015-10-04 11:53
#14

Hej ts. Har du kommit in i systemet och är uppsatt på kö till utredning? Om din mott inte kan starta utredning inom 3 månader har du rätt att på deras bekostnad få utredningen gjord privat (privata brukar ha kortare väntetid). Detta är din mott skyldig att informera dig om. Och håll ut. Vet av egen erfarenhet att det är skitjobbigt att vänta ens några veckor när allt väl sätts i rullning, oavsett att man "väntat hela livet". Att ha problem med uthållighet är ju också något som ligger i diagnosens natur.

Honestyisdead
2015-10-04 11:58
#15

Jag har aldrig någonstans blivit meddelad om att en mottagning ska betala en privat om dom inte erbjuder en tid inom tre månader.

Bozzibozz
2015-10-04 15:56
#16

Har inte heller hört något angående det Mia nämner..

[Ruffsetuss]
2015-10-04 15:59
#17

Inte jag heller

Miaa
2015-10-04 18:34
#18

Det kom nya direktiv januari 2015 angående vårdgaranti…. när jag hade varit på första informationen om utredning på psyk fick jag information om det jag skrev om ovan. I mitt landsting måste man klara pissprov innan man ens går vidare i utredningen. Det är då dumt att självmedicinera men alla landsting kanske inte ha det kravet.

Honestyisdead
2015-10-04 18:40
#19

#18 Det verkar bero på läkare och inte landsting. Jag behövde inte göra pissprov men en bekant som gick till samma mottagning men annan läkare behövde.

Annielle
2015-10-07 14:32
#20

Tyvärr är det knappast någon bra ide´att medicinera under en utredning eftersom du ju ska vara som du är utan medicin (helst inga andra heller) för att få en korrekt diagnos, funkar t.e.x Metamina för dig som du skriver och du äter den under en utredning kan du ju bli bedömd som att du inte har någon neuropsykiatrisk diagnos alls fast det kunde ha visat det utan medicinering.

Själv fick jag vänta ett år på utredning för ca 5 år sedan.

Nu väntar jag på en komplettering av den utredningen och har väntat i mer än ett halvår, de sa att de inte kan följa vårdgarantin på 3 månader eftersom trycket på utredningar är för stort.

Har aldrig heller hört talas om att man skulle kunna få rätt till en privat utredning då.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: