Annons:
Etikettadhd-add
Läst 11896 ggr
6FU
2016-02-11 12:19

Medicinering adhd??? Attentin/Elvanse

Hej, fick i november 2015 efter 1 års väntan äntligen min ADHD diagnos. Jag är 39 år och har länge undrat vad som gjort att jag haft sån ångest, varit så rastlös och impulsiv, värk i kroppen och stress. Jag började medicinera med Concerta 18 mg, de två första dagarna kände jag ett litet lugn nånstans i huvudet. Men dagarna och veckorna gick och jag höjde i den takt man ska. Fy fan va dåligt jag mådde av concertan. Ångest, mer ADHD, nojjig, ont i magen osv. Hörde talas om Elvanse, nämnde det för läkaren, och fick prova det ist. Började med 30 mg, kändes genast mycket bättre. Mer behaglig känsla, ett litet lugn, orkade fokusera lite mer än vanligt. Det tog ju sin tid innan det började verka, olika från dag till dag, 1-2 timmar. Tar direkt på morgon kl 6:00 för att få effekt så snabbt som möjligt. Har barn och psykiskt krävande heltidsjobb. Kände inga direkta biverkningar förutom att det är väldigt svårt att behålla erektion och att jag fryser väldigt mycket, men svettas som bara den under armarna (absolut torr funkar). Det tråkiga med Elvanse för min del, har förstått att andra också upplever det, är att effekten är alldeles för kortvarig. Runt lunch brukar jag bli jättetrött, ofokuserad och jag blir trögtänkt. När den väl börjar verka på morgonen så har jag om jag har tur ca 2 timmar som allt känns bra, fokuserad, pigg men lugn. Jag står idag på 80 mg. Har provat att dela 50 mg på morgonen och 30 mg vid lunch, har provat högre dos på morgonen både 100 mg och 120 mg, men effekten är lika kortvarig. Tog upp detta med min läkare och fick Ritalin med modifierad frisättning, fast dom vet att metylfenidath är som ett rävgift för mig. Provade iaf, men mådde såklart skit. Jag vet ju att det finns Attentin, som jag tror skulle vara det bästa för mig. Antingen som komplement till Elvanse eller allra helst bara Attentin så man kan styra själv när man vill ha medicinen i sig. Även om inte Elvansen ger effekt så länge så finns den ju kvar länge i kroppen. Finns det möjlighet att få Attentin som vuxen? Hur bör jag gå tillväga? Jag står i kö för att träffa läkare nu. Puh långt inlägg. Men hoppas på svar. Mvh

Annons:
diamantletaren
2016-02-12 06:30
#1

Jag är i exakt samma läge själv. Upplever  kraftig ångest av metylfenidat, men mår mkt bättre av Elvanse. Tyvärr varar den effekten bara i ca fyra timmar. Skulle också, som du, vilja ha attentin då energilössheten kommer. För att sedan inte ta någon med alls på kvällen för att kunna sova. 

Ska ta upp problematiken med min läkare då jag har tid om några veckor.

Mvh

Funk4
2016-02-12 09:50
#2

#6FU: Samma här, men det har varit som att be om något illegalt el nåt, sånt tassande och motstånd som jag blev bemött med?! Vilka ska ha attentin osv om inte vi som den är framställd för tycks vara på tapeten för att få prova den? Ska de ge den till barn o gamla vi andra får äta selleri o leva med alla biverkningar vi får av Metylfendiaterna i alla våra dar💊🎢👻💀

6FU
2016-02-12 19:18
#3

"Skönt" att andra är i liknande sits. Jag känner också att det är sånt jäkla hyckleri runt dessa mediciner. Läkarna vet ju att vi med diagnos inte blir höga av dexamfetamin, jag vill bara känna mig som normala människor gör. Fast ibland vill jag såklart ha min ADHD och fördelarna som finns med den:) Ändå har jag inte fått Attentin som förslag av den sjuksyster jag går hos och mäter blodtryck osv. Jag nämnde att det fanns något som liknade Elvanse men som inte hade depå effekt, att jag läst om det (det var innan jag visste vad det hette) men hon nämnde inget om Attentin utan bara Ritalin och nåt som heter typ medikinet? Båda innehåller metylfenidat. Jag tror jag skulle må bäst av att ta medicinen när jag själv vill, att få styra det efter dagsbehov eftersom alla dagar är olika. Någon vuxen här som har fått Attentin? Hur gick ni tillväga?

diamantletaren
2016-02-13 17:45
#4

6FU, " Jag tror jag skulle må bäst av att ta medicinen när jag själv vill, att få styra det efter dagsbehov eftersom alla dagar är olika. " 

Precis vad jag också upplever. Elvanse är ett risktagande, det kan funka i vissa jobbsituationer, men då man inte riktigt vet hur tabletten ska slå, blir det obehagligt. Det skapar en oro hos mig, som är lärare.

6FU
2016-02-13 22:43
#5

#diamantletaren. Jag jobbar oxå i skola. Förstår precis vad menar.

Otyg
2016-02-14 22:23
#6

Jag skrev ett brev tillslut till min läkare om varför jag trodde att Attentin skulle fungera bättre än tidigare långtidsverkande och att Elvansen gick ut för fort. Det var inte lätt men gick.

Annons:
Marie73
2016-02-15 00:53
#7

Vad tror du händer om du säger precis som det är? Concerta fungerade ju inte och inte Ritalin heller. Jag satt i precis samma sitts som dig, träffade min läkare en eller om det var två dagar efter Attentin fanns att få på recept, sa att nu när Attentin släppts så vill jag gärna prova den, gick finfint.. Inga krusiduller där inte..🤗 Förstår inte varför det skulle vara så svårt,måste ju vara bättre att ha något som fungerar bra än halvbra..🤔 tycker man ju.. Lycka till..😊

Ananse
2016-02-15 10:50
#8

Jag antar att Elvanse skulle kunna fungera för många om man fick några fler tabletter, men det verkar finnas så mycket ängslan och oro från vårdapparatens sida. Om den nu ger bra effekt fast bara i fyra fem timmar, tycker man ju att läkaren kunde sätta in en eller två påfyllningsdoser. Det gör man ju med Concerta som också är långtidsverkande. Jag vet folk som har stått på hästdoser metylfenidat och som velat pröva lisdexamfetamin. Så får dom 30 mg som dom bara blir trötta av en stund, alternativt en lite högre dos som fungerar fast bara i några timmar. Jaha den fungerade visst inte den här - tillbaka till metylfenidat då.

diamantletaren
2016-02-15 19:18
#9

Ananse. Om de sätter in för höga doser av Elvanse så är det dåligt för hjärtat+ att sömnproblemet kommer som ett brev på posten, tyvärr.

Ananse
2016-02-15 22:21
#10

Okej. Men är 70 + 30 Elvanse värre än 72 + 36 Concerta alltså? Och är det svårare att sova på Elvanse än på Concerta? Jag har precis börjat, men jag tycker det är mycket lättare att somna när effekten av Concertan fortfarande sitter i.

diamantletaren
2016-02-16 08:51
#11

Elvanse är säkert mindre ångestladdande, men jag har intet tillräcklig erfarenhet gällande detta då jag inte har erfarenhet av högre doser än 36 mg/dag av Concerta.

Ananse
2016-02-16 09:38
#12

Jag menar alltså om en given dos av Elvanse skulle vara mer skadligt för hjärtat än motsvarande dos Concerta?

diamantletaren
2016-02-16 11:20
#13

Jag har läst om folk som har upp till 200 mg Elvanse per dag, men då verkar det handla om oansvariga läkare. Tidigare har maxdosen legat på 70 mg per dag tidigare. Men det har man tydligen höjt upp nu, till en bit över 130mg., då läkemedlet är mer beprövat. Om Elvanse påverkar hjärtat mer än metylfenidat i de doser som du anger vet jag faktiskt inte.

Annons:
Ananse
2016-02-16 11:59
#14

Det är lite det jag menar, det verkar vara mer vidskepelse än vetenskap som styr hur dom hanterar det här. Folk kan liksom ha megadoser metylfenidat men förväntas sen klara sig på 70 mg amfetamin. Otillräckligt med forskning… Alltså, amfetamin har varit känt hur länge som helst, det borde finnas rätt mycket empiriskt underlag att stödja sig på.

diamantletaren
2016-02-17 08:37
#15

Oj, jag såg att jag inte svarat på din fråga ordentligt, Ananse. Det är betydligt svårare att somna på Elvanse än vad det är på Concerta. Därför ska den inte intagas för sent.

Ananse
2016-02-17 12:31
#16

Okej. Men dom flesta beskriver att effekten försvinner efter fem timmar. Då borde man hinna fylla på med en dos vid lunch och ändå tända av innan det är dags att sova.

diamantletaren
2016-02-17 14:27
#17

Jo, jag får en morgondos på 50 nu. Jag förnyar den med ytterligare 30 vid 11 tiden, men jag känner inte av den dosen på något vettigt sätt. Sedan är resten av dagen en lång dags färd mot kväll, då jag inte kan somna. Det kommer inte att hålla på såhär för mig.

6FU
2016-02-17 17:59
#18

Jag får ingen bättre effekt vid höjning eller uppdelning under dagen av Elvanse. Känner dock att jag får hjärtklappning (speciellt när jag upplever att den går ur) Har ganska högt blodtryck, runt 159/96 senaste nötningen. Fryser som bara den, hela tiden. Svettas samtidigt som fan under armarna, skitjobbigt faktiskt. Absolut torr funkar inte längre, börjar lukta efter ett tag så jag måste ha med mig ombyte till jobbet. Min sjuksköterska jag träffar, som jag diskuterar min medicinering sa ju att det inte fanns något annat än mediciner jag provat, dom jag nämnde i mitt första inlägg, förutom rena amfetamin mediciner, vilket hon inte trodde jag skulle få. Kan hon ha menat Attentin då? Vet inte om jag tänker fortsätta mediciner om jag inte får prova nåt annat. Visst, det hjälper 3-4 timmar per dag, men tycker att känslan efter inte är värd dom timmarna:(

6FU
2016-02-17 18:00
#19

Ska tillägga att jag provat enstaka dagar utan Elvanse, då försvinner svettningar, frusenheten och hjärtklappningen.

diamantletaren
2016-02-17 18:45
#20

Ja, det låter precis som mig då, 6FU om det är för några få timmar man ska få hjälp och att resten blir obehag (jag känner mig deppig och inåtvänd, då är det inte värt det. Men glöm inte att det här är dexamfetamin, med skillnaden att det utsöndras långsammare, så att att första skjutsen blir behaglig, men resten av dagen sedan bara jobbig. Det är inget jag kan använda mig av då jag jobbar.

Annons:
diamantletaren
2016-02-17 20:08
#21

En annan biverkan jag fått från Elvanse är magsmärtor, nåstan uppe vid mellangärdet. känns det igen av ngn?

HästenGreger
2016-02-17 20:43
#22

Har också Elvanse, 50mg kl 7 och sedan 30mg vid kl 11. Tycker som ni att det bara funkar ett par futtiga timmar. Sedan är det en enda lång transportsträcka till sömnlösa nätter :( Har flertalet gånger påpekat till ssk att jag hellre vill ha något snabbverkande likvärdigt som tex Attentin eller Metamina, som man kan ta mer vid behov/när man jobbar, men hon verkar oförstående. Vet inte om jag ens vill fortsätta med Elvanse alls längre, visst det var massa mycket bättre än Concerta men sömn är ganska mycket mer viktigt tycker jag ändå. Har 2 olika sömnmediciner att ta men palla gå på det resten av livet…

6FU
2016-02-17 21:28
#23

Hmm. Jag har inga problem att somna även om jag tagit 80 mg på morgon och 50 mg vid lunch. Jag blir svintrött efter verkan gått ur, alltså runt lunch. Beroende på hur jag mår psykiskt såklart, men jag brukar lägga mig runt 22 och somna innan 23 på vardagar. Har jag ångest och känner mig deppig kan det såklart va svårt att somna, men så var det innan Elvanse oxå.

HästenGreger
2016-02-17 21:41
#24

Lucky you! Tar du något mer än Elvanse? Märkligt ändå att dom bara baserar medicinering efter en färdig mall verkar det som. Menar, tänk om man har brist på något annat som hade kunna hjälpa en snabbare än att behöva gå igenom massa medicin som ger diverse konstiga biverkningar. Kan fan inte vara bra asså.

6FU
2016-02-18 07:04
#25

#HästenGreger Tack:) ja sömnproblem är inget att leka med. Har som sagt perioder av ångest och då kan det vara väldigt svårt att somna och sova. Till saken hör väl att det forskats för lite på vuxna och ADHD. Har svårt att tro att samma dos skulle ge lika mycket hjälp till vuxen som till ett barn. Tror också det kan vara brister på annat i kroppen som ställer till det, men vad? Men jag tänker att det måste finnas nåt annat som höjer tex dopaminhalten o andra ämnen jag har för dåligt med.

6FU
2016-02-18 07:24
#26

#HästenGreger Bara Elvanse

BubbleBoy
2016-02-18 15:47
#27

Jag tar Elvanse 50, (ibland 70 beroende på hur dagen ska se ut)

Med 50 känner jag mig trög efter kanske 6 timmar, efter att ha en finfin effekt fram till dess utan några biverkningar.

Jag har fått Attentin 5mg att ta på eftermiddagen efter eget tycke.(1 el. 2)

Så jag kan ta en kring 2-3tiden på em om jag tagit 50 kl 7 på morgonen. då klarar jag mig någr atimmar till. sen brukar jag inte känna att jag behöver nå mer på kvällen. Sover som en stock 6-8 timmar och är väldigt utvilad.

Ibland tar jag 2 attentin kring 3-4 på em om jag har nån speciell grej på kvällen som kräver extra fokushjälp.

Jag sa bara åt läkaren att jag tyckte det var tråkigt att effekten försvann efter 6-8 timmar då fick jag attentin för hela perioden också

Annons:
6FU
2016-02-24 12:38
#28

Har fått tid till överläkare 4 mars:) Ska ta upp de problem som Elvanse medför. 1. Har börjat få hjärtklappning speciellt när jag tränat på gym. Kan bli extra vid stress oxå. Bättre m Attentin, då kan jag strunta i att ta ett par timmar innan Träning. 2. Svårt m erektion, kan strunta i att ta Attentin om jag "vet" att jag ska ha sex. 3. Jag vill inte ha Elvanse i systemet hela tiden,bättre att få ta när jag känner att det behövs. Får sån jävla svett under armarna av Elvanse:( 4. Börjar känna av svårigheter med att somna på kvällen:( Som sagt Elvanse är underbar när jag känner effekten. 2-4 timmar. Så vi får se vad läkaren säger.

diamantletaren
2016-02-27 11:48
#29

Hej, allihop! 

Min läkare var förstående och jag fick byta och pröva Attentin. Tog 5 mg för två timmar sedan och känner - ingenting! Elvanse måste vara ett många gånger starkare preparat. Eller vad säger ni som testat skillnaderna? Jag har svårt att avgöra om jag blivit mer fokuserad, vilket är mitt dilemma med min ADD-diagnos.

6FU
2016-02-27 13:06
#30

#diamantletaren. Det är ju samma verksamma ämne. Bara att det är en lysinmolekyl fäst på Elvanse. Därav depåeffekt. Man börjar ju med låg dos när man byter preparat, därför kanske du inte känner så mycket? Om man fick experimentera sig fram själv med dosering tror jag man lättare skulle hitta det som ger bäst effekt. Vissa dagar behöver man nog mer, andra mindre, o vissa kanske inget alls:)

diamantletaren
2016-02-28 19:00
#31

Ja, så är det säkert. Och nu är jag van vid 80 mg Elvanse per dag, som ger ett ökat fokus i vart fall tre, fyra timmar. Men nu känner jag som sagt ingen positiv förändring alls. Jag tror jag ska be om att få behålla de 80 mg Elvansen och sedan fylla på med Attentin vid behov.  Det känns så konstigt dock att jag ska börja med en så extremt svag dos. Sedan har jag en depressions - och ångestproblematik i botten också, och skulle säkert behöva ett antidepressivt vid sidan av. Men jag är osäker på om detta går att kombinera?

Upp till toppen
Annons: