Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4997 ggr
vaniljkaka
2015-10-07 14:15

Autism/adhd förväxlas med utbrändhet

Hej! Är det någon här som känner igen sig i denna texten ?
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12286510.ab

Jag ska snart utredas, men det har alltid känts konstigt att jag skulle ha någon ''störning'' i huvudet, har lite svårt att inse det, för jag har ju alltid känt mig helt frisk i sinnet! Tills jag började närma mig vuxenlivet då kom alla symptom… 
Jag tycker det känns som att läkare och andra vårdpersoner har gett mig stämpeln neuropsykiatrisk funktionsnedsättning lite för lätt. 
Visst jag vet att det inte är lätt för någon annan att veta.
Jag har alltid sagt att jag mår dåligt, blir stressad av all press samhället har på en, speciellt skola och jobb. Varit ljud och ljuskänslig haft koncentrationssvårigheter. 
Har till och med sagt att jag önskar att bara få vara hemma ett tag utan att jobba eller gå i skola eller ha någon annan sysselsättning, men det har ju varit ett stort jävla NEJ från deras sida som om det vore det värsta jag kunde göra mot mitt mående. 
Efter gymnasiet och mammaledigheten gick jag och sjukskrev mig en gång i månaden i några månader för att jag inte fick bli långtidssjukskriven men bara det gjorde mig oerhört stressad att aldrig veta hur nästa månad skulle bli och snart måste jag skriva in mig på arbetsförmedlingen om läkaren skulle neka.
Allt jag velat i flera år är att få vila, vara ifred, hitta mig själv, för ända sen högstadiet har det varit såna jävla krav på hur man ska vara ,vad man ska göra och inte göra. Ledighet har jag alltid mått bra av, har inte alls blivit lat och deprimerad av att vara hemma som alla säger att man blir, tvärt om.
Jaja haft ett litet jobb i ca en månad och symptomen blev värre och fler och nu undrar jag… kan det vara utmattningssyndrom och kanske inte alls autism elr ADHD ? imorgon ska jag iaf tala med läkaren och berätta hur fan det är och har varit. Ska ändå bli intressant att utredas med man kan ju ändå inte utesluta utbrändhet?

Annons:
Maleficum
2015-10-07 14:34
#1

Kan ju vara svårt att säga men själv blev jag utbränd just för att jag har Asperger, ADD och recidiverande depression och som mycket annat med psyket blir det ofta en ond cirkel av det hela och ibland vet man inte riktigt vad som kommit först eller utlöst det hela men det är ju helt klart smart att ta upp dina funderingar med läkaren och att få en ordentlig utredning. Tyvärr var det ingen som tänkte på att ge mig en utredning förrän jag höll på att gå in i väggen en andra gång och det var nästan mest av en slump att läkaren jag gick hos hade fel uppfattning om vad internetpsykiatrin syssla med och jag fick komma dit och prata med en som undra om jag ville ha remiss för utredning.

Kan säga att livet blivit mycket lugnare och bättre för mig efter utredningen även om andra saker blivit jobbiga (speciellt sånt som har med myndigheter att göra) men förstår mig själv bättre och vet mina gränser bättre och har något att backa upp sakerna med så att saker kan anpassas efter mig och jag inte behöver springa in i väggen gång på gång för att försöka passa in i något som är omöjligt för mig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Niklas
2015-10-07 14:45
#2

Ja, som #1 skriver, funktionshindren kan leda till utbrändhet så det är svårt att veta om det är så eller att funktionshindren egentligen är utbrändhet. Under utredningarna går de igenom ditt liv från liten och fram till nu. För att du ska få en diagnos behöver flera av kriterierna vara uppfyllda redan när du var barn.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

vaniljkaka
2015-10-09 18:19
#3

Hej på er. Orkar inte skriva så mkt för jag är helt förstörd och ledsen. Fick inte träffa min vanliga läkare idag utan en tant som jag redan innan hört ska vara sur, men jag tänkte att så sur kan väl inte en person vara som jobbar med människor vara? så jag gav det en chans och gick dit. Var nog bara där 5 minuter och slutade med att jag bara gick gråtandes ut därifrån. Jag är aldrig någon som blir ledsen lätt eller så, men jag blev så illa behandlad av henne. 
Jag började med att säga att jag är här för att prata om utmattningssyndrom för jag varit stressad under en längre tid och nu fått mkt mer fysiska problem, men jag blev avbruten av henne direkt, hon hånskrattade åt mig och sa
''Att en 21 åring kan minsann inte vara utbränd!!!''
Jag fick förfan inte ens tala till punkt innan hon började himla med ögonen och säga ''herregud sjukskriva dig kommer jag aldrig göra om det är de du tror''
Förklarade att jag kämpat i flera år med att försöka må bättre  och sa att jag även står i kö för np-utredning då sa hon bara ''Jaha och människor med ADHD får också jobba!!'' 
Så snäste hon och sa ''jaha med förklara vad som varit så jobbigt i alla dessa år då!!'' 
jag bara grät för jag kunde inte få fram ett ord för jag förstod att hon redan bestämt sig för att dumförklara mig vad jag än sa.
Jag sa att jag hade ett special anpassat jobb för mig och mina bekymmer 2 timmar om dagen, då svarade hon ''Jaha du ser, arbetsförmedlingen har kämpat i flera år med att hitta ett anpassat jobb åt dig !!!'' 
Och jag ba eh va!??! flera år??? varför säger hon så?
Jaja slutade med att jag bara gick gråtandes ut och då sa hon tjurigt ''aah men ska jag sjukskriva dig en vecka då!!??!? en vecka blir det bra?!?!'' Men jag svarade inte.

Maleficum
2015-10-09 18:49
#4

#3 Sånt bemötande ska du anmäla tycker jag, så ska inte en person som jobbar med människor bete sig! Och att påstå att det inte kan vara något pga ålder är ren skit, finns alltid undantag även om vissa saker är mer vanliga eller är större risk för i vissa åldrar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Ruffsetuss]
2015-10-09 19:02
#5

Så respektlöst ! Det där ska du anmäla så där får det inte gå till .

vaniljkaka
2015-10-10 11:08
#6

Tack för ni står på min sida. Jag berättade det för en sköterska i telefon. Men vart mer kan man vända sig? för jag tycker inte kärringen ska få komma undan. Hon borde jobba på en industri eller något där hon kan vara bitter ifred :@

Annons:
[Ruffsetuss]
2015-10-10 19:45
#7

Det finns något som heter Patientföreningen eller något liknande , googla på Patient så hittar du det säkert 😊

Niklas
2015-10-10 22:10
#8

På Inspektionen för vård och omsorgs hemsida står hur man klagar på vård. http://www.ivo.se/for-privatpersoner/klaga-pa-varden/


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Älvan
2015-10-11 19:20
#9

Strunta i den där läkaren och sök en annan. Det har du rätt att göra. Det finns många olika människor. Nästa person kan vara den rätta för dig!

Tourette_Mannen
2015-10-12 18:45
#10

Jag kan förstå att du blev ledsen och så. Men en sak ska du veta, även om du får en npf-diagnos kan du inte förvänta dig att samhället ska försörja dig.  Du kan få hjälp att hitta ett jobb som passar dig men du kan inte förvänta dig att få vara ledig när du känner för det.

Upp till toppen
Annons: