Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Blir sömnig av Concerta

2015-10-14 13:51 #0 av: fluffymind

Har aldrig blivit direkt pigg och uppåt av Ritalin och Concerta, men nu blir jag rent sömnig strax efter intag. Har jag sovit lite taskigt natten innan (=de flesta nätter), så blir jag akutsömnig efter intag av Concerta. Någon som känner igen sig?

Anmäl
2015-10-14 15:25 #1 av: Ananse

Låter logiskt om det är så att din hjärna är helt utmattad och håller sig vaken genom hyperaktivitet. När det blir ordning på tankarna kan hjärnan slappna av.. Alltså, centralstimulantia tillför ju ingen energi, den omfördelar bara. Min gissning är inte att du blir trött av medicinen utan att du är trött -- så hjälper medicinen dig att slappna av.

Så kan ju centralstimulerande säkert indirekt göra hjärnan piggare genom att göra det lättare för hjärnan att hushålla med energin. Men har man just ingen energi att hushålla med blir man antagligen bara trött.

Anmäl
2015-10-15 08:20 #2 av: fluffymind

Det där lät klokt och rimligt, Ananse.  "Trött", skulle min självbiografi heta, om jag orkat skriva den.

Anmäl
2015-10-15 12:14 #3 av: elvatolv

He he det var ganska kul sagt, fluffymind. :-D
Jag fick bara ångest av concerta, verkar vara olika för alla hur man reagerar på medicin.

Anmäl
2015-10-15 13:03 #4 av: Miaa

Känner igen. Fast concerta fick jag sånt driv av att jag inte ville vara stilla och känna hur trött jag var. Nu står jag på elvanse och blir lugn/trött av den. Är jag utan medicin får jag svårare att sova på nätterna.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.