Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 24235 ggr
BubbleBoy
2016-02-01 12:29

Elvanse - Effekt vs Biverkningar

Det finns kanske redan flera trådar med ungefär samma innehåll.

Men jag undrar vad ni har för effekter och biverkningar av Elvanse?

Jag har gått på 70mg nu i 3 månader och ska tillbaka imorgon.

Jag kan känna mig lite tung i huvudet mitt på dagen dom flesta dagarna.

Samtidigt som effekten är jättebra, jag blir fokuserad avslappnad osv så jag vill absolut fortsätta med Elvanse.

Men om nån här har liknande erfarenheter av Elvanse så fudnerar jag lite om jag ska prova att gå ner till 50mg eller fortsätta med 70 och leva med huvudet. (även nacken blir väldigt stel ofta.)

Vad har ni för effekter och biverkningar mer exakt?

Annons:
Jivago
2016-02-01 12:31
#1

Speedad. Sen kraschar jag, massa ångest och mår skit. Muskelvärk och ledvärk från helvetet. Ingen medicin som passade mig.

BubbleBoy
2016-02-01 12:37
#2

Oj, det lät inte bra.

Hoppas du hittar/hittat något som passar.

Jag var lite så på Ritalin.

Men muskel och ledvärk kan alltså bero på Elvanse.

Jag försöker tänka att kanske inte ALLT beror på medicinen hela tiden.

Det är ju bara nacken som är stel och det ger huvudvärk.

add-apa
2016-02-02 15:40
#3

Hej! Min erfarenhet av Elvanse är denna: Efter att jag prövat nästan alla preparat med metylfenidat, och typ bara mådde konstant illa och/eller blev personlighetsförändrad och fick grym ångest av dem, så fick jag börja med Elvanse. För mig funkar den skitbra! Jag kan hänga med, hålla mig vaken, tänka klarare, sitta på möten och lyssna utan att hålla på att bli galen av inre oro och rastlöshet. Det den inte hjälper mig nämnvärt med dock är att komma igång med (samt avsluta/avbryta) saker… Jag började ju, som man gör, med lägsta dosen och sen har vi höjt allteftersom. Något som verkligen gör en enorm skillnad är att också ta en (lägre) lunch-/eftermiddagsdos, för att "plana ut" liksom. (Tar 70mg på morgonen och 50 på eftermiddan) Utan den extra dosen får jag värsta dippen - tappar humöret, tålamodet, orken och får ångest, när medicinen går ur… Jag får också en del biverkningar av Elvanse. Blir jättetorr i munnen, svettas mycket och kan bli lite darrig ibland. Men det är absolut ingenting jämfört med vad jag fick av metylfenidat! …Det funkar ju helt olika för olika personer, och det enda man kan göra är att prata med sin läkare och prova sig fram… Lycka till och ha det bra! 😊

[Larsmagnus]
2016-02-02 20:39
#4

Ang. Elvansen och din huvudvärk och dina funderingar runt dosering är något som inte går att svara på först du provat t.ex ändra dosen eller dina vardagsrutiner kanske. Centralstimulanta påverkar alla. En del får mer biverkningar en del inga alls. Somliga är mer känsliga än andra osv. Personligen så kom mina liknande symptom en gång i tiden av för mycket stress och för dålig medicin. Depå mediciner och även Lisdex har Gett mig sådana symptom. Dom har minskar med dagliga rutiner som mat, sömn motion etc. Först när jag provat mig igenom olika mediciner så funkade snabbverkande Ritalin bäst och symptom som huvudvärk och muskelvärk försvann. Det som Senare kom tillbaka var huvudvärk och spänningsvärk i skuldror och nacke vilket vart outhärdligt till slut vilket vidare ledde till snabbverkande dex… Som fungerar biverkningsfritt och dessutom så är doseringen mycket lägre än alla andra tidigare mediciner

add-apa
2016-02-03 15:12
#5

Just det! Skulle ju också skriva att jag under ungefär en månad (tills nu för ett par dagar sen) testade att höja till 100mg på morgonen och 50 till lunch/eftermiddag, för att se om det skulle hjälpa med mina igångsättningsproblem och få saker gjorda. Jag kan säga att det gjorde det INTE! Jag blev snarare segare och kom inte igång med saker ett dugg! Däremot fick jag mer biverkningar: skitmycket yrsel (höll på att typ svimma varje gång jag ställde mig upp), illamående, huvudvärk, konstigheter med blodcirkulationen (blå kalla fingrar och knallröd varm näsa, t ex…)! När jag var på återbesök tyckte sjuksköterskan att detta var tydliga tecken på att dosen var för hög för mig. Och eftersom höjningen inte heller hade lett till att medicinen gav bättre effekt, så bestämde vi att jag skulle gå tillbaka till 70+50 mg. När jag började med det igen kände jag direkt att det var rätt…! Kände mig piggare igen, skarpare, lättare att planera och i någon mån komma igång, samt kände mig mycket gladare o mer stabil i humöret! Och: ingen yrsel eller huvudvärk och skit längre…! Ssk menade att ibland när man har för hög dos så kan medicinen liksom "slå över" och få motsatt effekt. Med allt detta vill jag säga: 1. Det kan krävas en del provande och tid för att hitta rätt medicinering och dos 2. Tyvärr verkar det som att medicin inte kan lösa alla problem, utan man får hitta sina strategier för att få allt att funka, ändå och 3. Vill verkligen återigen trycka på att du ska försöka få en lunchdos också, för att du ska kunna slippa det där tunga huvudet mitt på dagen…! Mvh!

BubbleBoy
2016-02-04 10:44
#6

Oj vad intressant att läsa. Tack såå mycket att ni svarar!!

Add-apa: Jag känner igen mig mycket i dina effekter, och även att just "komma igång" är fortfarande lite svårt men jag känner att det är nog mer så att jag är så inne i en sak att det är svårt att gå till en annan sak.

Före medicin så hoppade jag runt mellan 10 saker och inget blev färdigt.

Jag glömde skriva att jag har fått attentin att ta på eftermiddagen eftersom jag tyckte kvällarna blev sega när Elvanse gick ut ganska fort. (efter ca 7-8timmar)

Så  ibland om jag vill tar jag 2st 5mg kring 15-16 på em.

Jag känner verkligen att lisdexamf är min grej för effekterna är fantastiskt bra. 

Jag funderar väl lite bara om jag ska prova gå ner till 50mg för att se om stelheten försvinner. Jag har bokat tid hos sjukgymnast idag för att se om det kanske beror på något helt annat. Ibland får man stanna upp och tänka att kanske inte ALLT beror på just medicinen.

Återigen TACK för svar. Skriv gärna mer.

Jag känner mig ny i "branschen" så det är jätekul att höra med andra med erfarenheter.

Annons:
BubbleBoy
2016-02-04 11:18
#7

Jag kan tillägga en sak.

Jag slutade helt med koffein förra veckan och mår SÅ mycket bättre.

När man tänker efter, Elvanse ska få hjärnan att slappna av, kaffe piggar upp hjärnan. Ganska dumt att kombinera.

Slutade snusa samma dag jag började med Elvanse också, efter 16 år.

Behovet var helt borta.

Häftigt.

Ananse
2016-02-04 20:58
#8

Koffein och nikotin är liksom amfetamin och metylfenidat centralstimulerande och jobbar således åt samma håll. Elvanse är således en uppiggande medicin. En överbelastad hjärna hanterar dock gärna störtfloden av intryck med att gå på högvarv. Centralstimulanter hjälper hjärnan att sortera så att man klarar av att varva ner.

BubbleBoy
2016-02-05 09:23
#9

Fast det kan ju stimuleras åt olika håll :)

Jag förstår vad du menar, men känslan av Elvanse är ju avslappnande och från koffein är den uppiggande.(om man nu inte druckit 5 koppar om dagen i 17 år, då ger den ju inget anat än abstinens)

Så på så sätt känns det som att dom inte borde fungera ihop, men det är väl individuellt det också.

Jag mår så mycket bättre utan kaffe och snus, och känner mer effekt av medicinen. Om allt ska upp i hjärnan och hålla på så är det ju klart at det kan bli lite bråk.

Ananse
2016-02-05 21:54
#10

Många verkar tycka att kombinationen amfetamin och kaffe är obehaglig. Men nån sa att kaffet gav Elvansen en skjuts i rätt riktning. Jag har alltid haft en hög kaffekonsumtion men har nog aldrig känt av koffeinet utom vid väldigt höga doser och jag känner aldrig nån abstinens. Om jag intar en mängd motsvarande fyra koppar så kan jag känna mig trött i nån timme, vid motsvarande sex koppar kan jag bli lite speedad en kort stund.

Upp till toppen
Annons: