Annons:
Etikettadhd-add
Läst 23097 ggr
Dennadär
2015-12-08 10:24

ADD & Ångest

Hej, ska försöka hålla mig så kortfattad som möjligt. Fick min ADD diagnos för bara några år sedan, sökte mig till psykiatrin för att jag hade extremt mycket ångest som resulterade i självskadebeteende. Fick käka Cymbalta och ett år senare blev jag ivägskickad för att göra en ADD utredning som ledde till en ADD diagnos. Har gått nu på ADHD mottagning i cirka två år, i samband med diagnos och att jag började käka Ritalin slutade jag med Cymbaltan. Främst för att jag inte längre var deprimerad och ångesten befann sig inte i bröstet som en smetig olja varje dag. Tills i somras då dök ångesten upp igen från ingenstans. Min kropp reagerar mer fysiskt på ångesten än vad den har gjort tidigare (spänner hela kroppen och käken när jag sover och har magproblem). Jag tog upp senast när jag pratade med en läkare (går bara en gång om året till mottagningen för att kolla så medicinen fungerar som den ska osv). Berättade om ångesten som är tillbaka och min oro att börja skada mig själv igen. Varav läkaren ansåg att jag hade det hela under kontroll så att vi skulle vänta innan vi gjorde nåt åt det. Detta gör mig jättearg och ledsen, då jag inte tycker att läkaren tar mig på allvar. Hur hade ni gjort? Nästa tid har jag om tre månader med en sjuksyster (som jag alltid träffar) där vi ska diskutera att jag bytt från Ritalin till metylfenidat. Är det vanligt med mycket generell ångest vid ADD/ADHD?

Annons:
Dennadär
2015-12-08 10:27
#1

Bytt medicin från Ritalin till Metylphenidate Sandoz menar jag givetvis.

Niklas
2015-12-08 11:30
#2

Tar du någon stämningshöjande medicin?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Dennadär
2015-12-08 12:24
#3

Nej jag äter bara (försöker komma ihåg dvs) metylphenidate sandoz för tillfället. Läkaren skrev bara ut fortsatt medicinering på den och atarax, som jag vet bara kommer göra mig trött.

Niklas
2015-12-08 13:40
#4

Alla är ju olika men jag kan tänka mig att det skulle kunna hjälpa dig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Leviatan
2015-12-08 17:40
#5

Själv fått atarax för det, för min del kunde jag lika gärna skippat Ritalin istället för att slänga på atarax som fick mig att bli väldigt trött och ofokuserad. Zombie mode i princip

Annielle
2015-12-08 20:35
#6

Har du testat att inte ta metylfenidat någon dag och märkt om det är någon bättring eller så med ångesten då?

För egen del tål jag inte några ADHD-mediciner, ger mig grov ångest, men det märkte jag av väldigt snabbt.

Men biverkningar kan ju komma senare också….

Har du funderat på om ångesten har med ditt liv i övrigt att göra?

Kan ju vara så att du är i behov av att prata med någon och få hjälp att reda ut ångesten och må bättre på så vis….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Dennadär
2015-12-11 12:58
#7

Tror inte det är medicinen som ger mig ångest då jag inte alls tog den i somras och hade ångest. Nu försöker jag komma ihåg att ta den men är dålig på det. Tkr ångesten är annorlunda från den jag kan få vid insättning av medicinen. Vad för stämningshöjande mediciner finns det?

Leviatan
2015-12-11 16:06
#8

Han syftar nog på antidepressiva läkemedel, tex prozac, zoloft och allt va de nu heter. De ska du absolut inte blanda med centralstimulerande läkemedel för övrigt.

Ang ångest så har jag det en hel del. Men nu på senare dagar har det faktiskt minskat avsevärt mycket. Minns att jag oftast mådde väldigt dåligt när Ritalinet började avta. Rent generellt sett oavsett medicin så brukar de oftast gå i perioder. Sen är det väldigt svårt att bli tagen på allvar, de räcker inte med att man säger till några gånger och hoppas de löser sig. Man får kila fast sig där man står och inte släppa frågan först den är löst. Önskar de inte behövde vara så, men de är ända sättet jag fått resultat utav.

gunillapower
2015-12-11 17:43
#9

Jag har diagnoserna ADD och GAD(generaliserat ångestsyndrom) och vad jag fått till mig är det en ganska vanlig kombination.

Dennadär
2015-12-16 17:31
#10

Jaha får en inte äta centralstimulanta och typ antidepp? Tog cymbalta förut och då samtidigt med Ritalin och det sa varken sjuksyrran eller doktorn något om. Har tid i februari så får tjata igen. Alltså sånt är det ju ingen som sagt till mig, att det är vanligt med GAD och ADD. Gick en kurs men där togs bara upp att det är vanligt med autism, Dyslexi och så. Har funderat på om jag kanske har GAD.. Kanske borde be om att få nån terapeut att snacka med eller något…

SSKAnna
2015-12-18 19:31
#11

Före min adhd-diagnos och medicin hade jag MASSIV ångest jämt- det var hyperaktiviteten som orsakade en inre oro.

När jag åt Metylfenidat blev det bättre MEN när det gick ur kroppen blev det ett helvete av ångest.

Detta försvann vid byte till Metamina och jag avnjöt fem år utan ett spår av ångest.

Sedan råkade jag i mars ut för en akut krisreaktion och då kom det tillbaks… Sedan dess har varje dag varit en kamp.

På mig funkar INTE Atarax, Lergigan eller Theralen- i värsta fall blir jag en zombie MEN ångesten finns kvar till 100%.

Jag vet att bara bensodiazepiner fungerar men det får jag inte längre- bara vid något tillfälle- trots att jag verkligen behöver det nu.

Jag vet dock många som har typ Oxascand vid behov t.ex. så det där tycks variera.

Vi med adhd/add är känsligare för svårigheter än andra och har nog mer ångest tror jag.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[GråHäxa]
2015-12-18 20:32
#12

Förstår din frustration, det är inte klokt hur långt tid det skall behöva ta innan vården tar en på allvar. Jag har också väldigt mycket ångest både med och utan ADHD medicin. Det ända som hjälper mot min ångest är i princip bensodiazepiner. Men det är en så svår balansgång det där. Jag kan på ett sett förstå att läkarna inte skriver ut sådant i första taget eftersom att det är väldigt beroendeframkallande. Men sedan är det ju så att en del mår så dåligt att de riskerar att skada sig själv eller ta sitt liv och då får man ju faktiskt sätta in ordentligt medicin. 

Även om din läkare nu inte vill skriva ut beroendeframkallande medicin i första taget så kunde ju h*n ändå skrivit ut något mildare eller i alla fall visat att h*n tagit din oro på allvar. Om du mår så dåligt att du inte står ut så tycker jag att du skall ringa till din läkare och förklara allvaret. Är det riktigt riktigt illa så vänd dig till psykakuten. Jag tycker inte att du skall behöva gå och må så här i 3 månader bara för att läkaren inte verkade förstå.

Det som #8 skriver om att man inte skall blanda antidepressiv medicin med centralstimulerande vet jag inte vad personen har fått ifrån. Jag har kombinerat båda sorterna under många år. Även Cymbalta och Ritalin. Självklart kan personer med AD(H)D också vara deprimerade och behöva äta medicin för det. Det finns ju även en del som får bot på sin ångest när de äter antidepp, får man det så är det ju bättre en att äta bensodiazepiner. Lyssna i första hand på vad din läkare säger om vilka mediciner som går bra att kombinera, du kan även höra med apotekspersonalen. Vet inte alls vad personen som skriver inlägg #8 har fått det ifrån, men det stämmer inte alls.

Jag hoppas att du får hjälp att hantera ångesten, det är verkligen ett helvete att ha det så!

Annielle
2015-12-18 20:37
#13

Jag har också ätit antidepp (cipralex) tillsammans med centralstimulerande och vet fler än mig som har gjort och gör det nu med.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Vilsen M.S
2016-01-23 22:23
#14

Hej allihopa! Jag är ny medlem här på iFokus, men har läst många inlägg på den här sajten innan jag gick med. Nu till ämnet: Jag har fått diagnosen ADD och inlärningsstörning, fick den i Oktober förra året (2015).  Men har fortfarande inte börjat medicinera, väntar på svar från en läkare om vilken medicin jag ska ta. I övrigt äter jag Citalopram (antidepressiva) och har blivit informerad om att fortsätta att ta Citalopram samtidigt som jag tar  centralstimulerande. Det känns lite konstigt att vissa säger att man absolut inte får blanda dessa två mediciner och för andra har det fungera att ta dessa två sorters mediciner. Men jag hoppas att läkarna jag pratat med vet vad dom pratar om, annars känns det ju meningslöst.

Edhi
2016-01-24 07:05
#15

Har också ADD & ångest besvär men väljer att inte medicinera då rätt kost + KBT (kognitiv beteende terapi) har fungerat för mig. Har också en syster med ADHD som medicinerar men hon tycker att hon hjälps mer utav kosten än medicinen. Samma sak med mamma. Vad jag vet är det vanligt med depression eller ångest, oftast båda, när man har ADD/ADHD pga utanförskapet som skapas av diagnosen. #0 Tycker förresten att det är rätt hemskt att läkaren du pratade med verkade se förbi problemet, vifta bort det liksom. Hoppas verkligen att du får ordning på det.

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


SSKAnna
2016-01-24 17:03
#16

Leviatan# Kan du berätta mer om detta med att kombinera c.s. med antdepp? Har inte heller hört det förut men blir intresserad!

T.S.- hur har det gått?

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annielle
2016-01-25 15:27
#17

Edhi

Vad är det för typ av kost som hjälper er? 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

ADHDharjag
2016-01-25 19:39
#18

Undvika snabba kolhydrater. Äta protein till varje måltid. Ett exempel äta ägg till mellanmål istället för fikabröd.

7thNikita
2016-02-10 10:57
#19

Det står ju till o med i fass t ex på Elvanse att man INTE ska kombinera med vissa antidepressiva

[GråHäxa]
2016-02-12 11:23
#20

#19 Den typ av antidepressiva man inte skall kombinera med ADHD medicin är MAO-hämnare. Cymbalta och citalopram tillhör inte den klassens läkemedel. Att behandla depression i dag med MAO-hämnare skulle jag tro är relativt ovanligt eftersom att den typen av läkemedel har mycket mer biverkningar en vad SSRI och SNRI preparat har.

Var det detta du syftade på? Jag kan inte hitta något annat i FASS om att det inte skulle gå att kombinera vanliga antidepressiva med Elvanse eller Ritalin. Du får gärna citera den delen och länka till den om jag har missat det.

Annons:
Vilsen M.S
2016-02-14 09:21
#21

#20    Det var nog därför det inte var någon fara att äta Ritalin och antidepressiva för min del då, för jag äter just citalopram.🙂

Funk4
2016-02-22 15:31
#22

Vad mer än ägg är bra? Jag vet att man ska undvika socker och färgämnen i mat. Och att omega3 är nyttigt. Mer än så har jag inte lärt mig tyvärr.

Upp till toppen
Annons: