Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2226 ggr
nikkaluokta
2015-10-17 21:12

självskadebeteende?

Har aldrig berättat… Eller ens nämnt vare sig för min Dr eller min omgivning… Men klart min sambo undrar… Ibland river jag mig själv, river typ kliar klöser så jag får sår… benen å skinkorna mest… Jag säger att jag har allergi.. Men ibland oxå då det blir åt h-vete med allt å allt blir kaos å jag är tokfrustrerad… Då slår jag mig själv… Ibland som igår då slog jag knytnäven i betongväggen flera gånger så nu är halva handen blå-lila… Detta händer då å då… Varför?! Jag vill inte… Men kan inte hejda mig å det känns bättre efteråt…

Annons:
Ananse
2015-10-18 00:12
#1

Ja sånt där hålls vi med, vi människor… Kan bero på att vi är koko. Eller på nåt annat. Och man kan inte prata med sina medmänniskor för det finns gränser för hur koko man får vara.

zatanica
2015-10-18 16:44
#2

Har själv självskadebeteenden. Men kom just att tänka på en sak, har läst endel om djurs beteendem och kom att tänka på stereotypa beteenden. Det är betenden som djuret gör när det inte får utlopp för sina mer naturliga beteenden. Exempelvis kan djur i bur/inhägnader som är för små och inehållslösa gå i åttor. Djuren kan börja bita på varandra, exempelvis grisar biter på varandras svansar, höns plockar fjädrar från varandra. HÄstar som står och biter på inredningen, hamstrar som tuggar på galler.

Sedan har vi överslags beteenden som exempelvis kan vara att djuret gör något helt annat än vad man förväntar sig, exempelvis börjar tvätta sig mitt i ett slagsmål eller liknande.

Frågan är om inte självskadebeteende hos mäniskor skulle kunna vara något av detta?

Exempelvis, vi får inte utlopp för de vi egentligen är och det vi behöver göra för att må bra och känna att vi är vi. Så vi utvecklar ett stereotypt beteende i att skada oss som inte på något vis är bra, men det lugnar/dövar våra naturliga behov. 

Eller om man ser det som en överslagshandling, vi skadar oss för att vi inte kan hantera situationen och gör därmed något helt otänkbart/annorlunda än vad man kan förvänta sig i situationen.

Upp till toppen
Annons: