Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 2284 ggr
IceTee
12/3/15, 6:27 PM

Rättigheter i arbetslivet

I skolan har man ju laglig rätt att få den anpassad för att kunna klara av den, men har man den rätten i arbetslivet? Jag har fått för mig att om ett jobb inte funkar för en utan att man istället mår dåligt av det är det lite "tough luck" och man får helt enkelt sluta! Stämmer det? Jag är nämligen rädd för att inte klara av praktik då jag inte klarade av skolan och känner att praktik och jobb borde vara ännu värre? Mina problem utlöses främst av stress

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Ananse
12/3/15, 7:13 PM
#1

Det här är lite förenklat dina rättigheter på arbetsmarknaden: om du har en koko-diagnos anses du inte klara av att arbeta och en arbetsgivare väljer således bara en annan sökande.

IceTee
12/3/15, 7:51 PM
#2

#1 vad menas med "koko-diagnos"?

Medarbetare på Skor iFokus

Ananse
12/3/15, 11:11 PM
#3

Jag tänker närmast på neuropsykiatriska tillstånd. Sånt som inte är sjukdomar, utan som påverkar personlighet, beteende, begåvningsprofil, exekutiva funktioner, etc.

Fialialej
12/3/15, 11:44 PM
#4

Jag ÄLSKAR att jobba (jobbar på fritidsgård och i projekt med unga arrangörer) men klarar inte skolan överhuvudtaget. Så det finns hopp, om man lyckas hitta en arbetsplats som passar en. :) 

Man kan ju (i viss mån) välja arbetsplats och även hur mycket man vill jobba, så man kan ju försöka vara lite flexibel från sitt eget håll för att undvika problem (för jag tror att det mest är man själv som kommer i kläm om det blir problem).

Om du har möjlighet till praktik är det JÄTTEBRA. :) Hitta en plats du känner är intressant, och gå dit utan att bygga upp massa förväntningar innan. Det tar TID att komma in på en arbetsplats så det är ingen som förväntar sig att du ska komma dit och ta över och klara dig helt själv. Och det är okej och helt normalt att vara nervös i en ny miljö i början.

Kan tyvärr inte svara på din fråga om en arbetsplats ska anpassas efter dina behov, men det kanske nån annan kan.

"På natten är alla katter svarta"

91Marran
12/6/15, 9:49 AM
#5

Har du rätt till SIUS så kan du få hjälp med en arbetsplats eller praktikplats som blir lite anpassad efter dig. Du måste dock ha uppvisat problem som styrker din rätt till det.

Mvh
Mig

SSKAnna
1/17/16, 8:33 PM
#6

Hej!

För att svara på din fråga; IceTee-

I Arbetsmiljölagen kap 3 § 3 står att: Dessvärre är detta bara ord och jag har upplevt att det inte gör minsta skillnad i verkligheten…

 "Arbetsgivaren ska genom att anpassa arbetsförhållandena eller vidta annan lämplig åtgärd ta hänsyn till arbetstagarens särskilda förutsättningar för arbetet. Vid arbetets planläggning och anordnande ska beaktas att människors förutsättningar att utföra arbetsuppgifter är olika."

Diskrimineringslagen finns också.

 Dessvärre är detta bara ord och jag har upplevt att det inte gör minsta skillnad i verkligheten…

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
IceTee
1/17/16, 9:10 PM
#7

#5 det är något att ta upp med min psykiatriker!

#6 det är bra att veta att det i alla fall finns. Min partner är väldigt mån om att jag ska få det jag har rätt till och skulle inte tveka på att dra upp det ifall de inte följer den lagen

Medarbetare på Skor iFokus

91Marran
1/18/16, 12:25 AM
#8

#7 Be att få prata med en arbetspsykolog så löser det sig. :-)

Mvh
Mig

SSKAnna
1/18/16, 12:57 PM
#9

Jag  tänker att det nu växer upp en ny generation barn som FAKTISKT har lärt sig att det är OK att ha neuropsykiatriska funktionsnedsättningar så det är på tiden att arbetsmarknaden FATTAR att de måste börja följa lagarna!

Kämpa på T.S- det tycker jag vi ALLA ska göra! :)

SIUS-konsulent hade jag på arbetsförmedlingen; det var BRA! Det räcker med att man har ADHD och visar intyg på detta så blir man "kodad" på AF och kan få särskild hjälp.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Har-du-en-funktionsnedsattning.html

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

IceTee
1/18/16, 1:22 PM
#10

tack så mycket hörni, jag är mycket lugnare nu ❤️🙂

Medarbetare på Skor iFokus

ADHDharjag
1/18/16, 7:21 PM
#11

Jag tror det handlar om att lära känna sig själv. Vad är jag bra på? Vad gör mig stressad osv….. ADHD behöver inte betyda att du behöver anpassningar på arbetsplatsen. Bästa är att googla arbeten utifrån dina intressen och egenskaper och prata med personer i din omgivning som känner dig väl. Rekommenderar dig att testa förutsättningslöst och hamnar du i stress bör du prata med en psykolog, arbetsterapeut eller någon annan med kompetens inom området på arbetsförmedlingen för att få hjälp att analysera vad det är som gör att det inte fungerar för dig.

IceTee
1/18/16, 7:28 PM
#12

#11 för tillfället klarar jag inte av att känna mig pressad eller liknande och det gör ju alla jobb mer eller mindre. Ska dock börja i terapi och hoppas att det fungerar

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: