Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4046 ggr
Tintin82
2016-02-18 21:16

Bokstavsdiagnos & rökning

Jag har inte skrivit här på länge för ställer man en fråga så är det så många som börjar snacka om så mycket annat än det som just DU frågar men Jag försöker och får se om det blivit någon skillnad ADD/as och äter medikinet och på morgonen när jag tagit en tablett så dröjer det ca en halvtimma och sedan är jag röksugen och efter jobbet kan jag sitta på balkongen och bara röka har börjat känna mig illamående och tror det har att göra med tabletterna. Nu är jag sjuk idag och i morgon och inte tagit någon tablett men då blir inget gjort Det jag vill ha råd om är hur jag slår bort röksuget för det kommer så starkt

Annons:
Honestyisdead
2016-02-18 21:25
#1

Har hört att det hjälper att sysselsätta fingrarna. Tex skala en apelsin. 

Dricka ett glas vatten. Borsta tänderna. 

Köp en målarbok för vuxna.

Ananse
2016-02-19 11:14
#2

Tyvärr kan jag inte ge nåt sånt kort enkelt svar som du efterlyser i början av inlägget, men jag har funderat mycket runt just det här.

Nånstans läste jag om nån som sa att hon prövat att självmedicinera med olika lagliga preparat, och att just nikotin var helt överlägset med ADHD-symptomen. Men naturligtvis är det ingen varaktig lösning p g a hur beroendeframkallande det är. Då började jag fundera ifall medel som används för nikotinavvänjning fungerade med ADHD… Det visade sig finnas en substans som heter bupropion och som är verksam i preparatet Voxra. Voxra är ett (icke narkotikaklassat) antidepressivum som hämmar återupptaget av dopamin och noradrenalin. Det binder sig vid samma receptorer som nikotin och används därför vid rökavvänjning. Det intressanta, det som bekräftade min luddiga tes, var att det dessutom visat sig vara verksamt mot precis den typen av besvär man ofta har vid just ADHD! Så var cirkeln sluten.

Slutsats: Nikotin kanske är den medicinering som ger dig bäst lindring av symptomen, men som sagt undviker man ju gärna den substansen om det går. Kanske Voxra skulle vara en lösning för din del? Sen har ju naturligtvis inte alla problem kemiska lösningar… Nikotinavvänjning är ju svårare än så.

add-apa
2016-02-19 11:33
#3

Jag blev rökare av Medikinet!!! Nu använder jag nikotinmunspray, som är för rökavvänjning, men har ju fastnat totalt på det också. Har hållit på och sprayat i flera år nu…

Ananse
2016-02-19 11:42
#4

Märkligt. Man tycker ju att ett centralstimulantium i nån mån borde dämpa behovet av andra såna… Vissa vittnar om att dom slutat med både nikotin och kaffe efter påbörjad medicinering med CS, att behovet mer eller mindre försvunnit. Med den lilla erfarenhet jag hittills har av Concerta, upplever jag att mitt sug minskar i största allmänhet efter intag… Annars hela mitt liv har jag gått och varit sugen på olika saker. Men det är ju många signalsubstanser inblandade och stora individuella skillnader, så det är väl svårt att förutsäga.

[GråHäxa]
2016-02-19 22:35
#5

Det är intressant det här tycker jag. Jag upplever också ett ökat röksug av CS medicinering. Nu har jag slutat röka men när jag började med medicinen så började jag röka mer. Kunde också bli extra röksugen precis när medicinen började verka på morgonen eller eftermiddagen. För min del har de varit just suget efter cigaretter alla andra sug har helt försvunnit. När jag bodde ensam brukade jag glömma av att äta om jag inte hade påminnelser på mob tex.

Däremot så har jag upplevt minskat röksug utav Voxra. Jag tycker att Voxra är en väldigt bra medicin vid t.ex depression men jag upplever att CS medicin hjälper bättre mot ADHD en vad Voxra gör (även om voxra också hjälper). Det bästa för mig har dock varit när jag har haft båda medicinerna samtidigt. 

Men som tips till TS för att slå bort röksuget så skulle jag säga samma som #1. Sysselsätt händerna, vet inte vad du har för intressen men hantverk av olika slag brukar hjälpa för mig. Kan även rekommendera boken "Äntligen icke-rökare"

SSKAnna
2016-02-21 14:31
#6

Önskar att jag kunde svara men även jag kan bara konstatera att Nikotin är cs och att det måste vara något med det..

Själv valde jag att börja snusa när jag var 25- som ett sätt att lugna mig själv- jag visste inte om att jag hade varken ADHD eller AS då men det funkar…

Kan det vara ett alternativ till rökning? Det gör mindre skada i kroppen iaf…

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
Tintin82
2016-04-07 20:36
#7

Var hos min läkare och tog upp mitt nikotin beroende och jag har fått voxra utskrivet hoppas det går bra:) hur fungerar ni på det? ADD/as är diagnosen förstår enligt min läkare så kommer röksuget minska

Upp till toppen
Annons: