Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2054 ggr
SSKAnna
2015-11-18 10:57

Förbannat less på att inte få "vara Jag"!!

ADHD ger en stämpel!

Spelar ingen roll att det finns lagar om diskrimineringsförbud, att det ska finnas hjälp att få, att jag VILL vara med på arbetsmarknaden och kämpar- har t.o.m en högskoleexamen inom ett bristyrke- JAG DUGER INTE!!!

Jag har ett liv av missförstånd bakom mig- 40 år gammal. Blir misstolkad, missförstådd och utstött, mobbad etc var jag än kommer.

Trodde att det skulle bli lättare när jag väl fått rätt diagnos och medicin men- nej. 

Människors förutfattade meningar och trångsynta åsikter förstör alltid för mig till sist. Jag hamnar under förstoringsglas hela tiden och ALLA saker som jag gör fel eller missar tas MYCKET allvarligare än för andra.

Psykiatrin är lika illa. Olika läkare hela tiden med sina egna idéer och åsikter. 

Känner TOTAL hopplöshet just nu!!!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
Honestyisdead
2015-11-18 11:01
#1

Men du behöver inte berätta om din diagnos om du känner att folk beter sig annorlunda.

Zpookey
2015-11-18 11:13
#2

Instämmer med #1.

Stallmima
2015-11-18 11:26
#3

Håller med dig fullt ut

SSKAnna
2015-11-18 12:30
#4

Men om jag inte gör det så händer typ samma sak!

Då anses jag som "jobbig" eller disträ- hur förklarar man att man inte gillar ögonkontakt??

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Honestyisdead
2015-11-18 12:34
#5

Fast ögonkontakt har ju inte med ADHD direkt att göra. Många ogillar det. Både med och utan diagnoser.

Hjälper inte medicinen dig att bli mer fokuserad?

Alla är vi olika och har olika drag. Tråkigt om du känner att du blir utpekad.

Jag har bättre erfarenhet från arbetsplatser. Om du blir illa behandlad borde du kunna kontakta facket.

Niklas
2015-11-18 12:45
#6

#4: Kan du förklara för kollegorna hur du fungerar så att de förstår att det är ditt sätt men att det inte är något du kan påverka? Ofta är det lättare att acceptera olikheter om man förstår varför de finns och att man är medveten om dem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Ananse
2015-11-18 12:54
#7

Jag känner igen precis. Håller man tyst så tisslar och tasslar folk, berättar man får dom bara sina misstankar bekräftade: 'Jag sa ju det redan från början att det är nåt fel på honom'. Diskrimineringslagar saknar betydelse, dom innebär bara att man inte får slänga ur sig osanningar hur som helst. I verkligheten handlar det om saker som jag faktiskt inte klarar - och då ställer sig omgivningen frågan om man verkligen är lämplig för uppgiften. Anpassad arbetsmiljö då…? Till en viss gräns, men man kanju alltid invända att sysslan de facto ställer vissa krav på den som utför den, och att jag inte uppfyller dom.

SSKAnna
2015-11-18 17:42
#8

Ananse: TACK!!!! Du har tydligen dessvärre fattat exakt hur illa det är i verkligheten!!!

Hera; mina problem med ögonkontakt hänger kanske mer ihop med mina AS-drag men är jobbiga likväl; särskilt gäller det samtal med chefer t.ex.

Jag råkade i mars ut för en ny chef som bestämt sig för att krossa mig.  Diskriminering, kränkande särbehandling, förtal, falska anklagelser om grova tjänstefel mm.mm.

SJÄLVKLART kontaktade jag facket!! Dessvärre har de inte mycket att säga till om- de kämpade HÅRT för mig, på ALLA sätt de kunde men i slutändan fanns inte mycket att göra.

Det är detta som gör mig så förtvivlad- VERKLIGHETEN SER UT SÅ HÄR.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Honestyisdead
2015-11-18 17:59
#9

#8 Beklagar att du råkat illa ut :(

Skorpion76
2015-11-19 07:31
#10

Jag förstår hur det känns.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

SSKAnna
2016-01-17 20:45
#11

Förresten; #6:

Jag förklarar och visar och demonstrerar. Jag har VERKLIGEN försökt att få folk att förstå.

Detta SYNS JU INTE PÅ UTSIDAN så många väljer väl ändå att tro att jag typ hittar på det??

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Stallmima
2016-01-17 20:52
#12

Jag lider verkligen med dig,   är precis som i ditt inlägg #11  förklarar men icke  (inte alltid dock)  men oftast blir jag missförstådd. Tysthet eller utåtriktad spelar ingen roll, det skall vara inom ramarna på just denna arbetsplats. Till slut vet man inte hur man ska agera, det blir ändå fel!    Styrkekram!   🌺

Upp till toppen
Annons: