Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2322 ggr
Calcifer
2015-10-30 18:00

Nu ger jag upp psykvården.

Lång historia kort:

Har i 20 år haft kontakt med psykvården i olika former, har skurit mig sen jag var 14, senast den 12:e denna månaden och det rejält, bränt mig med en locktång osv. Har gått igenom helveten dels pga min Asperger, depression, ångest, och sömnrubbning, men också pga mobbing, sexuellt utnyttjande, våldtäkt, och dylikt. Har försökt ta livet av mig många gånger, har tagit överdoser av ren desperation ibland för att INGEN vill lyssna på mig och ge mig den dos och den medicin jag behöver för att orka börja nysta i mitt jävla fittliv.

I början av veckan träffade jag en ny läkare, som lyssnade. För första gången på 20 år lyssnade någon, och gav mig de mediciner jag bad om, i de doser jag bad om, och jag grinade när jag skulle gå för jag har aldrig varit så jävla lycklig i hela mitt liv över att någon faktiskt HÖRDE vad jag sa. Provade doserna och den nya medicinen och bara över en jävla natt kändes hela mitt liv omvänt. Jag sov bra, ångesten dämpades, jag kunde se en framtid där jag kanske t.o.m. kan arbeta, ha ett fungerande förhållande, osv. Jag har aldrig känt så. På 20 år. Aldrig. För första gången kände jag "ja, jag vill leva" till 100%.

Sen, eftersom jag fick energi av att jag sov och inte kände av ångesten, storstädade jag min lägenhet och den behövde verkligen det. Och råkade kasta bort mina mediciner eftersom jag slängde så sjukt mycket grejer. Fick panik, letade igenom mina sopor jag inte hunnit slängt än (vilket var rätt äckligt) och letade igenom hela lägenheten men hittade dem ingenstans. Insåg att jag måste råkat slänga dem.

Ringer idag till psyk, ber att läkaren gör så att jag kan hämta ut min medicin tidigare än de angivna intervallerna eftersom jag av en olyckshändelse slarvat bort mina.

Vad händer?

Läkaren tar bort de två medicinerna som någonsin fungerat för mig. Jag ringer flera gånger till mobila teamet (vi har ingen psykakut) som säger att de kan inget göra, blir uppringd av sköterskan som säger hon kan inget göra för läkaren antar att jag ljuger för att jag tagit överdoser förut. Jag får ingen mer medicin. Inte den som gör att jag orkar leva. Så nu säger jag hej då till psykiatrin, de kan dra åt helvete hela jävla högen, och lever ett skitliv där jag inget gör förutom att ligga i sängen dygnet runt förutom när jag matar min katt och städar hans låda samt leker med honom. Tills jag tvingas inse att jag är en lodis och alkoholist och inte ens borde få ha katt och omplacerar honom så han får leva ett liv han är värd även om jag älskar honom mer än jag älskar mig själv.

Jag kommer aldrig bli gammal, skaffa hus, träffa någon, skaffa barn, osv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Aleya
2015-10-30 18:44
#1

Vet du vad läkaren heter? Jag skulle råda dig att ta reda på för och efternamn och fixa mail till denna. Eftersom du inte har kvar kartongen på medicinen så skulle jag rekommendera att om du har mobilt bankid eller bara bankid gå in på apoteket via mobilen eller datorn och kolla vad förskrivaren heter. Mail får du när du slår ihop för-.efternamn@landstinget.se Han kanske kan hjälpa dig igen. Eller om han fanns på en vc så kan du be att få kontakt med han via mina vårdkontakter. Jag har själv varit med om skit då det kommer till psykvård eller annan vård för den delen. Men när man finner guldkorn så finns det sätt att behålla dom. Jag håller alla tummar för dig. Du kan få hjälp. Kram till dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2015-10-30 19:06
#2

Vet exakt vad personen som hjälpte mig heter och ska försöka kontanta henne så snart som möjligt. Har en vän via internet som hjälp så jag kanske kan få hjälp t.o.m. ikväll.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2015-10-30 19:09
#3

#2 skönt att höra. Jag hoppas du får hjälp. Håller tummar och tår för dig. Du förtjänar att må bra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Therese
2015-10-30 19:33
#4

Håller tummarna för dig! Förstår att det var skönt att fungera ett slag, klart du ska få fortsätta ha det så. Alla är vi mänskliga och kan tappa bort saker!

Ananse
2015-10-31 00:08
#5

Vad för slags mediciner gällde det?

Calcifer
2015-10-31 00:13
#6

Imovane och Xanor, långtidsverkande,


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Ananse
2015-10-31 00:39
#7

Kärv situation… Jag antar att det samtidigt inte är så svårt för dig att se saken ur vårdapparatens perspektiv. Just när det gäller sånt 'godis' så aktiveras systemets paranoia, i och med att det finns så mycket missbruk och en andrahandsmarknad. Vad har du för långtidsplan beträffande medicineringen? Jag misstänker att du inte vill gå på benzo resten av livet. Finns det några andra mediciner som skulle kunna fungera när du så småningom kommit in i rätt spår? Vad du gör: ge inte upp. Du har ju gått igenom en massa tunga grejer, och på nåt sätt tagit dig igenom, det tyder ju på en massa psykisk styrka. Det gick uppenbarligen ändå att få saker att fungera, då kan det nog gå att komma dit igen. På nåt jävla sätt.

Calcifer
2015-10-31 00:52
#8

#7 Jag är 100% införstådd i deras position och det har jag alltid uttrykt. Har alltid sagt att i det långa loppet är målet att behöva kanske 1-2 mildare mediciner för att få det att gå runt. Jag vill inte gå på starka mediciner resten av livet, men just NU, behöver jag det för att ens för ett ögonblick kunna börja nysta i mitt liv som varit ett helvete. 

Och jag vet seriöst inte om jag orkar längre. I 20 år har jag av och till haft kontakt med psykvården och det inkluderar inlägning pga självmordsförsök eller överdoser och ändå vägrar de hjälpa mig när jag äntligen hittat något som faktiskt fungerarl


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ananse
2015-10-31 01:43
#9

Ja, och tyvärr är det ju centraldepressiva som ger bäst ångestlinring akut. Och det är ju ett välkänt faktum att centraldepressiva finns receptfritt i särskilda butiker… Får man inte benzo så super man i stället och det borde ju vården vilja undvika. Kan man tycka. Har du prövat cannabisolja? Helt lagligt och receptfritt. Jag tror den fungerar mo lättare oro, fast jag vet inte hur den är mot svårare ångest.

Anonym
Anonym
2015-10-31 15:45
#10

Med din historik är det självklart att dom inte tror på att du "kastat" dina tabletter.

Calcifer
2015-11-02 13:53
#11

#10 Om du på allvar tror att en utbildad läkare inte borde ha hjärnceller nog att förstå att hade jag tagit 100 stycken propavan, 40 starka zopiklon, 200 venlafaxin, 50 långverkande xanor och 50 kortverkande xanor på EN kväll och inte är stendöd då har du inte fler hjärnceller än dem.

(Sen tråden skrevs har jag dessutom gjort 2 besök till akuten, blivit sparkad på av vården varje jävla gång, precis fått höra att nä, du får inga insomningstabletter punkt fucking slut och du får en akuttid till oss här den 18:e november. Jag kommer om en ungefär halvtimme få recept på medicin jag uttryckligen sagt inte fungerar och läkaren hade attityden "ta det eller dra åt helvete". Men tack för din väldigt snälla kommentar #10. Du kan göra precis som vården tjingeling.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Glada_kocken84
2015-11-04 22:43
#12

Känner för dig, jag har varit en labb råtta inom psykiatrin i ca 15 år, inget som hjälpt..bara gjort saker värre..åkt in och ut på kåken (ja det är mina handlingar inte psykiatrins) men när överläkaren säger att jag behöver benzo, men att hon aldrig kommer få det, sjuk läkare..iaf så kom jag ut efter att avtjänat ett ganska lång fängelse straff flytta till min hemstad, skrev in mig på vc som min mor o far har..och pga det ovanliga efternamn så fråga St läkaren hur det va med mina föräldrar och vi prata lite privat medan han läste min historia i datorn, han såg hur jag blivit behandlad och klia sig i huvudet. Efter ca 30 sa han till mig..du vet bättre själv vad du behöver..vad behöver du för att kunna fungera och må "okej" det är 1 år sedan idag jobbar jag och är delägare i restaurangen, och har ett bra liv..så mitt tips till dig, är att du forskar efter en bra vårdcentral med human personal

Calcifer
2015-11-05 12:22
#13

Tyvärr finns det ingenting annat i närheten alls. Och jag har inte möjlighet att åka i flera timmar för att hitta något annat, och då måste man dessutom bo där och jag kan inte flytta för tillfället.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
indra-bus
2015-11-06 17:35
#14

Kanske du kan få gå till psyk  o hämta medicin en gång om dan`? Du får en apodos påse. Eller kommun psyk kommer o lämnar din medicin på morgonen dag?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Calcifer
2015-11-06 17:43
#15

#14 Det föreslog jag men nä. Jag sa att jag var villig att blåsa i alkoblås varje gång också för att bevisa att jag kan sluta dricka alkohol, för det kan jag. Enda gångerna jag dricker alkohol är när psyk vänder ryggen till och jag inte sover. Alltså, vafan, det är ju egentligen jävligt logiskt. Har man inte sovit på 50-60 timmar, och vet att köper jag en box vin, då kommer jag sova i 12 timmar sen, vem skulle inte göra det? Kanske inte första gången det händer. Eller tionde. Men jag har alltså levt med det här i över 20 år och det är först för något år sedan som jag ibland vänt mig till alkoholen för att få sova.

Nu har jag lyckats sova tre nätter i rad och det märks redan till 100% hur mycket bättre jag mår. Men psykvården här verkar inte förstå att utan sömn mår man sämre och blir lätt desperat och tar till åtgärder som egentligen är otroligt korkade, som alkohol.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

indra-bus
2015-11-06 18:58
#16

Ja de är ju inte bra för hjärnan om man inte sover. Att du inte får ens söm tabletter är ju vansinnigt. Kan du inte få propavan o teralen ?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Calcifer
2015-11-06 19:11
#17

#16 De har jag just nu med varierande resultat. Theralen fungerar rätt bra men jag tar den helst inte då jag har dropparna och det gör så ont att ta dem. Jag har gjort en gastric bypass som gör att jag inte har en magsäck på samma sätt som andra, så vissa saker liksom… alltså det känns som om det fräter i tarmarna och gör jävligt ont. Samma sak när det gäller säg shots av vodka. Jag shotade i Tokyo för något år sedan och har inte gjort om det sen dess för AJ.

Bara propavan på egen hand fungerar inte då jag har svårt både med insomning och att hålla sömnen.

Jag ska försöka hålla ut till den 18:e annars blir det väl att åka in akut tills de lyssnar på mig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

SSKAnna
2015-12-09 11:06
#18

Åhhhhh vad jag lider med dig!!!! SAMMA SAK HAR HÄNT MIG!

Är så förbannat LESS på psykiatrin!! Jag har också valsats runt i ca 20 år mellan mottagningar, massor av läkare och sjuksköterskor, ätit mig igenom hela FASS- mest RÅTTGIFT som jag gått med på att prova i ren desperation, mm. mm.

-Man ska få lov att BRÅKA sig till varje litet recept!

-Man blir ALLTID misstrodd; även då man har en diagnos som medför svårigheter att organisera, glömskhet, tendens till impulsivt beteende mm: dvs EXAKT DET DU BESKRIVER om att det är FULLT MÖJLIGT att kasta sin medicin av misstag!!

-Man måste lära sig att "spela deras spel" för att komma vidare: har man ångest som är så smärtsam att man inte vill leva mer så MÅSTE man ändå prova; Atarax, Theralen, Propavan, Lergigan, INNAN det ens kan bli tal om något annat; det spelar ingen roll om man gjort det förut eller inte!

.…tro inte att man kan tänka logiskt och vara ärlig- NEEEJ!!! Man får inte komma och säga: "Jag har upplevt detta förr och vet vad som hjälper- DÅ är man en manipulativ tablettjägare direkt!

DESSVÄRRE kommer jag inte därifrån eftersom min adhd-medicin bara får förskrivas av psykiatrins läkare!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Leviatan
2015-12-09 13:56
#19

Helt otroligt hur de nedvärderar än. Har själv försökt byta medicin ett tag nu, för att de höjt mitt blodtryck till 177/123. Istället för att byta fick jag blodtryckssänkande. Sa att jag måste få byta, detta håller inte. Fick då veta att mina alternativ(dom gav mig) var att fortsätta med Elvanse/blodtryckssänkande eller sluta helt med all medicin.

Elvanse har funkat så fantastiskt bra för mig(asperger/add), men att slänga in blodtryckssänkande har motverkat i princip hela den goda effekten. 

Hur ser det ut för dig idag? Brukar själv få använda mig utav alkohol för att få sova. De tvärvägrar skriva ut nåt vettigt.

SSKAnna
2015-12-18 19:02
#20

Leviatan; hur menar du att det blodtryckssänkande har motverkat effekten?

Har själv 2 sorter för att min adhd-medicin höjer puls och BT men fick prova typ 17 sorter innan det blev bra. Centralstimulerande höjer liksom båda- automatisktså även en annan sort har säkert samma biverkan..

Gällande psykiatrins policy att INTE skriva ut vettiga medel mot sömnproblem och ångest så tror jag att det bara leder till självmedicinering som du beskriver.

De är så förbannat försiktiga med detta att jag allvarligt undrar hur många som varje år dör av UNDERMEDICINERING!??

Man står fasen inte ut hur länge som helst!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
vallhund
2015-12-18 19:26
#21

#19 självklart tvärvägrar de att skriva ut något vettigt så länge du självmedicinerar med alkohol.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

SSKAnna
2015-12-22 22:41
#22

Eller är det kanske tvärtom, #21? Att då man inte får hjälp med sömnen så finns bara självmedicinering?

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Upp till toppen
Annons: