Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1283 ggr
Tourette_Mannen
10/8/15, 4:02 AM

Är vi mer kriminella än andra?

Det tycks vara fastställt enligt olika undersökningar att vi med NPF i högre utsträckning än NT begår brott. Bland intagna i fängelser kan så många som en tredjedel lida av ADHD tex.

Vad beror detta på. Är det för vi inte riktigt passar in i samhället, eller är det genetiskt? Eller kanske en blandning av olika faktorer? Vad är era åsikter i ämnet. Har ni själva hamnat snett så att säga eller känner ni någon med diagnos som är kriminell?

Annons:
Ananse
10/8/15, 8:41 AM
#1

Vi är inte genetiskt brottsbenägna men vi löper ju väldigt mycket större risk att hamna snett. I många fall dysfunktionell uppväxt, socialt utanförskap, problem i skolan, svårt att få jobb,, ofta intresse för droger, ett från samhället i övrigt avvikande normsystem, etc. Inte minst känslan av att sitta på en massa kapacitet som man inte får användning för.

Otyg
10/8/15, 10:50 AM
#2

Jag kan bara svara för mig själv, men tror att vi gärna tänjer på gränser rätt ofta. Intresse för droger tycker jag inte alls är rättvist uttryckt.  Utan mer att den desperata jakten på att passa in och bli accepterad, vara "normal" och då är risken att hamna snett självklart större när man märker att man inte riktigt är som alla andra. Impulsiviteten och den enorma kraften vi känner att vi har är väldigt svår att hantera och då använda all kraft i en självdestruktivt syfte då kan det gå hur illa som helst utan ett socialt skyddsnät som förstår sig på all underliggande frustration som finns där.

Speciellt känsligt är det i tonåren då dom största prövningarna blir och som lägger grund för hela framtiden.

Det är extra viktigt att fånga upp dessa vilsna unga och att det finns resurser till att förhindra att det går så snett, och att dom som arbetar nära ungdomarna är eldsjälar som inte ger upp även när det blir ett fullskaligt krig i viljestyrka.

Ananse
10/8/15, 1:40 PM
#3

Naturligtvis är det inte alla av oss som kommer in på drogspåret, men det är ett välkänt problem att många med ADHD dr icker för mycket. Dessutom dras man lätt til subkulturer och då kan man tänkas bli presenterad för andra substanser också. I det läget upptäcker en del kanske att vissa preparat får tilllvaron att fungera - eller åtminsone bli uthärdlig.

Tourette_Mannen
10/8/15, 6:12 PM
#4

#2 Ja det där med att tänja på gränser håller jag med om.  Jag känner personligen att jag inte har samma moraliska spärrar som andra har. Jag reflekterar ofta över mina handlingar, men först efter att jag gjort dom. Är det samma för er?

Också den kraften eller energin vi har inombords tror jag också kan vara en bidragande orsak. Jag kan liksom inte nöja mig med att vakna, jobba och sen gå och lägga mig. Jag behöver mer i livet, någon slags spänning. Ett ständigt sökande skulle man kunna beskriva det som.

Vid vilken ålder började ni uppvisa antisociala drag?

Ananse
10/8/15, 8:18 PM
#5

Antisociala drag har jag aldrig haft. Ingen brottslighet, inga droger, nästan överempatisk… Präktig som fan. Men jag tycker inte automatiskt att en sak är rätt förr att den är allmänt vedertagen - och jag tycker det ska finnas logisk konsekvens i alla värdesystem.

[Ruffsetuss]
10/8/15, 9:59 PM
#6

Alla blir inte kriminella , med engagerade vuxna omkring sig , utövande av någon sport håller många borta ifrån brottets bana .

Annons:
Ananse
10/8/15, 10:37 PM
#7

Jag har lyckats hålla mig ifrån brott, droger OCH sport! Inte åkt dit på religion heller. Däremot måste jag erkäna att jag är en jävla slashas…

Tourette_Mannen
10/9/15, 12:26 AM
#8

#6 Ingen här har påstått att alla med bokstavsdiagnos blir kriminella. Vet inte riktigt vad du menar med engagerade vuxna?  Du måste komma ihåg att många av oss fått diagnos i vuxen ålder. Det märks inte lika mycket på alla barn/ungdomar att något inte står rätt till. Dom som får mest hjälp är oftast dom som syns och hörs mest typ "damp-ungar".

[Ruffsetuss]
10/9/15, 2:05 AM
#9

Jag själv fick min ADHD/Asperger i vuxen ålder , min ena son när han var 4 år o det var 30 år sedan . Med engagerad vuxen menar jag föräldrar , Lärare osv. Föräldrar märker direkt om deras barn inte är som andra barn , sedan om de söker hjälp är en annan sak ! Har träffat föräldrar som tvärvägrar att erkänna att deras barn behöver hjälp .

Upp till toppen
Annons: