Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 7601 ggr
Niklas
2015-10-04 11:14

Hur lång tid tar en NPF-utredning?

Många undrar hur lång tid det tar att göra en neuropsykiatrisk utredning och hur lång tid väntan på utredning tar. Besvara gärna de här frågorna så kan resultatet bli en hjälp för alla som undrar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 2020-11-03 12:43 av Niklas
Annons:
Skorpion76
2015-10-04 13:13
#1

Jag är nöjd med att utredningen är gjord eftersom det har inneburit att det är lättare att få hjälp, men vad jag inte är nöjd med är att när jag var under utredning fick ingen ställa frågan direkt till mig om vilket handikapp jag hade eftersom min mamma gick emellan och talade om att jag var under utredning.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
2015-10-04 13:29
#2

#1 Fast det har ju inte med utredningen att göra.

Niklas
2015-10-13 10:48
#3

Sex till tolv månader ser ut att vara den vanligaste väntetiden just nu. Det är ganska lång tid. Kul att se att alla är nöjda med att ha gjort utredningen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AnneN
2015-10-27 12:53
#4

Jag fick vänta ca 1½ år på utredningen, men när den kom igång så tog det bara ca 2-3 veckor med ett par möten/vecka innan utredningen var klar.

Jag är jättenöjd med hur utredningen gick till, att jag gjorde den och glad över den hjälp jag har kunnat få efteråt pga de diagnoser jag fått.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maleficum
2015-10-28 11:34
#5

Fick vänta runt ett år på utredningen, var supersegt men sen så sa min kurator jag prata med då att vårdgarantin ska gälla för det också så sen var mamma på dem och ringde och först var de svävande på när det kunde finnas tid, då nämnde hon vårdgarantin och de fråga om jag kunde komma nästa dag! Helt sjukt att man måste ta upp vårdgarantin själv för att få det! (Men något att tänka på för alla er som väntar på utredning).

Sen gick ju själva utredningen fort och är lättad efter diagnosen för förstår mig själv bättre nu och varför jag mått som jag mått genom åren.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ika73
2015-11-02 18:48
#6

Jag vet inte riktigt näs min utredning "började" och inte heller när den slutar. Första samtalet till vårdcentralen var i April, i år. Följande 1,5 månader var jag i lite samtal och svarade på frågeformulär. I Juli blev jag inskriven på psykiatrin och de bestämde sig för att gå vidare, nu verkar det som om jag får vänta till Februari/Mars på nästa steg (anörig-intervju) vilket känns helt sjukt, efter det väntar en ny kö för att komma till psykiatriker om jag ska diskutera medicin vilket jag önskar. Det kommer förmodligen ta drygt ett år om jag fullföljer denna plan inom öppenpsykiatrin.

MEN. jag har under resans gång fått en remiss för kbt-behandling och den har jag nu lyckats styra om till en utredning i privat regi. Jag ska på första möte där om två dagar från nu. Jag hoppas så att det kommer sätta fart på processen.

Annons:
add-apa
2016-01-30 04:38
#7

Haha jag hade alla rätt…skönt! 😃😉😛

annburleh
2016-02-25 11:42
#8

Hej

jag undrar om verkligen vårdgarantin gäller för NPF utredningar? och hur en sådan går till. Om man väntar på en "fördjupad utredning" vad betyder det?

Maleficum
2016-02-25 12:05
#9

#8 Vårdgarantin ska gälla men man kan behöva vara på hugget och påminna dem om det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

AnneN
2016-02-25 12:14
#10

Det är tyvärr inte i alla landsting vårdgarantin gäller för NPF-utredning på vuxna.

Hittade denna info om hur en utredning går till.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Splatter
2016-02-25 12:32
#11

Vårdgarantin ska egentligen gälla för nästan allting, dock kan det vara helt inom garantin om väntetiden på 3 månader att få tid till samtal och  undersökningar som nästan exakt har 3 månaders väntetid. Men det är ändå inom ramarna för garantin. För mig var det därför det tog 9 månader, fastän jag bara hade 4 besök för att få min diagnos.

(Jag förstår att sjukvårdspersonalen behöver en viss tid för att diskutera och/eller reflektera över resultaten från en diskussion och undersökningarna, men det är drygt att alltid behövt vänta 3 månader varje gång).

Kyllan56
2016-02-25 18:06
#12

Jag fick vänta över två år på min utredning. Sedan tog den drygt 2 månader från första intervjun tills jag fick min ADHD-diagnos. Men julen var emellan vilket fördröjde det.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

taylor__lambert
2016-03-03 13:53
#13

När jag var i Karlstad, Värmland, ville jag påbörja en utredning. Men där skulle det ta upp till två år innan jag fick komma dit, sen skulle det ta ett till år innan själva utredningen skulle starta.
Medans när jag var tillbaka i Stockholm skulle det tagit upp till 3 månader innan jag fick påbörja utredningen men det tog ungefär 4 månader innan jag fick en tid. Sen själva utredningen tog ca 1 år om man räknar alla månaderna, men annars skulle jag ta bort sommaren, för dom är ju också lediga då, så är det väl 9-10månader.

Jag är nöjd med utredningen, även om jag i början ville utreda om jag hade ADD (vilket jag fortfarande tror är mer troligt), så utreddes ADHD/Autism och Aspergers. Slutade med en ADHD diagnos. Det tog lite tid kanske, kortare för mig än vad det kan ta för vissa, men jag väntar gärna om det är som så att de kommer fram till en diagnos och jag kan få hjälp.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
diamantletaren
2016-03-03 17:18
#14

Det tycks gå långt snabbare i storstäderna. Man antog att jag troligen hade ADD i november. I början av januari gjordes utredningen (efter lite påtryckning från mig som ville sluta vara sjukskriven) som tog ca 3 veckor, med intervjuer av anhörig, samt psykologtester + datortester. I Stockholm är det bara att hävda tremånaders (vårdgarantin) om man tycker att det går för långsamt. Är man då hos en privat vårdgivare vill de givetvis ha jobbet ( 40 000 kr för en utredning) och ser då  till så att du får den i tid.

Anonym
Anonym
2016-03-03 19:10
#15

Jag har gjort tre. Alla visade olika och jag har inte fått någon hjälp efteråt heller. Ingenting!

På en var de arga för att de inte kunde intervjua mina föräldrar eller någon äldre närstående släkting. Men jag rår inte för att de är döda. 

Första visade något slags NPF

Nästa visade på något NPF men absolut inte aspergers 

Sista visade på aspergers

Ja, vad ska man tro? BS tror jag.

Niklas
2016-03-04 09:18
#16

Nu finns det en undersökning om väntetiderna för NPF-utredningar i storstäder respektive mindre orter. Hjälp gärna till att besvara den. http://bokstavsfolk.ifokus.se/discussions/56d9440d8e0e7417650007ce-hur-lang-tid-tar-npf-utredning-i-sverige


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Calcifer
2016-03-04 09:39
#17

Ptja, här fick jag aldrig någon utredning för jag hade absolut inga diagnoser, inga svårigheter, ingen depression, ingen ångest, ingenting sånt jag var fullt normal och lycklig enligt dem. Fem år senare fick jag en självklar aspergerdiagnos i Gävle där jag fick vänta ungefär ett halvår innan utredningen började sen tror jag det tog ett halvår mellan första mötet och att jag fick hem papper på diagnosen. Men här i stan är de helt dumma i huvudet när det kommer till mental ohälsa.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: