Annons:
Etikettnpf-och-psykisk-sjukdom
Läst 2649 ggr
Novalisa
2015-12-28 20:47

Diagnos = pengar av försäkringsbolag?

Jag har flera psykiska diagnoser och är sjukskriven i flera år. Jag har nu begärt ersättning av mitt försäkringsbolag för mina diagnoser och väntar på svar. Enligt deras villkor står det "ett belopp per diagnos" men det står även att "ersättning ges en gång för en och samma sjukdom"… underligt. Vad är "en och samma sjukdom"? Hur tänker dem?? Att ex. en person får ett belopp för "bipolaritet" men inte för ytterligare diagnos "ångestsyndrom" för att de två hör samman..? 

Finns det någon som vet?

Annons:
[GråHäxa]
2015-12-28 21:34
#1

När jag gjorde detta så bedömde det medicinsk invaliditet till en viss % utifrån de huvuddiagnoser som jag har, bipoläritet och ADHD. Jag har också andra under diagnoser som till stor del hör ihop med huvuddiagnoserna eller vad man skall kalla det, men det skulle nog bli ganska orimligt om man delade upp allt och fick olika summor utifrån det. 

Fast jag vet ju inte om det är samma med ditt försäkringsbolag.

Novalisa
2015-12-28 21:47
#2

Okej, mitt försäkringsbolag ger inte för någon invaliditet - utan det kallas Vissa diagnoser (tidigare Händelseförsäkring).

Jag har recidiverande depressioner, fobier, ångest, OCD och utreds för Borderline. Undra hur se ser på de diagnoserna… vissa av dem går in i varandra, men jag skulle säga att depressioner är en huvuddiagnos, och min ångest är en annan huvuddiagnos. Det är väldigt rörigt, men jag har inte fått något svar av mitt bolag - därför jag frågar!

[GråHäxa]
2015-12-28 22:10
#3

Okej ja då är det olika försäkringar vi pratar om. Går det inte att få något svar via telefon av dom?

Novalisa
2015-12-28 22:22
#4

Jag har försökt, de gav inga tydliga, konkreta svar. De svarade inte direkt på min fråga! Så jobbigt…

[GråHäxa]
2015-12-28 22:24
#5

Aha vad irriterande! Försäkringsbolagen kan vara lite som politikers att prata med ibland :P

Frökensvår
2015-12-28 23:20
#6

Pengar för en diagnos?! Aldrig hört talas om förut. När människor har det så svårt och inte klarar sitt jobb så börjar jag verkligen tvivla på min ADHD, då känner jag att det finns viktigare personer än mig att lägga tid på. Hoppas att allt går bra för dig och glöm inte "bad days doesn't mean a bad life".

Annons:
Novalisa
2015-12-29 12:45
#7

Hej Frökensvår, ja jag har faktiskt stora svårigheter i både mitt privatliv och arbetsliv. Jag pluggade på högskola och försökte jobba, men det gick bara ett tag… mina problem blev oundvikliga i somras och jag fick kontakt med psykiatrin och blev beviljad aktivitetsersättning i 2 år. Det är en liten summa i förhållande till en inkomst från ett arbete, men jag är tacksam att jag får all den hjälpen jag får så att jag i framtiden kan plugga och skaffa mig ett jobb. Så gett upp har jag inte gjort, men en ekonomisk ersättning från Trygg Hansa hade underlättat för mig. 

Trygg Hansa har tagit bort ersättning i form av ekonomisk och medicinsk invaliditet, men har man blivit diagnostiserad med Vissa diagnoser, och är arbetsoförmögen, KAN man ha rätt till ett belopp av dem :)

Upp till toppen
Annons: