Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2897 ggr
AbimoPectore89
2015-10-16 10:52

Misstänker ADD, mycket problematiskt!!

Hej, Jag misstänker att jag har ADD (eller ADHD utan utåtagerande hyperaktivitet). Orkar inte dra den långa versen nu, men det som gör det väldigt problematiskt är att jag arbetar som stöd för personer inom NPF (främst Asperger men med ADHD/ADD som "tillägg").. Jag förstår på något vis att jag kan behöva diagnosen för mitt eget välmåendes skull. Men, jag vet att jag är grym på det jag gör i min yrkesroll (ursäkta det "osvenska") och är LIVRÄDD för att inte tas på allvar i min profession om jag får diagnos… Nån som har erfarenhet av detta? Hur har ni gjort? Vad tänker ni? Hur ska jag tänka? För ärligt talat… Vem kan ta mig på allvar med att stötta och hjälpa personer med struktur och rutiner när jag själv har NPF? :(

Annons:
Anonym
Anonym
2015-10-16 11:00
#1

För min del säger jag inget om det. När jag fick min diagnos så förändrades vårdens sätt att se på mig från att vara en kompetent person till att vara en som inte klarade av att borsta sina tänder ens.

LitenEstelle
2015-10-16 11:03
#2

Bara undrar ifall ditt jobb har något att göra med att du skulle ha en diagnos? Det behöver väl inte de få reda på? 

Min sambo har jobbat inom LSS och han har ADD, ingen har någonsin frågat eller misstänkt något. Jag har jobbat inom äldrevården med depression och det var ingen som visste något eller ställde några frågor. 

Ifall du känner att du kan och att din diagnos inte går ut över arbetet så platsar du precis lika bra som dina kollegor! För mig och min sambo tyckte vi tvärt om att våra diagnoser gav oss större förståelse för våra brukare och gjorde att vi kunde hjälpa dem bättre. 

Lycka till!

(e.s.) 

Niklas
2015-10-16 11:04
#3

Jag vet flera som har diagnoser och som arbetar med barn som också har diagnoserna. En driver till och med en skola. Så visst kan det gå bra. Jag tror mer att det beror på personen än diagnosen, precis som med alla andra.