Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2382 ggr
Annielle
2016-02-25 14:47

Hyperaktiv beteendestörning och AD(H)D....

Kom nyss hem i från psykiatrin och fick reda på en del nytt angående diagnoser…

Tydligen har jag fått diagnosen hyperaktiv beteendestörning förutom min AD(H)D som jag har vetat om i några år.

Är dock osäker på om den stämmer och liksom passar ihop med ADD?

Dessutom undrar jag om man ens kan få en sådan diagnos i vuxen ålder?

Var nämligen inte hyperaktiv som barn, nu är det nog främst att jag babblar så mycket och snabbt som de går på vad jag har förstått….

Vad vet ni om detta?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Splatter
2016-02-25 16:51
#1

http://apps.who.int/classifications/icd10/browse/2010/en#/F90

F90
Hyperkinetic disorders
A group of disorders characterized by an early onset (usually in the first five years of life), lack of persistence in activities that require cognitive involvement, and a tendency to move from one activity to another without completing any one, together with disorganized, ill-regulated, and excessive activity.

Alltså är svaret nej, man ska varken kunna få ADD, ADHD eller hyperaktiv beteendestörning som diagnos om man inte haft symptomen som barn, för om det dyker upp hos en vuxen person plötsligt så har det dykt upp av andra anledningar. 

Det jag tycker verkar lite lustigt är att man kan ha hyperaktiv beteendestörning utan koncentrationsproblem som ADD är, men om man har både koncentrationsproblem och är hyperaktiv borde man väl bara få diagnosen ADHD för ADHD täcker ju båda symptomen? Känns som du behöver ställa dessa frågor till de som gett dig diagnoserna och ifrågasätta vad det är de har tänkt sig egentligen.

Annielle
2016-02-25 20:29
#2

Tack för ditt svar! 🙂

Det var det jag tyckte var konstigt också.

Även det att det borde tyda på ADHD och inte ADD…..🤔

Kan nog tyvärr bli svårt att få något vettigt svar på det här nu, för det var sista gången på den mottagningen idag, omorganisation inom psykiatrin och jag ska få annan läkare och behandlare…..

Men ska så småningom i alla  fall komplettera min ADHD.utredning eftersom jag inte är säker på min diagnos (symptombilden stämmer, men det kan även bero på utmattning, ptsd m.m som de inte tog med i beräkningen när utredningen gjordes)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Splatter
2016-02-25 20:38
#3

Det låter drygt, men jag skulle rekommendera att du begär en ny utredning på en annan klinik som kan stryka diagnoserna som eventuellt inte stämmer och ge dig en vettig diagnos. 🙂

Upp till toppen
Annons: