Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4206 ggr
Frökensvår
12/27/15, 12:33 AM

Avvek från urinprov

Börjar förstå att jag nog gjort ett tämligen osmart drag. Fick diagnosen ADHD för sisådär tre år sedan och har tidigare tagit två urinprov i samband med att jag medicinerar, de har varit negativa och jag har ingen tidigare missbruksproblematik. Nu bad de mig om ytterligare ett (utan förvarning denna gång) och jag sa att jag inte var kissnödig. De sa då att jag kunde vänta ett tag och sedan göra det, men jag struntade i det. Behöver helt enkelt förbereda mig längre än ett par timmar. Nu till mina frågor. Kan dom se detta som en indikation på att jag tar droger, dvs bli strul med medicinen? Å är det flera av er som har fått lämna urinprov upprepade gånger utan ett bagage av droganvändning? Börjar kännas ganska förnedrande nu. Ha de gott!

Annons:
[GråHäxa]
12/27/15, 12:46 AM
#1

Men va? Får man lämna urinprov fast man inte har någon missbrukshistorik? Har aldrig hört talas som  någon som behövt göra det innan. Upprepade gånger dessutom, det låter ju inte riktigt rätt tycker jag.

ADHDharjag
12/27/15, 12:48 AM
#2

Var ärlig och berätta att du känner dig illa till mods av att behöva lämna drogtest. Har du en vettig mottagning med kompetent vårdpersonal begriper dem att det inte funkar i praktiken att drogtesta folk, bättre fråga dem rakt ut om dem brukar narkotika och om dem gör det inte döma utan utforska i vilket syfte. Så mitt tips är att berätta vad du känner och din rädsla för att bli misstrodd.

Honestyisdead
12/27/15, 12:54 AM
#3

#1 Det är inget ovanligt dessvärre.

Ts så länge som du går dit så fort som möjligt och gör testet kanske det går att rädda. Men det verkar väldigt misstänkt just när det var ett oförberett test och du avvek.

Ananse
12/27/15, 12:58 AM
#4

Jag tycker också det är kränkande att på förhand bli stämplad. Jag vet att jag kommer att bli tvungen att toxa om/när jag börjar medicinera. Men jag tror inte det handlar så mycket om att kolla vilka grejer man är negativ på - snarare att se att man verkligen är positiv på RÄTT knark, d v s det som dom dom skriver ut, alltså att man inte säljer det vidare

Frökensvår
12/27/15, 12:58 AM
#5

#1 Det är den reaktionen många ger, det verkar inte vara speciellt vanligt att man blir testad sporadiskt utan huvudsakligen under själva utredningen för att se så symptomen inte beror på drogmissbruk? Nu har ju jag haft medicin i flera år och gått till samma ställe. Har otur med landsting kanske?

Frökensvår
12/27/15, 1:03 AM
#6

#2 Jo jag har ett flertal gånger fyllt i screeningsformulär angående alkohol och narkotika där jag varit tydlig med att sistnämnda inte används. Även läkaren har frågat rätt ut då jag har varit ärlig med att jag har testat en enstaka gång tidigare men att det inte är något som förekommer idag och som mina tidigare up även bekräftar. Nu var det ju dock ett oförberett så jag kan bara ana att det ser misstänksamt ut eftersom jag gjort proven tidigare utan att gnälla.

Annons:
[GråHäxa]
12/27/15, 1:07 AM
#7

#5 Jo under utredningen är det ju en sak tycker jag. Ja det måste vara olika riktlinjer beroende på vart man går. Jag har haft ADHD medicin sedan 2009 och det är aldrig någon som har velat att jag skall lämna något urinprov varken på min mottagning eller när jag varit inlagd. 

Försår att hela grejen att bli misstänkt och behöva lämna urinprov är kränkande. Men kan du inte be att få lämna blodprov istället? Det skulle jag föredra om jag var tvungen.

Frökensvår
12/27/15, 1:10 AM
#8

#3 Ja men jag tänker att oavsett om jag får ett nytt tillfälle att göra det så kan ju drogerna fortfarande ha gått ur kroppen då, verkar rätt suspekt tycker även jag. Testet var direkt efter helgen med så det gör väl det hela ännu värre när det handlar om en ungdom kan jag tro. Så det är alltså inte rutin med urinprov/blodprov en gång om året? Då måste dom ju ha misstankar och nu gjorde jag det nog inte bättre. Får ringa dit och försöka förklara mig.

Honestyisdead
12/27/15, 1:16 AM
#9

#8 Som sagt är det inget ovanligt att patienter med cs mediciner testas ibland.

Frökensvår
12/27/15, 1:20 AM
#10

#5 Blodprover fick jag också lämna samtidigt men det verkade vara lever och njurvärden etc som kollades upp, ska absolut fråga om inte olika substanser kan kollas upp på så sätt istället ifall det inte redan görs. Får väl se vad dom säger, men är ganska intressant att se hur det ser ut för er andra. Fick förfrågan att lämna up direkt efter den kroppsliga undersökningen så kanske var det något där som var avvikande eller så är det bara striktare här i Stockholm.

Frökensvår
12/27/15, 1:28 AM
#11

#4 Hm ja i dom banorna har jag aldrig tänkt men det låter ju faktiskt logiskt, också i och med att dom mämnt att mina recept tar slut för fört. Men ger verkligen dessa låga doser av cs utslag? Jag tar bara 20 mg. Undrar dock ändå varför det verkar vara så ovanligt, jag menar är det en skriven regel så borde ju också alla mottagningar följa den?

Frökensvår
12/27/15, 1:30 AM
#12

#9 Okej, jag får nöja mig med det svaret. Det sägs lite olika framförallt att det ska vara förberett om det inte finns misstankar och så men får väl vända mig till dom helt enkelt.

[GråHäxa]
12/27/15, 1:33 AM
#13

Drogtest via blodprov skall vara mer tillförlitliga och så vitt jag vet så skall det gå att kolla samma substanser med blodprov. Möjligen kanske det är en kostnadsfråga, vet inte om urinprov är billigare men det kan ju vara så.

Annons:
Frökensvår
12/28/15, 12:35 PM
#14

Visade sig att det inte är specifikt droger dom letar efter gällande urinprov utan de vill kolla att kroppen mår bra överlag och att man inte har brist på viktiga ämnen osv! Iallafall på min mottagning så kanske därför jag fått göra det upprepade gånger.

[Hadraniel]
12/29/15, 8:50 PM
#15

#14 Fast då borde det väl fungera lika bra med icke övervakade urinprover? Eller är det kanske bara oövervakade sådana du behöver lämna redan nu? Vet ju om personer som varit tvungna att göra just "övervakade" prover och det förstår jag är väldigt kränkande om det inte finns misstanke.

Honestyisdead
12/29/15, 9:00 PM
#16

#14 oväntat?  Övervakat?

[Hadraniel]
12/29/15, 9:09 PM
#17

#16 Alltså att någon annan ser på medan man pissar så att man inte manipulerar testet på något sätt.

Frökensvår
12/29/15, 9:35 PM
#18

#15. Har fått göra övervakade prover varje gång, sköterskan har alltså följt med in på toaletten för att förhindra fusk så jag tyckte också det lät konstigt om inte huvudsyftet var just droger. Nu sa dock en annan ssk till mig att det visst är droger de kollar så dom verkar inte vara helt överens ens dom emellan. Det var förstås rutin och ingen misstänkte som låg bakom detta tredje test så jag får väl lov att bara acceptera det.

[GråHäxa]
12/29/15, 10:04 PM
#19

Säger dom att det inte huvudsakligen är droger dom kollar efter så låter det ju ändå som att det kollar efter droger blandanat. Annars hade de ju sagt att nej vi kollar inte efter droger.

Men om dom nu har detta som rutin och det är något du måste göra så tycker jag att du borde få lov att lämna blodprov likaväl. Är det något du har frågat dom om?

Frökensvår
12/29/15, 10:17 PM
#20

Ja jag frågade om inte blodproverna räckte (som jag då redan lämnat) men fick till svar att urinproven också behövs just för att kolla droger av en ssk. Medan den andra ssk sa att urinprovet mest var för att kolla att kroppen mådde bra och fick det att låta som droger inte var huvudsyftet eftersom hon verka tro att det var därför jag hade skjutit upp provet och inte lämnat det, eller nått.

Annons:
[GråHäxa]
12/29/15, 10:31 PM
#21

Vad otydliga dom är. Tycker att det är väldigt förnedrande att hålla på att ha övervakade urinprover på folk bara för att man har en diagnos och behöver medicin. Förstår nu att de kan göra och gör så här på vissa ställen. Men blir faktiskt ganska arg av att höra om det, och att du dessutom inte får ordentligt med information om vad och varför dom vill göra det. 

Antar att det enklare och kostar mindre med urinprov, det är väll några stickor som ger utslag direkt. Blodprov behöver antagligen skickas till labb och analyseras. Men ändå ush vad arg jag hade blivit om jag hade tvingats kissa framför någon sköterska. Jag har aldrig kunnat gå på toa när någon är med mig, låser mig helt enkelt oavsett hur mycket jag verkligen behöver gå. Måste ju finnas fler som har s.k "blyga blåsor" Vad händer då kan man ju undra? 

Överhuvudtaget tycker jag det är helt obefogat att de skall övervaka någon som inte har missbrukshistorik. Kan de inte bara stå utanför dörren? Är det redan oförberett så borde väll de räcka kan man tycka.

Upp till toppen
Annons: