Annons:
Etikettadhd-add
Läst 5719 ggr
carrmen75
2016-01-21 20:03

Attentin 5mg

Imorgon ska jag börja med Attentin 5 mg 1 morgon 1 lunch .i. 4 dagar sedan 2 morgon och 2 lunch. Tidigare har jag haft Concerta Strattera Elvanse och Ritalin och inget har fungerat något vidare bra . Concerta och Ritali = ångest för mig Strattera= Konstiga utslag Elvanse= vaken dygnet runt Någon som haft samma biverkningar och någon som tar Attentin 5 mg och tycker det funkar

Annons:
6FU
2016-02-11 13:23
#1

Hej. Jag har Elvanse nu, men upplever otillräcklig effekt. Jag är oxå intresserad av att prova Attentin, skrivs den ut till vuxna? Med vänlig hälsning, AA

Otyg
2016-02-11 20:20
#2

Yes jag har provat ovanstående mediciner och det har inte fungerat alls. Jag började med Attentin för ett par månader sedan och är nu min anda dag på 30mg uppdelat 2+2+1+1 med ca 2,5-3h emellan intag. Jag tar kanske ut segern i förskott men idag har jag fungerat hur bra som helst trots att det har varit en fysiskt ansträngande dag. Det går inte ens att jämföra med tex. Elvanse där jag var psykiskt slut redan vid lunchtid. Skriver mer en annan gång. #1 Japp jag är vuxen så det gör det allt.

6FU
2016-02-12 19:24
#3

#Otyg Hur gick du tillväga? Blev du erbjuden att prova eller fick du själv säga till om det? Jag väntar på tid hos min läkare och behöver tips:)

diamantletaren
2016-02-13 17:41
#4

Otyg. Ja, du verkar ha haft tur. Men jag kommer också troligen få Attentin om Elvanse inte är optimal. Du skriver psykiskt slut efter ett par timmar. Jag upplever också att det har blvit svårar att somna in, samt att jag fått inslag av sexuell funktionsnedsättning. Vet du hur Attentin slår mot ens sexuella funktion?

diamantletaren
2016-02-13 17:53
#5

Min läkare har också velat prova Strattera, men jag har inte hört ett enda gott omdöme om den, viktökning, irritation, trötthet osv.

Otyg
2016-02-14 22:01
#6

#3 Jag fick själv föreslå att prova Attentin efter att ha provat Strattera, Conserta, Ritalin och Elvanse tidigare. När jag hade Elvanse så tyckte jag att effekten försvann runt lunchtid och sen så orkade man knappt med sig själv efter det och var ljud och ljus känslig och irriterad. Det känns lite väl tidigt för mig att jämföra Elvansen och Attentin men jag ångrar mig verkligen inte att jag fightade mig igenom detta medicin bytet. #4 Tur vet jag inte riktigt :) Det har varit allt annat än en enkel väg genom tidigare mediciner och bieffekter men absolut om det fungerar som det har gjort hittills så hoppas jag att det blir värt det. Elvanse kunde ibland ge mig sådana biverkningar med även tvärtom också, fast det är det nog när det gäller dom flesta "cs", Men alla biverkningar är bra mycket mildare för mig med Attentin hittills. Jag tycker Attentin känns "mjukare" än Elvansen. Jag har mer matlust än med tidigare mediciner , Ibland kan man nästan känna sig lite slö fast på ändå ett behagligt vis, Jag har inte riktigt ställt in doseringen färdigt gissar jag men det börjar kännas som att Attentin kommer att fungera för mig.

Annons:
diamantletaren
2016-02-15 19:21
#7

Otyg, hur lång tid tog din kamp för att få Attentin?

Otyg
2016-02-16 11:30
#8

#7 Beror på hur man räknar för jag har en dum dryg läkare som inte ens har intresse för uppföljning av sina patienter. Jag började med Elvansen ungefär denna tiden förra året och i september 2015 så fick jag reda på att Attentin fanns. Eftersom Elvanse gick ut på bara några timmar på mig så ville jag försöka balansera upp dagen bättre och läkaren hade tidigare sagt att han inte höjer över 70mg. Så jag bad först sköterskan om att prata med läkaren om att få byta. Det ville han inte alls utan att motivera varför. Men efter jag låg på och tjatade så ändrade han sig och ville att jag skulle lägga till 30mg till på Elvansen. Men jag har bara provat långtidsverkande tidigare så jag ville prova Attentin som enda medicin (inte tillägg till Elvanse och inte veta vad som är vad) Jag fortsatte tjata och läkaren ringde egentligen upp mig för att kolla hur det gick med tilläggsdosen då jag fick igenom ett byte. Men då med start ifrån noll och 5mg Attentin som har höjts som snabbast varannan vecka och då med 5mg åt gången. http://bokstavsfolk.ifokus.se/discussions/55f13fccce12c46e89000677-attentin-battre-an-elvanse

Ananse
2016-02-16 11:56
#9

Låter som överdrivet försiktig hantering från läkarens sida… Liksom, om du redan är inställd på amfetamin och har kört på det ett tag tycker man ju att dom skulle kunna starta lite högre och öka lite snabbare. Det är våran tid dom slösar med…

Otyg
2016-02-16 13:25
#10

#9 Jo precis men som sagt den läkaren har inte något intresse/kunskap om vad för medicin han skriver ut. Han ville att jag skulle dela upp Attentinet på två doser om dagen och inte blir det lättare när all kommunikation sker via sjuksköterskan om hon ens kom ihåg att utbilda sig innan hon började på den mottagningen. "Men ja ä intä bitter" Jag ändrade om till fyra doserings tillfällen och känner väl idag att jag hade velat ändra om och höja morgondosen ett snäpp och kanske även plussa på första eftermiddags dosen till 3+2+2+1? (från 2+2+1+1) Känns lite lågt ännu men inte mycket negativa bieffekter mer än kalla händer och fötter och måste tänka på att äta hela tiden för att fungera.

HästenGreger
2016-02-17 20:59
#11

Hur fick du läkarn/sköterskan att ändra sig? Låter ju superduper för dig :) Skulle också vilja pröva Attentin men ssk verkar oförstående bara. Pallar liksom inte vara sömnlös med noll aptit å ha totalt ointresse för sex längre… Är ju som en levande död tillslut, fast när Elvanse funkar så är jag superman på jobbet :)

Otyg
2016-02-18 07:11
#12

11# Förutom att ligga på och tjata (vilket är rätt märkligt att ens behöva göra) Så skrev jag ett brev till läkaren om varför jag ville prova Attentin och vad som inte fungerade med Elvanse.

Otyg
2016-02-18 11:48
#13

Nu på morgonen så kände jag mig lite skum och skulle på uppföljning och mäta blodtryck. På min mottagning så mäts det på stående fot så det är inget "vilotryck" Tror det låg på 156/104 puls 114? Jag hade höjt på ögonbrynen om jag hade trott på den mätningen även om det känns minst sagt otrevligt att ligga så högt. Vi mätte om det ca tio min efteråt och låg då på 119/88 puls 90. Jag hade tänkt be om höjning innan mätningen men läkaren hade sagt stopp tydligen nu vid 30mg. Även om trycket gick ner betydligt och att jag inte brukar må såhär som i morse så avaktar jag nog lite innan jag höjer mer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: