Annons:
Etiketttrotssyndrom-odd
Läst 3573 ggr
matildahd
2015-10-24 11:34

ODD/beteendeproblematik/uppförandesstöring

Hej!
Skulle vara hemskt tacksam över om någon kunde hjälpa till med att förklara vad ODD och uppförandesstörning innebär, ev beteendeproblematik/beteenderegulering och hur det brukar visa sig för 15-16 åringar?

Jag är orolig för att min dotter!

Annons:
Ananse
2015-10-24 20:35
#1

Beteendeproblematik kan övergå i personlighetsstörningar i vuxen ålder - och då blir det svårare att behandla. Hur mycket känner du till om trotssyndrom? Finns lite på Wikipedia och lite här också. Beskriv symptomen som fått dig att reagera.

Tourette_Mannen
2015-10-25 00:44
#2

#1  Vilka personlighetsstörningar syftar du på då? Antisocial personlighetsstörning?

#2 Jag tror många av oss med diagnoser var extra jobbiga i den åldern. Jag vet att jag var det iaf. Morsan brukade kalla mig för "diktatorn" när jag var yngre. Jag ville styra och ställa och fick ofta utbrott.

matildahd
2015-10-25 03:16
#3

Från skolan (kuratorn b.l.a) säger de att hon visar på ett tydligt procoverande och trotsigt beteende. Hon säger emot och uttrycker sig på så vis så att vuxna i hennes närhet ska reagera negativt.

Hon är svår att få kontakt med och skrattar ofta väldigt omotiverat i sammanhang när man inte borde skratta eller när man försöker prata med henne.

Hon ljuger och skolkar även extremt mycket!

Hon förstör i skolan, målar på väggar, möblerar om, spelar fotboll inomhus och är väldigt högljudd.

De i skolan har försökt med allt, de har ibland fått ta tag i henne fysiskt för att hon ska gå därifrån eller nästan brotta ner henne..

Även om hon blir tillsagd hela tiden och vi får samtal hem nästan varje dag så lyssnar hon inte.

Hemma får hon även extrema utbrott där hon slår sönder väggar och slår oss.

Hon vägrar äta och ofta dricker hon extremt mycket, ofta på veckodagarna (nätterna) när det är som värst…

matildahd
2015-10-25 03:21
#4

Sedan fäster hon sig i människor på något konstigt vis, brukar vara personal i skolan, men då trotsar hon istället mot den personen..
Men tycker det är jåttejobbigt att vara ifrån den typ.

Ananse
2015-10-25 11:49
#5

Juss ODD tror jag förknippas med Kluster B, ofta antisocial om det är pojkar, Borderline om det är flickor. Jag tycker beskrivningen ovan för tankarna lite till Borderline, framför allt det där med att knyta an så hårt till vissa personer. Till att börja med att börja med tror jag hon behöver upplysas om att vissa beteenden inte är socialt accepterade, och att samhället därför kommer att ingripa på ett eller annat sätt förr eller senare. Om det finns missbruksproblematik är ju situationen synnerligen allvarlig, tveka inte att söka hjälp om situationen känns övermäktig. Sen kan säkert många av dom beteenden som beskrivs ha neuropsykiatriska orsaker, d v s vara nåt annat än trotssyndrom, men det gör ju inte situationen mindre allvarlig. Hur länge har det pågått? Har det tilltagit med åren? Hur fungerar hon med jämnåriga?

matildahd
2015-10-25 11:58
#6

#5 Hon håller på att utredas för ADHD och dessa ''problem'' jag beskriver här ovan har pågått i ungefär 1 år, det har väl varit en del innan med men det blir bara värre och värre..
Hon har inte så många hon umgås med då hon ofta uppfattar det som att andra inte orkar vara med henne eller står ut med henne..
Hon har däremot en kompis som alltid ställer upp för henne och ser henne bakom allt.

Annons:
Ananse
2015-10-25 16:26
#7

ADHD är antagligen det minsta problemet i sammanhanget, men om man får den biten under kontroll blir det säkert mycket lättare att ta itu med resten. Det där fixar ni.

[Ruffsetuss]
2015-10-25 16:40
#8

Finns det någon Föräldragrupp som ni kan få stöd av , använd den så ni orkar sträckan ut . Prata med de som utreder er dotter.

juuwlia
2015-10-26 21:09
#9

Min mamma har jättestor erfarenhet av ODD och kan säkert hjälpa dig. Vet inte om det är okej att dela länkar i forumet?

Ananse
2015-10-26 22:38
#10

Dela länkar måste man väl ändå få göra? Eller handlar det om reklam på nåt vis?

sländanskaniner
2015-11-03 13:31
#11

det är väl klart att det är ok att dela länkar?

Upp till toppen
Annons: