Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Läkemedel & Behandlingar

Elvanse - hur lång tid innan det blir bra?

2015-12-12 17:51 #0 av: MissFlisan

Jag fick elvanse för tio dagar sedan och det har varit mest bara hemskt!! Jag går runt och känner mig drogad hela tiden, jag har dock ändrat dosen flera ggr eftersom jag är sjukt känslig så just nu tar jag bara en halv 30 mg om dagen. Det har känts lite bättre någon dag men jag skulle aldrig sätta mig och köra bil eftersom jag inte känner mig som helt i verkligheten. Jag känner mig avtrubbad från omvärlden och inte alls skarp eller pigg utan väntar bara på att den ska gå ur kroppen. Kan det vara så här i början och sedan bli bättre? Har ni någon erfarenhet av denna medicin?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Anmäl
2015-12-12 20:12 #1 av: AnneN

Så här står det i FASS "Om du inte mår bättre efter en månads behandling

Tala om för läkare om du inte mår bättre. Läkaren kan besluta att använda en annan behandling."

Så jag tolkar det som att det kan ta upp emot 1 månad innan det når full effekt.

Jag tar själv concerta och hade massa biverkningar första tiden, men allt eftersom så försvann biverkningarna.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2015-12-12 20:19 #2 av: autisticE

Jag skulle rekommendera att prata med din läkare så fort som möjligt, så ska du inte behöva gå runt och ha det. Jag tar själv elvanse, aldrig haft biverkningar. Min bror började med elvanse för ungefär 3 veckor sedan, inga biverkningar där heller. Det finns massor med mediciner som du kan prova! 

Anmäl
2015-12-15 10:52 #3 av: sannasetterwall

Jag har lite den effekten. Speciellt om jag är trött så känns det så. När jag gick upp till 60 mg så kändes det som en dimma i huvudet och allt gick jättelångsamt och jag hittade liksom inte mina tankar. Nu tar jag 30. Får lite den känslan av andra ADHD-mediciner också, men ändå funkar Elvanse bäst. Men jag tar den mest för att jag har varit väldigt deppig på senaste tiden och inte fått något gjort och med Elvanse kommer jag igång med saker. Får man inte den effekten så är det kanske inte värt att ta den. Men det känns lite obehagligt att tänka tanken att köra bil för det känns lite som att vara avskärmad, men å andra sidan så kan det ju vara det att man i vanliga fall tar in alla uttryck på en gång men att med medicinen så fokuserar man på en eller några få saker i taget och att man helt enkelt inte är van vid det? Jag skulle också prata med läkaren om jag var du.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.