Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2046 ggr
diamantletaren
2016-02-10 11:16

Metylfendidat Sandoz /Elvanse

Hej jag har ADD och Gad. Fick nyligen min ADD- diagnos och har nu prövat Metylfenidat, som jag (helt klart blev skärptare och mer koncentrerad av)men samtdigt fick en oerhörd ångest av. Har pratat med min läkare och han ska skriva ut Elvanse istället om ngn vecka. Är det någon som känner igen sig i min situation och har positiva erfarenheter av detta  läkemedel?

Annons:
jtoivola
2016-02-13 15:12
#1

Jag har ätit Concerta under rätt så många år och det har fungerat väldigt bra på mig, tills ja för ett tag sedan fick frågan på mitt apotek om dem fick byta till den billigare varianten "methylphenidate sandoz" vilket jag tyckte var okej då ja inte behöver betala mellan skillnaden och då de blir lite billigare. Men nu har jag pratat med min kontakt person på psykiatrin och sagt att jag hellre vill ha tillbaka Concertan då jag känner att methylphenidaten inte har någon positiv verkan på mig längre! Men hoppas de blir bättre för dig med det nya läkemedlet lycka till!

diamantletaren
2016-02-13 17:35
#2

Tack ska du ha, Elvanse funkar betydligt bättre för mig, men den har inte den långa effekten som det sägs att den ska ha, så det är trist  Troligen kommer läkaren då att lägga till även en eftermiddagsdos, men då kommer det att bli sömnproblem istället. Verkar vara väldig kinkigt det här att ställa in medicin.  jtoivola. Hoppas att Concerta ger dig en bättre effekt, trots att  det ju ska vara samma sak i  Metylfenidat Sandoz som i Concerta.

jtoivola
2016-02-14 07:55
#3

Synd att när man väl hittar ett läkemedel som fungerar så har de inte någon längre effekt.. har testat hur många sorter som helst känns de som under mina år som ja varit behandlad med läkemedel.. men tyvärr så är de ju så att man känner sig som en försöks kanin innan man ibland träffar rätt.. Jo jag hoppas också på bättre effekt av originalet vet att det ska vara samma ämne i dem båda men hörde då ja sist var och träffade han från psykiatrin att de före mig varit en annan där som också ätit medthylphenidate men som hade sagt ungefär som mig att han upplevde att de inte var samma sak som Concerta. Men då är de ju rätt sjukt att om läkaren inte skriver att "får ej bytas" så åker man ju på att betala mer för "originalet" Tack och lov så kan ju läkaren skriva att man inte får byta mot något annat och då får man ju rätt läkemedel och slipper betala mellanskillnaden för det. Men hoppas att du slipper sömnproblem de är fan ingen höjdare. Håller tummarna för att de blir bättre för dig :)

Upp till toppen
Annons: