Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 5538 ggr
e.c
2015-11-13 13:56

Kan elvanse försämrar mina svårigheter?

Ni som äter eller ätit Elvanse. Jag känner bara hopplöshet… Vad är det för effekt jag kan vänta mig, när rätt dos rätt ? Har läst och ser på mitt barn hur medicinering gett god effekt men ändå vet jag inte vad jag söker.. ADHD är helt nytt för mig. Jag började på 30mg, efter burken var slut fick jag börja på 50mg. Märker ingen direkt skillnad verken med eller utan medicin inom något positivt. 30mg var jag trött, sötsug & svårt att komma upp på morgonen (ingen ork eller motivation) Men när jag sen kom upp i 50mg som jag ätit drygt en och halv vecka försvann tröttheten under dagen ibörjan men har kommit tillbaka, svårigheten med morgonen var fortfarande seg. Omotiverad och får inget gjort, fastnar och skenar iväg på saker jag egentligen inte skulle påbörja mer än vad jag gjorde utan medicin. Aptiten försvann ibörjan men nu mera kurar magen 24/7 jag har dessutom blivit mer irriterad precis som när jag stod utan medicinering. Stress/stress känslig, irritation, impulser, inkräktar och avbryter, ivrig, svårt med fokus och koncentration.. Just nu känns allt hopplöst.! Känner mig typ tom på krafterna.. Concerta och Ritalin från jag inte äta pga allergi enligt läkaren även om allergimottagningen också säger det kunde vara en biverkning som går över. Är rädd för beskriva min känsla över medicinering och att dem säger vi ska avbryta behandlingen. Finns inga fler möjligheter inom läkemedel. Eller att dem som vanligt inte respekterar hur jag känner för det borde jag inte göra..

Annons:
Funk4
2015-11-16 13:43
#1

Jag upplever flera liknande effekter av Elvanse (80mg); "Omotiverad och får inget gjort, fastnar och skenar iväg på saker jag egentligen inte skulle påbörja mer än vad jag gjorde utan medicin. Aptiten försvann ibörjan men nu mera kurar magen 24/7 jag har dessutom blivit mer irriterad precis som när jag stod utan medicinering. Stress/stress känslig, irritation, impulser, inkräktar och avbryter, ivrig, svårt med fokus och koncentration." Samma här!! Jag är också rädd för att berätta om hur dåligt det fungerar, vilket ju är absurt egentligen! Men liksom du är jag orolig att de inte ger mig något alternativ. Känns som utpressning…

e.c
2015-11-21 09:31
#2

Hur har du gått ? Har du hört flera som upplever det som vi? Vad har dem isåfall fått för förklaring, fel dosering eller fel läkemedel? Precis man vill berätta men ändå inte då det kan ta ett beslut rakt över huvudet på en.

Sara Jansson
2015-11-21 19:39
#3

Å så va vi tre! :)

Jag upplever och går igenom många av de saker ni räknar upp.
Jag är inte den som småpratar och snirklar runt , utan rakt på sak.
Så: har ni någon gång funderat på eller fått info eller liknande om att ni möjligtvis har en andra diagnos?! eller drag inom andra diagnoser? 
Jag har diagnos ADD och har nu ätit Elvanse ett tag. Då kom andra sidor (som de ni nämner) fram mycket starkare och mer påtagliga. Då hade jag skitit i att lyssna klart på psykologen den dagen jag fick min diagnos. Jag hörde " Din diagnos är ADD" Men hon sa " din diagnos är ADD med påtagliga autistiska drag." 
Och det är dom dragen som nu jag lever med varje dag och får mig att känna mycket som ni gör. Så pass mycket att jag krävt att de gör en ny utredning inom just det autistiska spektrat. Mycket pekar på att jag även har Asperger.
Det är inte ovanligt att ha dessa diagnoser samtidigt. Och de är svåra att skilja på när man lever med båda och inte medicinerar.

Jag säger såklart inte att detta måste gälla er, men vill mest bara tipsa, dela med mig och a, ni vet, kanske det kan hjälpa er på nått sätt, vad vet jag. Men ni är inte ensamma iaf med det ni känner :)

habbergasja
2015-12-09 20:22
#4

#0 Vilket ämne är det du får en allergisk reaktion av? Är det metylfenidat och därmed andra mediciner som innehåller det?

OCH, äntligen hittar jag er. Tidigare har jag haft Concerta 72mg, men pga bieffekterna så ville jag prova något annat, då jag inte tyckte att effekten vägde upp bieffekterna (ångest, sömnsvårigheter, men främst paranoia. pga social fobi).

Nu är jag är uppe i 70mg Elvanse. Får ingen effekt alls, eller snarare som omedicinerad fast värre, plus några skojiga bieffekter såsom #0 beskriver. Vaknar som en zombie på morgnarna, väldigt lång uppstartssträcka, fastnar och skenar iväg mer än omedicinerad och är lättirriterad, ljud och ljuskänslig. Jag kunde visserligen fastna och skena iväg på Concerta också, men hade lättare att styra och bryta detta än vad jag haft som både omedicinerad och med Elvanse.

Och ja #3, medicinering av ADHD förstärker aspbergers/autism-drag. Ingår dock inte i min diagnos, drog mot Asperger men inte tillräckligt höga "poäng". Så för min del blir det rätt tydligt att det är Elvanse som inte fungerar när jag jämför med Concerta.

Min läkare förklarade att jag i princip kan byta till vilken medicin jag vill, problemet är bara att jag inte har den blekaste aning om vilken jag ska gå vidare med eftersom alla har så olika uppfattningar om samma mediciner. Så tips mottages gärna om nån haft liknande erfarenheter av Concerta och Elvanse.

Funk4
2015-12-10 14:49
#5

Väldigt intressant det du skriver Sara J - tänker en hel del på detta… Jo sen vad beträffar min medicinering med elvanse: slutade tvärt av från 80mg, inte några problem i det. MEN vad skulle de byta ut mot..?! Hmm. Till slut är jag (trumfanfar med ironi) tillbaka på ritalinet. Nu med 1×10mg snabbverkande tablett morgon+lunchtid samt 1×40mg kapsel på morgonen. Ritalin liksom, hallå…som jag alltså var tidigare uppe i 120mg/dan med och fick (FÅR) ledvärk av. Fick inte prova Attentin för det är beroendeframkallande. Jaså, men det får vi väl ge till de med kräksjuka eller blinda eller nån med benbrott då istället??!

Leviatan
2015-12-10 16:37
#6

Nämen för i helvete… Vi kommer ju aldrig att få något som faktiskt passar för än själv. Bad min läkare om att få pröva en annan medicin, mycket mildare biverkningar men ska ge liknande effekter som Elvanse. Det var en omöjlighet då den medicinen ej används för ad(h)d i Sverige. Det jag inte förstår är hur högrisk mediciner blivit godkända medans de med lägre risk inte blivit det?

Annons:
Funk4
2016-01-01 11:06
#7

#6: Jag antar att det enbart förhåller sig till vad som i Sverige innefattas i "risk". Och då tolkar jag det vidare att om det är en medicin som är effektiv men här klassas som besläktat med något narkotiskt preparat så är det röd flagg direkt. Oavsett om medicinen är framställd för att den fungerar direkt på att lindra symptomen som gör NPF diagnosen ohanterbar. Vi ska hellre knapra dyra om-modellerade varianter som kan ge helt random bieffekter beroende på person, bara vi inte blir beroende. Eller för högfungerande!? Kanske?

Upp till toppen
Annons: