Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2772 ggr
Miaa
2015-10-04 11:59

receptförnyelse

Jag äter Elvanse och måste varje månad ta kontakt med mottagningen för att få förnyat recept. Att få kontakt med rätt person kan ta över en vecka och stör mig oerhört. Ni som medicinerar med cs, hur ofta behöver ni ta kontakt med vården för att få förnyat recept? Jag förstår inte varför de inte kan skriva ut flera uttag på en gång fast med intervall. Förstår att jag inte kan få hämta ut fler förpackningar på en gång men detta är ohållbart och får mig snart att helt sluta medicinera.

Annons:
Honestyisdead
2015-10-04 12:01
#1

Vad säger din läkare om det? Förstår att det är jobbigt om det tar en vecka för att få tag i rätt person.

Hos oss ringer man bara receptionen sedan lägger de lapp till läkaren.

[Ruffsetuss]
2015-10-04 12:07
#2

Jag har ett Årsrecept , då är jag bunden att hämta ut på samma Apotek hela tiden. På så sätt behöver jag inte komma ihåg att förnya , blir kallad till min Neuropsykiatriker var 6:e månad och till sköterskan varannan gång . Kan även ringa till Neuropsykiatriskamottagningen och få en telefontid till Läkare /sjuksköterska .

Miaa
2015-10-04 18:37
#3

Hera: jag har ingen kontakt med min läkare då hon inte har tid. Allt går via en sjuksköterska….som inte heller har tid. Hade en bokad tid hos min sjuksköterska den 19 aug som de ställde in (en sekr ringde 20 min innan tiden och sa att den va inställd). Har fortfarande inte fått kontakt med sköterskan. Har dock ringt ett flertal gånger till sekr, en mottagningssköterska, adhdteamet och akutpsyk. Fortfarande ingen kontakt. Jag börjar undra vilka allvarliga problem psyk här i stan har egentligen.

Honestyisdead
2015-10-04 18:46
#4

#3 Fy tusan! Så nedrigt! Förstår att det tar på krafterna!

Garnnystanet
2015-10-04 19:59
#5

Kan du inte förnya receptet via mina vårdkontakter? 

https://www.minavardkontakter.se

____

Medarbetare på Autism.

Miaa
2015-10-04 21:13
#6

#4 det är fruktansvärt trist. Men jag har planer på att gå till botten med det här i veckan som kommer. #5 har försökt med det men det hjälper inte.

Annons:
Ladydragon
2015-10-05 02:27
#7

#2 årsrecept vad är det för något?? 🤔

aldrig nånsin hört talas om recept som är "låst" på ett o samma Apotek och varför egentligen? 

T.S hoppas det löser sig snart för dig

[Ruffsetuss]
2015-10-05 10:24
#8

Ett årsrecept är ett recept för ett års medicin , alltså behöver jag inte komma ihåg att ringa om nytt recept på ett år . Smidigt , tar ut min medicin på ett Apotek som jag själv valt , antar att de har bättre koll på uttagen på så sätt . Fungerar toppen tycker jag  Jag tar Ut medicin för tre månader i taget

Pysen_87
2015-10-05 10:29
#9

Jag har apodos, alltså så skriver läkaren recept som gäller för ett år, och apodosen kan jag bara hämta ut på ett apotek, dvs dit dom skickar pillren

Funk4
2015-10-05 16:27
#10

#4 Miaa - jag gick till Patientnämnden med ett av mina ärenden och de är väldigt hjälpsamma! Sen att resultatet blev att jag bara fick ett helknäppt brev i försvar från ÖV avdeln.chefen, är ju nåt annat…då orkade jag inte lyfta det till Pat.nämnden igen, kanske gör när jag får nya krafter. Angående det du skriver; jag får jämt ringa recept-tel.svararen o be om förnyelse, vaaaarjeee månad samma visa. Ibland får jag dem samma dag jag ringt ibland inte på flera dar. Läkare har jag träffat en enda gång på drygt 3 år. Löjligt. Är man inte rörig när man hamnar på Öppenvården så ser de snabbt till att man blir det.. Lycka till iallafall!

Miaa
2015-10-05 16:34
#11

#14 Så sjukt system. De gör sig så onåbara de bara kan och sen säger dom att det bara är att ringa om man behöver nåt. Egentligen skulle jag behöva börja ringa direkt när jag fått recept och säga att jag behöver nytt om 4 veckor. Jag jobbar inom vården själv så vet lite vilka ömma punkter jag ska trycka på. Vill dock inte bli stämplad som bråkig hysterisk patient men snart är jag en renodlad sådan- pga deras beteende.

[Ruffsetuss]
2015-10-05 17:36
#12

Jag har bott i 3 olika delar av landet sedan jag fick mina diagnoser i vuxen ålder, måste haft otrolig tur som inte råkat ut för sånt respektlöst beteende av Vården som flera på tråden. Det hade jag aldrig klarat av ! Jag skulle definitivt ha blivit en hysteriskt bråkig patient 😳

Miaa
2015-10-05 18:35
#13

#12 Jag bor i eskilstuna. Psykiatrin här är inget att hurra för. Det finns guldkorn bland personalen men tyvärr förstörs de av systemet. Hur låter det tex att man enbart erbjuder 10 samtal per patient oavsett problem och om man blivit bättre! 10 samtal hos sjuksköterska, psykolog eller liknande och sen Tack och hej. Läkemedel skrivs ut utan att dr träffat eller pratat med patient.

Annons:
[Ruffsetuss]
2015-10-05 18:40
#14

Ja det låter ju helt galet ! Tänk att det är så otrolig skillnad på vården beroende på vart man bor 😳

Splatter
2015-10-05 21:48
#15

För mig fungerar det kanon med att använda mina vårdkontakter, så länge jag fortsätter med samma dos som tidigare eller ber om att sänka dosen. Vill jag byta eller höja medicinen så får jag vänta på en läkartid.

Det är tråkigt att det inte fungerar lika bra för alla. 😕Det kanske är en fördel för mig att jag jobbar inom vården.

Anonym
Anonym
2015-10-07 04:03
#16

Något jag stör mig enormt på är att varje gång jag ska förnya ett av mina recept (en medicin som är livsviktig för mig!) är det ungefär som att spela roulette och hoppas på att turen är på min sida. Det jobbar nämligen flera olika läkare på mottagningen som dessutom byts ut med jämna mellanrum och om den läkare jag tidigare har kontakt med och kommit överens om dosering inte är där när jag lämnar in min receptförfrågan är det inte alls säkert att jag får min medicin. Jag har till och med varit med om att läkare jag aldrig träffat bestämt sig gör att ändra min dosering trots att vi aldrig ens pratat - än mindre kommit överens om något sådant! Jag tycker att det är helt sinnessjukt att vi patienter inte har något skydd mot sådana saker. Vi är helt och hållet utlämnande till läkarnas godtycke och sådant borde inte få ske i Sverige! Jag är övertygad om att många självmord skulle kunna förhindras om vi patienter hade mer att säga till om.

Funk4
2015-10-08 06:40
#17

#16 Anonym som skrev : "..det är helt sinnessjukt att vi patienter inte har något skydd mot sådana saker. Vi är helt och hållet utlämnande till läkarnas godtycke och sådant borde inte få ske i Sverige!" 😈 Jag håller/känner med dig! Vi behandlas som någon blandning mellan 'psykiskt allmän- ohälsosamma' och 'halvskumma kriminella med överdrivet intresse för mediciner' - vem ska annars lösa medicineringen åt en, hur ofta kommer De med förslag på andra doser/kombinationer etc eller hur ofta peppar de en och lyfter upp våra starkare sidor? Det skulle minska den psykiska ohälsan genom att bara bli bra bemött, och då har man mer kraft över att ta itu med att underlätta sina diagnos relaterade symptom o snabbare "komma med in i samhället" igen. 😧😣

F
2023-07-13 12:49
#18

Lite gammal tråd men problematiken är fortfarande reell.

Måste receptförnya var tredje månad. Jag får inte göra det för tidigt då vägrar dem att behandla mitt ärende. Gör jag det med en veckas medicin kvar så måste jag allt som oftast vara utan ett par dagar. Har begärt längre recept med intervall men saknar gehör hos stafettläkarna.

Varför ska jag med en kognitiv störning tvingas receptförnya över huvudtaget?
Kan inte medicin stå tillgänglig tills nästa läkarbesök och då läkaren i samråd med patienten tar ställning till fortsatt medicinering.

Uppföljning av medicinering gällande blodtryck får jag dessutom själv påminna läkare om.

Detta är på NEP på NUS Umeå.

Flyttade omkring efter mitt första krav på NPF-utredning så jag blev utredd efter sju år.
Flyttar man till ny kommun så hamnar man längst ned i kön.
Har vi inte rätt till samma sjukvård i hela landet?

Elvanse & Intuniv

Advant
2023-11-04 20:11
#19

förnyar via 1177
jag får Elvanse för 3 månader i taget
jag tar då 30mg 2ggr dag

Upp till toppen
Annons: