Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2153 ggr
Ananse
2015-11-05 11:18

Specialintressen

Specialintressen är ju väldokumenterat i samband med dom tillstånd som normalt räknas till autismspektrum, och finns ju med i diaggnoskriterierna för Asperger syndrom. Det har alltid präglat mitt liv i väldigt hög grad och jag har sett det som ett aspergerdrag. På senare tid har jag dock insett att det är väldigt vanligt förekommande i samband med ADHD också fast engagemanget tar sig lite andra uttryck. Lustigt nog är det inte alls särskilt uppmärksammat. Det finns ju stereotyper, föreställningar vi har om typiska ADHD-människor, men där brukar inte specialintressen ingå. Vi tänker oss snarare en typisk Jim Carrey-figur än Cosmo Kramer när vi gör oss en föreställning om ADHD. Jag är nyfiken, hur har det där med specialintressen yttrat sig för folk här?

Annons:
Henrik93
2015-11-05 12:24
#1

Jag har alltid haft ett specialintresse, ett i taget. När jag var liten så var det att måla av pokemon kort. Det gjorde jag hela tiden. Sedan blev jag ohyggligt intresserad av att kika på baciller och livsformer i mikroskåp. Det var också väldigt överdrivet. Och typ det enda jag gjorde. Sedan var det dans. Men inte vilken som helst utan jag lärde mig alla michael jackson koreografier utantill. Och nu så har jag varit intresserad av orkidéer väldigt länge, men samlar främst på japanska arter, vilket också är lite over the edge eftersom jag brukar gå all in, lyssnar på japansk musik, inreder japanskt, lagar ofta japansk mat. Och det trivs jag med. Även om folk tycker att jag är överdriven. Jag har ingen diagnos men är under utredning för Aspergers.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Skorpion76
2015-11-06 07:00
#2

Jag har speciella intressen som kan variera och just nu är det Gunde Svan som gäller för mig!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Upp till toppen
Annons: