Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 4306 ggr
zatanica
2016-02-03 13:14

Börja med ritalin

Nu har jag äntligen fått mitt recept på Ritalin, ska börja i morgon efter många om och lika många men. Men min startdos är på 10 mg, på fass står det att den ska vara 20 mg, kan tänka att 10 mg är för barn. Varför verkar de aldrig följa varken fass eller läkemedelsverkets rekomendationer när det gäller medicinering av ADHD

Vad har ni haft för startdos på Ritalin?

Annons:
[Tuulikki]
2016-02-03 13:22
#1

Hittar inte att startdosen är 20mg på Fass?

Gissar att du ska trappa upp och därför börjar lågt.

zatanica
2016-02-03 13:43
#2

Det står under 3 hur du och dit barn tar Ritalin, relativt långt ner. • Om du inte har tagit Ritalin tidigare kommer din läkare att starta behandlingen med 20 mg, och sedan stegvis öka dosen om det behövs.

Har inte tålamod och vänta mera när jag väntat så länge ju, fick jag välja skulle jag få amfetamin recip vilket jag testade i början av 2000 talet när jag gick i gymnasiet och det var helt underbart (då viste jag inte ens att jag hade adhd), den vet jag ju funkar, men det kan man ju inte säga direkt 😛 Så lugnt och skönt som det blev i kropp och knopp har det aldrig varit sedan dess.

[Tuulikki]
2016-02-03 13:50
#3

Nu såg jag, tack.

Det som står på Fass är ju inte lag direkt, så jag antar att din läkare anpassat dosen efter vad hen tror fungerar bäst för dig. Jag hade hållit mig till läkarens ordination och om jag inte tycker att det ger effekt hade jag kontaktat hen igen och sagt hur det ligger till. Då lär du få höja.

Om du tar 20mg när du ska ta 10mg, tar tabletterna slut fortare.

Ananse
2016-02-03 14:26
#4

Vart vände du dig? Nyköping eller Norrköping? Jag har väntat i fyra månader och när jag ringde dit sa dom att det skulle ta ytterligare en eller två.

zatanica
2016-02-03 15:11
#5

Norrköping blev det, tjatade för att få komma tidigt till dem. gjorde blod och urinprov en vecka innan jag träffade dem 8/1 gjordes proverna. När jag träffade dem ville de ha EKG med, tyckte det kunde gjorts samtidigt som det andra. Sedan slarvades provresultat bort och läkaren var sjuk och ledig. Så en månad men totalt nästan ett år för att få börja med medicin . Blir tokig, det är ju bara mitt liv som går åt helvete, men vem bryr sig känns det som. Fick ett totalt sammanbrott förut idag när jag insåg att jag inte åstadkommit ett skit av vad jag skulle under dagen, Hur svårt ska det vara att sätta upp en tapet våd, en konsol hylla och skriva ett syfte till masterarbetet? Fast jag lyckades ju gå upp vid 7 och inte nio, men vad gör det när man ändå är dum i huvudet. (Dålig dag)

Vilsen M.S
2016-02-03 17:08
#6

Jag har också nyligen börjat med Ritalin och började på 20 mg (inne på min 5:e dag). Jag har än så länge inte så mycket biverkningar men jag känner lite oro, spänningar och lite huvudvärk och även yrsel. Hoppas det inte blir några andra biverkningar.

Annons:
zatanica
2016-02-03 21:52
#7

Undrar så varför de inte går på rekommendationer, se om jag får något svar av dem i morgon. Många läkare verkar gilla att gå på barn rekommendationer till vuxna med. Orka vänta när man har ADHD lixom speciellt. Redan väntat i evigheter.

[Tuulikki]
2016-02-03 22:49
#8

#7 Att man börjar med små doser är väl jättebra?

Jag tar mig själv som exempel.
Jag har starka mediciner, väldigt starka. Men jag "fick" dem inte på en gång. Jag har ätit mig igenom hela apoteket känns det som. Jag har fått lida något fruktansvärt, länge, och gör fortfarande. Men jag har litat på min läkare och gjort det han trott är bäst för mig. Jag har provat det han erbjudit, jag har uppdaterat honom om det funkar för mig eller ej, därefter har vi ändrat medicin/dosering. Nu har vi hittat något som fungerar för mig.

Man måste prova sig fram i lagom takt. För mig fungerade inte de "snälla" medicinerna. Men jag hade varit himla glad om de gjorde det. Jag vill inte käka benzo resten av mitt liv, men som det ser ut nu så måste jag göra det ett bra tag till.

Jag vet att det är plågsamt och frustrerande att inte bara få må bra och slippa all skit, jag vet det. Men jag hade hellre ätit 1 Atarax* om dagen än de piller jag faktiskt behöver.

*Atarax är inte beroendeframkallande och jag skulle därför 1000 gånger hellre se att det fungerat för mig, men nu måste jag ta narkotikaklassad skit.

zatanica
2016-02-04 08:44
#9

#8 Jo klart jag fattar att dte är bra att börja lågt för att fasa in något, men när man vet att de inte går på rekomendationer för vuxna och man väntat länge och man har ADHD och man är trött och less på allt är det inte lätt att vänta, speciellt när man vet att det kanske inte ens är rätt medecin och man kanske kommer må dåligt av den och få prova sig igenom ett stort antal, inte lockande när man vill att det ska funka NU hellst för ett år sedan.

Men har nu petat i mig min mini dos på 10 mg Ritalin utan några förhoppningar åt något håll så får vi se hur det går.

zatanica
2016-02-14 13:47
#10

4 dagar på 10 mg, kände inget alls varken bra eller dåligt. Svårt att veta om man får biverkningar då några av biverkningarna är sådant man lever med.

Höjde till 20 mg, lätt illamånde en stund efter första gången som snart gick över, kunde lika gärna avrit frukosten eller att jag åkte tåg.  Kanske en aning mer fokuserad än vanligt, tankarna flög inte åt alla håll när jag pratade med min handledare. Dag 2 20 mg ruggigt torr i munnen när jag vaknade, Fick någon form av overklighets känsla en stund efter intag som höllt i sig en liten stund, Typ som konstgjord vakenhet, man såg världen klarare men ändå inte. Men hält max en timme sedan från ca 13 blev jag bara tröttare och tröttare.

Dag 3 20 mg samma skumma känsla som dagen innan men mildare, lite darriga händer, lite bätttre fokus kanske någon timme, svårt att avgöra då jag satt och målade vilket jag kan försvinna i.

Får höja till 30 mg, Lätt muppig känsla som tidigare, 10 mg vid 13.00 vid 16 börjar jag bli trött och blir tröttare och tröttare. Svåt att säga om jag varit lugnare och mer fokuserad, huvudet har varit lite lugnare tror jag. 

30 mg dag 2 känner inget särskil alls blir trött på eftermiddagen. Väljer att inte ta em dosen för att se hur det blir.

Dag 3 30 mg Möjligen en aning lugnare i kropp och huvud, men fortfarande svårt att vara stilla och har vanliga rastlöshets och stress känslan. 10 mg 13.00 18.00 jätte trött och har defenitivt en motorväg i huvudet så den har tydligen varit lite lugnare. 

Dag 4 närjag ska ta 30 mg morgon tar jag 40  mg känner inte ett skit förutom lugnare motorväg i huvudet, samma dåliga fokus och frustredad delox när jag försöker plugga och koncentrationen och allt som vanligt, blir tokig och desperat, jag behöver något som fungerar.  Desperat tar 10 mg vid 12.30 tre timamr efter de första, inget nu heller. Skräp.

diamantletaren
2016-02-14 18:14
#11

Du borde få testa Elvanse. Det var betydligt bättre än Metylfenidat (Ritalin, Concerta) som jag först var tvungen att pröva.  Men Elvanse är inte alls optimal, då fokuset, skärpan går över efter 4-5 timmar. Attentin är mitt nya önskemål. Men det är å andra sidan mest beroendeframkallande av dem alla. Därför är det sista utvägen.

zatanica
2016-02-14 23:24
#12

Ska träffa ssk på tisdag tänkte försöka lägga fram lite snyggt om Elvanse eller attentin. Har ju läst att de ofta fungerar bäst på vuxna. Men man ska ju tydligen helst gå genom allt annat innan. Har alltid trott att det är för att de tror man ska bli knarkare eller liknande innan. Men idag kom jag att tänka på att det kan lika gärna ha med pengar att göra. Läste endel igår och det verkar som Elvanse, attentin och de licensbelagda medicinerna är dyrare så det kan som sagt vara så att de hoppas tjäna pengar. Bara en teori, önskade att de lyssnade mer på varje individ och inser att det är en person och ett liv de har framför sig. Känns även som deras kunskap om ADHD är låg och att intresset eller kunskapen är låg om medicinering och andra sätt att mildra symptom. Vet själv att Träning, hård Träning skärper min stackars hjärna ett par timmar efter. Man borde ju då kunna få Träning på recept till reducerat pris.

Ananse
2016-02-15 00:31
#13

Fick en kallelse till läkare i slutet av mars - och då jävlar kraschade jag. Så jag ringde dit och sa att det intr var aktuellt att vänta sex veckor till. Några timmar senare ringde dom upp och sa att jag hade fått en akuttid två dar senare. Recept på 30 st 18 mg Concerta, är nu inne på dag tre. Knappt nån effekt och den går ur efter åtta timmar typ. Ska ringa i morgon och höra om jag kan höja .

Annons:
zatanica
2016-02-15 13:22
#14

Nä nu hoppas jag de lyssnar på mig i morgon för det här orkar jag inte. Blir så less, frustrerad, desperat, galen. Tog mina 30 mg Ritalin på morgonen inte sjutton kunde jag få något gjort, pytte lugnare i huvudet. 3 timmar senare känner jag den muppiga tröttheten komma krypande tar då de 10 mg som jag ska, men näpp bajs konstigt trött, typ bakis känsla och läbbigt rastlös. Nej dessa verkar inte funka, har inte hopp om att ökning eller så skulle hjälpa heller. De borde skippa metylfenida, verkar inte vara någon höjdare.

Ananse
2016-02-15 13:35
#15

Ja men du vet… Amfetamin låter ju så illa…

Pröva att trixa lite mer med när du tar dom. Jag tycker att det är jobbigt att bara ha effekt en liten del av dan, så jag tänkte testa med att ta dubbla dosen varannan dag och ingenting varannan. Se till att situationen på jobbet fungerar så bra som möjligt till att börja med, så kan jag vara utan medicin dom dar jag är hemma.

zatanica
2016-02-15 14:14
#16

Det var ju en bra idé. Pluggar hemifrån, håller på och ska skriva en master i biologi. Så krävs ju endel. Funderade på att testa 20 mg doser med typ två timmars mellanrum. Kan ju inte påstå att mitt långtidsverkande Ritalin är långtidsverkande. Drygt att bli tröttare än vanligt och typ apatisk vissa dagar. Undrar varför amfetamin ska låta sämre än morfin eller andra beroendeframkallande mediciner. Vad jag vet så används även kokain fortfarande i vissa sällsynta fall i sjkvrden.

Upp till toppen
Annons: