Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2042 ggr
zatanica
2016-01-01 14:52

Beslutsångest namn på katten

Har lite beslutsångest (eller mycket)

Har en liten svart kattpojke med gulgröna ögon och jag kan inte riktigt bestämma mig vad han ska heta. Han älskar att klätra i träd, busa med skräp, gosa, spinner massor och är med överallt, nyfiken och orädd och väldigt närvarande och smart, klurade ut att man kunde ta ur bollar ur en leksak, öppnar dörrar skåp mm.

Har med hjälp av familjen bantat ner förslagen till

Trollis

Tiwas (T runan)

Lumi (snö på finska) eller Lumis

Annons:
Jaguar_
2016-01-01 15:11
#1

Min katt var svart men med en extremt svart rand på ryggen när han var liten, därav tänkte jag ge han namnet Stripe. Dock jobbigt namn och den svarta randen växte bort mer och mer och sågs senare enbart i direkt solsken.

I vilket fall lärde jag sedan känna min katt och han var envis, intelligent, lekfull, självständig, en mammagris och gjorde de jag gjorde. Stor förståelse. Gick fot, kunde sitt, varsegod osv. Han blev döpt efter den lilarosa draken i my little pony. Spike.

När jag döper djur så lär jag känna först och senare kommer ett namn som brukar passa fruktansvärt bra. Man bara känner att det är helt rätt liksom.

Så jag föreslår, om du gillar dessa namn du bantat ner till, börjar du testa dom på din katt så kommer nog denna känslan komma till dig med. Jag själv skulle nog troligt välja någon av de 2 sistnämnda. Troligt Lumi på grund av betydelsen av namnen som är passade till din katts personlighet och allt som har med snö att göra.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

zatanica
2016-01-01 15:22
#2

Tack för bra svar, först lutade det åt Trollis, men ju mer jag provade det så kändes det inte helt rätt, tror inte det funkar när han blir större.

Tiwas har jag inte riktigt testat ännu.

Brukar göra lite som du, man testar lite olka senarion, man ska ju gärna kunna roppa namnet när man vill att katten ska komma, eller när man är arg på den och allt där emellan 🙂

Så där sitter man för sig själv och säger fy Tiwas, nej Trollis, komm hit Lumi, eller vart är Lumis osv

zatanica
2016-01-01 15:22
#3

Gilla rför övrigt när namn har en betydelse

Jaguar_
2016-01-01 15:33
#4

Jag är med sån haha. Vill alltid ha en betydelse bakom namnet som går ihop med den jag döper :) Min Gerbil är döpt efter indianstammen Dakota. Stort intresse i indianer och namnet passar henne väl.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Stallmima
2016-01-01 15:46
#5

Har du bild på din kisse?  Något du kallar honom mest kanske passar  😉

Honestyisdead
2016-01-02 01:57
#6

Jag tycker lumi känns rätt i munnen

Annons:
zatanica
2016-01-03 17:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det blev en Tiwas, han fick vara med och välja själv 😃

Upp till toppen
Annons: