Annons:
Etikettadhd-add
Läst 5491 ggr
[Julia96]
11/29/15, 12:00 AM

Ångest för dum kombination

När jag druckit massa vodka så tog jag tio stycken snabbverkande ritalintabletter på samma gång, det borde bara ge mig ett roligt rus tänkte jag för jag läser ju att det är en skitdos och folk tar hundratals mg. ÄNDÅ låg jag på sjukhuset med en puls över 140 och inte så bra EKG och ingen kraft i kroppen och snustorr mun och mådde så dåligt och hade sån ångest. Det var INTE ALLS min mening!! Och det förklarade jag med, det var en ogenomtänkt olyckshändelse. Det jag undrar är om dom kan dra in min medicin nu för en engångsföreteelse? Aldrig gjort något liknande förut. Pinsamt blev det. Kan kroppsvikten spela roll att jag reagera såhär för jag har ett bmi på runt 17. Men ryker tabletterna nu?

Annons:
Honestyisdead
11/29/15, 12:03 AM
#1

Risken är att du får gå och hämta din dos varje dag så du inte kan överdosera igen.

[Julia96]
11/29/15, 12:10 AM
#2

Ja problemet är att jag ska utomlands en lång tid och skulle få med mig medicin dig, men det kan jag glömma tror du eller? Fast det var ju knappt nån överdosering? 100mg har ju vissa som dagsdos. Och om det hänt förut så visst men det var ju första gången och skulle aldrig hända igen och ångrar det.

Honestyisdead
11/29/15, 12:15 AM
#3

Du var ute efter ett roligt rus. Att det bara hänt en gång visar ju på att du kan göra det. Blanda alkohol med piller. Så en bra läkare bör inte skriva ut hela förpackningar.

Att andra äter höga doser är ganska ointressant.  Det var farligt för dig uppenbarligen.

[Julia96]
11/29/15, 12:22 AM
#4

Ja fast jag pratade med en läkare som kom till akuten och SJÄLVKLART sa jag inte att jag var ute efter ett roligt rus. Jag sa bara att jag inte visste varför jag tog dom och att det var dumt men att jag inte mår dåligt överhuvudtaget och sen prata vi om helt orelevanta saker och hon trodde absolut jag skulle få behålla tabletterna, men blir ändå nojjig eftersom jag åker snart och dom på neuropsyk kan tycka helt annat. Men får hoppas på det bästa annars har jag allt gjort bort mig…men alla gör misstag hoppas jag dom förstår.

Tjeja
11/29/15, 12:28 AM
#5

Vart ska du resa då?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Julia96]
11/29/15, 12:58 AM
#6

Som au pair i USA.

Annons:
Honestyisdead
11/29/15, 1:01 AM
#7

Vet familjen och agenturen om att du äter medicinen? 

Hade jag varit familjen hade jag garanterat velat få veta vad som skett. Du ska trots allt ta hand om någon annans barn.

[Julia96]
11/29/15, 1:09 AM
#8

Ja det är ingen agentur och ingen familj jag inte känner heller utan släktingar så kanske var fel ordval. Barnvakt då. Och ja dom vet om att jag äter Ritalin. Och nej dom behöver inte veta att jag tog för många det hända en gång när jag var full det kunde hänt vem som helst och skulle knappast göra det igen och framförallt inte när jag tar hand om barn så varför ska dom ens veta det?

[Julia96]
11/29/15, 1:11 AM
#9

Folk skriver ju överallt att 100mg inte är någonting så hur skulle jag veta att min reaktion skulle bli så? Nu vet jag det, och därför kommer det aldrig hända igen. Det var dock inte vad min tråd handla om utan risken att bli av med medicinen.

Honestyisdead
11/29/15, 1:15 AM
#10

#9 Du visste att du tog fler än din dos. Det var ju tur att din kropp visade att det inte var ok så du lärde dig av det.

Och vi kan inte säga hur din läkare kommer göra. Det är olika beroende på person och på vilka regler stället har.

[Julia96]
11/29/15, 1:51 AM
#11

Ja men det är ju inte direkt en farlig drog utan den är väldigt svag. Vill jag göra något dumt så tar jag väl bara värktabletter man köper på Ica? Så egentligen varför skulle dom dra in den. Jag betalar den och dom tjänar pengar så vad jag gör när inte dom vet spelar inte dom någon som helst roll. Men ja jag får vänta och se läkarens bedömning då tänkte bara om någon varit med om något liknande men då vet jag att det är olika från ställe till ställe.

Honestyisdead
11/29/15, 2:02 AM
#12

#11 Man dör inte av överdos av värktabletter från ica. Däremot skadar man sin lever och kan på sikt dö av Lever skadorna. Och det är tydligen fruktansvärt plågsamt.

Inte heller får man något rus som du var ute efter.

[Julia96]
11/29/15, 2:17 AM
#13

Nej precis! Man får inget rus och man dör inte och alla mina värden är bra?? Alltså borde dom inte ha någon anledning att dra in den för ett dumt misstag kan jag tycka. Dom drar ju inte inte in alkoholen för dom som dricker varje dag direkt trots att man får både rus och kan dö. Men we'll see.

Annons:
Honestyisdead
11/29/15, 2:23 AM
#14

#13 Jag syftade på värktabletter som du skrev om i förra inlägget. 

Du tog ju större dos än du skulle med Rita linet.  Det ser vissa läkare som en varning och därför gör vissa så att man får hämta små doser istället. 

Men ja, du får vänta och se.

Tjeja
11/29/15, 1:42 PM
#15

I USA är det inte svårt att få ut Ritalin till dig i alla fall så vad läkarna här säger spelar inte så stor roll. Du behöver bara gå till en läkare i USA istället. Däremot kostar det ju lite mer att gå till doktorn där än här. Men å andra sidan är ritalinet billigare än här. Å tredje sidan har du ju inget högkostnadsskydd där så du måste punga ut själv.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Julia96]
11/29/15, 5:27 PM
#16

Vad bra! Men jag får hoppas att jag får behålla dom, en gång är ingen gång. Men då vet jag att det finns en lösning annars!

Honestyisdead
11/29/15, 5:44 PM
#17

En gång kan sluta med döden. Så att säga att en gång är ingen gång fungerar inte.

[Julia96]
11/29/15, 6:51 PM
#18

Ja om man tar en rejäl överdos ja så kan det kanske det men det kräva flera hundra mg för Ritalin det visste jag redan innan! Men ja det var dumt och jag ångrar mig.

Anonym
Anonym
12/1/15, 9:19 PM
#19

Alla reagerar olika på olika doser, om en person är tillvand på en dos så kan det innebär överdos för en annan. Sen att blanda med alkohol gör att en överdos blir allvarligare.

Jag har också tyvärr gjort misstaget att ta en överdos, läste på flashback och där stod det att den aktuella dosen inte var farlig alls och flera personer hade skrivit att de hade tagit den dosen massvis med gånger. Var på psyk och hade precis fått LPT och tänkte "då kan jag lika gärna ta dem, det står ändå att det inte är farligt". Jag minns att jag vaknade upp på en övervakningsavdelning där jag fick ligga med EKG, hade flera timmars minnesförlust. De berättade för mig att det var en ganska allvarlig överdos och de som hade skrivit att det inte var så farligt var troligtvis missbrukare. Såhär i efterhand så fattar jag att det är jättedumt, men just i den stunden där jag nyligen hade fått bli inlåst mot min vilja så kunde jag inte tänka rationellt. Det jag tog var xanor.

Men det jag ville få sagt med min text är att alla människor reagerar olika på olika doser. Det kan handla om att en person är tillvand. Men även att en stor dos för en person kan vara en överdos för någon annan trots att de inte är tillvanda. Är det alkohol inblandat så blir det ofta väldigt mycket värre.

#18 Du kan inte veta vilken dos som är dödlig. Det kunde lika gärna vara så att du hade ett oupptäckt hjärtfel och då kunde den dosen ha orsakat ett hjärtstopp. Ditt EKG var påverkat, när kan du veta maxgränsen för ditt hjärta?

Jag vill inte vara någon pekpinne, jag har gjort samma misstag. Men man ska inte underskatta läkemedel. Jag kan tycka att många "skryter" om hur stora doser de tar och avfärda som att de inte alls är farligt -när det mycket väl är det. 

Sen om läkaren drar in eller liknande beror helt på läkaren. Jag kan tycka att man ofta kan känna av vissa beslut som en läkare gör om man haft denne ett tag. Har du skött medicinering tidigare, inte har alkohol/drogmissbruk, inte tagit tidigare överdoser så brukar det vara lovande. Men det skulle kunna hända att läkaren ber om ett pissprov.

#7 Varför är det relevant att berätta om vilka mediciner hon tar? Och varför berätta om överdosen, när hon skriver att det är en engångshändelse som hon ångrar och inte ska ske igen? För det är ju inget pågående missbruk. Skulle hon berätta samma sak om det skulle gälla en förskola hon skulle börja på? Jag blir intresserad av hur du resonerar.

Honestyisdead
12/2/15, 6:15 AM
#20

Om jag lämnar mina barn i någons händer vill jag veta vems händer det är. En person som varit ute efter ett rus och dessutom inte inser allvaret i situationen är ingen jag hade velat att mina barn togs om hand av.

Annons:
[Julia96]
12/2/15, 10:54 PM
#21

Nej jag har skött mig bra hittills, åtminstone av det som neuropsykiatriska mottagningen vet om. Däremot så har jag ju hamnat i fylle cell fyra gånger under åren men det får väl inte dom reda på det vet väl bara socialen? Och inte rapporterar dom väl detta snedsteg till soc? Då hade dom väl sagt det till mig att de skulle meddela dom det? Psykiatrikern sa bara att neuropsykiatriska mottagningen skulle meddelas så som jag förstod det och jag sa att jag aldrig mer skulle dricka igen vilket dom tyckte var bra.

[Julia96]
12/2/15, 10:59 PM
#22

Nej vilken tur att jag inte ska ta hand om dina barn då. Och du tror jag ens skulle närma mig alkohol när jag har ansvar över barn? Ännu värre stoppa i mig tabletter? Jösses. Och nog förstår jag allvaret i situationen, varför skriver jag i denna tråd, det jag påpekar är att dosen var låg och jag visste att det inte skulle bli allvarligt men jag har ju beskrivit vilken ångest jag hade efter och att det var ett dumt misstag som vi alla nog gjort på ett eller annat sätt i livet?

[Julia96]
12/2/15, 10:59 PM
#23

Nej vilken tur att jag inte ska ta hand om dina barn då. Och du tror jag ens skulle närma mig alkohol när jag har ansvar över barn? Ännu värre stoppa i mig tabletter? Jösses. Och nog förstår jag allvaret i situationen, varför skriver jag i denna tråd, det jag påpekar är att dosen var låg och jag visste att det inte skulle bli allvarligt men jag har ju beskrivit vilken ångest jag hade efter och att det var ett dumt misstag som vi alla nog gjort på ett eller annat sätt i livet?

[Julia96]
12/2/15, 11:02 PM
#24

Föressten ringde dom från neuro idag och frågade om allt var bra och om det inte skulle hända igen och jag svara nej och på några minuter var det klart. Så slutet gott allting gott inte ens dom tyckte det var nått speciellt utan förstod!

Leviatan
12/2/15, 11:36 PM
#25

Det händer väldigt ofta att folk tar mer än de klarar av, de flesta lär sig. 

Händelsen i sig har jag förståelse för. Men bortförklaringar och på annat sätt försöka skjuta ifrån sig ansvaret ser bara larvigt ut.

[Julia96]
12/2/15, 11:47 PM
#26

Okej vad menar du att jag gjort för bortförklaringar eller "skjutit ifrån mig ansvaret"??

Leviatan
12/2/15, 11:52 PM
#27

Det är den uppfattning jag får efter att ha läst igenom tråden. Kom tillbaka och läs igenom den om 1 vecka så får du se själv

Annons:
vallhund
12/3/15, 7:21 PM
#28

#13 Det var knappast ett dumt misstag, eller ogenomtänkt olyckshändelse, du överdoserade med flit för att framkalla ett rus, dessutom ljög du för läkaren.

Det tyder på att du är ansvarslös o självdestruktiv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
12/3/15, 7:27 PM
#29

#23 Ja det är tur det.

Och nej, du verkar inte inse allvaret. Tyvärr inte din läkare heller. Det är väldigt synd.

[Julia96]
12/3/15, 8:00 PM
#30

Okej ni vet bättre än läkare och psykiatriker alltså? Jag är inte självdestruktiv överhuvudtaget utan impulsiv och gjorde en dum sak på fyllan. Jag förstår allvaret i det eftersom jag säger att jag inte ska göra om det? Vad är det dom ska göra då? Tvångsvård? Tur dom förstår mig iallafall och tror på mig när jag säger att det var första och sista gången jag tog för mycket av något! Ansvarslös är jag säkert men några måste ju vara det också.

[Julia96]
12/3/15, 8:03 PM
#31

Och JO det var visst ogenomtänkt olyckshändelse jag tänkte inte alls för hade jag gjort det hade jag förstått att det inte skulle bli ett roligt rus utan att jag skulle få jobbiga biverkningar. Nu vet jag att jag mår bäst utan att ta för mycket av något. Man lär sig av sina misstag.

Ananse
12/3/15, 10:47 PM
#32

Måste vi verkligen hacka mer på henne nu? Nu har vi sagt 'aj, aj, aj - så får man inte göra' och 'aj, aj, aj - så får man inte göra' och 'aj, aj, aj - så får man inte göra'. Hon verkar fatta det tycker jag personligen. Damen har knarkat och alla vet att det inte är bra, men hon är typ nitton… Folk gör ofta tokigheter då, många gör betydligt värre saker. Många fortsätter dessutom långt upp i åren, vilket hon inte direkt verkar vara inställd på.

Leviatan
12/3/15, 11:13 PM
#33

#32 

Det handlar inte om att hacka på henne. Har man korsat den gränsen en gång så får man ständigt vara på sin vakt. Även om man inte är inställd på det så är de lätt att förlora mot impulserna. Tvivlar inte på att de finns ett fåtal munkar som aldrig ger in för sina impulser och har perfekt disciplin, men de flesta människor är inte super munkar. Det är väl bättre att få veta hur det kan bli och istället förbereda sig på det? 

I slutändan är de upp till var och en, men de kommer inte bli lättare ju mer man ger efter. De kan jag lova

[Julia96]
12/5/15, 5:33 PM
#34

Jag har en sista undran. Vad menar dom med "avsiktlig självdestruktiv handling". Det är det väl inte om det var för att få en positiv effekt? Jag ville ju inte skada mig själv och tänkte inte så långt som att det skulle leda till det, så avsiktligt var det ju inte?? Okej folk som tar överdos för att dö eller skär sig i armarna vad vet jag. Detta var ju mer för berusning jag var hur glad som helst innan, och man är väl inte självdestruktiv om man dricker sig för berusad exempelvis utan mening eller är man det??

Annons:
vallhund
12/5/15, 5:52 PM
#35

#30 Hur kan dom förstå dig när du medvetet ljuger?

#34 Det är avsiktlig o självdestruktivt att dricka så mycket att ditt omdöme försvinner ut genom öronen o att du stoppar i dig tabletter som gör att du hamnar på sjukhus till följd av medveten förgiftning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Julia96]
12/5/15, 6:27 PM
#36

Okej!!

91Marran
12/6/15, 1:49 AM
#37

Julia96: Jag kan hålla med dig om att det var dumt det du gjorde, men ibland så behöver vi testa innan vi vet vad resultatet blir. Att ta en överdos av något som är beroendeframkallande är lätt att göra. Det viktigaste är att du mår bra och "vet" att du inte kommer att göra om det. Så länge du inte är orolig över att göra om det så behöver inte de i USA veta något.

Mvh
Mig

[Julia96]
12/6/15, 3:34 AM
#38

Precis! Nej jag är inte orolig om att göra om det för det kommer inte hända! Var varken ute igår kväll eller ikväll för jag får ångest bara av att tänka på det. Men jag tänkte på anmälan till socialtjänsten. Visst gör dom inte det om man är över 18 och inte har barn? Och inte har något annat antecknat? Eller är det rutin att dom gör anmälan dit oavsett?

[Julia96]
12/6/15, 11:08 PM
#39

Ingen som vet om dom anmäler till socialtjänsten?? Är 19, utan barn, jobb, bor fortfarande hemma och så vidare så dom borde väl inte? Är så rädd att dom då får veta att jag hamnat i fyllecell då av socialen

Tjeja
12/6/15, 11:28 PM
#40

nej socialen bryr sig inte om du har hamnat i fyllecell en gång. De har betydligt mycket mer och viktigare jobb att göra än att hålla reda på alla ungdommar som gjort något dumt en gång eller två. Händer det igen kan dem däremot reagera. Eftersom det då inte längre ses som en engångsföreteelse.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Julia96]
12/6/15, 11:45 PM
#41

Det var inte min fråga. Jag har hamnat i fyllecell fyra gånger och jag vet att det är antecknat hos socialen redan. Därför undrar jag om de på akutmottagningen brukar göra anmälan till socialen angående den där "överdoseringen". För då är jag rädd att dom "samarbetar" och psykiatrin osv får reda på saket av socialtjänsten.

Annons:
Tjeja
12/6/15, 11:46 PM
#42

Ja de ska anmäla till socialen. Det är deras skyldighet att göra.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Julia96]
12/6/15, 11:56 PM
#43

Okej för på vissa ställen står det att det bara är om man är under 18 eller har barn. Och sen bedömdes jag inte som självmordsbenägen heller. Så får hoppas dom inte gjort det.

Anonym
Anonym
12/8/15, 12:21 AM
#44

Det skall ganska mycket till för att du skall bli anmäld till soc. Sedan så får inte myndigheter utbyta information med varandra hur som helst. En f.d vän till mig hamnade i arresten hos polisen en gång, för att personen befann sig på fel ställe vid fel tillfälle. Personen var tvungen att ta drogtest i arresten som visade positivt. Vad som hände i det fallet, var att h*n blev kallad till soc och fick lite papper om ställen man kan vända sig till för att få hjälp med drogproblem. Den delen var dock frivillig. Ingenting rapporterades vad jag vet vidare till personens läkare eller psykolog.

Men det kan hända att de inte jobbar på samma vis överallt. Tror inte du behöver vara jätteorolig över det dock.  

Vad det gäller akutmottagningen, så är det mer troligt att de rapporterar vidare till din mottagning och läkare. Soc har liksom inte så mycket med sånt här att göra. Det finns inte riktigt något syfte att rapportera sånt här till soc, eftersom att det enda som de kan göra är att skicka dig vidare till en läkare eller behandling. Och du har ju redan sådana kontakter. Så det blir bara en onödig omväg att blanda in soc.

Anonym
Anonym
12/8/15, 12:23 AM
#45

Soc bryr sig inte ens om man är självmordsbenägen. Det kan jag säga utifrån egen erfarenhet. Det finns inga barn som riskerar att fara illa eller liknande så det finns ingen anledning att de skulle lägga sig i.

[Julia96]
12/14/15, 1:54 PM
#46

Hej igen. Jag gjorde en väldigt dum sak efter att ha druckit alldeles för mycket vodka i helgen. Jag och min kille började bråka och i ren protest så skärde jag mig lite vid handlederna när jag kom hem (skulle aldrig göra det nykter). Det syns dock mer än vad jag kunde tro och jag ska till läkaren i veckan som förmodligen kommer vilja ta pulsen. Kan jag säga att jag varit kattvakt eller liknande eller låter det bara dumt? Det är inte alls likt mig detta och har aldrig hänt förut och kommer aldrig hända igen!!! Läkaren har väl tystnadsplikt? Usch vad jag ångrar mig…

Honestyisdead
12/14/15, 2:19 PM
#47

Säg som det är. Läkaren kommer ju förstå att det inte är en katt som gjort det. Du behöver uppenbarligen hjälp med ditt mående och inte åka iväg och ta hand om barn. Det är varken rätt mot familjen eller dig.

Tjeja
12/14/15, 4:16 PM
#48

Ditt självbedägeri och förnekelse kommer inte hjälpa dig att bygga det liv eller det mående eller någon känsla du vill ha! Var ärlig istället och ta emot den hjälp som du faktiskt behöver. Förstör inte för dig själv o andra med att resa iväg. Du riskerar att skada inte bara dig själv utan även barnen du avser att ta hand om istället!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Anonym
Anonym
12/14/15, 4:35 PM
#49

Jag vet att det är lätt att man hamnar i en ond cirkel där man inte vill berätta hela sanningen för dem som skall hjälpa en. Att man är rädd att det ena och det andra skall hända och falla tillbaks på en själv.

Men jag kan av erfarenhet säga att det du gör nu när du undanhåller saker för din omgivning, det är vad som faller tillbaka på en själv. 

Du måste vara ärlig för att du skall kunna få rätt hjälp. Du mår uppenbarligen inte bra och det måste du börja med att erkänna för dig själv. 

Din bristande impulskontroll är farlig för dig själv och kan även bli farlig för din omgivning. Du bör inte åka i väg till USA i det här skicket. Även om du inte medvetet kommer att utsätta barnen för fara så kan det bli så att du gör det omedvetet. Vad händer om du krashar ihop totalt på andra sidan jorden när du har ansvaret över barn dessutom? Har man dålig impulskontroll så kan man aldrig säga aldrig om vissa saker. Jag menar inte att du skulle direkt skada barnen men du kanske hamnar i situationer som inte är lämpliga när det finns barn i närheten. Du utsätter dig själv för en stor risk i ett annat land där du kanske inte vet vart du skall vända dig med dina problem. 

Ta och fundera riktigt ordentligt på din situation. Även om du tar en massa tabletter för att du vill ha "roligt" och inte för att dö så är det ett destruktivt beteende. Drogmissbruk kan ofta börja med att man vill ha lite "roligt" men det blir inte det minsta roligt sen kan jag lova. Var ärlig mot dig själv och din omgivning så att du kan få hjälp att bryta det här innan du har dragits in för djupt.

[Julia96]
12/14/15, 6:35 PM
#50

Men jag mår inte dåligt när jag är nykter INTE ALLS och i USA kommer jag inte dricka, där får jag inte ens det är 21årsgräns. Och mina släktingar dom vet om det. Om jag säger att jag ramlat med cykeln då?? Kommer som sagt aldrig hända igen

[Julia96]
12/14/15, 6:39 PM
#51

Men vad kan hända om jag säger som det är då att det var en dum fyllegrej? Dom kan väl fortfarande inte hindra mig åka?

Honestyisdead
12/14/15, 6:45 PM
#52

#50 Jaså nu vet dom plötsligt det? Innan fanns det ju ingen anledning att berätta. . Har svårt att tro att du berättat om din överdos och att du skurit dig i handlederna. Då hade dom snarare bett dig söka hjälp istället för att åka dit och ta ansvar för barnen.

Och nej. En läkare går inte på sådana undanflykter. 

Stå för det du gjort.

Att du är minderårig i USA hindrar dig knappast från att dricka. Precis som 14 åringar gör i vårt land.

Anonym
Anonym
12/14/15, 6:53 PM
#53

Jag tror att du mår mycket sämre en vad du inser. Du kanske har ditt mående längst bak i garderoben, när du dricker så kommer det du egentligen känner upp till ytan. 

Man skär sig inte på fyllan om man inte mår dåligt innerst inne. Jag tror tyvärr du lever i förnekelse. 

Sedan att du dricker så mycket överhuvudtaget så att du tappar kontrollen är ytterligare ett tecken på hur du verkligen mår.

Jag säger inte det här för att vara elak men det är väldigt tydligt (utifrån vad du skriver)  att allt inte är som det skall och att du behöver hjälp.

[Julia96]
12/14/15, 6:54 PM
#54

Ja men min mamma berättade för dom i telefon. Dom tyckte det var bra att jag kom härifrån lite. Men jag skulle ju lika bra kunnat ramla med cykeln det är ju halt ute sen får väl han tro på det om han vill. Okej om jag hade ett självskadebeteende men detta är ju engångssaker skulle aldrig komma på tanken nykter och skäms ihjäl över vad jag gjort. Har heller inga att festa med där nere och vill inte heller ska bara fokusera på att ta hand om mig själv..

Anonym
Anonym
12/14/15, 6:57 PM
#55

Men du har ett självskadebeteende oavsett om du skäms eller om du var full. Tyvärr men det har du.

Annons:
Anonym
Anonym
12/14/15, 7:02 PM
#56

Din läkare kommer att förstå att du skurit dig oavsett vad du säger. Skillnaden om du ljuger om det är att han kommer notera att han inte kan lita på ditt ord.

Honestyisdead
12/14/15, 7:04 PM
#57

Jag åkte till England som aupair när jag mådde dåligt. Det hjälpte inte. Man måste först ta tag i sitt mående.  Det fungerar inte att rymma.

Tjeja
12/14/15, 7:45 PM
#58

Du skulle säkert må bra av lite miljöombyte till ett sammanhang där du hade positiva influenser runt dig och inte hade tillgång till dricka.

Men att ta hand om barn är inte rätt sak för att du ska komma på fötter! Stackars barn!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Julia96]
12/14/15, 8:23 PM
#59

Jag rymmer inte? Har planerat denna resa länge och det är mina sysslingar som är väldigt glada att jag kommer och jag har inte direkt värsta ansvaret utan jag ska ta hand om dom när föräldrarna inte kan, jag får lite pengar men egentligen är det inget jobb utan bara ett förslag vad jag kan göra för att tjäna lite pengar och kunna göra lite vad jag vill där. Jag är inte så slut i huvudet att jag skulle dricka alkohol där. Det gör jag hemma med mina kompisar och har inget behov av det där så mycket litar jag på mig själv. Och dricker jag inte så gör jag heller inget dumt. Jag tål inte alkohol och nu har jag verkligen förstått det så nu lägger jag av med den skiten och lever ett hälsosamt värdigt liv.

[Julia96]
12/14/15, 8:25 PM
#60

Jag behöver inte ta tag i mitt mående för jag mår bra. Har en bra familj, bra kille och bra vänner. Även ett bra jobb jag trivs med. Jag ska snart börja plugga vidare. Ser väldigt ljust på framtiden kan jag säga och jag lever inte i förnekelse.

Honestyisdead
12/14/15, 8:43 PM
#61

#59 Jo du rymmer från problemen som bör hanteras. Men du blundar för det så det tjänar inget till att tjöt mer om det. En dag hoppas jag att du söker hjälp.

Du skrev redan när du överdosera de att du lärt dig. Ändå super du igen. Och skär dig för att du bråkat med din bra kille. Ja, du mår jättebra. Ingen mer än du tror på det du skriver.

[GråHäxa]
12/14/15, 8:49 PM
#62

Tycker att det är väldigt sorgligt att läsa din historia här faktiskt. 

Det är klart att någon som lever i förnekelse kommer hävda motsatsen. Du tar antagligen inte till dig utav vad folk skriver här men jag hoppas att du får hjälp och börjar att vara ärlig mot dig själv innan det har gått för långt och är för sent… Att ignorera dina problem kommer få dem att växa inte att försvinna.

Annons:
Anonym
Anonym
12/14/15, 8:57 PM
#63

Men du skär dig och du tar överdoser. Om du säger annat så lever du i förnekelse. Det var "bara" engångsföreteelser men när kommer nästa engångsföreteelse och vad kommer det vara?

vallhund
12/14/15, 10:13 PM
#64

Hur mycket väger du nu?

Du ljuger för din läkare o förmodligen för din familj också, du verkar ha en ätstörning o dessutom är du ,est orolig för att bli av med din medicin, det tyder på att du utvecklat ett beroende.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Julia96]
12/14/15, 10:51 PM
#65

Problemet är alkoholen och det vet jag redan. Det förnekar jag inte. Men det är också något jag kan göra nått åt. Alltså kommer det inte hända igen för den här gången har jag bestämt mig, inte för andra utan för att jag SJÄLV aldrig mer vill dricka. Ingen alkohol -> inget problem. Jag skulle aldrig ens komma på tanken om jag var nykter som sagt. Men ni behöver inte tro på det, ni kan tycka att jag mår dåligt och att det inte är en engångsföreteelse eller att jag lever i förnekelse. Huvudsaken jag vet.

[Julia96]
12/14/15, 10:55 PM
#66

49 men du kan ju inte ta för givet att jag har en ätstörning bara för att jag väger lite? Ätstörning har med mat att göra och inte vikt?? Oj okej är jag beroende för att jag är orolig att min medicin ryker? Så det kan inte vara för att jag fungerar mycket bättre i vardagen med den? Här drar man förhastade slutsatser hej vilt som att jag ska framstå som ännu värre?

[GråHäxa]
12/14/15, 11:04 PM
#67

Om du verkligen är orolig för att bli av med medicinen så borde det ligga i ditt intresse att inte ge dem någon anledning att ta den ifrån dig. Jag kan mycket väl förstå att man är orolig att bli av med medicin som gör att man får vardagen att överhuvudtaget fungera. Men är det verkligen därför du är orolig? Hur kan det vara värt att ha lite roligt som du kallar det, framför att ha en medicin som faktiskt kan ge dig väldigt bra hjälp?

 Det är väldigt frustrerande för oss som faktiskt behöver den här typen av medicin att det sitter folk och roar sig med samma medicin. Såna här saker gör ju att det kan bli svårare för folk som verkligen behöver det att  få effektiva mediciner utskrivet.

Det finns så otroligt mycket fördomar och åsikter om centralstimulerande medicin och om oss som behöver använda det. Snäll sluta bidra till dom fördomarna! Det är verkligen inte okej att sitta och leka med saker som är livsnödvändiga för andra.

[Julia96]
12/14/15, 11:18 PM
#68

Men det där hände en gång?? Jag behöver den lika mycket som du/ni. Jag har inte gjort så igen utan tar så många jag ska ta och har haft tillräckligt med ångest över den händelsen så att snälla.. Den är livsnödvändig för mig med och det där vet jag själv var jävligt dumt gjort det har jag förstått nu och visste det redan från början men gjort är gjort och händer aldrig någonsin mer. Är inte ett dugg intresserad av att ta för många igen det fick mig bara må dåligt så jag lovar jag ska inte bidra till fördomarna.

[Julia96]
12/14/15, 11:24 PM
#69

När man är full är kanske inte det man tänker "gör jag detta så kommer jag inte få behålla medicinen" jag vet inte om man (jag) tänker överhuvudtaget då. Uppenbarligen inte för jag har chockat mig själv rejält. Dessa händelser är INTE jag. Jag är vanligen en skötsam person även om man inte kan tro det efter dessa två otroligt dumma incidenter. Jag behöver inte höra mer om vilken idiot jag varit för jag vet redan det annars hade jag inte suttit här och haft denna diskussionen nu. Jag tänkte en gång okej det har aldrig hänt förut så det kanske bara var en snefylla. Nu när det hänt andra gången så är det verkligen hejdå till alkoholen för några timmars rolig berusning är inte värt att må skit i dagar efteråt. Nästa gång OM och när jag ska dricka så ska det vara svaga cider för detta var ett riktigt wake up call för mig. Däremot kan jag fortfarande inte säga att jag mår dåligt men när jag dricker alkohol gör jag det. Men visst kan jag prata med nån psykolog eller så och se om det ligger något undangrävt.

Annons:
vallhund
12/14/15, 11:53 PM
#70

#69 Ja, det är en bra idé att prata med en psykolog, för din egen skull, o var ärlig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Julia96]
12/15/15, 12:12 AM
#71

Ja jag kan ringa redan imorgon och försöka hitta en ledig tid med en psykolog snarast och jag ska vara ärlig och öppen då i samtalen! MEN jag vill verkligen inte att läkaren jag ska träffa ska få reda på det för det är ingen jag känner förtroende alls för han är väldigt oempatisk och nä fy. För vad kan hända om han ser, han kan väl inte göra något? Kan väl heller inte bevisa att jag ljuger för tänk om jag faktiskt har ramlat med cykeln! Jag SKA söka hjälp det ska jag, men inte behöver jag väl vara orolig för läkaren? Oj vad lätt det är att vara efterklok. Läxa inte upp mig mer nu om ni inte har svar på det jag undrar så skriv inte alls, för jag förstår vad ni säger och håller till viss del med, ska iallafall försöka tänka lite längre kring mig själv nu eller hur jag ska säga.

[GråHäxa]
12/15/15, 12:25 AM
#72

Jag tror inte läkaren kommer att göra något åt att du har skurit dig faktiskt. Men jag skulle ändå råda dig att vara ärlig mot honom. Visst det finns en massa läkare som är riktiga idioter och det är inte så konstigt att man inte får förtroende för dem. 

Men risken om du inte är ärlig är ändå att läkaren förtår att du har skurit dig. Han behöver inte bevisa något ang det men han kan skriva i din journal att du på ett icke trovärdigt vis förnekar att du skurit dig. Det gynnar dig förmodligen mer att vara ärlig. Det framstår ju garanterat bättre om man vet vad man har gjort och kan prata om det än att man ljuger och hittar på saker som han ändå inte kommer tro.

Anonym
Anonym
12/15/15, 12:33 AM
#73

Jupp läkaren kan skriva att du ljuger och det följer med dej sen. Inte roligt att ha sånt i journalerna som lägger korkben på dej…..

[Julia96]
12/15/15, 12:34 AM
#74

Jag kan prata med många om vad jag gjort men inte med honom. Men om han inte kan göra något så får jag väl ändå vara ärlig då, för jag vet ju egentligen innerst inne också att det bara är löjligt om jag kommer med en dålig ursäkt. Och nej det klart han inte kan göra så mycket för lite självskadebeteende han har antagligen sett värre haha

[Julia96]
12/15/15, 12:36 AM
#75

Jaha okej varför skulle det fälla krokben för mig? Journalerna är ju sekretessbelagda? Men om jag säger som det är då vad kan det få för konsekvenser? Det känns som pest eller kolera detta

Anonym
Anonym
12/15/15, 12:57 AM
#76

Vet inte vad du går på för ställe men om du har läkare, psykolog mm på  samma mottagning så kan alla som har med dej att göra där läsa i dina journaler. Framtida läkare psykiatriker behandlare mfl vill  veta din sjukdomshistorik och kan begära in din journal.

Det är samma sak om du har en missbruksstämpel i dina journaler. Det följer med o påverkar vad du får för vård o bemötande i framtiden.

Annons:
Anonym
Anonym
12/15/15, 1:01 AM
#77

Han lär ju skriva att du skurit dej oavsett. Bättre att han lämnar det där o inte lägger till att du dessutom ljuger om de…

[Julia96]
12/15/15, 1:10 AM
#78

Aa okej vad bra att du sa det då tänker jag definitivt inte säga något får sminka över det bäst det går något sätt finns det nog.

Snuttefia
12/15/15, 10:19 PM
#79

Hoppas du kryar på dig. Och som alla andra redan sagt, vi kan inte hjälpa dig eftersom du inte vill ha hjälp. Eller det kanske du vill, men du kan inte ens vara ärlig mot dig själv och din läkare. Mitt bästa tips i din situation är att släpp in folk som kan hjälpa dig i ditt liv och lägg undan alkoholen. 

Är du född 96 så är vi lika gamla och jag har själv gått genom 2 hela depressioner i mitt liv än så länge. Jag har även skadat mig själv och som många andra har jag kommit ur det. Och lita på mig när jag säger att vill du ha hjälp så måste du blotta ditt psyke och skrika så högt du kan efter hjälp, även om det inte alltid löser sig direkt så har du tagit ett jättekliv och nu kan folk heja på dig på vägen mot mål och ge dig styrka.

Lycka till!

M.V.H Snuttefia

[Julia96]
12/16/15, 8:33 PM
#80

Jag behöver inte krya på mig för jag är inte sjuk men det var vänligt av dig iallafallZ Är heller inte deprimerad och har aldrig varit det, det är mer att jag är en allt eller inget person, men tråkigt att du mått så dåligt dock skönt att det är bättre nu! Och nej jag vill heller inte ha någon hjälp för jag är väldigt nöjd med min tillvaro och är bara en vuxen människa som tar i lite för mycket ibland och beter mig omoget för min ålder men utan alkohol är det lugnt. Andra vuxna kanske skulle gjort saker som dessa för de mår dåligt men i min situation var det helt andra saker men för det mesta har jag bara kul och tar hand om mig själv! Tränar, jobbar, äter hälsosamt, hittar på saker med vänner som fika bio osv så det går ingen nöd på mig alls för tillfället! Tack och ha det så bra :)

Leviatan
12/16/15, 10:11 PM
#81

Man kan säga att man inte vill prata om det. Det är väl det som är det mest ärliga, som de låter. Jag skulle inte heller velat sitta och diskutera vissa saker med läkare jag inte har förtroende för. Man ska aldrig känna sig tvingad till någonting, du är precis lika ärlig genom att säga som det är, att du inte vill prata om det, som att berätta händelsen i minsta detalj.

Sitta på sin fina vita häst och diktera alla fel någon gör utan att ens FÖRSÖKA HJÄLPA får mig att må dåligt. Att höra folk tjata om samma sak hela tiden HJÄLPER INTE, tvärtom.

Honestyisdead
12/17/15, 3:23 AM
#82

#81 Att be någon söka hjälp för sitt mående är alltså enligt dig att sitta på en vit häst?

Det finns ingen möjlighet att vi har varit där ts är?

Vad hjälper ditt inlägg tror du? Berätta för mig :)

[Julia96]
12/17/15, 12:30 PM
#83

Mycket bra sagt Leviatan. När och om jag behöver prata om något så gör jag det. Men massa inlägg om hur idiotisk jag varit och att jag inte alls mår bra och inte borde ta hand om mina sysslingar och att jag förmodligen har en ätstörning och missbruksproblem och är feg och dum som inte står för vad jag har gjort och allt som skrivits det kallar jag mer döma än hjälpa. Och ni kanske varit i samma situation men ni verkar ändå totalt oförstående. Det hjälper inte mig när tio personer skriver samma sak och drar allvarliga slutsatser från några inlägg.

Annons:
Honestyisdead
12/17/15, 2:07 PM
#84

#83 Ingen har skrivit att du varit idiotisk.

Jag ser himla mycket förstående i tråden.

Det du har gjort ÄR allvarligt.  Därför blir ju slutsatserna också allvarliga. Det du inte inser är att en person som mår bra varken överdoserar eller skär sig. Oavsett hur full den än blir. 

Och ja. Det är dumt att inte stå för sina handlingar. Det är något som kommer med vuxenlivet.  Handlingar får konsekvenser.  Man kan inte ljuga för att slippa ta ansvar.

[Julia96]
12/17/15, 2:46 PM
#85

Ljuga för att slippa ta ansvar? Jag har inte gjort någon skada mot någon/något annan? Det här är enbart någon som drabbar mig själv. Så vill jag hålla käften om det har väl jag all rätt i världen att göra det om jag inte vill ha några tips. stöd eller råd? Vad ska jag ta ansvar för menar du? Ska jag stå till svars ännu mer och bli straffad? Jag står för mina handlingar men jag vill gärna hålla dom för mig själv och mina närmaste är det så konstigt då? Ja överdosen kunde blivit allvarlig och var allvarlig på så sätt att jag blir gränslös på fyllan. Men att jag skärde mig i armarna en gång är inte speciellt allvarligt egentligen.'Det vet jag många som gjort och jag har sett ärr på mångas armar och dom flesta har inte berättat för någon. Så snälla vad är grejen.

Honestyisdead
12/17/15, 2:50 PM
#86

Det är sorgligt att se hur du förringar det som skett.

Och nej, du står inte för det du gjort hur du än vänder och vrider på det. Och att du kallar det för att bli straffad visar på omognad i din förståelse.

[Julia96]
12/17/15, 2:52 PM
#87

Handlingar får konsekvenser? Så att jag har gjort något självdestruktivt mot mig själv tycker du jag ska gå och berätta för läkaren så jag får konsekvenser? Jag ska stå för det jag gjort som om jag gjort något kriminellt? Jo jag skulle nog säga att du är rätt oförstående. Och jag lovar dig att jag har redan fått konsekvenserna för detta och mått skit över det och fått infektetade sår och dragit mig undan för att ingen ska se dom förens det läkt, så var inte orolig.

[Julia96]
12/17/15, 2:58 PM
#88

Varför ska jag stå för det jag gjort när jag ångrar det och det inte drabbat någon annan än mig? Nej jag kanske skäms över mina handlingar och vill deala med det själv istället för att lipa ut hos doktorn, är det för mycket begärt? Förringar jag så är väl det positivt. Jag går vidare och lägger det bakom mig och ser till att det inte upprepas? Försökte knappast ta livet av mig, hade jag haft dom tankarna så hade det varit annat. Men det har jag ju redan sagt hundra gånger nu att jag ska sluta dricka alkohol och söka spänning/dramatik, men jag borde kanske sitta i fängelse några månader för detta?

Honestyisdead
12/17/15, 3:01 PM
#89

#87 Konsekvenser är inte synonymt med något negativt. Konsekvensen här borde vara att läkarna blir medvetna om din problematik och kan hjälpa dig på rätt sätt.

Det du har gjort är inte kriminellt. Det är självskador. 

Du kan upprepa att jag är oförstående hur många gånger du vill. Det gör det inte sant. Jag är väl insatt i situationerna du varit i och är i. Jag är också mycket äldre än du och förstår mer eftersom jag redan gått igenom det och har kunnat se det från andra sidan.

[Julia96]
12/17/15, 3:15 PM
#90

MEN medvetna om vilken problematik? Jag har ju sagt upprepade gånger nu att det inte finns något problematiskt i mitt liv utan att det där var engångsföreteelser en stressig period men nu är det bra igen och jag har lärt mig av mina misstag flera gånger om. Köpte svagt vin till helgen istället för vodka tex. Läser du inte vad jag skriver för att du redan bestämt vad du tycker utifrån vad du själv har gått igenom? Och ja om det är självskador så behöver jag inte stå för dom eller ta konsekvenserna eller ens tala sanning för andra. Det är skador som drabbar MIG och ingen annan. Jag skulle aldrig sitta och berättade dynga för folk som får betalt för att lyssna. Och har inget att säga heller för den delen.

Annons:
Honestyisdead
12/17/15, 3:24 PM
#91

I inlägg #69 Skrev du att du sa Hejdå till alkoholen.. Det höll länge. Förstår du nu varför vi skriver som vi gör. Du har inte lärt dig av "misstagen".

[Julia96]
12/17/15, 3:29 PM
#92

Skrev också "nästa gång OM jag ska dricka blir det svaga cider". Svagt vin/svag cider sak samma. Syftade på adjöss till sprit. Det har jag lärt mig. Jag blir ju inte dum i huvudet av svaga saker.

Honestyisdead
12/17/15, 3:36 PM
#93

Svagaste vinet som finns är minst fem procent. Nog tusan blir man full på det också och förlorar omdömet. 

Tänk lite innan du skriver.

[Julia96]
12/17/15, 3:48 PM
#94

75cl 5% är väl inget jämfört med 35cl 40%? För mig är det ett stort framsteg att jag insett det MEN DÅ SKRIVER/GÖR JAG OCKSÅ FEL?!?! Blir du full på en flaska så svagt vin så nice för dig billig fylla men det blir inte jag och tappar knappast omdömet heller har druckit cider/vin förr.

[Julia96]
12/17/15, 3:50 PM
#95

Du vet att människor mår olika, tål olika, känner olika, tänker olika, vill olika, påverkas olika, reagerar olika och så vidare.

ElinvBorg
12/17/15, 4:03 PM
#96

Du tål kanske mer för att du har druckit dig för berusad för många gånger. Kroppen anpassar sig. Vad vill du med hjälp av alkoholen då? Varför dricker du? Det är bra om du svarar på. Även fast det är en mindre mängd och svagare alkoholhalt den här gången så kommer det ALLTID biverkningar även fast det inte känns som det så du vet. Och om du har problem med alkohol så är det lika illa att dricka av något alkoholhaltigt, hög som låg halt. Man måste inte dricka varje helg, eller är det det enda du kan roa dig med?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Julia96]
12/17/15, 4:28 PM
#97

Jag dricker av samma anledning som de flesta ute på krogen/barerna dricker. Inte vet jag vad som händer i kroppen men nice är det det håller nog de flesta med om, om man dricker med måtta. Nu kommer väl någon skriva att den dricker för det är gott och inte för att bli berusad så tillåt mig skratta lite i förväg. Inga roliga historier börjar med mjölk Jag har inga problem med alkohol, jag har problem med starksprit. Jag har druckit öl/cider/vin flera gånger och upplever inga biverkningar eller att jag blir för berusad utan mest bara "lullig". Nej jag vet man måste inte dricka varje helg man kan dricka på vardagar med. Skämt åsido. Nej trötta restaurangbesök och konserter och mysiga hemmakvällar och biobesök tillfredställer inte mig ett dugg så jag föredrar utgångar.

Annons:
[Julia96]
12/17/15, 4:33 PM
#98

Oj hahah snart 100 inlägg om..egentligen ingenting..men inte kunde jag tro att denna tråd skulle fånga intresse men än finns det hopp om mänskligheten

ElinvBorg
12/17/15, 4:33 PM
#99

Starksprit=alkohol

Jag skrev att även om du inte upplever några biverkningar så sker dom ändå. Tycker synd om dig som inte kan njuta av något om det inte innebär alkohol, du kommer inse det när du blir lite äldre. Och jag måste vara den som är den och säger att jag är 20 år gammal och jag dricker för jag tycker det är gott. Allt från vin till GT men jag dricker för det är gott och inte för att bli full. Man kan känna så. Faktiskt. Mycket roligare att uppskatta smakerna än att hälla i sig något äckligt för berusningens skull

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

ElinvBorg
12/17/15, 4:36 PM
#100

När du säger att du har problem med starksprit men inte alkohol, vilket är helt ologiskt då det är samma sak men antar att du menar typ cider, så är det som att säga att man har ett drogproblem med kokain men det går bra att "bara" röka på. Det är ett och samma problem då det är samma sak, båda är droger och därför har man ett drogproblem.

Problem med starksprit=alkoholproblem, och då är det inte bra att dricka någon form av alkohol

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Honestyisdead
12/17/15, 4:36 PM
#101

"Nu kommer väl någon skriva att den dricker för det är gott och inte för att bli berusad så tillåt mig skratta lite i förväg. Inga roliga historier börjar med mjölk"

Oj vilket omoget uttalande.  Vi är många som dricker för det är gott och som inte är ute efter rus. Att du skrattar åt det visar var du ligger mentalt just nu.

Många roliga historier börjar med mjölk.

Många dödsfall börjar med alkohol. Men skratta du.

[Julia96]
12/17/15, 4:46 PM
#102

Du behöver inte tycka synd om mig jag njuter för fullt jag med. Och visst gör jag annat med men FÖREDRAR utgångar på helger. Jaha så du tycker vin är godare än en kall cola? Alltid trott folk som säger så är lögnare. Roligare att uppskatta smakerna än att bli berusad? Gin och tonic smakar ju bara beskt haha.! Nej men för mig får folk göra som dom vill på sina helger, men jag kommer alltid vara evigt tacksam för alla roliga minnen jag och mina kompisar har tillsammans runt om i världen unga fulla och dumma. Sen kan jag också önska att jag tyckte det var kul att gå på typ teater eller vara politisk engagerad eller få lite utökade intressen men det är aldrig försent jag är öppen för allt och prövar saker.

ElinvBorg
12/17/15, 4:54 PM
#103

Tror du påriktigt att folk ljuger när de säger att de gillar smaken av alkohol och sprit? Jag älskar GT, gärna på en dyrare Henricks gin. Och en Pimm's är ju helt underbar på sommaren och vad vore den goda maten utan ett glas vin till? Jag älskar alkohol för dess smak, faktisk. Du kommer nog lära dig att uppskatta smakerna och det är bra att du är öppen för nya saker. Som faktiskt betyder något. Problemet här är din inställning till alkohol och du säger själv att du har problem så det kanske är något att tänka på? För din egen skull

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

vallhund
12/17/15, 4:56 PM
#104

#87 m. fl. inlägg.

Så länge du ljuger för läkaren om ditt självdestruktiva beteende o dessutom idiotförklarar o nonchalerar alla oss som svarar i tråden som inte stryker dig medhårs så har du uppenbarligen inte insett att du befinner dig på ett sluttande plan som är indränkt i såpa, utan möjlighet för dig att att få fäste.

En dåres försvarstal:

"Jag dricker av samma anledning som de flesta ute på krogen/barerna dricker. Inte vet jag vad som händer i kroppen men nice är det det håller nog de flesta med om,"

Om du inte vet vad som händer i kroppen o i hjärnan är du inte tillräckligt gammal för att dricka alkohol öht!

Att du avfärdar alla våra seriöst omtänksamma inlägg som inte stryker dig medhårs o istället höjer till skyarna ett inlägg från en helt ny medlem som inte verkar torr bakom örorna tyder på att du är väldigt naiv o att du lever i förnekelse.

Du har problem med både det ena o det andra, missbruk, förnekelse, självbild o förmodligen ätstörning.

Ta tag i livet, ta tag i dina problem, inget blir bättre för att du leker struts.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Julia96]
12/17/15, 4:59 PM
#105

#100 ingen tål väl starksprit i stora mängder så då har hela svenska befolkning alkoholproblem? #101 Jo men jag har aldrig konstaterat att jag är mogen mentalt för det är jag verkligen inte. Står för det och tar konsekvenserna för det! Men nu har jag sagt att jag ska dricka cider i små mängder för det vet jag enligt egen erfarenhet att jag klarar av så ska vi vara nöjda med det? En vacker dag växer jag nog upp och delar era åsikter men inte för tillfället. Men jag tar in vad ni tänker och respekterar det.

ElinvBorg
12/17/15, 5:03 PM
#106

En del tål starksprit bättre än andra. Bland annat beroende på kön och storlek men också beroende på om man är en van drickare. En som dricker mycket vänjer sig fort med sin "vanliga" dos och dricker då mer nästa gång för att uppnå samma rus. Likaså med droger. Men det är fortfarande lika farligt även om man "vänjer sig"

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Honestyisdead
12/17/15, 5:04 PM
#107

#102 Varför drar du in vin och cola?

Jag dricker inte cola. Ibland är ett glas fint rött vin gott till god mat. Ibland ett glas kall mjölk. Beror ju helt på vad man är sugen på.

Jag dricker inte gin och tonic eftersom jag inte tycker det är gott.

Sorgligt att ni behöver vara fulla för att få roliga minnen faktiskt.

[Julia96]
12/17/15, 5:11 PM
#108

#104 jag har inte idiotförklarat er och jag tycker ni är fina människor som engagerar er och skriver inlägg så vad du baserar det på det har jag ingen aning om. Men jag har väl ändå rätt att ha mina egna åsikter, dumma eller ej? Men det är okej att du skriver att jag har en ätstörning från ingenstans? Du har väl ingen aning om vad jag äter om dagarna? Det är ganska irriterande.

[Julia96]
12/17/15, 5:14 PM
#109

#103 Ja men nu förstår jag att så är inte fallet, kanske ska byta inställning då och pröva finsmaka lite istället bara som sällskapsdryck absolut. Och ja som sagt jag tänker ju på det EFTERSOM jag nu sagt ett flertal gånger att jag ska dricka svaga saker och skita helt i sprit osv vilket jag kommer stå fast vid.

ElinvBorg
12/17/15, 5:18 PM
#110

Läste du mitt inlägg #100? Svagare är fortfarande alkohol, du kanske skulle prova att inte dricka alls? Om du inte kan det så har du ett problem

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Julia96]
12/17/15, 5:21 PM
#111

#107 Herregud. Varför jag drar in cola? För att jag tycker om det. Det var inte colan i sig mitt svar handla om utan att jag personligen tycker drycker utan alkohol smakar bättre än med om man ändå inte vill bli lite berusad. Men nu vet jag att vissa faktiskt tycker om tex vin. Och nej okej du tycker inte om gin och tonic inte jag heller men en annan här ovan gjorde det och det var den personen mitt svar var riktat till. Du verkar bara vilja hitta fel. Och har jag någonsin sagt att vi bara har roliga minnen med alkohol? Nej. Jag sa att jag föredrog utgångar och drog ett skämt med mjölken. Vi gör himla mycket andra saker också men vi är 19 år och tycker för tillfället det är jävligt kul att gå ut och roa oss. Jätte sorgligt verkligen stackars oss!

Annons:
[Julia96]
12/17/15, 5:27 PM
#112

#110 känner jag för att inte dricka så dricker jag inte utan gör något annat istället. Och ja nog vet jag att svagare saker också är alkohol haha men för tionde gången det är stark sprit jag inte tål som de flesta och för tionde gången så ska jag sluta dricka det. Men ta några glas vin eller cider kan jag dock göra och eftersom jag aldrig blir för full när jag dricker det så ser jag ingen anledning att sluta med alkohol helt.

Ananse
12/17/15, 8:56 PM
#113

Nej hördudu, nu har folkets domstol bestämt att du är en opålitlig, svårt deprimerad och självdestruktiv alkoholist. Nu är det bara bikt och botgöring som kan rädda dig! Så skriv kontrakt med Främlingslegionen eller gå i kloster omgående..

Honestyisdead
12/17/15, 9:01 PM
#114

#113 Ännu ett givande inlägg.

[Julia96]
12/17/15, 9:09 PM
#115

Hahahah. Det var faktiskt kul.

[Julia96]
12/17/15, 9:10 PM
#116

#114 Ja för mig var det faktiskt givande på flera sätt!

Honestyisdead
12/17/15, 9:20 PM
#117

#116 Det tror jag säkert.

[GråHäxa]
12/17/15, 9:39 PM
#118

Det är nog inte mycket att göra åt detta, vi pratar ändå för döva öron. 

Det är många som har engagerat sig i den här tråden, och jag tror de allra flesta bara vill dig väl. Även om du nu tolkar det på annat vis. 

Du känner dig påhoppad, men om du läser igenom dina inlägg så kanske du ser varför folk reagerar som dom gör. Hade du föredragit att vi ignorera vad du skriver istället? Du skriver väll för att du vill ha någon slags input antar jag?

Du får helt enkelt göra dina misstag och gå den hårda vägen för att förstå det. Förmodligen kommer du att sitta någonstans om 10+ år och undra varför du inte lyssnade. Du har uppenbarligen en lång väg att gå innan du ser det problematiska och motsägelsefulla i det du skriver här…

Det är precis som #79 skriver att man måste skrika för full hals för att få hjälp. Eftersom att du inte ens vill ha hjälp så kommer du heller inte få någon. Men men du behövde ju ingen hjälp ändå så det finns ju inget vi kan göra 🥵

Annons:
[Julia96]
12/17/15, 10:22 PM
#119

#118 Ni kan ju inte läsa min inlägg det vore nästan omöjligt? Har skrivit att jag vet att ni vill väl och är fina människor som engagerar er. Men. Vad är det ni vill att jag ska göra egentligen? Jag vill-inte-ha någon hjälp och tänker definitivt inte skrika efter det. Jag får det stöd jag behöver av mina närmaste. Jag säger att det inte kommer ske igen denna "överdos" och skulle aldrig skära mig igen kan jag säga som nykter och för att hålla det löftet ska jsg sluta drick mycket alkohol utan enbart några glas cider/svagt vin. Och nej. Om 10 år kommer jag säkert sitta på mitt trivsamma jobb och bo med min framtida familj och tänka tillbaka på roliga ungdomsminnen. Helt sjukt egentligen vilka förhastade slutsatser ni drar för lite dramatik på fyllan. Jag är inte orolig för jag känner mig själv och vet så mycket mer än vad ni vet utifrån denna tråd. Jag litar jag på mig själv och det är väl vad som räknas.

[Julia96]
12/17/15, 10:28 PM
#120

Och jag skapade inte denna tråd för att höra folk ösa över hur spårad jag är och jag har alla möjliga allvarliga diagnoser baserat på lite info och att jag aldrig kommer klara livet utan hjälp och är dum i huvudet som inte fattar det. För det är ju vad alla säger på sitt sätt. Det var inte den inputen jag ville ha. Tvärtom ville jag mer ha stöd att det inte är så farligt så länge jag inte vill dö eller vill skada mig själv vilket jag inte vill. Hade hoppats att bli lite peppad att lämna det bakom mig och komma igen, men det blev motsatsen.

vallhund
12/17/15, 11:30 PM
#121

Skärp dig!

Du ältar om att du inte har några problem, ändå super du o "överdoserar" på CS o påstår att det var en olycka på fyllan för att du villa få lite rus/bli påtänd.

Du bad om bot o bättring, tog inte många dagar innan du var på fyllan, o denna gången skar du dig o lade återigen ansvaret på fyllan, eller möjligtvis på din pojkvän som du grälat med.

Så länge som du lägger allt ansvar utanför dig själv lär du inte kunna förändra dig o ta ansvar för ditt liv.

"Tvärtom ville jag mer ha stöd att det inte är så farligt så länge jag inte vill dö eller vill skada mig själv vilket jag inte vill. Hade hoppats att bli lite peppad att lämna det bakom mig och komma igen, men det blev motsatsen."

Tror du vi som svarar är helt bakom flötet? En del av oss har gått i dina skor, nästan dött o i en del fall fått såväl fysiska som psykiska men för livet. En del av oss har döttrar o söner i din ålder, eller har haft som nu är vuxna med egna barn i din ålder som upprepar samma mönster, samma självdestruktivitet o samma förnekelse.

Tror du på fullt allvar att vi inte vet vad vi pratar om när vi svarar i din tråd? En del av oss  är dessutom utbildade i att  känna igen strukturer o tankar o utifrån det bilda oss en uppfattning om vad som kan ligga bakom.

En 20 åring utan psykiska problem hamnar inte på akuten efter att försökt tända på på alkohol o uppåttjack. En 20 åring utan psykiska problem skär sig inte pga ett gräl med sin PV.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[GråHäxa]
12/17/15, 11:43 PM
#122

Varför behöver du höra från folk på internet att det du inte gjort är så farligt? Om du inte tycker att det finns något i det här som är allvarligt så undrar jag varför du har behov av att få prata om det?

I titeln på tråden står det ändå att du har ångest över vad du gjort. Vad är det du har ångest över om allt nu är frid och fröjd?

Hela tråden är motsägelsefull. Mellan raderna står det HJÄLP MIG! Men du skriver att allt är toppen och du mår hur bra som helst. Fast på något vis kan du ända inte gå vidare.

Hursomhelst jag tvivlar på det men hoppas att du har rätt om ditt liv…

[Julia96]
12/18/15, 12:33 PM
#123

#122 Dom flesta har väl ångest dagen efter en utgång? Finns studier att man kan sitta själv i ett rum och dricka utan att göra något speciellt, man får ångest ändå. Nu skulle jag inte säga att jag har det utan mer att jag skäms mycket över det. Så jag lever inte i nån självförnekelse. Jag vet vad jag gjort och jag ÅNGRAR det så mycket och har vidtagit åtgärder för att det inte ska ske igen. Det tror jag är positivt. Men när ni hela tiden skriver att mitt liv kommer gå åt helvete så blir man automatiskt mindre motiverad. Allt är inte toppen det är det väl inte hos någon men mitt liv är inte skit heller utan jag är nöjd med tillvaron har jag skrivit, för det är jag.

[Julia96]
12/18/15, 12:43 PM
#124

#121 och vart har jag skrivit att jag inte har psykiska problem? ADHD är väl tillexempel det. Och hur många tar inte droger på helgerna. Det finns överallt på varenda fest och varenda krog. Jag tar aldrig droger utöver de jag har på recept och i samband med dålig impulskontroll och för kraftig berusning så tog jag för många av dom. Det var ju så det var. Men det kan hända väldigt många att man råkar få en snedtändning och jag vet flera. Och folk tar inte droger för att dom är deprimerade utan för att söka spänningen och för att känna sig som människa. Men det betyder inte att hela mitt liv är problematiskt för det eller att jag behöver hjälp. Ibland behöver vissa faktiskt uppleva saker själv innan man kan bojkotta utan att bara lyssna på andra. Och vad gäller att jag skar mig själv så kanske jag uppenbarligen fortfarande hade ångest från den tidigare incidenten och kände mig idiotisk och värdelös och samtidigt blev det bråk. Men nu känner jag att jag är mig själv igen efter bearbetning.

vallhund
12/18/15, 1:37 PM
#125

#123 Nej de flesta får inte ångest efter en utekväll, var har du fått det ifrån?  Om du vill referera till undersökningar så hör det till god netikett att man presenterar vilka studier de handlar om, detta kan man göra genom att länka till källan.

Är du nöjd med att vakna upp på sjukhus efter en överdos? Är du nöjd med att ha karvat dig i armarna?

#124 Det finns massvis av personer som inte drogar sig på helgerna, det finns massvis med fester o krogar där det inte förekommer droger. Vilka umgås du med egentligen som tror att det är vanligt o helt normalt?

Självklart förekommer det snedtändningar hur vanligt förekommande det är har jag inte hittat några siffror på, fast det är ju ointressant i sammanhanget o är inte en ursäkt för ditt beteende, två fel blir inte rätt.

Om man använder droger för att uppleva spänning eller för att känna sig som en människa har man allvarliga problem. Du har uppenbarligen dålig koll på varför folk tar droger. Ofta handlar det om en vilja att fly o ofta handlar det om försök till självmedicinering för att slippa ångest o försöka bättra på sin självuppfattning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Honestyisdead
12/18/15, 1:54 PM
#126

Ångest efter alkohol får man när man druckit för mycket. Spelar självklart ingen roll om man dricker ensam eller bland folk.

[GråHäxa]
12/18/15, 4:29 PM
#127

Som #125 & #126 redan skrivit dom flesta får inte ångest efter att de druckit alkohol.  

Sitter du på en trevlig middag med familj eller vänner och tar några glas vin till maten så är chansen tämligen liten att du får ångest dagen efter. Men super du dig däremot så full att du tappar omdömet jag då är det ju givet att du får ångest dagen efter. Du dricker helt enkelt för mycket och därför får du ångest. Jag gjorde också såna dumma grejer när jag var i din ålder, festade och drack för mycket, gjorde dumma grejer och fick vrålångest dagen efter. Tillslut fattade jag att det inte går att hålla på så och bestämde mig för att sluta festa. Nu som vuxen har jag lärt mig av mina misstag och dricker rätt sällan men när jag gör det dricker jag aldrig så att jag mår dåligt eller blir bakfull dagen efter.

Bara för att "alla andra" gör något så betyder det inte att det är rätt. Tror du inte att det finns ganska många våldsbrottslingar i värden? Är det rätt bara för att det finns många som gör sånt?

Och jo det är exakt därför folk tar droger för att de är deprimerade, har ångest, vill känna sig som människor, är missnöjda med sin tillvaro, de allra flesta som missbrukar gör det i självmedicinerande syfte. Det är ju i stort sett definitionen av missbruk. Att behöva ta skadliga substanser för att överhuvudtaget kunna känna sig som en människa. Det är ju det du skriver att du gör. Det där är ett missbruksbeteende oavsett om du gjort det 1 gång eller 100 gånger. Det handlar inte så mycket om hur många gånger man har gjort något, det handlar om varför man gör det, vad konsekvenserna blir och vad man har för inställningen till det man gör. Köper du alkohol för dina sista pengar istället för mat tex. Ja då har du ett problem även om det bara var 3 öl du köpte.

Mår man psykiskt dåligt och har ADHD eller liknande diagnoser så bör man vara extremt försiktig med alkohol och hålla sig långt bortta från droger. Det går väldigt fort och väldigt snabbt åt skogen om man blandar in sådana saker när man redan är sårbar.

Leviatan
12/18/15, 4:49 PM
#128

#113 hahaha det fick mig att skratta! Skönt att alla inte tror att domedagen är nära. 

Sen är det ju självklart att det är skillnad på starksprit och öl/cider/vin. Jag får uppfattningen om att de flesta här inte har någon aning om vad ett beroende/missbruk egentligen är. 

Att påstå "jag dricker för det är gott" är ju helt idiotiskt. Samma sak som när man säger det om kaffe. De allra flesta avskyr både kaffe/öl/vin/cider de första gångerna, det är något man lär sig tycka om. Det är effekten du är ute efter, även om det inte är tokfyllan. Du frigör fortfarande dopamin, även om du dricker "för att de är gott hihi". 

Sen att samma människor som kom med "jag dricker för de är gott" hävdar att Julia är i förnekelse är ju förbannat kul. Hycklare hela bunten. 

Julia, jag tror du kommer klara dig fint utan drastiska själsdödande återgärder. Jag förstår att många i denna tråd inte gör det lättare att inse ditt misstag då det gärna får de till att det är hemskt, syndigt och du kommer hamna i helvetet. Man får inte vara rädd för misstag, då stannar man helt som människa. Vi har ansvar för vårt eget liv och man kan hjälpa folk på andra sätt än att slå ner dem i marken och sparka så de aldrig ska resa sig. 

Ha en trevlig helg!

ElinvBorg
12/18/15, 4:55 PM
#129

Varför är det idiotisk att säga att man dricker för att det är gott? Tydligen en till här som inte tycker det och kan därför inte förstå det.

Jag vill inte åt effekten utan för mig är det som att bli sugen på cola eller något annat någon gång. Jag dricker inte varje vecka eller så utan bara när jag känner för det. Kaffe dricker många varje dag och om man inte får sig en kopp så kan man få viss abstinens, så är det inte med alkoholen för mig. Absolut inte. Så tycker det är en dålig jämförelse. Om man drack varje dag som med kaffet jag då skulle jag också säga att man var beroende

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Leviatan
12/18/15, 4:57 PM
#130

#129 läs på om dopamin så förstår du

ElinvBorg
12/18/15, 5:02 PM
#131

Jag vet hur det fungerar

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[GråHäxa]
12/18/15, 5:04 PM
#132

Du kan ju alltid göra testet på den här sidan http://www.alkoholprofilen.se för att få en uppfattning om hur de ligger till.

#128 Vem i den här tråden har påstått att man hamnar i helvetet och är syndig för att man dricker?

Jag tror tvärtom att de flesta i den här tråden skriver de dom gör för att de vet exakt vad ett missbruk/beroende är. Det är en sak att sitta och moralpredika om saker som man aldrig upplevt, det är en annan sak att dela med sig av erfarenheter från sitt eget eller närståendes liv.

Annons:
Leviatan
12/18/15, 5:07 PM
#133

#132 Exakt, för någon som vet vad det innebär är det lätt att genomskåda Wikipedia kunskapen. 

Du missuppfattade nog mitt påstående där, men det gör inget.

Honestyisdead
12/18/15, 5:07 PM
#134

#128 Så mycket strunt i det inlägget att det är lönlöst att försöka rätta. Är du ännu en tonåring som sitter hemma och har tråkigt eller du bara har noll koll?

Leviatan
12/18/15, 5:09 PM
#135

#134 du verkar ha tagit åt dig mest av allting haha. Med all rätt, du är direkt skadlig för personer som gjort misstag.

[GråHäxa]
12/18/15, 5:13 PM
#136

#133 Vart är "wikipedia kunskapen" som du genomskådar menar du?

Jag börjar också fundera över hur gammal du egentligen är, det är ju som att prata med någon som föddes i går 🥵

Honestyisdead
12/18/15, 5:15 PM
#137

#135 Det som är skadligt är att påstå att det är skillnad på sprit och vin. Ta du och läs på om ALKOHOL. Det är som idioterna som tror att vin inte är farligt eftersom det är en måltidsdryck i en del länder. Länder där dödsfall pga alkohol är skyhög. Alkohol är alkohol och det påverkar kroppen negativt oavsett vilken form du intar den i.

Det finns inget att ta åt sig av i dina inlägg. Dom visar ju endast på stor ignorans. Det är nästan pinsamt att läsa dom.

Leviatan
12/18/15, 5:24 PM
#138

Haha oj oj, nu sprack de för er? 

Samtidigt beter ni er på samma sätt mot Julia. Att ni sen baserar mycket av era påhitt på felaktig information är ert problem. Låt oss vanliga glada människor leva i fred. Blir lite mycket off-topic här, detta ska ju inte handla om er och vill gärna ha det så. 

Försök ha en trevlig helg iaf, resten av oss tänkte ha det

[Julia96]
12/18/15, 5:24 PM
#139

Leviatan.. När det finns härliga människor som du så blir man verkligen mer motiverad till att få ordning på livet. Hopp om att man inte är helt bakom flötet. Så tack för du engagerat dig i denna tråd men lyssnar utan att döma och ger råd utan att klanka ner på en. Ni andra får ha en trevlig helg hoppas vinet smakar alldeles underbart till maten och att det går bra filmer på tv!

Annons:
[GråHäxa]
12/18/15, 5:30 PM
#140

#138 Suck…. Du kunde inte ha mer fel…..  Tänker inte lägga någon mer energi på att skriva till någon som yrar i nattmössan…. Fruktansvärt barnsliga inlägg.

[Julia96]
12/18/15, 5:32 PM
#141

#129 haha ja coca cola blir man ju ofta sugen på för man behöver sockret i den…? Och koffein med. Därför vill kroppen ha cola. Så effekten vill kroppen visst åt. Annars kan man ju dricka vatten? Precis samma med alkoholhaltiga drycker som ni tidigare nu fått förklarat för er.

ElinvBorg
12/18/15, 5:38 PM
#142

Jag vet att självklart är kroppen ute efter något. Du blir hungrig för kroppen vill få energi exempelvis. Man vill ha något av en anledning, alltid. Men jag ser det mera som att jag blir sugen på det än att jag är beroende av det och måste ha det. Jag behöver inte dricka. Blir oftare sugen på godis än alkohol om det är av intresse att veta. Dricker inte ens en gång i månaden vanligtvis

Så visst man kan ju se det lite hur man vill. Vi är beroende av vatten också men jag ser inte det som ett beroende för det. Man måste väga beroende på vad det är hur mycket man ska konsumera. Problemet från början är ju din syn på alkohol. Du har problem med starksprit men inte med vin säger du när båda är i princip samma sak

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[GråHäxa]
12/18/15, 5:44 PM
#143

Jadu Julia96 jag vet inte om det ens är möjligt att förklara på ett begripligt vis för dig.

Jag förnekar inte att jag tycker att det kan vara avslappnande att ta ett glas vin eller en öl. Däremot skulle jag aldrig dricka något som jag tycker är äckligt för att jag är desperat efter effekten. Gillar jag inte drycken det bjuds på så dricker jag inte oavsett om det är alkohol eller ej.

Frågan är varför du vill dricka sådant som du tycker är äckligt?

[Julia96]
12/18/15, 5:45 PM
#144

Att vara missbrukare har inget att göra med hur ofta man dricker eller ens hur mycket (alla har olika tolerans även om vissa ökar sin). Missbruk handlar om ifall man alltid blir för full och inte kan sluta dricka när man VÄL dricker. Även negativa konsekvenser tex i jobbet eller att man skadar sig själv/andra på olika sätt. Handlar det om ett beroende så får man lägga till abstinensbesvär och att man tar återställare osv. Ett glas vin om dagen ska ju till och med vara nyttigt säger vissa läkare. Säkert nyttigare än cola. Finns sockerberoende med förstår ni. Att jag dricker sprit tyder inte på att jag är missbrukare om jag kan lägga ner med det själv och inser problematiken när jag dricker det. Vilket jag påpekat att jag gjort nu. Jag har skadat mig själv men det har egentligen inget med alkohol att göra utan fanns redan innan i kroppen och behövde komma ut vilket det nu gjort. Att mitt bmi är lågt tyder heller inte på att jag är ätstörd ifall jag inte får ångest av mat och jag äter det kaloriintaget en vuxen människa behöver. Min självbild är säkert dålig det kan jag hålla med om. Att jag lever i förnekelse NEJ. Då hade jag inte startat denna tråd. Jag vet att jag gjort bort mig men jag vet också att man kan lära sig av sina misstag och må bättre utan sprit och få andra chanser. Det vill jag ha. Jag vet även att jag blir inte mer sugen på att ändra på mig när flera förstorar mina brister så mycket det bara går. Då sjunker självkänslan kan jag säga och det har ni ju så bra förklarar vad det kan leda till.

Honestyisdead
12/18/15, 5:47 PM
#145

#141 VVid ett beroende vill kroppen ha tex cola eller alkohol. 

Dricker en vanlig människa ett glas vin skriker kroppen inte efter det som när en beroende dricker. En med beroende får en belöning direkt. Det får inte en vanlig människa som dricker något glas då och då.

Samma sak med socker beroende.  Den beroende känner belöning direkt. En som jag som äldre äter sötsaker känner ingen belöning alls.

ElinvBorg
12/18/15, 5:49 PM
#146

Att ett glas vin är nyttigt är felaktigt. Som sagt så är jag inte beroende om någon nu påstått det men många punkter passar in på dig, som vi andra påpekat

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
[Julia96]
12/18/15, 5:51 PM
#147

#143 för jag vill bli berusad har jag sagt har ni svårt att ta in? Jag dricker alkohol för effekten. Och står för det. Du gjorde säkert inte det i ungdomen utan satt väl hemma och virka varje kväll och smutta på ett glas vin. Det är också okej. Men kom inte och säg att det skulle vara ovanligt att dricka alkohol för effekten.

ElinvBorg
12/18/15, 5:57 PM
#148

Det har jag inte sagt. Och varför verkar du tro att jag är värsta torrbollen? Jag är utbildad bartender och har varit ut mycket förut men det är ändå skillnad på att dricka och dricka.

Väldigt många dricker för effektens skull men om du dricker för effekten och målet att bli aspackad så är det lite dumt och din kropp tar stor skada om du gör det så ofta som det låter. Varje gång man blir berusad tar koppen skada och du går närmare och närmare till att utveckla ett beroende. Men jag känner inte dig så allt kanske är bra men när du beskriver din situation så låter det verkligen inte som det. INGEN frisk människa som mår bra överlag tar en överdos(knarkar) eller skär sig så du vet. Du är tillräckligt gammal för att inte tycka sådant barnsligt beteende är intressant om du nu inte har något problem

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Julia96]
12/18/15, 5:57 PM
#149

#142 är båda samma sak? Vin och sprit är inte samma sak. Olika ingredienser. Vin innehåller kanske 7% säger vi och sprit 40%. Därför kan man inte dricka samma mängder av dom. Bara för att en alvedon och en Ipren i princip är samma sak kan man ändå inte jämföra att svälja hundra iprentabletter jämfört med två alvedontabletter. Det blir olika effekt beroende på mängd och styrka. Ingen tål hundra iprentabletter. Inte många tål massa sprit heller. Men många mår ypperligt av några vinglas man dricker sakta. Man lär sig vad man själv tål. Vissa tål inte starksprit men har inga problem med cider/vin och så är det. Vissa är känsliga för ämnen i starkare läkemedel med men svagare saker går bra. Lär man sig så har man inget problem med alkohol.

[GråHäxa]
12/18/15, 5:59 PM
#150

#147 Det är ju precis den poängen jag försöker få fram. Man kan dricka för att det är gott och även uppskatta den avslappnande effekten. Men är det så att du suktar så mycket efter effekten att du till och med dricker sånt som smakar vidrigt, så pratar vi om två olika saker.

Jo men självklart satt jag hemma och virkade under hela tonåren och gjorde aldrig någonsin några misstag och vet inte något om det jag pratar om 🤦‍♂️

ElinvBorg
12/18/15, 6:00 PM
#151

I princip sa jag. Jag vet hur båda görs men båda är alkohol. Grejen som du inte verkar förstå är att när du säger att du har problem med det ena så har du också problem med det andra

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[GråHäxa]
12/18/15, 6:08 PM
#152

Det du vill åt Julia är etanol. Sedan om du dricker din etanol med hallon eller päron spelar ingen roll det är fortfarande etanol du suktar efter.

Om du föredrar etanol i burk eller i flaska förändrar inte heller situationen.

vallhund
12/18/15, 6:08 PM
#153

Förmodligen har TS o en ny användare samma IP adress.

Båda ger uttryck för samma okunskap vad gäller missbruk o beroenden, likväl som alkohol o andra droger.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Julia96]
12/18/15, 6:12 PM
#154

#152 ja jag vill åt etanolen och vet om det. Det vill ni som dricker nått glas till maten med för avkopplingen även om det inte är medvetet. Är det cola vill ni åt socker och koffein för uppiggande effekt. Annars kan ni väl köpa alkoholfritt vin eller öl? Det finns på systemet.

[Julia96]
12/18/15, 6:15 PM
#155

Jag tycker vi avbryter disskussionen nu, jag lägger mig nu iallafall för vi kommer inte fram till något vettigt överhuvudtaget. Ha en trevlig helg allesammans!

[GråHäxa]
12/18/15, 6:18 PM
#156

Läs inlägg #150 igen där jag precis förklarade skillnaden för dig.

Och visst finns det fler saker en alkohol som är beroendeframkallande socker, koffein tex. Men det handlar också om vad det får för konsekvenser i ditt liv och hur skadligt det är för dig.

Honestyisdead
12/18/15, 6:21 PM
#157

#144 Du har ju exakt noll koll på missbruk. Så sluta skriva felaktiga påståenden nu. Detta är ingen lek! Förstår du hur du hånar missbrukare i dina fula inlägg?

Om du smakat på alkoholfritt inser du ju varför man köper ett riktigt vin framför alkoholfritt. Eller nej just det. Du smakar inte, du bara super för fyllet. 

Jag tycker tråden borde låsas eftersom det skrivs så mycket ren skit! Att sprida lögner är fruktansvärt fel!

[Julia96]
12/18/15, 6:32 PM
#158

Och att skriva att någon har ätstörning utifrån ett bmi hånar inte alla som är smala av naturen och kanske mår dålig av det? Men de två inläggen har ingen sagt något om? Jag skrev det om missbruk jag hittat överallt på internet. Det handlar om hur mycket skada det får i ens liv, för sig själv eller sina närstående. Vad är fel med det? På vilket sätt hånar jag missbrukare? Jag har själv flera i min omgivning som är det och vet hur jävla jobbigt dom har det? Likaväl som jag nu skrivit att jag förstår att många tycker alkohol är gott och dricker bara därför så måste du väl ändå förstå att många dricker alkohol för effekten? Framförallt unga vuxna/ungdomar? UTAN att ha ett missbruk. Även om det finns många som också har det i vår värld. Ren skit och lögner? Vi alla har olika livserfarenheter, kunskaper och åsikter utan att man behöver skriva på det viset. Det kommer ändras genom hela livet vad man står för genom att man utvecklas, går igenom och påverkas. Därför finns det politik och debatter.

vallhund
12/18/15, 7:12 PM
#159

#158 Återigen, skärp dig!

Du var inte smal av naturen, du gick ner i vikt i samband med din nyinsatta medicin men hemlighöll det för din läkare.

Vad du hittar överallt på internet AKA Flashback om missbruk är långtifrån fakta.

Återigen, tror du att alla vi som engagerat oss i tråden är kretiner som fötts i farstun?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

SSKAnna
12/18/15, 7:21 PM
#160

Hej Julia96!

Har ej orkat läsa alla svar så med risk att upprepa mig vill jag bara säga ett par saker..

Du är ganska ung, eller hur? Du har ADHD vilket ger lägre impulskontroll än normalt. Rätt typiskt är också att man nästan vill "balansera på gränsen" och söka spänning eller någon form av flykt från verkligheten.

Det är TUFFT att vara tjej med ADHD!

Det som hände dig räknas i sjukvården som en "själv-intox" och det är aldrig kul- har själv gjort det av misstag som yngre. Det är ändå ett beteende som du bör fundera över om du vill utsätta dig för igen… Personalen har en tendens att se ganska snett på sånt..

100 mg Ritalin kanske inte för dig verkar vara en stor dos men det är en rejäl överdosering. Om du sedan dricker en stor mängd alkohol samtidigt så kommer alla biverkningar- särskilt på hjärtat och blodkärlen att bli mycket värre.

Alkoholen gör också att metylfenidat omvandlas till etylfenidat i kroppen- du kanske var ute efter det men det finns stora risker med det.

Snälla du; VAR RÄDD OM DIG! Om du känner sådant behov av berusning så har du nog för låg dos Ritalin- med rätt adhd-medicinering brukar detta behov avta.

Jag vill absolut inte läxa upp eller skrämma dig- jag blir bara orolig att du ska behöva hamna i samma elände som jag gjorde.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
[Julia96]
12/18/15, 8:29 PM
#161

#159 hur många går inte ner i vikt av cs? Man tappar aptiten. Okej så vad exakt var fel med min beskrivning av missbruk då? När alkoholen gör så man skadar sig själv och sin omgivning på ett eller annat sätt. Och eventuellt gör att man inte fixar vardagslivet tex jobb. Förklara gärna då för mig varför min uppfattning om missbruk är så fel när jag gjort gymnasiearbete om det ämnet. Nej, det tror jag verkligen inte. Varför tar ni det så personligt?

[Julia96]
12/18/15, 8:42 PM
#162

#160 Hej! Ja jag känner verkligen igen mig i att "balansera på gränsen" även om syftet inte är att skada mig själv egentligen. Nej ta för mycket tabletter eller liknande ska jag vidta alla åtgärder för att det inte ska upprepas. En sån sak är inte alls likt mig och jag är fortfarande chockad. Ska aldrig mer dricka sprit iallafall. Jag har aldrig hört talas om etylfenidat så det var inte därför men nu får jag googla på det! Ja jag har en väldigt låg dos har fått så mycket biverkningar när jag haft högre och prövat nästan alla sorter tror jag så det känna ganska kört att få nån bättre effekt än jag har nu.. Och jag tar det inte alls som att du läxar upp, jag tycker bara det är skönt att höra från andras sidor med mer erfarenhet än jag nog har.

[GråHäxa]
12/18/15, 9:10 PM
#163

Men då så Julia då har du full koll eftersom att du gjort ett gymnasiearbete om ämnet.

I rest my case!

[Julia96]
12/18/15, 10:12 PM
#164

#163 ser du, istället för att svara på min fråga så hånar du mig istället!

[GråHäxa]
12/18/15, 10:19 PM
#165

När man försökt nå fram till dig på alla sätt och vis, men bara får höra strunt och oförskämdheter tillbaka så tröttnar man tillslut..

vallhund
12/19/15, 11:37 AM
#166

Ditt gymnasierarbete väger lätt jämfört med min utbildning till ssk med specialistkompetens inom psykiatri, för att inte tala om min psykologutbildning, samt 20 + års arbete med missbrukare.

Var det något mer?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
12/19/15, 11:50 AM
#167

Och mina kurser i alkoholhantering och med en alkoholist i familjen betyder inget. För du har gjort ett arbete i skolan…

Annons:
Honestyisdead
12/19/15, 11:53 AM
#168

164 Ja hur känns det att bli hånad? Du har ju gjort ett skämt av hela tråden.

LisenM
12/21/15, 9:55 AM
#169

Undrar, kommer du iväg till USA eller? Har du varit hos läkaren och pratat om din medicin? Vad sa du då? Jag själv, äldre än du, tål inte heller sprit! Såååå mycket dumt jag gjort och sagt…. Så även om jag är betydligt äldre så kan/ska inte jag dricka starksprit men gillar både öl, vin och nu i jultider glögg! ( fast inget äckligt) Man lär sig absolut av sina misstag och jag hoppas du kommer iväg till staterna och mitt råd ang vården och din medicin, - ärlighet varar absolut längst…. Lycka till och ta hand om dig!!! God jul oxå !:)

[Julia96]
12/21/15, 3:16 PM
#170

#169 Jag hade en tid imorgon men jag har avbokat den. Fegt av mig. Men mest för jag tänkte pröva utan medicinen, eftersom jag fortfarande är "rastlös" inuti kroppen och utsätter mig för risker så kan den ju ändå inte göra så mycket nytta som jag tror den gör..? Precis. Det är väldigt vanligt med att man inte tål sprit, men måttliga mängder vin och öl slår inte till på samma sätt eller lika fort. Och när jag dricker god glögg är syftet inge att bli berusad utan bara för det är gott. Som flera skrivit tidigare. Fast det är ju gott på riktigt. Från och med nu ska jag försöka vara ärlig. Men jag ser det också lite positivt att jag skäms så mycket över detta. Hade det varit ett pågående beteende så hade jag verkligen behövt prata om det men eftersom jag lagt det bakom mig nu och blivit avskräckt för att det ska upprepas så känns det mindre viktigt och kanske bättre om jag försöker fokusera på annat nu än mina snedsteg. Skönt med ännu någon som tror (vet) att man ofta lär sig av sina misstag. Ha en jätte bra jul!:)

vallhund
12/21/15, 5:38 PM
#171

Uppdatera oss i slutet av januari.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Julia96]
12/21/15, 6:08 PM
#172

#171 VA?

[Julia96]
12/21/15, 6:31 PM
#173

#171 Du tror alltså att jag på fullaste allvar skulle göra något så dumt igen? Finns inget värre än andra som inte tror på en, oavsett om man känner personen i fråga eller inte. Det får en faktiskt att ifrågasätta sig själv rätt mycket. Men det vet ni väl redan..

[Julia96]
12/21/15, 6:41 PM
#174

#165 det var inte min mening men antar att det är lättare att missuppfattas på internet, jag ser och tar in vad ni skriver men håller inte alltid med. #166 jag var redan innan väldigt säker på att ni kan mer än mig och vet mer än mig. Det utbildning låter inte dåligt, då förstår jag frustrationen när folk inte fattar det som du ser redan sett tidigare. #167 det har jag absolut aldrig sagt, jag ifrågasatte vad som vad felaktigt med min definition av missbruk och inte vem av oss som kan mest om missbruk för där vet jag att jag inte har en chans. Tråkigt att ni upplever mig så provokativ och uppkäftig.

Annons:
Fiana
12/22/15, 6:29 AM
#175

Ganska lätt att känna igen fallet från Familjeliv där frågan gäller om läkaren kan hindra resa pga låg vikt och TS gått ner ännu mer än vad som står här och därmed skulle välja avboka läkarbesöket då vikten var nere på risk för LPT, och ja vikten minskas avsiktligt med kraftig kalorirestriktion. Ätstörningen är ganska uppenbar, men det går in lika lite där som här. 

Det är normalt att festa som ung - gjorde jag med, men det är inte normalt att upprepade gånger hamna i fyllecell och ändå fortsätta med så pass stora mängder man förlorar impulskontrollen, gör man det har man uppenbarligen problem med att hantera alkohol. Att försöka "dricka mindre" då kommer väldigt sällan fungera vare sig det är starksprit eller cider. 

Läser man på båda ställena blir det ganska klar bild.

[Julia96]
12/22/15, 7:56 AM
#176

Har inte nämnt något om min familj, dom är hur bra som helst även om man inte kan tro det utifrån hur jag beter mig. Och nej hur kan en ätstörning vara uppenbar utifrån ett enda bmi jag skrivit? När jag hade bmi typ 20 så hade jag mycket "fett" på viss delar av kroppen och andra inte alls, vilket gjorde att hela kroppen såg ojämn ut. Men nu när jag gått ner så har den bättre "proportion". Nöjdare har jag alltså blivit och ser skillnad, behöver det vara fel? Nej. Och ikväll var jag ute vilket gick jättebra, jag hade inga ledsna känslor TROTS att jag drack några drinkar på krogen osv. Så inga problem.

ElinvBorg
12/22/15, 9:22 AM
#177

Skulle du inte sluta dricka i alla fall sprit?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Honestyisdead
12/22/15, 10:06 AM
#178

#176 Drinkar innehåller sprit. 

Du sitter ju bara och tramsar. Lägg ner.

[GråHäxa]
12/22/15, 12:38 PM
#179

#176 Är du överhuvudtaget på riktigt eller sitter du och trollar?

[Julia96]
12/22/15, 5:06 PM
#180

#177 någon drink hit eller dit går ju bra mest för att det faktiskt är gott, men häller inte i mig massa sprit på förfesten nu och tar inte shots heller.

ElinvBorg
12/22/15, 5:10 PM
#181

Drinkar är fortfarande sprit. Det är upp till dig och ditt liv men du säger att du har problem med sprit. Du säger att du ska dricka cider och vin även fast du verkar ha problem med alkohol, fine. Men du säger att du ska låta bli spriten i alla fall då det skapar problem men ändå dricker du drinkar? Du får i dig lika mycket alkohol i en shot som i en drink, den blir inte mer utblandad utan det tar bara lite längre tid. Låter som du förfinar allting och inte inser att du vill göra spriten accepterad för dig att dricka även fast du vet att det inte är bra för dig

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
Honestyisdead
12/22/15, 6:04 PM
#182

#180 Summa av kardemumma.  Du har inte lärt dig av dina misstag och borde läsa på pm både alkohol och hälsa. 

Du framstår som väldigt ung i ditt tänk och gissar att du behöver tid att mogna. Synd du tänker göra det när du har ansvar för barn.

[Julia96]
12/22/15, 6:22 PM
#183

#182 Jag har lärt mig hur jag ska göra för att inte göra något självdestruktivt alltså dricka alkohol i mindre mängder och vänta och känna efter innan jag dricker mer, men jag kommer inte sluta dricka helt oavsett vad det gör med hälsan. Däremot kommer jag inte dricka i USA, inte för att jag har så stort ansvar för mamman jobbar hemifrån så jag ska bara laga mat och leka med dom MEN jag tror inte ens jag kommer känna behov av det utan alla jobbiga rutiner som finns här eller vänner som tjatar på en att följa med ut. Dom kommer vara i trygga händer och jag kommer sällan va själv med dom heller.

ElinvBorg
12/22/15, 6:24 PM
#184

Låter om du behöver nya vänner och du har definitivt ett problem, som du skriver så dricker du för att sluta tänka på det jobbiga här hemma

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[GråHäxa]
12/22/15, 6:28 PM
#185

#183 Du måste ju förstå att du fortfarande har problem med alkoholen? 

Du skriver så här; "men jag kommer inte sluta dricka helt oavsett vad det gör med hälsan. "

Sådär skriver man inte om man inte har alkoholproblem. För personer som har alkoholproblem är det nolltolerans som gäller om det inte skall sluta illa. Om du nu inte anser att du har alkoholproblem så kan du väll hålla upp till slutet av januari utan några svårigheter? Om inte annat bara för att motbevisa oss.

[Julia96]
12/22/15, 7:17 PM
#186

#184 Jag kan ju inte vara ensam som dricker för att koppla av ibland? Dopamin och tex endorfiner frigörs ju så man blir ju gladare och lugnare. #185 Jag ser ingen anledning att ha en vit månad men skulle jag vilja ha det så hade det inte varit något problem. Jag menade bara att jag vet att alkohol inte är bra för kroppen precis som cigaretter och socker men ibland är det värt det iallafall för välbefinnande. Så länge man håller koll på att kroppen inte tar för mycket stryk.

[Julia96]
12/22/15, 7:20 PM
#187

Men då har jag väl alkoholproblem då även om alkoholen inte är ett problem i mitt liv utan för att jag resonerar fel, men ja jag litar på era kunskaper. Jag har väl både det ena och det andra verkar det som så får väl gå och prata med nån professionell då.

ElinvBorg
12/22/15, 7:22 PM
#188

Det är skillnad på att dricka för att koppla av lite extra och att rent av fly från verkligheten

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
vallhund
12/22/15, 7:48 PM
#189

#175 Den tråden blev jag nyfiken på, kan du PMa mig adressen?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
12/22/15, 7:50 PM
#190

#186 Det frigörs vid Träning också. Men det är klart det är lättare att välja alkoholen så du bli modigare och smartare ;)

Jag har väldigt svårt för personer som du som säger en sak och sedan gör en annan.  Som inte tar något på allvar.

[GråHäxa]
12/22/15, 10:11 PM
#191

Den där tråden på familjeliv var inga problem att hitta och det är rätt uppenbart att det är samma person. 

Utifrån vad du skriver här ts och på den andra sidan, så låter det som att du har allvarliga problem men både det ena och det andra. Du behöver verkligen hjälp med att reda ut hela ditt liv. Är det inte bättre att börja nysta upp allt kaos nu innan det har spårat ur ännu mer? Ju längre du skjuter på det ju svårare kommer det bli.

Nu kanske det handlar om tex terapi, apodos och hjälp med att ordna upp dina matvanor.

Om några år kanske det istället handlar om långa vistelser på behandlingshem och inläggningar inom slutenvården. 

Edit: Jaha såg att hon avslutat sitt medlemskap.. Bara att hoppas att vården fångar upp henne innan det är för sent..

Tjeja
12/22/15, 10:31 PM
#192

Jahopp.. så har Ts avslutat sitt konto…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

SSKAnna
12/22/15, 10:38 PM
#193

Jag tycker att denna tråd spårade ur HELT- 

Snälla vänner- försök att inte så snabbt döm andra!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[GråHäxa]
12/22/15, 10:51 PM
#194

Ja försöker att inte döma ts, jag vill inte bli dömd för mitt trassliga förflutna heller. 

Blir bara så frustrerad när inget når fram hur man än vrider och vänder på det. 😕 

Om du kommer tillbaka och läser ts, så vill jag bara säga att jag verkligen hoppas att det kommer gå bra för dig. Jag får lite panik när jag läser om ditt liv. Jag har själv haft ett väldigt destruktivt liv innan jag fick hjälpen jag behövde. Vill inte att någon annan skall behöva gå igenom det jag gjort. Det är väll därför jag reagerar som jag gör när jag läser de du skriver.

Honestyisdead
12/22/15, 11:55 PM
#195

#193 När man fjantar som ts så är det ett hån mot de som ville väl. Då dömer jag! Lögner är aldrig ok.

Annons:
Ananse
12/23/15, 8:24 AM
#196

Bra för henne att hon avslutade sitt konto - annars hade vi väl gett henne schizofreni också. Jag kan inte för mitt liv begripa det här besinningslösa hatet och den här mobbningen mot en ung människa som har lite frågor. Och bara för att hon inte känner igen sig i våran analys av henne så avfärdar vi henne som omogen och hånfull. Jag har själv blivit påhoppad så där så jävla många gånger i mitt liv av folk som talar om för mig vad jag EGENTLIGEN tycker, tänker, käner, menar och vill. När jag var i hennes ålder blev jag vanligtvis helt överkörd och mosad, nu har jag i nån mån lärt mig bita tillbaka eller dra mig undan. Fast trådskaparen verkar ha mer ryggrad än jag själv hade i den åldern.

Honestyisdead
12/23/15, 11:04 AM
#197

#196 Brsinningslösa hatet och mobbingen? Vi läser uppenbarligen olika trådar.  Jag läser en tråd där ts säger en sak och sedan gör en annan.  Tydligt tecken på att hjälp behövs.

Ananse
12/23/15, 2:53 PM
#198

Okej, det kan tänkas att vi inte pratar om samma tråd. Jag refererar bara till den här specifika.

vallhund
12/23/15, 6:39 PM
#199

#198 Så du inser att dina input i tråden 'r rena rappakaljan?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ananse
12/23/15, 9:12 PM
#200

Nej men det var prat om andra trådar där trådskaparen eventuellt figurerat, så jag tänkte att ni kanske hade sagt nåt vettigt eller respektfullt i nån av dom. Inte för att det skulle rättfärdiga den mobbning ni har bedrivit i den här, men det skulle ändå nyansera bbilden av er lite.

vallhund
12/24/15, 6:26 AM
#201

Man kanske borde byta nick till något som innehåller mina samtliga utbildnings/yrkestitlar?

#196 Var ser du besinningslöst hat o mobbning?

"Bra för henne att hon avslutade sitt konto - annars hade vi väl gett henne schizofreni också." Är du på riktigt eller gör du dig bara dum? Har du minsta insikt om vad schizofreni är?

Flera av oss som svarat har skrivit att vi varit där, vi har den T-shirten. Vi är inte födda i farstun eller tappade bakom en vagn. Vi försöker dela med oss av våra samlade livserfarenheter o blir frustrerade när vi ser att TS måste lära sig allt den hårda vägen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ananse
12/24/15, 10:13 AM
#202

Münchaussen syndrom by proxy.

Annons:
[GråHäxa]
12/24/15, 10:26 AM
#203

#202 Så du menar då att vi har gjort henne sjuk? Eller vad är det du försöker säga? Nu kan vi väll verkligen prata om att det gå förlångt. 

Du slänger ur dig massa saker om Schizofreni och Münchhausensyndrom  by proxy.. 

Du tycker att vi var elaka mot ts när vi försökte hjälpa henne. Men hon skrev rätt otrevliga saker hon med, men det kanske du missade? Och nu sitter du själv skriver en massa otrevliga saker. 

Så det är okej för vissa att skriva vad som helst? 

Medan vi som faktiskt försökte nå fram till henne är ondsinta mobbare så fort vi uttalar oss? 

🥵

vallhund
12/24/15, 1:57 PM
#204

Det är inte OK på en endaste liten fläck att uttrycka sig om andra som skrivit i tråden som Ananse gör. Du är oförskämd o kränkande.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tjeja
12/24/15, 6:01 PM
#205

Det kan möjligen inte vara så att ananse och TS är samma person rent ut av eller så? *funderar*

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Honestyisdead
12/25/15, 12:01 PM
#206

#205 Tvivlar på det. Helt olika skrivsätt.

Aleya
12/28/15, 9:06 PM
#207

Med det du skriver i #0 ts måste jag säga att det låter som att du är på god väg in i ett missbruk. Särskilt som du skriver om rus osv. Sök hjälp för detta ts. Och för ditt bmi också. Det är inte hälsosamt att göra som du gjort med din kropp.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Frökensvår
12/29/15, 12:02 AM
#208

Har ströläst lite och håller med ovanstående att så som du uttrycker dig tyder på att du har en del att jobba med, skulle det inte vara skönt att känna dig "nöjd" så som du är utan att behöva bli berusad? Hoppas att du kan hitta rätt medicin och rätt dos, vägen kan vara lång men det är fan värt det. Viktigt för mig var att prata med en terapeut för att hitta orsaker och lösningar. Känn aldrig att dina problem är för små för det för det är dom inte. Jag är bara något år äldre än dig och har suttit i samma båt eftersom jag inte hade något intresse som "tillfredställde" mig så var festa enklast och fly från den händelslösa vardagen, men då fastnar man i en ond cirkel. Jobbar du? Då kan du åka på mycket resor! Jag har fastnat för att laga olika maträtter och bakverk och bjuda vänner på helgerna eller faktiskt åka och fiska. Spelet "Med andra ord" och pokerturneringar är också en hit. Du kommer bli piggare och må bättre det kan jag nog lova. Vad gäller bmi så kan man ha lågt men ha friska tankar kring mat och kropp ändå. Jag har ännu lägre och äter när jag är hungrig men är samtidigt väldigt aktiv av mig. Nu börjar det nya året snart och du har alla möjligheter att göra 2016 bra!!

Snuttefia
1/4/16, 3:43 PM
#209

Wow! Sist jag skrev var #79

Men det ser ut som att folk fortsätter försöka hjälpa. 
Det leder inget till att försöka hjälpa någon som inte vill bli hjälpt och som inte ser något problem….

M.V.H Snuttefia

Annons:
tryggar.ekan
1/11/16, 5:04 AM
#210

Jag hoppas att Julia kommer till insikt för så mycket motsägelsefullt dravel har jag då aldrig läst, phu,

Det är synd om människan, sa Strindberg….och i synnerhet detta stackars förvirrade barn, så j-la synd, så synd

tryggar.ekan
1/11/16, 5:04 AM
#211

Jag hoppas att Julia kommer till insikt för så mycket motsägelsefullt dravel har jag då aldrig läst, phu,

Det är synd om människan, sa Strindberg….och i synnerhet detta stackars förvirrade barn, så j-la synd, så synd

SSKAnna
1/17/16, 6:53 PM
#212

Vallhund: 

Du är mycket noga med att påpeka din kompetens men hur använder du den i praktiken?

Du kallar Ananse oförskämd och kränkande; här får du ännu ett exempel på något som jag anser vara ganska oförskämt OCH kränkande:

 "Är du nöjd med att vakna upp på sjukhus efter en överdos? Är du nöjd med att ha karvat dig i armarna?"

Denna tråd är ett skräckexempel på bristande netikett. T.S. har tackat för sig för en månad sedan men tråden fortsätter. 

Jag tycker precis som Ananse att detta är en tråd full av mobbing och kränkningar mot en ung människa. Även om det skulle ligga ett troll bakom (isf lyckades det trollet bra..) så är det inte ok att trycka ner någon på detta sätt.

Jag vill INTE att detta nu följs av 20 inlägg där folk undrar VAR jag hittar detta! Om någon undrar vad jag möjligtvis kan uppfatta som mobbing:

LÄS IGEN.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

vallhund
1/17/16, 8:14 PM
#213

Ja du #212 Det är inte jag som ståtar med SSKvallhund, eller någon av mina andra akademiska o/e yrkesmässiga meriter i mitt nick, dessutom är det sällsynt att jag ö.h.t. tar upp dem i diskussioner på nätet.

Du o din vapendragare kan ju ägna er åt att anmäla alla inlägg som ni tycker bryter mot forumets o iFokus regler, så kanske ni mår bättre sen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

SSKAnna
1/17/16, 8:19 PM
#214

Ok, så nu hoppar du på mig…..

…..så oväntat….

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Upp till toppen
Annons: