Annons:
Etikettadhd-add
Läst 5780 ggr
[hugo2006]
2016-02-08 10:29

Antioxidanter/mineraler ADHD

Hej.

Har hyperfokuserat på just detta. Har varit lite väl mycket, och jag ska givetvis arbeta med detta så jag lär mig. MEN

Det kom ut något positivt.

1 Köp ALDRIG vitaminer/mineraler/antioxidanter från apoteket.

Jag räknade ut, efter jag läst in allt i ämnet och själv "varit försöksperson", att det är så mycket bluff och båg. Med inte så fina ord så säljer de skit.

2

Ur min situation. Jag är högaktiv, tränar mycket.  Dock utan Träning behöver jag, upplever jag, nästan samma tillskott och volym. Kanske något mindre.

För att ni ska få en väldigt tydlig bild. Jag är :

-MAN

-28 år

- Äter Concerta

- Väger 92 kilo med ca 18-20 % kroppsfett.

- Har alla "fysiska värden" normala eller superbra.

3

Concerta verkar vara en medicin som ökar kraven på extra tillskott. Vet inte om era läkare nämner detta, men inte min.

4

Magnesium.

Oerhört viktigt! Tränar du som jag så är det livsnödvändigt. Alla former som finns på Apotek, i billiga "helhetspiller" osv är SKIT.

Läs på. Tro mig, kommer göra världens skillnad. För mig som är högaktiv, och dessutom äter Concerta samt är "stressbenägen" så upplever jag inga problem med att ligga på doser uppåt 800 mg.

5

Kalcium

Samma här. Dock läste jag mig till, och upplever utifrån mig själv, att första saken som är viktigast är att "återställa" magnesiumkvoten. Kalcium är lite lurigt då vissa studier jag läst menar att mjölk inte ger oss så mycket som vi tror.

Oavsett. Finns många mejeriprodukter som Ost osv.

Men Allt är samma ang Apotek osv. Läs på, Hitta rätt, så kommer det att göra jättestor skillnad.

Jag själv har svårt med mejeriprodukter då jag tränar och bryr mig om min "kropp".

Så 1000-1500 mg för mig absolut inte för högt. I tillskott. Dock POÄNGTERAR jag igen. KOM IKAPP MED MAGNESIUM FÖRST.

6

Omega 3

Vad ni än hör från Läkare, Slå dövörat till!!

Här säger jag bara, Dubbel dos. Har inga kopplingar till något "bolag" men säger bara "mor epa".

Inget mer, bara kör direkt.

7

Zink/cvitamin

Tar en tablett på kvällen. blir 25 mg. Detta är absolut inte för högt.

Har gjort så mycket gott.

8

Lactoplus. Sådana tabletter med "goda bakterier"

Finns inga ord. De är jättedyra, men de gör all skillnad då det är svårt med kosten när man har ADHD. Iaf för mig. OCH speciellt med Concerta.

9

Jag tränar som sagt. Är inte "medelpersonen". Men, vi som har ADHD tjänar på att följa upp detta mycket mer. Vi måste ha "mer" tror jag, då vi bränner mer utan att veta det.

Med det sagt.

Vill ni inte köpa tillskott, jag tycker det är jobbigt, men nödvändigt. Det kostar en del, speciellt rätt grejer. Dock har jag slängt ut "skit" för 1000-kr minst.

Käka 100 gram cashew, 100 gram sötmandel. Då får ni det mesta om " mina studier" visat sig vara korrekta"

Allt gott, Inga måsten, bara välvilja.

A ALLA

D DE

H HÄRLIGA

D DAGAR

KRAMAR!!!

Annons:
Niklas
2016-02-08 10:56
#1

Vilket magnesium valde du?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Honestyisdead
2016-02-08 11:47
#2

Nu undrar ju jag vilken utbildning inom kost, biologi och näringslära som du har som anser dig veta bättre än läkare och anser att folk ska lyssna på " dina studier".

91Marran
2016-02-08 13:34
#3

Håller med #2. Bara för att det fungerar för dig så är det inte så för alla. Alla behöver vi olika. Men bra tips :-)

Mvh
Mig

[hugo2006]
2016-02-08 15:29
#4

Intressant!

1 Jag valde att gå på superMag.

Vidare så är Omega 3 EPA

2 Helt okej.

Jag går på en annan linje än den du väljer. Som enda liten kommentar, så skulle jag säga att psykiatrin i min mening inte har den största budgeten eller "viljan" att gå in på djupet. Ang min "studier" så har jag läst på om "olika typer av ämnen, dvs citrat osv. För mig står det klart att 60 kronor burken på apoteket inte ger mer än bra laxerande effekt. 

Omega 3, vet inte om du ska gå in där med och kommentera. Fick rådet att äta mer fet fisk. Kanon. Men för mig står det klart att jag behöver mer än det. Och jag äter inte precis fet fisk varje dag.

Men en viktigt faktor som jag tycker du i ditt svar bortser ifrån är den kommentaren som jag skrev ang just Concerta. Många, det är en vanligt biverkan, har svårt med matlust, då är det kanske ännu viktigare att man ser det från mitt håll. Men utbildning är jättebra. Speciellt när hälsoinspiratören i "kommunen" väger 130 kg och är 1,60 lång. Och diskuterar ohälsan med att snusa. Ett exempel bara.

Glöm inte, att för 2000 år sen satt de i en bastu och skapade den civilisation vi idag står på. Studier eller inte, allt som leder framåt är positivt.

O du, Jag är "tillräckligt högt studerad "att jag vet, att om du ska opponera, så gör det rätt. Men du kanske är läkare och ni opponerar på detta vis inom eran "yrkeskår"?

3

Varför måste man utgå från den frågeställningen?

ADHD är en faktor på att hyperaktiviteten gör oss "stressade" . Vissa löser det med Träning, Träning och medicin osv. Sen har vi "alla" andra faktorer som kan göra "oss" stressade . Alla är olika, men i grunden hamnar vi ju inom samma. Annars hade vi väl inte haft "samma" diagnos?

Men allt återgår väl i samma slutsats.

" stress gör att vi tappar magnesium, då kanske vi som har en grundfaktor i stress kräver lite mer?"

"en överaktiv hjärna behöver bra smörjmedel, vi som har hjärnor som aldrig vilar, vi kanske behöver MER smörjmedel?"

Vet inte, men jag har fått både domningar, stickningar osv. Med magnesium, som inte är köpt på något apotek, så har jag fått bort detta.

Intressant faktor var att när jag sen började med just Concerta, så kom saker och symtom tillbaka, därav nosade jag mig till och valde att "studera" orsak och verkan.

"Concerta är vätskedrivande? Det gör att du kissar ut mycket mineraler och elektrolyter, sen att du tränar hårt gör att du svettas ut mycket av det också. Hjärnan behöver ju elektrolyter för att den ska fungera bra. "

Gör som ni vill. Jag tror helt uppriktigt inte fullt ut att läkarvården i Sverige, och i synnerhet psykiatrin, har den "tiden,viljan,agendan,orken,budgeten" som kan komma att krävas för att hitta en optimal lösning.

Med det sagt, allt gott. Underbart med ett land där vi har yttrandefrihet.

SSKAnna
2016-02-08 19:29
#5

Magnesium är ett ABSOLUT MÅSTE för mig med!!! (Äter Metamina)

Fast- på Apoteket finns den, enligt lilla mig, absolut bästa: "Magnesium Diasporal 300mg" det är dospåsar som man löser i vatten och består enbart av Magnesiumcitrat.

Utan Magnesium får jag enorma käkspänningar, vadkramper och mer huvudvärk.

Nackdelen är priset men fördelen är att det krävs mindre och tas upp snabbt då det blir till flytande lösning!

2# Vem har påstått att du ens måste lyssna på TS studier?? Många dietister idag rekommenderar fortfarande "tallriksmodellen" trots att man vet att det inte alls är det bästa. Är det kostlära vi talar om så ta en titt på allt som är "nyckelhålsmärkt" i butikerna! Skrämmande mycket socker i många av de produkterna och vill man käka margarin efter att ha tagit reda på hur det tillverkas så- ok…..

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

SSKAnna
2016-02-08 19:32
#6

Förresten T.S.: Jag behöver också stora mängder Magnesium, går ju ej att överdosera (det talar magen om direkt…) men på Apoteket finns också en Tuggtablett från Recip som är bra!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
[hugo2006]
2016-02-08 19:44
#7

5

Behöver knappast säga något. :-)

Kan tipsa om magnesium, kolla denna sidan om apotekets blir för dyrt. Har inte vetskap om den du pratar om. Men lägger en länk till en bra sida( OBS enligt mig nu, har inga "utbildningar på sidor som är bra och godkända av alla läkare o allt annat utbildat folk i vårt samhälle)

http://www.vitaminer.nu/vitaminer-mineraler/kalcium-magnesium/super-mag-pulver

Vidare hade de ett paket för "avslappning" som man kunde ta på kvällen. Då jag har den största "kvällsångesten, eller vad det nu är, så har jag tänkt testa.

Vidare har jag nu fått spån på en olja, som ska vara nått nytt och att det disskuteras att dess effekter kan vara mer "häpnansväckande eller lika som fyndet av antibiotikan. Kom inte på vad den hette nu men det var utav någon marijana planta eller nått som de tagit bort halten av allt som "var drog" . Vet inte, men bara hört om det, har några i " långt borta vänner kretsen" som har testat. Hon var en tjej på runt 20 som har ms. Visar sig att hon inte har några skov nu när hon tar oljan.

Men som sagt. Jag är fortfarande inte i närheten av attt kunna ens bedömma eller veta om det är något att ha.

Allt gott

[hugo2006]
2016-02-08 19:45
#8

Ang det du sa som tuggtablett. Enligt mina studier är den inte bra. Vad har du för typ i den? Har glömt bort nu…

Ladydragon
2016-02-08 19:50
#9

jag väljer att lyssna på min läkare först o främst har man ingen brist så onödigt att äta en massa kosttillskott

[hugo2006]
2016-02-08 20:18
#10

9

Absolut. Förstår inte varför det blev någon form av motsägande. Men om du upplever något symtom, så kan det vara bra att ha något av det jag skrev i bakhuvudet. Med det sagt, Skönt om allt funkar. Allt gott

Niklas
2016-02-09 11:18
#11

#4: Jag tar Purepharmas M3-tabletter.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annielle
2016-02-09 19:58
#12

Vad får du för effekter av Zink?

Magnesiumcitrat i pulverform äter jag (relativt billigt från Now foods)

Även kalciumcitrat av samma märke.

Hjälper definitivt mot spänningar och ger en viss avslappning på kvällen, klarar mig inte utan den kombon för att kunna sova över huvudtaget.

Omega 3 åt jag innan jag fick min AD(H)D-diagnos, men de snackade om att högdosera det som tips på utredningsstället faktiskt.

Högdoserade ett tag, (typ ett halvår) men märkte ingen bättring för det tyvärr, blev bara väldigt dyrt, så nu äter jag bara normaldos.

Jag skulle för övrigt vilja lägga till B-vitaminkomplex eftersom man gör slut på B-vitaminer när man är i stresstillstånd/på högvarv.

Jag äter ett i från Holistics som innehåller Metylkobalamin (B12) till skillnad mot vad de flesta gör, det vill säga innehåller Cyanokobalamin som kroppen bland annat har svårare att använda eftersom det måste omvandlas i kroppen och kan ge en del bieffekter som Akne till exempel (Det fick jag av det ….)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[hugo2006]
2016-02-10 09:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

12

Jag upplever att när jag tar zink så sover jag lite bättre, dock är jag inte expert och har inte någon mirakelkommentar. Jag vet bara efter att ha läst på att det är lätt att få brist på zink samt att jag tränar väldigt hårt, då kan även brist uppkomma.

Kanon med citrat. Har som sagt ett "paket" som jag använder på kvällen. För mig är det oslagbart. Det står som rekommendation att det bör användas på kvällen eller efter hård fysisk aktivitet. Det är verkligen kanon.

Sen tar jag vegetabiliska Calmag i 2-1 ration på morgon och lunch. Kommer upp i ca 1200 - 1500 kalcium , 600-800 Magnesium och sen är det lite kalium och l-tearin(stavning) . Det är en normal "substans" som finns i TE. Väldigt rogivande paket.

Intressant med det du skriver om högdosering på Omega 3, då kanske inte jag var/är helt ute och cyklar med min "studier" utan all världens utbildningar. Tackar för den kommentaren.

B-vitamin utgår jag från att jag får i mig relativt hög dos då jag äter mycket naturliga proteinkällor, men om du/någon vet mer om detta så återkom gärna om det är så att jag missar något.

Men det jag försökte betona med inlägget, var och är att jag tror att Concerta kan spöka med kroppens förråd av mineraler. Därav mitt inlägg och därav tog jag mig "friheten" att utgå från att "ALLA" kostrådgivare, näringsexperter och vissa "läkare" inte fullt ut har koll.

Mvh

"Hugo"

Annons:
Upp till toppen
Annons: