Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6597 ggr
Korvryttaren
2016-02-24 19:34

Diagnos ADHD vuxen

Hej

Fick min diagnos i början av januari och går på Ritalin 30+20 per dag. 

Har även sömnapne så min sömnkvalitet är bedrövlig, funkar med imovane men det får jag inte utskrivet regelbundet, propavan theralen dyl gör mig extremt trött på morgonen. 

Nu till huvudproblemet. Jag är alltid trött och orkeslös, orkar knappt jobba, träna, umgås med människor och jag känner att det blir värre och värre med åren. Medicineringen gör det relativt "ok" under dagarna men när det går ur så dippar jag och vissa dagar känns det som att jag vill avsluta mitt liv. 

Jag har ingen aning om vad jag ska göra, min psykmottagning flyttar just nu nästa tid är i mars. Jag äter bra, tränar så mycket jag kan, har rutiner för sömn osv men så fort jag kommer hem så hamnar jag i någon sorts koma och vill bara gömma mig. 

 Har inte provat någon antidepp eller dyl. Har känt såhär i flera år och jag kommer ingenstans, vad är nästa steg?  Livet suger. 

 Förlåt för rörig text.

Annons:
Honestyisdead
2016-02-25 02:31
#1

Har du pratat med din läkare om det? 

Om inte så är det ett första steg.

NeuroJajje
2016-02-25 11:03
#2

Jag hade stora problem med sömnen, båda med att somna in och att behålla sömnen, sen jag fick Olanzapine så sover jag jättebra + att jag slipper vara groggy på morgonen som jag blivit av andra mediciner.

Sajtvärd på traning.ifokus.se/

Korvryttaren
2016-02-25 18:04
#3

#1 Yes hon sa att jag skulle fortsätta med dosen och se vad som händer. Hon upplevde inte att jag var deprimerad och mottagningen läggs ner om några dagar och jag får en ny läkare. 

#2 Är det ett sömnmedel? Imovane funkar men jag tror fortfarande min hjärna går på högvarv + ångest som gör att jag inte känner mig utvilad oavsett. 

Blir bara så frustrerad hur det kan fungera fantastiskt i 2 veckor och sen pang katastrof.

NeuroJajje
2016-02-26 11:35
#4

Inte direkt sömnmedel, men lugnande och man blir trött av den, och hjälper att bibehålla sömnen

Sajtvärd på traning.ifokus.se/

Korvryttaren
2016-02-26 21:25
#5

Var inte rolig läsning när man sökte på det preparatet, tror jag avstår tills vidare ☺️

Honestyisdead
2016-02-27 05:24
#6

#5 Det ät det inte på något.

Annons:
Korvryttaren
2016-02-28 18:21
#7

#6 Ska man boka tid med läkaren eller ta det på telefon? 

Har ingen erfarenhet av detta, eller är det psykologen jag ska vända mig till i första hand?

Honestyisdead
2016-02-28 18:45
#8

#7 För att få ny medicin måste man boka en tid tror jag.

Korvryttaren
2016-03-12 11:01
#9

#8 blev förflyttad till ett renodlat ADHD-center och fick brintellix för min ångest/depp. När det gett resultat så kommer jag få attentin/elvanse. 

Förstår nu varför folk klagar över vården, det tar tid innan man kommer till någon som faktiskt förstår problematiken runt diagnosen.

zatanica
2016-03-12 15:22
#10

Vart finns det renodlade ställen för adhd/npf?

Annielle
2016-03-13 22:28
#11

Detta ät en helt ny mottagning hos psykiatrin södra i Sthlm tex.

http://psykiatrisodrastockholm.se/vard-hos-oss/-sektion-allmanpsykiatrisk-oppenvard/neuropsykiatrisk-mottagning-hagsatra/

Skulle ha hört dit om det inte vore för annan problematik som jag behöver hjälp med främst.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Korvryttaren
2016-04-17 11:57
#12

#11

Var glad att du inte hamnat där för det är fullständigt kaos och det saknas läkare med kompetens. Väntetid 2 månader för att få träffa psykiater.

Annielle
2016-04-17 21:09
#13

Usch då! Det var verkligen tråkigt att höra! 😕

Ska bli intressant att höra vad min f.d behandlingsansvarige som jobbar där tycker om saken när jag hör av mig till henne snart….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Ananse
2016-04-17 22:31
#14

Jag tror personligen att många av dom problem vi har som diagnosticeras som sjukdom i själva verket kan spåras till den grundläggande koko-faktorn. Passitiviteten, orkeslösheten… folk fattar inte att man faktiskt ser problemet som behöver lösas och dessutom har en önskan att ta itu med det - men ändå bara inte kan förmå sig till att gå igång. Depression slår man fast. Eller ångest, speciellt om man utvecklar nåt som liknar tvångsmässighet.

Problemen är primärt kognitiva, så möjligen sekundärt emotionella. Det är där man borde starta, och just när det gäller exekutiva funktioner så tror jag att lösningen är stimulanter. Många av oss är nog kraftigt undermedicinerade p g a ren vidskepelse. Så ser man vissa problem som kontraindikationer fast dom i själva verket snarare är indikationer, d v s att det skulle behövas mer stimulans, inte mindre.

taylor__lambert
2016-04-29 08:13
#15

Till hagsätra ska jag (äntligen efter mycket jävla tjafs) hoppas dom är bra då och kan ge mig medicin. Sjukt egentligen av landstinget att stänga ned och flytta alla ADHD mottagningar.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annielle
2016-04-29 09:31
#16

#15 Hoppas att det värsta kaoset och personalbristen lagt sig innan du ska börja där då!

Visste inte att de stänger ner och flyttar alla ADHD-mottagningar, märkligt!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

taylor__lambert
2016-04-29 09:34
#17

#16 ja alla i södra sthlm flyttar till hagsätra vad jag förstår det som. Hoppas att jag får något bra utav mitt besök, nya mediciner behövs ju verkligen, frågan är om de kommer funka. Mottagningen jag gick på var så sjukt bra, nu känns det som att det kommer bli sämre eftersom det är så många som flyttats samtidigt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

add-apa
2016-04-30 11:11
#18

#14 Intressanta tankar! Utveckla gärna…! ☺

Ananse
2016-04-30 18:09
#19

#18 Ja jag kan nog utveckla i det oändliga… Vad är det du syftar på närmare bestämt?

Korvryttaren
2016-05-01 13:44
#20

Nu har detta fantastiska ADHD-center avbokat min tid 3 gånger så istället för slutet av mars så har jag nu en tid i juli. Är inte detta helt fantastiskt.

Annons:
Honestyisdead
2016-05-01 14:04
#21

Av vilka anledningar?

Korvryttaren
2016-05-01 19:39
#22

Brist på personal och kaos skyller dom på. Haft två möten varav en mentalskötare(???) och en husläkare(???) dvs ingen framgång pga inkompetens i ämnet. Ska skriva ett arg brev när jag fått ordning på allt, fått voxra nyligen och hoppas på det bästa.

Annielle
2016-05-01 20:08
#23

Fy! Ska ju verkligen inte få gå till så! Borde inte ha öppnat den mottagningen förrän de hade tillräckligt med personal och ordning! 😡😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ananse
2016-05-01 22:26
#24

#22 Brister mentalskötarna i kompetens? Det kanske snarare är befogenheter som är deras brist. Skötarna brukar ha bäst koll av alla, däremot kan dom ju inte skriva ut mediciner och sånt.

Korvryttaren
2016-05-03 22:30
#25

#22 Praktisk erfarenhet absolut men att sitta i 30 minuter och lyssna på någon som försöker intala mig att diagnosen för mycket positivt med sig är tyvärr inkompetens och slöseri med tid.

taylor__lambert
2016-05-04 10:17
#26

Nu har jag varit på psykiatrin i Hagsätra… Alltså. Ja det var rörigt. Nej jag tyckte inte läkaren visade större intresse för mig. Som vanligt ska dom hålla på och pusha mig till att ta blodprover jag redan tagit och inte visat något. Men jag fick väl lite mer info än innan. Bla utbildningar om ADHD. Men något jag inte visste var att intyget jag egentligen behöver kostar pengar. Hur mycket visste hon inte, men det skulle tydligen vara mycket. Sen pratade jag om mina ekonomiska besvär, där kunde hon inget göra. Något positivt hag fick veta är ju att allt det jag känner just nu är helt normalt och helt okej! Direkt efter mötet med denna läkaren träffade jag sjuksköterskan jag hade på förra mottagningen. Hon kunde troligen tala med en kurator som fanns där som visste mer vart man kan vända sigvad gäller ekonomiska besvär. Så för att summera. Allt var inte bra. Men jag fick ju någon hjälp!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Korvryttaren
2016-05-07 11:25
#27

#26 Hållet tummarna uppdatera hur det går :)

Annons:
Admantine
2017-02-22 22:40
#28

Mottagningen i Hagsätra är det mest vedervärdiga ställe jag hamnat på! Det är total kaos och totalt ointresse av hur patienten mår, tycker, känner eller behöver. Ingen som helst antydan till att man ska få delta i sin vård utan det sätts ut mediciner som fungerar utan att bry sig om ifall man behöver läkemedel för en annan diagnos än nfp, det ändras i dosering utan att alls tala om det eller varför, skickar var och varannan patien på provtagning utan att tala om vad det är för tester eller provtagningar, man får aldrig veta om och när man får ny tid, man får aldrig träffa samma läkare, man ifrågasätts och blir behandlad som en lägre stående varelse! Fy fan att de alls får fortsätta med mottagningen är en gåta och mycket skrämmande. Sök aldrig dit vad ni än gör!

Annielle
2017-02-23 08:47
#29

#28

Fy vad tråkigt att höra! 😕Låter ju helt vedervärdigt! 😮 Ja, tur att jag har andra diagnoser som jag behöver mer hjälp för än ADHD och slipper gå där! Fast tyvärr ska jag vidareutredas och då är det just i Hagsätra det sker, så får väl hoppas att det åtminstone går bra till!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Agafia
2017-02-23 23:20
#30

I Sundsvall finns det en i mitt tycke en mycket proffesionell NPF - mottagning , även när jag bodde i en av Stockholms södra kranskommuner fanns det en special mottagning . Den i Stockholm var det i och för sig en 4-5 år sedan jag besökte , den kan ju vara nedlagd ?

Upp till toppen
Annons: