Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 4693 ggr
Frökensvår
12/29/15, 12:14 AM

Elvanse verkar vanligt?

Jag har sett att många inlägg handlar om frågor kring den medicinen. Var det något som läkaren rekommenderade er att pröva? Jag har aldrig hört talas om Elvanse tidigare men reagerar varken bra på Concerta eller Ritalin, hjärtklappning och en "krasch" när det går ur kroppen är största dilemmat trots olika doser. Min aptit försvann även helt med Concerta i den grad att jag inte kunde ställa någon "matklockan" heller utan blev extremt illamående av att ens tänka på en frukt. Så det kanske vore något att ta upp nästa möte. Så hur har den funkat för er? Har ni prövat andra mediciner men varit nöjdare med Elvanse? Vet att det är väldigt individuellt men alltid intressant att höra andras upplevelser.

Annons:
Ananse
12/29/15, 12:26 AM
#1

Många beskriver Elvanse och andra amfetamin-preparat som mildare än metylfenidat.

Splatter
12/29/15, 11:42 AM
#2

Om Elvanse funkar så funkar det oftast mycket bättre än metylfenidat-preparat. För mig fungerade det inte alls, jag blev mycket deprimerad av Elvanse.

Nu går jag på det nyaste preparatet som heter Attentin, det är det bästa preparatet jag har fått använda. Nästan inga biverkningar, äter mer mat än utan medicin eftersom jag kommer ihåg att äta och kan sova lätt om natten.🙂

Ananse
12/29/15, 2:53 PM
#3

Också dexamfetamin för övrigt fast med direkt frisättning.

Saarraa Jns
12/29/15, 4:10 PM
#4

det verkar ju vara en hel vetenskap med medicinerna
 Jag började äta Concerta som funkade jätte bra om manbortser från ständigt illamående och huvudvärk. Äter nu Ritalin, men har även testat Medikinet som gav fruktansvärd depression som biverkning.
Lever på hoppet att hitta nåt som funkar som Concerta gjorde fast då utan biverkning.. Jag har funderat på Elvanse men nu har jag sett att en del blir deprimerade på det också så det verkar väldigt individuellt.

NeuroJajje
3/14/16, 11:45 AM
#5

Jag har precis fått Elvanse utskrivet, har tidigare testat Ritalin som jag inte alls mådde bra på, inres stress och konstant oro, nervig mm, efter det fick jag testa Concerta som fungerade bra de första dagarna, men sen kom grova självmordstankar/planer dagligen och ihållande + att min depression blev 100 gånger värre, gick så långt att jag planerade allt och även skrev farvälbrev, så Concerta gjorde mig bara illa. Så nu ska jag få prova Elvanse istället och se om det blir bättre, kommer börja på en dagsdos på 30mg. Jag hoppas det kommer bli bättre för mig av Elvanse. För Ritalin och Concerta fungerade inte bra för mig tyvärr.

En fråga bara, När jag söker på Elvanse så kommer det upp 2 resultat, 

Elvanse och Elvanse Vuxen. vad är skillnaden på dessa 2? Antar såklart att Elvanse vuxen är just för vuxna, men vad skiljer dom åt?

Sajtvärd på traning.ifokus.se/

Splatter
3/14/16, 3:38 PM
#6

#5 Det är ingen skillnad alls mellan Elvanse och Elvanse Vuxen. Det är bara företaget som lobbat för att få Elvanse godkänt för vuxna, eftersom metylfenidat (Ritalin/Concerta) inte är godkänt för bruk av vuxna.

Annons:
NeuroJajje
3/16/16, 11:37 AM
#7

#6

Tack för förklaringen

Sajtvärd på traning.ifokus.se/

cube
3/17/16, 3:05 PM
#8

Tyckte den var otroligt bra när den väl fungerade. Men det blir ju lite knasigt när det inte alls går att lita på den. Ibland effekt nästan direkt, ibland efter ett par timmar. Första dagarna ok effekt, men inte mer än 2-4h. Efter 3-4dagar så dör effekten av. Får man vila några dagar så funkar den igen, oftast. Knasigt…

HannaStoltz
4/3/16, 11:24 PM
#9

Fick sluta med Elvanse då jag blev riktigt deprimerad och hög ångest. Ska till läkaren imorgon och tänker föreslå Attentin för läkaren.

Upp till toppen
Annons: